جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا پاکسازی ویروس hpv امکان پذیر است؟

آیا پاکسازی ویروس hpv امکان پذیر است؟

فهرست مطالب

هیچ درمانی برای عفونت HPV موجود، وجود ندارد. HPV (پاپیلوما ویروس انسانی) بیش از 100 نوع مختلف دارد، که شایعترین بیماری مقاربتی در سراسر جهان (و دومین بیماری شایع در انگلستان) می باشد. در حال حاضر هیچ درمانی برای از بین بردن ویروس hpv وجود ندارد، اما این بیماری در بیشتر افراد، توسط سیستم ایمنی بدن، برطرف می شود و فقط علائم ناشی از این بیماری قابل درمان هستند.

همچنین، می توانید با دریافت واکسن HPV، در برابر عفونت های جدید HPV که باعث بروز زگیل های تناسلی یا سرطان می شوند، محافظت ایجاد کنید. در ادامه مطلب، پاکسازی ویروس HPV را توضیح خواهیم داد.

چرا آنتی بیوتیک ها اثر نمی کنند؟

HPV یک عفونت ویروسی است که با داروی طراحی شده برای عفونت باکتریایی، درمان نمی شود. در حال حاضر، هیچ داروی ضد ویروسی که برای دفع ویروس hpv  تأیید شده باشد، وجود ندارد.

داروی ضد ویروسی

آیا امکان پاکسازی ویروس hpv وجود دارد؟

در رابطه با پاکسازی ویروس hpv در مردان و زنان باید گفت که بله این امکان وجود دارد. زگیل های تناسلی زمانی به وجود می آیند که عفونت  HPV کم-خطر موجب تغییر غیر طبیعی سلولهای پوستی می شود و آنها را به توده های گوشتی بدون درد، تبدیل می کند. با وجود این که هیچ درمان قطعی برای عفونت HPV وجود ندارد، با روش های زیر می توان علائم آن را درمان کرد:

درمان های موضعی شامل کرم ها و محلولهای مایع تجویز شده، مانند وارتیکون و کاندیلین (که حاوی پودوفیلوتوکسین ،عصاره ای گیاهی با خواص ضد ویروسی هستند) می باشند. این داروهای موضعی به طور مستقیم روی زگیل ها قرار داده می شوند و با تحت فشار قرار دادن ویروس و جلوگیری از انتشار و تکثیر آن، عمل می کنند. در نهایت، سلولهای موجود در زگیل می میرند و با بافت پوستی جدید جایگزین می شوند.

کرایوتراپی

 پزشک، نیتروژن را مستقیما روی پوست قرار می دهد که ممکن است موجب احساس سوزش خفیف یا متوسط در طول درمان شود. پس از آن، پوست روی زگیل و اطراف آن تاول خواهد زد، که این تاول ها در یک دوره ی 7 تا 14 روزه خشک می شوند و بهبود پیدا می کنند. در این مدت، زگیل ها می افتند، گرچه بعضی از زگیل ها ممکن است برای درمان کامل، به بیش از یک درمان نیاز داشته باشند.

اسید

از اسید تری کلرواستیک می توان برای درمان زگیل های قابل مشاهده استفاده کرد. این ماده توسط پزشک به طور مستقیم روی زگیل قرار داده می شود. اسید با از بین بردن پروتئین های موجود در سلولهای زگیل، آن را می سوزاند.

این فرایند هر هفته تکرار می شود تا جایی که زگیل به طور کامل از بین برود و دوره آن می تواند بین 6 تا 10 هفته باشد. از اسید برای درمان بیماران بارداری استفاده می شود که انجام گزینه های درمانی دیگر برای آنها خطرناک است.

اسید تری کلرواستیک برای درمان زگیل

از بین بردن زگیل با جراحی

زگیل های تناسلی قابل مشاهده، ممکن است از طریق بُرش پوست خارج شوند، در واقع زگیل ها با جراحی از بین می روند. پس از خارج کردن زگیل ها، پوست بخیه زده می شود تا برش جراحی بسته شود.

بهبودی کامل این بُرش ها، 2 تا 4 هفته زمان می برد و جای بخیه ممکن است برای همیشه باقی بماند. معمولاً در صورتی که دیگر روش های درمانی برای از بین بردن زگیل جوابگو نباشند، از روش جراحی استفاده می شود.

الکتروکوتر (سوزاندن)

زگیل های تناسلی را می توان با استفاده از یک پروب الکتریکی ولتاژ-پایین سوزاند و معمولاً برای کنترل درد از بی حسی استفاده می شود. اگر تعداد زگیل ها زیاد باشد، ممکن است این عمل تحت بیهوشی انجام شود. بهبودی این روش 4-2 هفته طول می کشد، اما، در صورتی که بافت زیادی سوزانده شود، مدت زمان بهبودی طولانی تر خواهد شد.

از بین بردن زگیل با لیزر

در این روش، پرتوی لیزر، گلبول های قرمز خون را در زگیل می سوزاند، زگیل را از خون محروم می کند و در نهایت آن را می کشد. لیزر ممکن است درد خفیفی ایجاد کند، ولی عموماً در این روش نیازی به بیهوشی نیست و بهبودی پوست 2 تا 4 هفته زمان می برد. از بین بردن زگیل با لیزر، روشی نسبتاً جدید برای خلاص شدن از شر زگیل ها است، بنابراین میزان اثربخشی آن در مقایسه با روش های دیگر از بین بردن زگیل، شناخته شده نیست.

از درمان های بدون نسخه برای از بین بردن زگیل های تناسلی استفاده نکنید.

درمان های خانگی که شما از داروخانه ها یا فروشگاه ها خریداری می کنید، برای درمان زگیل و وروکاس هایی طراحی شده اند که روی اندام تناسلی نیستند.

استفاده از این دارو ها برای از بین بردن زگیل های تناسلی، ممکن است منجر به بدتر شدن علائم و یا آسیب دائمی به ناحیه تناسلی شود. اگر می خواهید زگیل تناسلی خود را درمان کنید، به جای این که خودتان سعی در از بین بردن آن داشته باشید، لطفاً به یک پزشک مراجعه کنید.

آیا دفع ویروس hpv به طور کامل امکان پذیر است؟

ایا ویروس اچ پی وی از بدن خارج میشود؟ روش های درمانی برای از بین بردن زگیل های تناسلی ممکن است توده ها را به طور موقت از بین ببرند و عفونت  زمینه ای HPV را که موجب رشد زگیل ها می شود، ریشه کن نکنند.

یعنی ممکن است زگیل های تناسلی پس از درمان، دوباره ظاهر شوند. تنها راه متوقف نمودن دائمی زگیل های تناسلی، این است که صبر کنید تا سیستم ایمنی بدن، عفونت HPV را به طور کامل پاکسازی کند.

زگیل ها چند وقت یکبار ظاهر می شوند؟

اگر عفونت HPV توسط سیستم ایمنی بدن هنوز پاکسازی نشده باشد، ممکن است زگیل های تناسلی که خارج شده اند یا بدون هیچ درمانی از بین رفته اند، پس از چند ماه دوباره نمایان شوند.

چگونه می توان از ظاهر شدن دوباره ی زگیل های تناسلی جلوگیری کرد؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ویروس HPV مانند تبخال، در واکنش به یک محرک، مجدداً ظاهر می شود، اما بسیاری از محققان معتقدند که ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می تواند احتمال بروز زگیل های تناسلی را افزایش دهد. 

آیا عفونت HPV می تواند خود به خود از بین رود؟

ویروس HPV می تواند به طور طبیعی پاکسازی شود – از آنجا که هیچ درمانی برای عفونت زمینه ای HPV وجود ندارد، تنها راه دفع ویروس hpv این است که صبر کنید تا سیستم ایمنی بدن، به طور طبیعی ویروس را پاکسازی کند. 90% از عفونت های HPV جدید، ظرف مدت دوسال خود به خود پاکسازی می شوند و بیشتر این عفونت ها در واقع در 6 ماه اول برطرف می شوند. عفونت های طولانی مدت انواع پرخطر HPV، که پتانسیل تبدیل شدن به سرطان را دارند، تنها در 1% از افراد مبتلا رخ می دهند.

سیستم های ایمنی قوی تر، ممکن است سریعتر عفونت HPV را پاکسازی کنند – شما با تغییرات سبک زندگی مانند تغییرات رژیم غذایی و ورزش می توانید سیستم ایمنی بدنتان را قوی تر کنید. گرچه، از نظر پزشکی ثابت نشده است که تغییرات سبک زندگی، تأثیر مستقیمی روی میزان عفونت HPV یا مدت زمان پاکسازی ویروس توسط سیستم ایمنی بدن دارند.

رژیم غذایی برای از بین بردن زگیل

سیگار می تواند تأثیری منفی در روند بهبودی شما داشته باشد – تنباکوی موجود در سیگار، توانایی سیستم ایمنی بدن را برای پاکسازی ویروس کاهش می دهد. به عبارت دیگر، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا عفونت های HPV موجود پاکسازی شوند.

سیگار احتمال بروز عوارض طولانی مدتِ ناشی از ویروس HPV مانند زگیل های تناسلی و سرطان را افزایش می دهد. ثابت شده است که ترک سیگار می تواند اثر مثبتی بر روی توانایی سیستم ایمنی بدن برای پاکسازی عفونت های پرخطر و کم خطر HPV داشته باشد.

آیا واکسن HPV می تواند عفونت HPV را درمان کند؟

واکسن HPV نمی تواند عفونت های موجود را درمان کند. واکسن HPV می تواند از عفونت های آینده ی انواع پرخطر ویروس HPV (که می توانند موجب سرطان شوند) و انواع کم خطر آن (که موجب ظاهر شدن زگیل های تناسلی می شوند) جلوگیری کند. واکسن HPV یک روش پیشگیرانه است، به این معنا که می تواند عفونت های احتمالی آینده را متوقف کند، اما نمی تواند ویروسی را که قبلاً به آن مبتلا شده اید، از بین ببرد.

واکسن HPV نمی تواند موجب بروز زگیل های تناسلی شود – واکسن HPV یک واکسن زنده نیست، به عبارت دیگر این واکسن حاوی هیچ نوع ویروس زنده ای نیست. از آنجا که واکسن، بدن شما را در معرض ویروس زنده قرار نمی دهد، نمی تواند موجب ابتلا به ویروس HPV یا ظاهر شدن زگیل های تناسلی در آینده شود.


دکتر عباس انتظاری متخصص زگیل

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ایمان شنبه ۲۱ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    داروی خوراکی برای از بین بردن ویروس چی هست من تایپ 6مبتلا شدم رژیمم سالمه سنگین ورزش میکنم ولیزر کردم هفته پیش میترسم عود کنه چه داروی خوراکی بخورم .میخوام قرض هگزوز وشیتاکه و آسیکلویر رو باهم مصرف کنم راهنمایی کنین ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۱ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند

      نگران نباش و معاینات ادواری را فراموش نکن

      موفق

  • تصویر کاربر حسی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام مجدد خدمت دکتر محترم
    من پرسشگر سوال 91617 هستم
    پیش تر به دکتر مراجعه کردم و گفتن بیماری قارچیه و برام پماد کلوتریمازول تجویز کردن.
    مدتی بوی بد رفع شد. الان باز چند روزیه بو شروع شده.
    با اینکه بهداشت رو رعایت میکنم دوباره بو ایجاد شده.
    میخواستم بدونم منشاء بو و بیماری قارچی که دوباره ایجاد شده از HPV و زگیل تناسلی هست؟
    1. تصویر کاربر حسی یکشنبه ۹ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      تصویر عفونت رو خدمت شما ضمیمه کردم
    2. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      سلام جانم

      معمولا ربطی به HPV ندارد

      موفق

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حمید یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر
    بنده مشکوک به زگیل تناسلی هستم چون فقط یک عدد زائده کوچ در کنار آلت دارم، مشکوک به داشتن زگیل تناسلی هستم و البته آخرین رابطه جنسی بنده مربوط به دو سال قبل میباشد و تنها یک زائده خیلی کوچک قسمت کناری و بالای محل آلت تناسلی خود دارم و تقریبا دو ماهی هست متوجه شدم و بادقت تنها یک مورد رو تونستم مشاهده کنم، و قصد ازدواج با فردی که پلی کیستیک داره رو دارم.
    سوال بنده این هست که آیا خانم واکسن گارداسیل بزنند، آیا میتوان اطمینان پیدا کرد که از طریق زگیل تناسلی بنده، مشکلاتی برای سلامتی و بارداری بابت زگیل تناسلی نخواهیم داشت؟! منظور اینکه واکسن گارداسیل خطرات زگیل تناسلی رو برای ایشون که پلی کستیک دارند را رفع میکند؟!
    و سوال دوم بنده اینکه آیا ویروس اچ پی وی ب خودی خودی توسط سیستم ایمنی بدن بطور کامل از بدن پاکسازی میشود و از بین میرود؟!

    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری باشد بهترین و سریعترین روش درمانی که کمترین میزان عود را دارد لیزر است که فیلم لیزر را هم برات گذاشتم تا ببینی موفق

  • تصویر کاربر Nn چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام‌وقت بخیر،ببخشید بعد۴سال تست دادم وhpvام منفی شده بود،امکان پذیره؟؟ شنیدم میگن پاک نمیشه فقط ضعیف میشه
    الان تستم منفی شده به چه معنی؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش)

      سلام جانم

      این حالت طبیعی است

      نگران نباش و معاینات سالانه را فراموش نکن

      موفق

  • تصویر کاربر صابررامه چهارشنبه ۲۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    آقای دکتر می خواستم بدونم این داروهای گیاهی که تبلیغ میکنن واقعی هستندمیشه اعتماد کردگرفت اگه نمیشه راه درمانش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۲۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش)

      علیک سلام

      هیچگونه شواهد علمی مبنی بر اثربخشی وجود ندارد

  • تصویر کاربر م،ص دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،برای آزمایشات قبل از اقدام به بارداری به پزشک مراجعه کردیم،نتیجه آزمایش این بود که متاسفانه خانمم مبتلا به ویروس اچ پی وی تیپ ۱۸ هستند،در صورتی که ما هیچگونه مقاربت پر خطر نداشته ایم و خیلی هم در رعایت نظافت حساس هستیم،
    با عرض پوزش اولا می خواستم بدونم چگونه ممکن است مبتلا شده باشد و همچنین این احتمال وجود دارد که خود به خود از بین برود
    لطفا راهنمایی کنید که خیلی نگران هستیم،خدای نکرده دچار سرطان نشه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است 

  • تصویر کاربر مهرداد دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    دکتر من خیلی نگرانم و از وقتی فهمیدم که زگیل دارم اصن از زندگی دیگه حالم بهم بخورده یجوری نمیتونم حس نا امیدی پیدا کردم واقن میشه کمکم کنی امیدی هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      علیک سلام

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری باشد بهترین و سریعترین روش درمانی که کمترین میزان عود را دارد لیزر است که فیلم لیزر را هم برات گذاشتم تا ببینی موفق

  • تصویر کاربر ساناز شنبه ۲۳ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من با تست پی سی ار متوجه شدم ویروس تایپ ۳۱ رو مبتلاهستم بهش
    ولی پاپ اسمیر طبیعی بود
    سوالم اینه که اکثر پزشکا فقط تایپ ۱۶ و ۱۸ رو پر خطر میدونن
    اساسا میخوام راجع ب رفتار ویروس تایپ ۳۱ و اینکه چقدر میتونه خطرناک باشه با فرض اینکه فرد به لحاظ بدنی و ایمنی معمول باشه؟
    و اینکه یه پزشک عفونی برای من غیر از واکسن گارداسیل قرص سایمتدین ۲۰۰ تجویز کرد!!!!!
    سرچ کردم ظاهرا تحقیق کردن قبلا ک میتونه تاحدی موثر باشه لطفا در این مورد هم توضیح بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۳ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      سلام جانم

      تاپ 31 نیز پر خطر است

      کولپوسکوپی توصیه می شود

      مطابق فرمایش پزشک معالج اقدام شود

      موفق

  • تصویر کاربر ریحانه شنبه ۲ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من اسفند ۱۴۰۰ به این بیماری مبتلا شدم و در مهر ۱۴۰۱ تمام عارضه ها از بین رفت و سیستم ایمنی دوباره قوی شد و تاحالا هیچ علائمی ندیدم بنظرتون امکان بهبود یافته بشاه و از بدنم پاک شده باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      نگران نباش و معاینات دوره ای را فراموش نکن

      واکسن کمک کننده است

      موفق

  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۳۰ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر آیا زگیل تناسلی پر خطر هم توسط سیستم ایمنی دفع میشه یا فقط نوع کم خطر توسط سیستم ایمنی دفع میشه؟ اینکه میگن نوع پر خطر تا آخر عمر در بدن باقی میمونه و فقط میشه کنترلش کرد تا سرطان نشه درسته؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۳۰ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری باشد بهترین و سریعترین روش درمانی که کمترین میزان عود را دارد لیزر است که فیلم لیزر را هم برات گذاشتم تا ببینی موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط