جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پسوریازیس دستگاه تناسلی

پسوریازیس دستگاه تناسلی

فهرست مطالب

پسوریازیس الت تناسلی به چه معناست؟ در رابطه با پسوریازیس دستگاه تناسلی چه می دانید؟ همانطور که از نام این اصطلاح پیداست، پسوریازیس دستگاه تناسلی (GenPs) به پسوریازیسی گفته می شود که در ناحیه تناسلی اتفاق می افتد و گاهی اوقات، فقط ناحیه تناسلی را درگیر می کند. 63% افراد مبتلا به پسوریازیس، حداقل یک بار در طور زندگی خود، به پسوریازیس ناحیه تناسلی، مبتلا می شوند. شکل این بیماری می تواند با توجه به ناحیه درگیر شده متفاوت باشد، و ممکن است قسمت های بالایی آلت تناسلی زنان و مردان تا بین باسن را در بربگیرد.

معمولاً پسوریازیس دستگاه تناسلی، شبیه تکه های کوچک، ضخیم، گرد و پوسته پوسته شده ای که در نواحی دیگر رخ می دهد، نیست. در این ناحیه، این دانه ها به صورت لکه های پوستی قرمز روشن و براق، و بدون برجستگی ظاهر می شوند. دلیل این امر آن است که این نواحی، پوشیده و مرطوب بوده، بنابراین قرمزترند و کمتر پوست پوست می شوند.

پسوریازیس دستگاه تناسلی

تمام گروه های سنی می توانند به پسوریازیس تناسلی مبتلا شوند. درگیری ناحیه تناسلی در نوزادان، معمولاً با نام “پسوریازیس پوشک” شناخته می شود و ممکن است بسیار قرمز به نظر برسند. خانواده هایی که به اطمینان خاطر نیاز دارند، باید بدانند که این وضعیت معمولاً دردناک نیست.

چه نواحی تحت تأثیر پسوریازیس تناسلی قرار می گیرند

◀️ ناحیه شرمگاه: پسوریازیس دستگاه تناسلی، بیشتر در این ناحیه رایج است. این ناحیه را می توان با همان روش درمانی پسوریازیس پوست سر، درمان کرد. اما باید توجه داشته باشید که این ناحیه از پوست سر، حساس تر است.

◀️ قسمت بالای ران: پسوریازیس در قسمت بالای ران، به احتمال زیاد به صورت لکه های گرد کوچک، قرمز و پوسته پوسته دیده می شود. پسوریازیس بین ران ها، معمولاً با ایجاد هر گونه اصطکاک (مانند برخورد ران ها به هم در هنگام حرکت) ممکن است تحریک شود. برای برطرف کردن این تحریک ها، باید از اصطکاک پاها و تعریق جلوگیری کنید، همچنین می توانید از نرم کننده ها و مرطوب کننده ها نیز استفاده کنید.

◀️ چروک های پوست بین ران و کشاله ی ران: پسوریازیس این ناحیه، به صورت لکه های مات و سفید مایل به قرمز هستند و ممکن است با ایجاد ترک ها، دردناک شوند. افراد دارای اضافه وزن یا ورزشکاران در آن ناحیه، پوستی حساس دارند که ممکن است با پسوریازیس اشتباه گرفته شود. بنابراین، تشخیص صحیح برای درمان، امری ضروری است.

◀️ پسوریازیس فرج: معمولاً نرم، قرمز و بدون پوسته پوسته شدن است. استفاده از نرم کننده ها می تواند به از بین بردن تحریک و خارش این ناحیه کمک کند، اما باید در نظر داشته باشید که این کار، از طرفی دیگر، احتمال ابتلا به عفونت های قارچی و باکتریایی را بالا می برد. نواحی معمول در این نوع پسوریازیس، بالای پا و قسمت های دارای موهای زائد ناحیه تناسلی است. این بیماری، غشاهای مخاطی در ورودی واژن را درگیر نمی کند.

نشانه پسوریازیس

◀️ در مردان: پسوریازیس دستگاه تناسلی مردان، ممکن است به صورت لکه های قرمز کوچک و براق، در قسمت بالایی (سر آلت تناسلی مردان) یا روی بدنه ی آن باشد. هر دو نوع آلت تناسلی ختنه شده یا ختنه نشده، می تواند تحت تأثیر این مشکل قرار گیرند.

◀️ مقعد: پسوریازیس در مقعد و مناطق آن، اغلب قرمز رنگ و پوسته پوسته به نظر رسیده و با زخم و خارش همراه اند. به علت زخم در این ناحیه، ممکن است فرد به عفونت های ثانویه (مثل باکتریایی و قارچی) مبتلا شده و ناخوشایند و دردناک باشند.

◀️ باسن: پسوریازیس در شکاف باسن ممکن است قرمز و بدون پوسته پوسته شدن، و یا قرمز و پوسته پوسته به نظر برسد. اما پوست این ناحیه به اندازه ی کشاله ی ران، حساس نیست.

علت پسوریازیس تناسلی

هیچ علت مشخصی برای پسوریازیس دستگاه تناسلی وجود ندارد. این بیماری به هیچ وجه از طریق تماس جنسی منتقل نمی شود، و هیچ ارتباطی با بارداری یا یائسگی ندارد.

چرا پسوریازیس دستگاه تناسلی در برخی موارد، به درمان خاصی نیاز دارد؟

از آنجایی که پوست آلت تناسلی، تمایل زیادی به بسته شدن دارد، هر درمان استفاده شده ای، راحت و کامل جذب می شود. این امر باعث کارساز بودن بیشتر درمان ها می شود. این توان جذب بالاتر به این معناست که استروئیدهای قدرتمند موضعی، باید زیر نطر تجویزات دقیق پزشکی مصرف شوند، تا باعث نازکی پوست یا ترک های پوستی نشود. بهتر است از محصولات معطر هم برای کم کردن احتمال عکس العمل های آلرژیک و حساسیت ها در درماتیت تماسی، استفاده نشود.

عوارض پسوریازیس

بایدها و نبایدهای روش های درمانی پسوریازیس دستگاه تناسلی

کنترل پسوریازیس در ناحیه دستگاه تناسلی، امری دشوار است. با وجود اینکه کنترل علائم خارش و ناراحتی آن می تواند بسیار ساده باشد، اما درمان مؤثر خود ضایعات، اینگونه نیست. در طول درمان پسوریازیس دستگاه تناسلی، بهتر است مناطق آسیب دیده را مرطوب نگه دارید. هر گونه تحریک ایجاد شده در هنگام استفاده از مرطوب کننده ها، ممکن است به دلیل حساسیت شما به مواد تشکیل دهنده ی آن باشد.

در زیر، خلاصه ای از درمان های موضعی آورده شده است، که برخی از آنها ممکن است برای شرایط شما توصیه شود، و برخی دیگر برای ناحیه تناسلی مناسب نیستند. برای درمان پسوریازیس دستگاه تناسلی، باید به پزشک مراجعه کنید تا مناسب ترین درمان را برای شما انتخاب کند.

نرم کننده ها:

بخش مهمی از مراقبت های روزانه انواع پسوریازیس، از جمله پسوریازیس دستگاه تناسلی، نرم کننده ها هستند. آنها به نرمی پوست کمک کرده و پزشک می تواند طیف وسیعی از درمان های موضعی شامل کرم ها و پماد ها که قابل دسترس هستند را تجویز کند.

کرم ها و پمادهای موضعی ویتامین D:

این کرم ها و پماد پسوریازیس تناسلی، در درمان پسوریازیس بسیار مؤثر بوده و همچنین انواع جدید آنها باعث تحریک کمتر می شوند. با این حال، برخی از این کرم ها و پماد ها می توانند باعث تحریک مناطق حساس (مانند اندام تناسلی) شوند. بنابراین برخی از پزشکان، استفاده ی محتاطانه از این کرم ها و پمادها را برای پسوریازیس دستگاه تناسلی توصیه می کنند.

کرم های استروئیدی موضعی:

این کرم ها ممکن است برای نواحی حساس تجویز شوند. با این حال، به علت اینکه منجر به عوارضی مانند نازک شدن پوست می شوند، باید در استفاده از آنها دقت شود. به همین دلیل، برای پسوریازیس دستگاه تناسلی، استروئیدهای موضعی ضعیف تجویز می شود. همچنین، استروئیدهای موضعی را به مدت طولانی یا بدون نظارت پزشک مصرف نکنید. استفاده طولانی مدت از استروئیدهای موضعی قوی، می تواند باعث نازک شدن پوست و مقاومت در برابر این دارو شود. هرگز درمان را به طور ناگهانی و خودسرانه متوقف نکنید. زیرا این امر ممکن است باعث برگشتن پسوریازیس شود.

کرم های استروئیدی موضعی

دتیرانول و ویتانین A:

مشتقات این ویتامین (رنیتوئیدها) معمولاً به دلیل تحریک کردن پوست، برای استفاده در نواحی چین خوردگی پوست توصیه نمی شوند.

مهار کننده های کلسینورین:

(تاکرولیموس و پیمکرولیموس) در درمان پسوریازیس دستگاه تناسلی مؤثرند. این داروها به دلیل اینکه عوارض جانبی مثل نازک شدن پوست را ندارند، به استفاده از استروئید های موضعی (در درمان این بیماری) ترجیح داده می شوند. با این حال، این داروها اغلب ممکن است موجب احساس سوزش، و همچنین فعال شدن دوباره ی عفونت های مقاربتی مثل تبخال و زگیل تناسلی شوند.

اشعه UV:

این روش درمانی، به دلیل افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست در ناحیه تناسلی، برای پسوریازیس دستگاه تناسلی توصیه نمی شود. به مردانی که برای پسوریازیس دستگاه تناسلی، تحت درمان با اشعه فرابنفش قرار می گیرند، به طور خاص توصیه می شود که در حین درمان، آلت تناسلی خود را بپوشانند، تا ریسک ابتلا به سرطان پوست کاهش یابد.

روش های درمانی سیستمیک:

روش هایی مانند دلپسون و متوترکسات، می توانند برای افرادی که ضایعات دستگاه تناسلی را تجربه می کنند، مؤثر باشد. همچنین، این روش درمانی باید برای افرادی که به علت نقص عضو، کیفیت زندگی پایینی دارند، در نظر گرفته شود.

روش های بیولوژیکی:

یکی از مطالعات اخیر نشان داده است که ixekizumab برای درمان پسوریازیس دستگاه تناسلی بسیار مؤثر است. در این مطالعه، بعد از گذشت 1 هفته از شروع درمان، بهبودی سریعی مشاهده شد.

پسوریازیس

آیا در هنگام ابتلا به پسوریازیس دستگاه تناسلی باید از رابطه جنسی خودداری کنیم؟

  • لزومی وجود ندارد. اما ممکن است این بیماری (به دلیل ایجاد اصطکاک) توسط رابطه جنسی، تشدید شود.
  • این بیماری می تواند باعث تحریک و ناراحتی در هنگام رابطه جنسی شود.
  • در مردان ممکن است نعوظ را را دشوار کند. زیرا پوست آلت تناسلی ممکن است دردناک یا ترک خورده باشد و حتی خونریزی کند.
  • استفاده از کاندوم می تواند به عنوان مانعی، از تماس پوس با پوست جلوگیری کرده و باعث کاهش تحریک و التهاب شود.

همه ی این موارد می تواند رابطه جنسی را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین برای داشتن یک رابطه خوب و کم کردن هرگونه عوارضی با شریک جنسی خود صحبت کنید.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر قاسم دوشنبه ۹ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    خشکی و ترک آلت تناسلی من با کیسه بیضه ها
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۹ بهمن ۲( 2 ماه پیش)

      سلام جانم

      پماد کالندولا کمک کننده است 

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۹ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید.
    دکتر ی هفته ای میشه سر کلاهک الت تناسلی لکه های سرخ رنگ ک پوسته پوسته میشون رو دارم درمان ی کنترل ان چ پمادی رو پیشنهاد میکنین
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۲۹ دی ۲( 2 ماه پیش)

      سلام جانم

      پماد کالندولا کمک کننده است 

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر محرم سه شنبه ۱۰ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام.نزدیک به یکسال در ناحیه نوک آلت ایجاد پوسته پوسته و گاها ترک و خشکی دارم.پزشک متخصص پوست تشخیص پسوریازیس دادند و پماد هم دادند ولی درمان نشده.چه دارویی شما پیشنهاد دارید ؟همکار پزشک
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۱۰ مرداد ۲( 8 ماه پیش)

      سلام جانم

      پسوریازیس درمان قطعی ندارد ولی با دارو قابل کنترل است

      معمولا استرس باعث تشدید بیماری می گردد

      نگران نباش ولی معاینات دوره ای را فراموش نکن

      موفق

  • تصویر کاربر انسان چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر. پیشاپیش بابت طولانی شدن متن پیامم عذر خواهی میکنم. بنده در حال حاضر ۲۸ ساله هستم.
    بنده تا سن ۱۸ سالگی که در شهر و خونه خودم زندگی میکردم دچار هیچ گونه عارضه پوستی نبودم اما بعد از ۱۸ سالگی که در دانشگاهی در شهرستان دیگه ای بود قبول شدم و پس از یکسال اسکان در خوابگاه دچار مشکلاتی شدم که عرض میکنم در ادامه. بعد از یک‌سال اقامت در خوابگاه متوجه عارضه پوستی پشت سرم نزدیگ گردن شدم که مراجعه کردم به پزشک دانشگاه گفتن قارچه و دارو دادن ولی من اکتفا نکردم و به مختصص مراجعه کردم که ایشون گفتن این عارضه پسوریازیسه. بعد با مراجعه به دکتر نامدار تری و تشخیص مجدد ایشون مبنی بر اینکه این عارضه پسوریازیسه شروع به درمان کردم که این درمان شامل تزریق موضعی توی قسمت پشت سر جایی که عارضه بود و یک شامپوی شستشوی سر بود. خداروشکر حل شد و بعد از اون تقریبا الان ۸ ساله دیگه تو اون ناحیه دچار مشکل نیستم. اما تقریبا تو سن ۲۳ سالگی دچار عارضه روی قسمت داخل ران هر دو پا (ولی ران سمت چپ بیشتر) شدم. که گاهی اوقات هم روی خود الت عارضه های خیلی کوچیک در قالب برجستگی هایی بروز میکنه و خودش محو میشه.
    با توجه به سرچ در اینترنت و تجربه قبلی که داشتم متوجه شدم که باز هم مربوط به پسوریازیسه و باهاش تا الان زندگی کردم.
    ولی این روزا با توجه به شدت بحث زگیل تناسلی به صورت وسواس گونه مشکوک به زگیل تناسلی شدم. لطفا با توجه به متن و تصاویر پیوست بفرمائید نظر شما در مجموع چه هست و متناسب با تشخیص شما بنده برای درمان از چه مسیری شروع کنم
    آرزوی سلامتی برای همه مردم جهان
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      بر اساس عکس ارسالی شواهدی از زگیل مطرح نیست

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر مجتبی شنبه ۵ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام مدتی است بالای الت تناسلی بنده ختنه گاه دچار قرمزی نقطی است ولی با استفاده از وازلین پس از مدتی بر طرف شد و دباره نقطی دیگری به وجود آمد. وباز با وازلین بر طرف شد دوباره جای دیگری ایجاد شد....لطفا درمان قطعی به من میگید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۵ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی ممکنه پسوریازیس یا لیکن پلان یا اگزما مطرح باشه. در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر Majid دوشنبه ۲۹ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام روز به خیر سالها درگیر این بیماری هستم رو آلت قرمز میشه پوست پوست میشه بعضی وقتها چاک میخوره میسوزه،پشت گوشم میزنه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۹ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      پماد کالندولا کمک کننده است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۶ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    استفاده از قرص پرفکتیل میتونه برای بهبود پسوریازیس تناسلی موثر باشه یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۲۶ مهر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      معمولا پسوریازیس درمان قطعی ندارد ولی علائم بیماری با داروهای موضعی کنترل می گردد

      این قرص هیچگونه اثر درمانی ثابت شده ای برای پسوریازیس ندارد

      موفق

  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۱ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    ببخشیدپوست زیر کلاهک سفید و زخیم شده
    چه دارو باید استفاده کنم البته اول اندازه یک نقطه بد ولی الان اندازه یه کمی بزرگتر شده درد نداره
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۲۱ مهر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      پماد کالندولا کمک کننده است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۱ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر من احساس میکنم به بیماریه پسوریازیس مبتلا شدم چون اکثر علایم مثل پوسته پوسته شدن قرمز شدن سوختن و دارم میخواستم بپرسم از چه پامادی یا دارویی استفاده کنم
    بی زحمت یه کمکی کنید🙏
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۱ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      پماد کالندولا کمک کننده است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر احمد سه شنبه ۱۵ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    برای درمان لکه های تیره رنگ روی کلاهک آلت تناسلی به چه پزشکی باید مراجعه کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۱۵ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      علیک سلام

      چنانچه ملانوزیس آلت مطرح باشد معمولا نیاز به درمان ندارد ولی در صورتی که از نظر ظاهری آزار دهنده باشد لیزر بهترین روش درمانی است. امکان از بین بردن این حالت با دارو وجود ندارد. بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط