جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بیماری تینه آ ورسیکالر

بیماری تینه آ ورسیکالر

فهرست مطالب

تینه آ ورسیکالر، (Tinea versicolor / pityriasis versicolor) نوعی بیماری پوستی غیر سرطانی (خوش خیم) است و توسط یک عامل عفونی سطحی و مخمری، که معمولاً روی پوست زندگی می کند، ایجاد می شود. در شرایط مناسب، مانند زمانی که پوست گرم، چرب و مرطوب است، مخمر (مالاسزیا) می تواند بیش از حد رشد کرده و باعث ایجاد بثورات برنز، صورتی، قهوه ای یا سفید رنگی گردد که حالت پوسته پوسته دارد. علی رغم عفونی بودن این عارضه، تینه آ ورسیکالر مسری نیست، زیرا این مخمر معمولاً در محیط یافت می گردد.

تینه آ ورسیکالر

چه کسی در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارد؟

تینه آ ورسیکالر می تواند از سنین نوجوانی در افراد ایجاد شود و مردان و زنان را از هر نژادی درگیر نماید. با این حال، این عارضه بیشتر در مناطق گرمسیری که رطوبت و دمای بالایی دارند، مشاهده می شود. در آب و هوای معتدل، تینه آ ورسیکالر بیشتر نوجوانان و جوانان را تحت تأثیر قرار می دهد. ابتلا به تینه آ ورسیکالر، در کودکان خردسال یا بزرگسالان بالای 65 سال غیر معمول است.

شرایطی که باعث ایجاد تینه آ ورسیکالر می شود:

◀️ زندگی در آب و هوای گرم و مرطوب

◀️ داشتن پوستی چرب

◀️ تعریق مکرر یا زیاد

◀️ استفاده از کورتیکواستروئیدها (کورتیزون)

◀️ مصرف داروهایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند

علائم و نشانه ها

متداول ترین مکان های بروز تینه آ ورسیکالر عبارتند از:

◾سینه و قسمت فوقانی کمر

◾قسمت بالایی بازو ها

◾شکم

علائم و نشانه تینه آ ورسیکالر

◾گردن

◾ران

تینه آ ورسیکالر به صورت لکه های متعدد سفید، صورتی، برنز یا قهوه ای رنگی دیده می شود که اندازه آنها از 1 تا 3 سانتی متر است. هرکدام از ضایعات می توانند به هم متصل شده و لکه های بزرگ تری را ایجاد نمایند. اکثر ضایعات دارای سطحی نازک و پوسته پوسته هستند. مخمر ایجاد کننده این عارضه با تولید ماده ای خاص، سبب سفید تر و روشن تر شدن پوست زیرین ضایعات می گردد. امکان دارد این لکه ها حتی پس از برطرف شدن عفونت، تا چندین ماه به صورت بخش های روشن تر (هیپوپیگمانته) روی پوست باقی بمانند.

این لکه های هیپوپیگمانته، به طور طبیعی برنزه نمی شوند. نقاط کمرنگ در افرادی که پوست تیره دارند، بیشتر مشهود است. پس از درمان، حتی اگر رنگ پوست به حالت طبیعی بازنگردد، پوسته پوسته شدن ضایعات قطع می شود.

راهکار های خود مراقبتی

اگر در مورد ابتلا به تینه آ ورسیکالر شک دارید، می توانید استفاده از کرم های ضد قارچ بدون نسخه مانند تربینافین، کلوتریمازول یا میکونازول، را امتحان کنید. استفاده از یک شامپوی بدن حاوی سلنیوم سولفید، به عنوان لوسیون نیز می تواند موثر باشد، در این روش باید شامپو را در طول شب، روی مناطق مورد نظر مالیده و صبح پاک کنید. با این حال، اگر بعد از 2 هفته درمان روزانه، بهبودی حاصل نشد، برای ارزیابی بیشتر به یک متخصص پوست مراجعه نمایید.

درمان تینه آ ورسیکالر

در دوره درمان این عارضه، لباس های تنگ نپوشید؛ همچنین، تا زمانی که لکه ها مجددا رنگ طبیعی خود را بدست آورند، از قرار گیری در معرض آفتاب خودداری کرده و از ضد آفتاب ها استفاده نمایید، زیرا قرار گیری در معرض آفتاب، می تواند سبب مشخص تر شدن لکه ها گردد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنید

در صورتی که اقدامات خود مراقبتی فوق موثر واقع نشد یا ضایعات پوستی در سراسر بدن ایجاد گردید، به طوری که انگار بیماری پیشرفت کرده است، به پزشک مراجعه کنید.

داروهایی که ممکن است پزشک برای شما تجویز کند

برای تأیید تشخیص، پزشک ممکن است مقداری از مواد سطح پوست (فلس روی ضایعات) را روی یک لام شیشه ای تراشیده و آنها را زیر میکروسکوپ بررسی نماید. این روش، که به آن آماده سازی KOH (هیدروکسید پتاسیم)، گفته می شود، به پزشک اجازه می دهد تا علائم عفونی مخمری را پیدا کند.

پسوریازیس

عود مجدد این عفونت پس از درمان معمول است. از آنجا که برخی افراد بیشتر از دیگران به این عفونت مبتلا می شوند، پزشک ممکن است یک روش درمانی پیشگیرانه یا نگهدارنده را برای استفاده در ماه های گرم تر و مرطوب تر سال توصیه نماید، که متشکل از کرم ضد قارچ، لوسیون یا شامپو می باشد و باید هر یک یا دو هفته استفاده شود.


دکتر عباس انتظاری

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر R. جمعه ۲۹ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من 12 ساله این بیماری رو دارم با خارش زیاد دیگه پماد کتوکونازول و صابون گوگرد هم جواب نمیده چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۲۹ دی ۲( 3 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر نجلا دوشنبه ۵ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    اقای دکتر من حدود یک ماه از کرم لایه برذار دست ساز معحزه استفاده کردم یهو متوجه چنتا لکه سفید کنار لکه های قهوه ای که داخل صورتم بود شدم خیلی کم رنگه باید دقت کنی که متوجه بشی الان نگرانم
    میگم نکنه که چیزی باشه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۵ دی ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعه ارسال گردد ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر الی دوشنبه ۲۸ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من بدنم لکه های سفید زده روی گردن شکم وپاهام
    آزمایش نمونه برداری انجام دادم گفته قارچ قرص ایتراکونازول
    خوردم با شامپو شستم پماد زدم ولی لکه ها نرفته
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۸ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      علیک سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعات ارسال گردد

      ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر من تقریبا ۹ ماه پیش یه لکه قهوه ای رو سینه ام زد که خارش داشت بعد رفتم دکتر و کلوتریمازول داد و زدم خوب شد اما هی عود میکرد هم روسینه هم شکم هم گردن تا اینکه دوماه پیش رفتم یه دکتر دیگه اون شامپو و قرص و پمادو هم زمان داد منم زدم تا ۱ ماه، بعدش لکه های قهوی رفت ولی لکه های سفید موند، دکتره گفت اونا میرن با زمان، اما از اون موقع که دوهفته گذشته و پماد آزلائیک اسیدهم که داده دارم میزنم لکه های سفید هنوز نرفته تازه یه دونه روگونه ام جدیدا لک سفید دوباره زده...
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی تزریقی باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر Pilot دوشنبه ۳ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من روی زانو و ارنج هام لکه های سفید رنگ هست نمیدونم چطور درمان کنم دکتر به من شامپو و ژل و قرص کتوکونازول داد ولی تاثیر نداره لطفاً راهنمایی کنید من 15 سال دارم از بندرعباس
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۳ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعه ارسال گردد

      ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر الهام دوشنبه ۲۰ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام ...باردارم...حدود یک ماه پیش پشتم و شکمم به شدت جوش زد و خارش خیلی کمی داشت..ازمایشام نرمال بود دکتر پوست رفتم ایشون گفتن فولیکولیت قارچی گسترده داری وقرص حالا نمیتونم بدم فقط شامپو کتوکونازول دادن من دوهفته استفاده کردم جوشام خیلی خوب شد اما لکه هایی روی شکمم سینه و گردن داره بیشتر میشه این لکه ها تو افتاب براقتره وخارشم برگشته انگار دیگه شامپو کارکرد نداره حالا به نظر شما من چیکار کنم ؟؟؟؟؟تورو خدا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۰ تیر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      نگران نباش و مطابق فرمایش پزشک معالج اقدام شود

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط