جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پسوریازیس دستگاه تناسلی

پسوریازیس دستگاه تناسلی

فهرست مطالب

پسوریازیس الت تناسلی به چه معناست؟ در رابطه با پسوریازیس دستگاه تناسلی چه می دانید؟ همانطور که از نام این اصطلاح پیداست، پسوریازیس دستگاه تناسلی (GenPs) به پسوریازیسی گفته می شود که در ناحیه تناسلی اتفاق می افتد و گاهی اوقات، فقط ناحیه تناسلی را درگیر می کند. 63% افراد مبتلا به پسوریازیس، حداقل یک بار در طور زندگی خود، به پسوریازیس ناحیه تناسلی، مبتلا می شوند. شکل این بیماری می تواند با توجه به ناحیه درگیر شده متفاوت باشد، و ممکن است قسمت های بالایی آلت تناسلی زنان و مردان تا بین باسن را در بربگیرد.

معمولاً پسوریازیس دستگاه تناسلی، شبیه تکه های کوچک، ضخیم، گرد و پوسته پوسته شده ای که در نواحی دیگر رخ می دهد، نیست. در این ناحیه، این دانه ها به صورت لکه های پوستی قرمز روشن و براق، و بدون برجستگی ظاهر می شوند. دلیل این امر آن است که این نواحی، پوشیده و مرطوب بوده، بنابراین قرمزترند و کمتر پوست پوست می شوند.

پسوریازیس دستگاه تناسلی

تمام گروه های سنی می توانند به پسوریازیس تناسلی مبتلا شوند. درگیری ناحیه تناسلی در نوزادان، معمولاً با نام “پسوریازیس پوشک” شناخته می شود و ممکن است بسیار قرمز به نظر برسند. خانواده هایی که به اطمینان خاطر نیاز دارند، باید بدانند که این وضعیت معمولاً دردناک نیست.

چه نواحی تحت تأثیر پسوریازیس تناسلی قرار می گیرند

◀️ ناحیه شرمگاه: پسوریازیس دستگاه تناسلی، بیشتر در این ناحیه رایج است. این ناحیه را می توان با همان روش درمانی پسوریازیس پوست سر، درمان کرد. اما باید توجه داشته باشید که این ناحیه از پوست سر، حساس تر است.

◀️ قسمت بالای ران: پسوریازیس در قسمت بالای ران، به احتمال زیاد به صورت لکه های گرد کوچک، قرمز و پوسته پوسته دیده می شود. پسوریازیس بین ران ها، معمولاً با ایجاد هر گونه اصطکاک (مانند برخورد ران ها به هم در هنگام حرکت) ممکن است تحریک شود. برای برطرف کردن این تحریک ها، باید از اصطکاک پاها و تعریق جلوگیری کنید، همچنین می توانید از نرم کننده ها و مرطوب کننده ها نیز استفاده کنید.

◀️ چروک های پوست بین ران و کشاله ی ران: پسوریازیس این ناحیه، به صورت لکه های مات و سفید مایل به قرمز هستند و ممکن است با ایجاد ترک ها، دردناک شوند. افراد دارای اضافه وزن یا ورزشکاران در آن ناحیه، پوستی حساس دارند که ممکن است با پسوریازیس اشتباه گرفته شود. بنابراین، تشخیص صحیح برای درمان، امری ضروری است.

◀️ پسوریازیس فرج: معمولاً نرم، قرمز و بدون پوسته پوسته شدن است. استفاده از نرم کننده ها می تواند به از بین بردن تحریک و خارش این ناحیه کمک کند، اما باید در نظر داشته باشید که این کار، از طرفی دیگر، احتمال ابتلا به عفونت های قارچی و باکتریایی را بالا می برد. نواحی معمول در این نوع پسوریازیس، بالای پا و قسمت های دارای موهای زائد ناحیه تناسلی است. این بیماری، غشاهای مخاطی در ورودی واژن را درگیر نمی کند.

نشانه پسوریازیس

◀️ در مردان: پسوریازیس دستگاه تناسلی مردان، ممکن است به صورت لکه های قرمز کوچک و براق، در قسمت بالایی (سر آلت تناسلی مردان) یا روی بدنه ی آن باشد. هر دو نوع آلت تناسلی ختنه شده یا ختنه نشده، می تواند تحت تأثیر این مشکل قرار گیرند.

◀️ مقعد: پسوریازیس در مقعد و مناطق آن، اغلب قرمز رنگ و پوسته پوسته به نظر رسیده و با زخم و خارش همراه اند. به علت زخم در این ناحیه، ممکن است فرد به عفونت های ثانویه (مثل باکتریایی و قارچی) مبتلا شده و ناخوشایند و دردناک باشند.

◀️ باسن: پسوریازیس در شکاف باسن ممکن است قرمز و بدون پوسته پوسته شدن، و یا قرمز و پوسته پوسته به نظر برسد. اما پوست این ناحیه به اندازه ی کشاله ی ران، حساس نیست.

علت پسوریازیس تناسلی

هیچ علت مشخصی برای پسوریازیس دستگاه تناسلی وجود ندارد. این بیماری به هیچ وجه از طریق تماس جنسی منتقل نمی شود، و هیچ ارتباطی با بارداری یا یائسگی ندارد.

چرا پسوریازیس دستگاه تناسلی در برخی موارد، به درمان خاصی نیاز دارد؟

از آنجایی که پوست آلت تناسلی، تمایل زیادی به بسته شدن دارد، هر درمان استفاده شده ای، راحت و کامل جذب می شود. این امر باعث کارساز بودن بیشتر درمان ها می شود. این توان جذب بالاتر به این معناست که استروئیدهای قدرتمند موضعی، باید زیر نطر تجویزات دقیق پزشکی مصرف شوند، تا باعث نازکی پوست یا ترک های پوستی نشود. بهتر است از محصولات معطر هم برای کم کردن احتمال عکس العمل های آلرژیک و حساسیت ها در درماتیت تماسی، استفاده نشود.

عوارض پسوریازیس

بایدها و نبایدهای روش های درمانی پسوریازیس دستگاه تناسلی

کنترل پسوریازیس در ناحیه دستگاه تناسلی، امری دشوار است. با وجود اینکه کنترل علائم خارش و ناراحتی آن می تواند بسیار ساده باشد، اما درمان مؤثر خود ضایعات، اینگونه نیست. در طول درمان پسوریازیس دستگاه تناسلی، بهتر است مناطق آسیب دیده را مرطوب نگه دارید. هر گونه تحریک ایجاد شده در هنگام استفاده از مرطوب کننده ها، ممکن است به دلیل حساسیت شما به مواد تشکیل دهنده ی آن باشد.

در زیر، خلاصه ای از درمان های موضعی آورده شده است، که برخی از آنها ممکن است برای شرایط شما توصیه شود، و برخی دیگر برای ناحیه تناسلی مناسب نیستند. برای درمان پسوریازیس دستگاه تناسلی، باید به پزشک مراجعه کنید تا مناسب ترین درمان را برای شما انتخاب کند.

نرم کننده ها:

بخش مهمی از مراقبت های روزانه انواع پسوریازیس، از جمله پسوریازیس دستگاه تناسلی، نرم کننده ها هستند. آنها به نرمی پوست کمک کرده و پزشک می تواند طیف وسیعی از درمان های موضعی شامل کرم ها و پماد ها که قابل دسترس هستند را تجویز کند.

کرم ها و پمادهای موضعی ویتامین D:

این کرم ها و پماد پسوریازیس تناسلی، در درمان پسوریازیس بسیار مؤثر بوده و همچنین انواع جدید آنها باعث تحریک کمتر می شوند. با این حال، برخی از این کرم ها و پماد ها می توانند باعث تحریک مناطق حساس (مانند اندام تناسلی) شوند. بنابراین برخی از پزشکان، استفاده ی محتاطانه از این کرم ها و پمادها را برای پسوریازیس دستگاه تناسلی توصیه می کنند.

کرم های استروئیدی موضعی:

این کرم ها ممکن است برای نواحی حساس تجویز شوند. با این حال، به علت اینکه منجر به عوارضی مانند نازک شدن پوست می شوند، باید در استفاده از آنها دقت شود. به همین دلیل، برای پسوریازیس دستگاه تناسلی، استروئیدهای موضعی ضعیف تجویز می شود. همچنین، استروئیدهای موضعی را به مدت طولانی یا بدون نظارت پزشک مصرف نکنید. استفاده طولانی مدت از استروئیدهای موضعی قوی، می تواند باعث نازک شدن پوست و مقاومت در برابر این دارو شود. هرگز درمان را به طور ناگهانی و خودسرانه متوقف نکنید. زیرا این امر ممکن است باعث برگشتن پسوریازیس شود.

کرم های استروئیدی موضعی

دتیرانول و ویتانین A:

مشتقات این ویتامین (رنیتوئیدها) معمولاً به دلیل تحریک کردن پوست، برای استفاده در نواحی چین خوردگی پوست توصیه نمی شوند.

مهار کننده های کلسینورین:

(تاکرولیموس و پیمکرولیموس) در درمان پسوریازیس دستگاه تناسلی مؤثرند. این داروها به دلیل اینکه عوارض جانبی مثل نازک شدن پوست را ندارند، به استفاده از استروئید های موضعی (در درمان این بیماری) ترجیح داده می شوند. با این حال، این داروها اغلب ممکن است موجب احساس سوزش، و همچنین فعال شدن دوباره ی عفونت های مقاربتی مثل تبخال و زگیل تناسلی شوند.

اشعه UV:

این روش درمانی، به دلیل افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست در ناحیه تناسلی، برای پسوریازیس دستگاه تناسلی توصیه نمی شود. به مردانی که برای پسوریازیس دستگاه تناسلی، تحت درمان با اشعه فرابنفش قرار می گیرند، به طور خاص توصیه می شود که در حین درمان، آلت تناسلی خود را بپوشانند، تا ریسک ابتلا به سرطان پوست کاهش یابد.

روش های درمانی سیستمیک:

روش هایی مانند دلپسون و متوترکسات، می توانند برای افرادی که ضایعات دستگاه تناسلی را تجربه می کنند، مؤثر باشد. همچنین، این روش درمانی باید برای افرادی که به علت نقص عضو، کیفیت زندگی پایینی دارند، در نظر گرفته شود.

روش های بیولوژیکی:

یکی از مطالعات اخیر نشان داده است که ixekizumab برای درمان پسوریازیس دستگاه تناسلی بسیار مؤثر است. در این مطالعه، بعد از گذشت 1 هفته از شروع درمان، بهبودی سریعی مشاهده شد.

پسوریازیس

آیا در هنگام ابتلا به پسوریازیس دستگاه تناسلی باید از رابطه جنسی خودداری کنیم؟

  • لزومی وجود ندارد. اما ممکن است این بیماری (به دلیل ایجاد اصطکاک) توسط رابطه جنسی، تشدید شود.
  • این بیماری می تواند باعث تحریک و ناراحتی در هنگام رابطه جنسی شود.
  • در مردان ممکن است نعوظ را را دشوار کند. زیرا پوست آلت تناسلی ممکن است دردناک یا ترک خورده باشد و حتی خونریزی کند.
  • استفاده از کاندوم می تواند به عنوان مانعی، از تماس پوس با پوست جلوگیری کرده و باعث کاهش تحریک و التهاب شود.

همه ی این موارد می تواند رابطه جنسی را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین برای داشتن یک رابطه خوب و کم کردن هرگونه عوارضی با شریک جنسی خود صحبت کنید.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محسن جمعه ۲۸ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر مدت ۷ ماهی هست که روی کلاهک آلت تناسلیم ی قسمتش پوستش نازک شده و پوسته ریزی داره بنظرتون دلیلش چیه خیلی نگرانم کرده ایا قابل درمان هست
    دکتر رفتم پماد هیدروکورتیزون داد وقتی میزنم بهتره ولی اگه نزنم همون خشکی و پوسته شدن و داره
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۲۸ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی ممکنه پسوریازیس یا لیکن پلان یا اگزما مطرح باشه. در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۳ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    مدتی چند ماه که زیر الت و ی کوچلو روی الت التهاب و قرمز شده که خودم احساسم اینه از تحریک زیاد ایجاد شد که در موقع خود ارضایی. حالت پر رنگتر میشه ..البته قسمت های از بدنمم همزمان قارچ داشت ک اونا خوب شد متخصص پوست قسمت الت رو پسوریازیس تشخیص دادن البته من هیچ خارش یا پوسته پوسته شدن و خشکی نداره فقط ظاهرش و تغییر رنگش مشکل شده ..عکس رو ضمیمه میکنم الان به مدت یک هفته س از پماد های مگا کورت و ژانوناید استفاده میکنم تاثیر انچنانی نداشته .ایا نمونه گیری کنم بهتر نیست یا همون تشخیص پزشک کافی‌
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۳ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      علیک سلام

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی ممکنه پسوریازیس یا لیکن پلان یا اگزما مطرح باشه. در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر پدر دوشنبه ۲۰ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    پوست پوست شدن پوست در قسمت بالای مقعد بین دو لمبر ...خودش میگه دو تا جوش چرکی داره که خوب نمیشه یک قطره دکتر داده که مرتب تجدید کرده ...فایده‌ای نداشته مدت 2ساله جوش‌های چرکی بعد خوب شدن دوباره عود می‌کند ..چون جای نشیمنگاه هست مرتب اذیت میشه...پوست پوستم میگه میشه
    درمانی که باعث بهتر شدین میباشد لطفا بفرمایید.من درست زخم ندیدم که دختر ایشون هستم .ولی مادرم هم از پدرم گرفته برای او در قسمت آرنج دست هست ...که میگهه زخم پدرت مثل اینه. ...قرمز و پوسته پوسته
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۰ تیر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعه ارسال شود

      موفق

  • تصویر کاربر رامین سه شنبه ۱۰ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید. من بیش از دو ماه هست که روی سرآلت و بیشتر در ناحیه ختنه گاهم دچار لکه های قرمز میشه که گاهی خارش هم داره و پوسته پوسته میشه. در زمان رابطه جنسی درد شدیدی رو تجربه میکنم و به همین علت از رابطه پرهیز کردم. و اینکه هر وقت حمام میرم قرمزی و خارش اون ناحیه بیشتر میشه. در ضمن در ناحیه مقعدم هم از چند سال پیش گاهی شاهد زخم و درد شدید میشم که پیگیری نکردم. برای این مشکل اخیرم به دکتر عمومی مراجعه کردم و پماد میپروسین و کلوتریمازول برام تجویز کرد. دو هفته ای استفاده کردم علائم به شکل ظاهری برطرف شد ولی احساس میکردم پوستم خیلی نازک و حساس شده و به محض اینکه درمان رو قطع کردم علائم بیماری دوباره برگشته. خارش و پوسته پوسته شدن. جایی که من زندگی میکنم به دکتر متخصص دسترسی ندارم ممنون میشم راهنمایی کنید. درضمن عکسها مربوط به زمانی هس که علائم تا حدودی کمتر شده بود. متاسفانه از اوج بیماری عکسی ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۱۰ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی ممکنه پسوریازیس یا لیکن پلان یا اگزما مطرح باشه. در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر J جمعه ۱۲ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دكتر روزتون بخير چند ووزي هست روي الت تناسليه من چند لكه قرمز افتاده ميخواستم ببينم چه دليلي ميتونه داشته باشه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۱۲ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی نوعی واکنش دارویی مطرح است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر بهار دوشنبه ۸ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    مبتلا به آرتریت پسوریاتیک هستم الان مدت یه ماه میشه که قسمت بالای تناسلی یا نرمینه دچار فقط سوزش شده هیچ چیزایی هم نمی بینم نه زخم نه پوسته ولی خیلی اذیتم دکترم پماد لوتریبت روتجویز کردن ولی یک هفته میشه که استفاده می کنم وتاثیری ندیدم چه کار کنم لطفا راهنمایی کنین ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۸ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      پماد کالندولا و کلسیدرم کمک کننده است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

  • تصویر کاربر سپه شنبه ۱۴ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر دکتر من یک سالی میشه ی لکه روی التم افتاده و ی کم بزرگتر شده بنظرتون این پسوریازیسه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۱۴ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی ممکنه پسوریازیس یا اگزما مطرح باشه. در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر سجاد پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده نقاطی از بدنم درگیر پسو هست، آلت تناسلی قسمت ختنه گاه در گیر شده، به دکتر مراجعه کردم، پماد مگاکورت دادن، تاثیر خاصی نزاشته، راهنمایی میفرمایید؟ پماد زینک اکساید خوبه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      زینک اکساید هیچ تاثیری روی پسوریازیس ندارد

      موفق

  • تصویر کاربر سارامحمدی سه شنبه ۱۲ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت بخیر اقای دکتر ازخدمتتون یه سوال دارم من مجردم سه سال پیش درحد تماس پوستی رابطه داشتم وفرد مقابلم ندیدم ضایعه مشکوکی اصلا نداشت تقریبا سه ماه پیش دوتاشبیه جوش زیر پوستی یکیش خیلی ریز بود یکیش هم شبیه اندازه جوش معمولی بود دقیقا همرنگ پوستم بود بافاصله ازهم بودند دیدم درلابیاماژور
    دیدم مویی هم نبود درروی اون برجستگی ها که میگم ولی بعدازترکاندن مو هم رویش میکند ازان قسمت مثل حوش زیرپوستی بودن واینکه من کلا پوست من جوش زیرپوستی درنقاط مختلف بدنم بعضی وقت ها درمیادبعد من اون دوتا رو ترکوندم خونی که اومد مثل خون ترکوندن جوش بود وبعد از چند روز هم رفت الان سه ماه میگذره وهیچی درنیومده ازخدمت شما دکتر عزیز سوالی که داشتم این هست بااین شرح حالی که من گفتم احتمال هست جوش زیرپوستی باشد یااحتمال زگیل هست؟اگر زگیل بود ایا باترکوندن دست میرفت یا نه زگیل رابادست نمیتوان ترکاند؟ممنون میشم منوازنگرانی نجات بدید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۱۲ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سلام

      در ادامه سوال عکس از ضایعه ارسال شود

  • تصویر کاربر فرشاد شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام بنده حدود 6 ماهه که زیر کلاه آلتم قرمز شده و التهاب داره دکتر رفتم پماد تریامسیوون و کالامین داد اما خوب نشده میشه راهنمایی م کنین عکسشو گذاشتم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی ممکنه پسوریازیس یا لیکن پلان یا اگزما مطرح باشه. در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط