جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا پاکسازی ویروس hpv امکان پذیر است؟

آیا پاکسازی ویروس hpv امکان پذیر است؟

فهرست مطالب

هیچ درمانی برای عفونت HPV موجود، وجود ندارد. HPV (پاپیلوما ویروس انسانی) بیش از 100 نوع مختلف دارد، که شایعترین بیماری مقاربتی در سراسر جهان (و دومین بیماری شایع در انگلستان) می باشد. در حال حاضر هیچ درمانی برای از بین بردن ویروس hpv وجود ندارد، اما این بیماری در بیشتر افراد، توسط سیستم ایمنی بدن، برطرف می شود و فقط علائم ناشی از این بیماری قابل درمان هستند.

همچنین، می توانید با دریافت واکسن HPV، در برابر عفونت های جدید HPV که باعث بروز زگیل های تناسلی یا سرطان می شوند، محافظت ایجاد کنید. در ادامه مطلب، پاکسازی ویروس HPV را توضیح خواهیم داد.

چرا آنتی بیوتیک ها اثر نمی کنند؟

HPV یک عفونت ویروسی است که با داروی طراحی شده برای عفونت باکتریایی، درمان نمی شود. در حال حاضر، هیچ داروی ضد ویروسی که برای دفع ویروس hpv  تأیید شده باشد، وجود ندارد.

داروی ضد ویروسی

آیا امکان پاکسازی ویروس hpv وجود دارد؟

در رابطه با پاکسازی ویروس hpv در مردان و زنان باید گفت که بله این امکان وجود دارد. زگیل های تناسلی زمانی به وجود می آیند که عفونت  HPV کم-خطر موجب تغییر غیر طبیعی سلولهای پوستی می شود و آنها را به توده های گوشتی بدون درد، تبدیل می کند. با وجود این که هیچ درمان قطعی برای عفونت HPV وجود ندارد، با روش های زیر می توان علائم آن را درمان کرد:

درمان های موضعی شامل کرم ها و محلولهای مایع تجویز شده، مانند وارتیکون و کاندیلین (که حاوی پودوفیلوتوکسین ،عصاره ای گیاهی با خواص ضد ویروسی هستند) می باشند. این داروهای موضعی به طور مستقیم روی زگیل ها قرار داده می شوند و با تحت فشار قرار دادن ویروس و جلوگیری از انتشار و تکثیر آن، عمل می کنند. در نهایت، سلولهای موجود در زگیل می میرند و با بافت پوستی جدید جایگزین می شوند.

کرایوتراپی

 پزشک، نیتروژن را مستقیما روی پوست قرار می دهد که ممکن است موجب احساس سوزش خفیف یا متوسط در طول درمان شود. پس از آن، پوست روی زگیل و اطراف آن تاول خواهد زد، که این تاول ها در یک دوره ی 7 تا 14 روزه خشک می شوند و بهبود پیدا می کنند. در این مدت، زگیل ها می افتند، گرچه بعضی از زگیل ها ممکن است برای درمان کامل، به بیش از یک درمان نیاز داشته باشند.

اسید

از اسید تری کلرواستیک می توان برای درمان زگیل های قابل مشاهده استفاده کرد. این ماده توسط پزشک به طور مستقیم روی زگیل قرار داده می شود. اسید با از بین بردن پروتئین های موجود در سلولهای زگیل، آن را می سوزاند.

این فرایند هر هفته تکرار می شود تا جایی که زگیل به طور کامل از بین برود و دوره آن می تواند بین 6 تا 10 هفته باشد. از اسید برای درمان بیماران بارداری استفاده می شود که انجام گزینه های درمانی دیگر برای آنها خطرناک است.

اسید تری کلرواستیک برای درمان زگیل

از بین بردن زگیل با جراحی

زگیل های تناسلی قابل مشاهده، ممکن است از طریق بُرش پوست خارج شوند، در واقع زگیل ها با جراحی از بین می روند. پس از خارج کردن زگیل ها، پوست بخیه زده می شود تا برش جراحی بسته شود.

بهبودی کامل این بُرش ها، 2 تا 4 هفته زمان می برد و جای بخیه ممکن است برای همیشه باقی بماند. معمولاً در صورتی که دیگر روش های درمانی برای از بین بردن زگیل جوابگو نباشند، از روش جراحی استفاده می شود.

الکتروکوتر (سوزاندن)

زگیل های تناسلی را می توان با استفاده از یک پروب الکتریکی ولتاژ-پایین سوزاند و معمولاً برای کنترل درد از بی حسی استفاده می شود. اگر تعداد زگیل ها زیاد باشد، ممکن است این عمل تحت بیهوشی انجام شود. بهبودی این روش 4-2 هفته طول می کشد، اما، در صورتی که بافت زیادی سوزانده شود، مدت زمان بهبودی طولانی تر خواهد شد.

از بین بردن زگیل با لیزر

در این روش، پرتوی لیزر، گلبول های قرمز خون را در زگیل می سوزاند، زگیل را از خون محروم می کند و در نهایت آن را می کشد. لیزر ممکن است درد خفیفی ایجاد کند، ولی عموماً در این روش نیازی به بیهوشی نیست و بهبودی پوست 2 تا 4 هفته زمان می برد. از بین بردن زگیل با لیزر، روشی نسبتاً جدید برای خلاص شدن از شر زگیل ها است، بنابراین میزان اثربخشی آن در مقایسه با روش های دیگر از بین بردن زگیل، شناخته شده نیست.

از درمان های بدون نسخه برای از بین بردن زگیل های تناسلی استفاده نکنید.

درمان های خانگی که شما از داروخانه ها یا فروشگاه ها خریداری می کنید، برای درمان زگیل و وروکاس هایی طراحی شده اند که روی اندام تناسلی نیستند.

استفاده از این دارو ها برای از بین بردن زگیل های تناسلی، ممکن است منجر به بدتر شدن علائم و یا آسیب دائمی به ناحیه تناسلی شود. اگر می خواهید زگیل تناسلی خود را درمان کنید، به جای این که خودتان سعی در از بین بردن آن داشته باشید، لطفاً به یک پزشک مراجعه کنید.

آیا دفع ویروس hpv به طور کامل امکان پذیر است؟

ایا ویروس اچ پی وی از بدن خارج میشود؟ روش های درمانی برای از بین بردن زگیل های تناسلی ممکن است توده ها را به طور موقت از بین ببرند و عفونت  زمینه ای HPV را که موجب رشد زگیل ها می شود، ریشه کن نکنند.

یعنی ممکن است زگیل های تناسلی پس از درمان، دوباره ظاهر شوند. تنها راه متوقف نمودن دائمی زگیل های تناسلی، این است که صبر کنید تا سیستم ایمنی بدن، عفونت HPV را به طور کامل پاکسازی کند.

زگیل ها چند وقت یکبار ظاهر می شوند؟

اگر عفونت HPV توسط سیستم ایمنی بدن هنوز پاکسازی نشده باشد، ممکن است زگیل های تناسلی که خارج شده اند یا بدون هیچ درمانی از بین رفته اند، پس از چند ماه دوباره نمایان شوند.

چگونه می توان از ظاهر شدن دوباره ی زگیل های تناسلی جلوگیری کرد؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ویروس HPV مانند تبخال، در واکنش به یک محرک، مجدداً ظاهر می شود، اما بسیاری از محققان معتقدند که ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می تواند احتمال بروز زگیل های تناسلی را افزایش دهد. 

آیا عفونت HPV می تواند خود به خود از بین رود؟

ویروس HPV می تواند به طور طبیعی پاکسازی شود – از آنجا که هیچ درمانی برای عفونت زمینه ای HPV وجود ندارد، تنها راه دفع ویروس hpv این است که صبر کنید تا سیستم ایمنی بدن، به طور طبیعی ویروس را پاکسازی کند. 90% از عفونت های HPV جدید، ظرف مدت دوسال خود به خود پاکسازی می شوند و بیشتر این عفونت ها در واقع در 6 ماه اول برطرف می شوند. عفونت های طولانی مدت انواع پرخطر HPV، که پتانسیل تبدیل شدن به سرطان را دارند، تنها در 1% از افراد مبتلا رخ می دهند.

سیستم های ایمنی قوی تر، ممکن است سریعتر عفونت HPV را پاکسازی کنند – شما با تغییرات سبک زندگی مانند تغییرات رژیم غذایی و ورزش می توانید سیستم ایمنی بدنتان را قوی تر کنید. گرچه، از نظر پزشکی ثابت نشده است که تغییرات سبک زندگی، تأثیر مستقیمی روی میزان عفونت HPV یا مدت زمان پاکسازی ویروس توسط سیستم ایمنی بدن دارند.

رژیم غذایی برای از بین بردن زگیل

سیگار می تواند تأثیری منفی در روند بهبودی شما داشته باشد – تنباکوی موجود در سیگار، توانایی سیستم ایمنی بدن را برای پاکسازی ویروس کاهش می دهد. به عبارت دیگر، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا عفونت های HPV موجود پاکسازی شوند.

سیگار احتمال بروز عوارض طولانی مدتِ ناشی از ویروس HPV مانند زگیل های تناسلی و سرطان را افزایش می دهد. ثابت شده است که ترک سیگار می تواند اثر مثبتی بر روی توانایی سیستم ایمنی بدن برای پاکسازی عفونت های پرخطر و کم خطر HPV داشته باشد.

آیا واکسن HPV می تواند عفونت HPV را درمان کند؟

واکسن HPV نمی تواند عفونت های موجود را درمان کند. واکسن HPV می تواند از عفونت های آینده ی انواع پرخطر ویروس HPV (که می توانند موجب سرطان شوند) و انواع کم خطر آن (که موجب ظاهر شدن زگیل های تناسلی می شوند) جلوگیری کند. واکسن HPV یک روش پیشگیرانه است، به این معنا که می تواند عفونت های احتمالی آینده را متوقف کند، اما نمی تواند ویروسی را که قبلاً به آن مبتلا شده اید، از بین ببرد.

واکسن HPV نمی تواند موجب بروز زگیل های تناسلی شود – واکسن HPV یک واکسن زنده نیست، به عبارت دیگر این واکسن حاوی هیچ نوع ویروس زنده ای نیست. از آنجا که واکسن، بدن شما را در معرض ویروس زنده قرار نمی دهد، نمی تواند موجب ابتلا به ویروس HPV یا ظاهر شدن زگیل های تناسلی در آینده شود.


دکتر عباس انتظاری متخصص زگیل

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقت بخیر من پارسال اولین بار متوجه شدم زگیل تناسلی دارم و رفتم دکتر سوزوندن باز چند ماه بعدی عود کرد باز رفتم سوزوندن الان باز چند تا دیگه زده باید چیکار کنم که از بدنم خارج شه این ویروس رابطه ای با کسی ندارم از موقعی که فهمیدم ۲۳ سالم هست لطفا اگه راه درمان بدون درد هم هست پیشنهاد بدید واقعا نگرانم تا اخر عمر همین وضع باشه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری باشد بهترین و سریعترین روش درمانی که کمترین میزان عود را دارد لیزر است که فیلم لیزر را هم برات گذاشتم تا ببینی موفق

  • تصویر کاربر سمانه سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من با شخصی رابطه داشتم هفت ماه پیش،نمیدونستم زگیل تناسلی داره وداشته.منم درگیر شدم وبه محض متوجه شدن به پزشک مراجعه کردم تیپ ۳۱ و۴۲ بود.بعد انجام کولپوسکپی متوجه شدم که هیچ آسیبی به رحمم نزده خداروشکر.زائده هم ندارم .دوماهه پاورفیت میخورم،آیا ممکنه دفع شده باشه؟تغذیه هم بخوبی رعایت میکنم وتواین مدت کرونا گرفتم ورمدسیویر هم تزریق کردم.چندماه طول میکشه دفع بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش)

      علیک سلام

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است 

  • تصویر کاربر مهسا سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    آقای دکتر زیر سینه ی من به شدت در معرض عرق کردن بود و خیلی مدت اینطور بود تا جایی که همیشه قرمز بود و ضخم میشد بعد یه مدت کرم ترمیم عرق جوش گرفتم اما متاسفانه یا مدت چیزی دیده میشه شبیه به زگیل تناسلی.چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      ممکنه اریتراسما یا برخی آلودگی های قارچی مطرح باشد

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر ریحانه سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من همسرم تعداد ۴ یا ۵ تا زگیل روی کیسه بیضه هاش دراومده خواستم بدونم که علت اینکه زگیل تناسلی دراومده رابطه جنسی داشتن با فرد الوده بوده یا علت دیگه ای هم میتونه داشته باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش)

      علیک سلام

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی ممکنه ضایعاتی غیر از زگیل تناسلی مطرح باشد. در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من روی بیضه هام زگیل آنژیوکراتوم دارم درمانی چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      چنانچه آنژیوکراتو آلت مطرح باشد معمولا خطری نداشته و نیاز به درمان ندارد ولی در صورتی که از نظر ظاهری آزار دهنده باشد لیزر بهترین روش درمانی است. امکان از بین بردن این حالت با دارو وجود ندارد. بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی

      موفق

  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من بین کشاله ران چند عدد مانند زگیل خوشه ای زائده داشتم رفتم لیزر کردم چند سال قبل ولی بعد ازمدتی باز در اومد ولی خیلی کمتر بعد اسید سالسیلاک استفاده میکنم خیلی کم شده در حد چند تا دونه ریز ولی هی از بین میره باز چند وقت دیگه هم جاهای قبلی به اندازه کوچیک برمیگرده باید چیکار کنم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است 

  • تصویر کاربر ناصری سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر آیا زگیل ها هم پایه دارن همسر من روی کشاله ران ،گردن و زیر بغل زایده هایی داره که پایه دارن یعنی به پوست نچسبیده اینها چی میتونن باشن وچطور میشه درمان کرد
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی زگیل تناسلی معمولا پایه دار نیستند. در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را براتون بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد.

      همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد

      موفق

  • تصویر کاربر نفس دوشنبه ۲۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر میخواستم بدونم تبخال تناسلی کلا از بدن میره ویروسش یا تا همیشه میمونه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      ویروس تبخال تناسلی همواره در بدن باقی خواهد ماند ولی سیستم ایمنی بدن آنرا به صورت موقت غیر فعال نگه می دارد

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط