جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ریشه کن شدن زگیل تناسلی و دشمن آن

ریشه کن شدن زگیل تناسلی و دشمن آن

فهرست مطالب

زگیل‌ تناسلی دارای ظاهری کوچک و با اندکی برجستگی است که معمولاً باعث بروز درد نمی‌شود و عامل آن ویروس پاپیلومای انسانی HPV) ) است، که از طریق رابطه جنسی بدون کاندوم وارد بدن شده و سبب آلودگی فرد می‌شود.  بیش از 100 سویه مختلف HPV  شناخته شده است، باید توجه داشت که سویه HPV  که باعث ایجاد زگیل‌های تناسلی می‌شود با سویه‌ای که باعث سرطان‌های دستگاه تناسلی می‌شود متفاوت است. لازم به ذکر است که  HPV  که باعث زگیل می‌شود، سبب بروز مشکلات جدی برای سلامتی نمی‌شود.

اکثر زگیل‌های تناسلی قابل ریشه‌ کن شدن هستند و پس از شروع درمان به سرعت از بین می‌روند. واکسن زدن برای جلوگیری از بروز عفونت موثر است. اگر به زگیل تناسلی مبتلا شده باشید، پزشک چند گزینه متفاوت برای درمان پیشنهاد می‌دهد. سریع‌ ترین راه برای ریشه کن شدن زگیل تناسلی، جراحی یا منجمد کردن آن‌ها با نیتروژن مایع است. برخی از پزشکان ممکن است از جریان الکتریکی یا لیزر برای سوزاندن زگیل استفاده کنند.

از بین رفتن خود به خود زگیل تناسلی

به گفته وب سایت ncbi از بین رفتن خود به خود زگیل تناسلی در اکثر موارد، معمولاً در عرض 12 ماه رخ می دهد. با این حال هیچ مدرکی وجود ندارد که درمان زگیل تناسلی قابل مشاهده از انتقال ویروس جلوگیری کند.

برگرفته از سایت medicalnewstoday زگیل تناسلی می تواند بدون درمان ناپدید شود. اگرچه از بین رفتن خود به خود زگیل تناسلی در عرض 2 سال اتفاق می افتد، اما ممکن است بیشتر هم طول بکشد. افراد با درمان می توانند زگیل تناسلی را خیلی سریعتر از بین ببرند و زگیل های درمان شده کمتر به سرعت و دوباره عود می کنند. برای فردی که از کرم استفاده می کند، ممکن است چند ماه طول بکشد تا زگیل از بین برود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بیان می کند که 90 درصد از عفونت های HPV به طور خودبه خود در طی 2 سال در هر دو مرد و زن برطرف می شود. CDC همچنین نشان می دهد که این امر در هر دو نوع HPV کم خطر و پرخطر رخ می دهد.

ریشه‌کن شدن زگیل تناسلی

برای درمان این بیماری، تکنیک‌های مختلف جراحی در دسترس هستند و معمولاً دارای مزیت‌های مشترکی، پس از درمان کامل می باشند. عمل‌های جراحی معمولاً به بی ‌حسی موضعی و زمان و تجهیزات خاصی برای اجرا نیاز دارند، در نتیجه این روش، هنگامی که تعداد زیادی زگیل  یا یک منطقه‌ی وسیع، تحت تأثیر قرار گیرد یا بیماران مبتلا به، بیماری‌های مقاوم باشند، استفاده می‌شود.

دشمن زگیل تناسلی چه درمان هایی هستند؟ درمان به وسیله‌ی جراحی را اغلب می‌ توان در مطب انجام داد، انواع گزینه‌ های درمان ریشه ای زگیل تناسلی:

  • سرما درمانی
  • جراحی الکتروسرجیکال قوسی (LEEP)
  • جراحی ساده با چاقوی جراحی یا کورت

 روش‌های جراحی جایگزین، که به تجهیزات و آموزش پیشرفته ‌تری نیاز دارند شامل ریشه‌ کن شدن زگیل تناسلی با لیزر دی اکسید کربن، آسپیراسیون جراحی اولتراسونیک کاویترونCUSA) ) و جراحی موس است.

 محل، اندازه و میزان ضایعه و احتمال بدخیم بودن، نوع درمان را تعیین می‌کند؛ عود بیماری بعد از درمان، به دلیل وجود ویروس در لایه پایه اپیدرم در حالت نهفته، امری معمول است و در این حالت، درمان مجدد غالباً ضروری است.  عود بیماری HPV  پس از درمان به وسیله جراحی، در مقایسه با سایر گزینه‌های درمان پزشکی کمتر شایع است، اما میزان آن نسبتاً بالا و بین (25-55٪) باقی مانده است.

سرما درمانی

این روش برای بیشتر زگیل‌های پوستی و نئوپلازی داخل اپیتلیال دهانه رحم با درجه پایینCIN I) ) موثر است.  اشکال اصلی این روش درمانی، بروز ناراحتی، زخم و خارش در محل درمان است. زگیل‌ هایی که روی ناحیه‌ی بیرونی آلت تناسلی قرار دارند، بسیار خوب به سرما درمانی پاسخ می‌دهند. 

کرایوتراپی برای زگیل‌های موجود در واژن نیز توصیه نمی‌شود، زیرا عمق تخریب در بافت را در این روش نمی‌ توان کنترل کرد و آسیب به ساختارهای مجاور مانند مثانه و راست روده امکان پذیر است. از آنجا که سرما درمانی هیچگونه جذب سیستمیک در پی ندارد، برای خانم‌ها در سه ماهه دوم و سوم بارداری و همچنین برای جنین بی‌خطر است. هنگامی که TCA  قادر به از بین بردن ضایعه نباشد، این روش مناسبی برای زنان باردار است.

سرمادرمانی

نیتروژن مایع با استفاده از یک اپلیکاتور نوک پنبه ای، کرایوپروب یا اسپری، بر زگیل تاثیر می‌گذارد.  از گازهایی مانند اکسید نیتروژن و دی اکسید کربن نیز در این روش می ‌توان استفاده کرد. اگرچه این روش تا حدودی دردناک است، اما به طور معمول از بی حسی موضعی نیز استفاده نمی‌شود.  روش انجماد-ذوب-فریز زگیل، موثرتر از یخ زدگی منفرد تلقی می‌شود.  استفاده از این روش تا زمانی که حاشیه 5 میلی متری پوست یا مخاط اطراف آن منجمد شود، ادامه می‌یابد. 

پس از سفید شدن پوست، یخ زدگی به مدت 30 ثانیه ادامه می ‌یابد و پس از این مدت اجازه داده می‌شود یخ پوست ذوب شود.  اگر بیمار بتواند درد را تحمل کند، چرخه دوم نیز اعمال می‌شود. در صورت لزوم می‌ توان یک دوره درمانی اضافی را طی 1-2 هفته انجام داد.

 بعد از 2-4 بار درمان، در یک دوره 6 تا 12 هفته‌ای، 80-75 درصد بیماران پاکسازی کامل زگیل را تجربه می‌کنند. اطلاعات حاصل از چندین آزمایش بالینی، بهبودی کامل از زگیل را، 63-88٪ ، 3 ماه پس از درمان گزارش کرده‌اند.  یک آزمایش ارزیابی سرما درمانی، به تنهایی در برابر سرم درمانی همراه با پودوفیلوتوکسین، نتوانست نتیجه بهبود یافته با درمان ترکیبی را نشان دهد. میزان عود (22٪) و مشابه عمل جراحی الکتریکی است.

جراحی الکتروشیمیایی

جراحی الکتروسرجری در زگیل‌های تناسلی خارجی بسیار موثر است. LEEP  در درجه اول، برای درمان ضایعات داخل اپیتلیالی سنگفرشی دهانه رحم (SIL ) و پس از تایید، به وسیله‌ی نمونه برداری از دهانه رحم استفاده می‌شود. ازاین روش برای از بین بردن زگیل‌های بزرگ قسمت خارجی دستگاه تناسلی نیز استفاده می‌شود.

روش‌های الکترو جراحی معمولاً فقط با بی‌ حسی موضعی وسرپایی انجام می شود. از آنجا که در این روش توده‌های دود ایجاد می‌شود، باید روش‌های مناسب برای تخلیه جلوگیری از استنشاق نیز دنبال شود. جراحی الکتریکی در ضایعات شافت آلت تناسلی (قسمت استوانه‌ای آلت) کاملاً موثر است.

در ضایعات بزرگ، بدون درگیر کردن اطراف راست روده یا آلت تناسلی، می‌توان با ایجاد برش، قسمت عمده‌ای از توده را برداشت و به دنبال آن با استفاده از الکتروکاتر بافت باقی مانده در سطح پوست را برای جلوگیری از خونریزی منعقد کرد.

جراحی تعداد زیاد زگیل، یک روش دردناک است که بهتر است در این شرایط بیمار تحت بیهوشی عمومی یا نخاعی قرار گیرد. درد پس از جراحی شایع است و مسکن‌های موضعی مانند ژله لیدوکائین می‌تواند در بیماران مفید باشد.  میزان عود پس از درمان در یک آزمایش 22٪ بود، در حالی که تاثیر پودوفیلین 44٪ است.

برداشتن زگیل به وسیله‌ی جراحی

می‌ توان برای برداشتن زگیل‌ها (به خصوص زگیل های بزرگ دستگاه تناسلی) و درمان دهانه رحم دستگاه تناسلی، یک عمل جراحی ساده با چاقوی جراحی یا کورت انجام داد. این روش به طور کلی در افراد مقاوم به بیماری کاربرد دارد و در یک مجموعه جراحی سرپایی انجام می ‌شود. ضایعات منفرد پس از استفاده از بی ‌حسی عمومی یا موضعه‌ای، با چاقو برداشته شده و نمونه جراحی برای تجزیه و تحلیل میکروسکوپی ارسال می‌شود.

بیمارانی که چند ضایعه کوچک در ناحیه‌ی بیرونی آلت تناسلی دارند، می‌توانند زگیل خود را در مطب تحت بی‌ حسی موضعی بردارند. پوست زیرین با لیدوکائین 1٪ بی‌ حس می ‌شود و زگیل‌ها با تیغه چاقو شماره 15 برداشته می‌شوند.

برای بستن پوست سالم پس از جراحی ممکن است یک یا 2 بخیه لازم باشد. برای افرادی با رشد بدخیم سلول‌ها، جراحی موس انتخاب خوبی است. جراحی موس را می‌توان توسط متخصصان پوست آموزش دیده، برای برداشتن بافت در مناطقی حساسی که به حداکثر حفاظت نیاز دارند، انجام داد.  در این روش از آسیب شناسی پوستی، همراه با برداشت محافظه کارانه ضایعات بدخیم استفاده می‌شود. ممکن است در مدیریت زگیل‌های بدخیم نیز کمک ویژه ای باشد.

لیزر

بیشتر بیماران از 24 ساعت پس از لیزر، ناراحتی قابل توجهی را تجربه می‌ کنند و برای تسکین آن به مسکن نیاز دارند. لیزر دی اکسیدکربن به طور معمول برای درمان بیماران مقاوم در برابر ویروس HPV  یا زگیل‌های وسیع از گروه آنوژنیتال – مخاط استفاده می‌ شود، این روش خصوصا در درمان افراد مبتلا به زگیل‌های اطراف مجرای ادرار و واژن و دهانه واژینال بسیار مفید است.

این روش درمانی انتخابی برای زنان باردار با ضایعه یا ضایعات گسترده است که به TCA  پاسخ نمی‌دهند. لیزر درمانی با دی اکسید کربن، به دلیل دقت و بهبودی سریع و بدون ایجاد زخم، یک روش درمانی کارآمد است. لیزر زگیل بخش بیرونی آلت تناسلی زن، به طور موثری ضایعات را از بین می‌برد در حالی که از آسیب بافت سالم مجاور نیز جلوگیری می‌کند.

همانطور که در روش جراحی الکتروسرجری، دود جراحی الکتروشیمیایی وجود دارد و باید برای مدیریت آن برنامه ریزی کرد، در هنگام لیزر نیز دود ناشی از سوختن وجود خواهد داشت، بنابراین باید در این روش نیز از روش‌های تخلیه دود و جلوگیری از استنشاق نیز استفاده شود. مقدار انرژی مورد نیاز برای از بین بردن ضایعه کندیلوماتوزبا لیزر، به چندین پارامتر کنترل شده توسط جراح از جمله موارد زیر بستگی دارد:

  • وات لیزر
  • مدت زمان اصابت پرتو لیزر
  • اندازه لکه روی بافت

برخی از محققان چگالی توان را محاسبه می کنند که برابر است با توان (وات) تقسیم بر مساحت ( (cm2  که برای از بین بردن کندیلوما آکومیناتا واژن، به تراکم قدرت دقیق نیاز نیست. بنابراین جراح باید در استفاده از لیزر درمانی برای یک بیمار منعطف باشد. اگر لیزر در حالت مداوم تا 20 وات کالیبره شود، می‌توان به راحتی اندازه نقطه را تنظیم کرد تا چگالی توان مناسب را فراهم کند.

پاکسازی کامل زگیل پس از جراحی لیزر در 23-52٪ بیماران، در طی 3 سال پس از جراحی رخ داده است و میزان بهبودی اولیه تا 91٪ گزارش شده است.  میزان عود بیماری نیز مانند جراحی است. بعضی از پزشکان از لیزرهای رنگی پالسی و انواع دیگر لیزر استفاده می‌کنند، که درجات مختلفی از موفقیت را در پی خواهد داشت.

کاویتراسیون اولتراسونیک

 CUSA با فرکانس 23 کیلوهرتز ارتعاش می‌کند، که مرتبه‌ای کمتر از فرکانس اسکن اولتراسوند تشخیصی است و زگیل را از طریق گرما و ایجاد حفره از بین می‌برد. این دستگاه به دلیل توانایی آن در از بین بردن اپیتلیوم، بدون آسیب رساندن به بافت زیرین، به طور گسترده ای برای تومورهای داخل شکمی مورد استفاده قرار گرفته است. در نتیجه، از آن به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای زگیل های گسترده مقعدی استفاده شده است.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نوری پنجشنبه ۲۸ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر در مورد زگیل تناسلی میخواستم بپرسم بهترین درمان برای زگیل تناسلی چیست .تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۲۸ مهر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری باشد بهترین و سریعترین روش درمانی که کمترین میزان عود را دارد لیزر است که فیلم لیزر را هم برات گذاشتم تا ببینی موفق

  • تصویر کاربر ز۶را پنجشنبه ۲۱ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام من چتد وقت چنتا دونه سیاه مثل جوش سر سیاه واژنم زده میخواستم ببینم زگیل تناسلی هستن
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۲۱ مهر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد

      بهترین و سریعترین روش درمانی که کمترین میزان عود را دارد لیزر است که فیلم لیزر را هم برات گذاشتم تا ببینی

      موفق

  • تصویر کاربر سما یکشنبه ۱۷ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر، ایا اینها زگیل هستند؟تقریبا نزدیک به کشاله ران هستند و ایا میشه با ازمایش خون متوجه وجود ویروس در خون شد یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۱۷ مهر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی ممکنه زگیل تناسلی مطرح باشه. در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد

      موفق

  • تصویر کاربر وحید چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    ۵ ساله رو التم زایده کوچکی هست میخوام بدونم زگیل هست یانه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      علیک سلام

      در ادامه سوال عکس از ضایعه ارسال شود

       

  • تصویر کاربر سمانه چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    چرا بعداز درمان دوباره در میاد این زیگیل تناسلی
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      علیک سلام

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد

  • تصویر کاربر زهرای یکشنبه ۶ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    یک بار رابطه جنسی داشتم و متوجه شدم که طرف مقابلم زیگیل تناسلی داره
    ایا با یک بار نزدیکی من دچار شدم؟
    فوزی به پزشک مراجعه کردم و برام‌ واکسن نوشت
    ایا ، کافیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۶ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      علیک سلام

      مطابق فرمایش پزشک معالج اقدام شود

  • تصویر کاربر میثم جمعه ۲۸ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    جلوگیری از پیشرفت زگیل در سایر پوست .راهای جلوگیری
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۲۸ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      علیک سلام

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

       

  • تصویر کاربر عادل پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر حدود سال ۹۸ زگیل در باسن خانومم مشاهده شده قبل درگیر شدن خانومم من خارش در ناحیه تناسلی داشتم متاسفانه من اگه متوجه همچین بیماری بودم با خانومم رابطه بر قرار نمی کردم شاید از من منتقل شده باشه در هر حال ما شروع کردیم به قوی کردن سیستم دفاعی بدنمون و زگیل ها از بین رفتن با قارچ ها و کپسول AHCC والان از دیروز دوباره متوجه این ضایعات شدم عکس براتون می زارم . اکه زگیل تناسلی باشه که چرا بعد یک سال درمان و تقویت سیستم دفاعی دوباره پیدا شد وچرا بعد دو سه سال از بین نرفته ویروسش تو بدن؟
    1. تصویر کاربر عادل یکشنبه ۱۶ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      دکتر یادم رفت اینم بگم خانومم را دکتر بردم سونوگرافی دکتر گفت که التهاب در دهانه رحم دارد
    2. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      بر اساس عکس ارسالی زگیل تناسلی مطرح نیست

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سودی دوشنبه ۳ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من حدود ۶ ماهه که تست hpvانجام دادم مثبت بود . کولکوسکوپی انجام دادم.‌یه دوره کرایو انجام دادم ولی متاسفانه دوباره از قسمتهای دیگه دراومد .‌و اینکه الان دوری ترکیبی زگیل از داروخونه گرفتم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۳ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری باشد بهترین و سریعترین روش درمانی که کمترین میزان عود را دارد لیزر است که فیلم لیزر را هم برات گذاشتم تا ببینی موفق

  • تصویر کاربر سمبه سه شنبه ۱۰ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    اقای دکتر من یه سری ضایعات گوشتی رو ناحیه تناسلی داشتم که دکتر نمونه برداری کردن و آزمایش hpv و آزمایش پاپ اسمیر دادم و نتیجه آزمایش hpv مثبت بود ۶ و ۶۹ که دو واکسن گارداسیل رو زدم و یکی مونده که بعد ۴ ماه میزنم فقط اقای دکتر زگیل تناسلی من زیاد شده قبلا کم بود نمیدونم چیکار کنم ؟
    یه پسر ۵ ساله دارم چه کارهایی باید بکم که پسرم مبتلا نشه ؟
    و آیا میتونم نزدیکی داشته باشم یا نه ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۱۰ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری باشد بهترین و سریعترین روش درمانی که کمترین میزان عود را دارد لیزر است که فیلم لیزر را هم برات گذاشتم تا ببینی

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط