جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ملانوز آلت تناسلی مردانه چیست؟

ملانوز آلت تناسلی مردانه چیست؟

فهرست مطالب

ملانوز چیست؟ باید گفت که ملانوز آلت تناسلی مردانه یک بیماری نادر است که باعث تغییر رنگ پوست آلت تناسلی در قسمت سر و شافت آن می شود. این لکه ها معمولاً به رنگ قهوه ای تیره، بزرگ و مسطح بوده و به وضوح دیده می شوند. در اغلب موارد، این لک های پوستی فقط بخشی از آلت تناسلی را درگیر می کنند.

اما دقیقاً چه اتفاقی می افتد؟ ملانین یکی از اصلی ترین رنگدانه های پوست است که رنگ چشم، پوست و موی شما را تشکیل می دهد.  هرچه میزان ملانین پوست بیشتر باشد، پوست تیره تر می شود. 

هرچه میزان ملانین پوست بیشتر باشد، پوست تیره تر می شود. ملانوز در نتیجه ی تجمع رنگدانه های ملانین ایجاد می شود. با تجمع این رنگدانه، پوست آن ناحیه تیره تر از سایر قسمت های پوست خواهد شد.

بنابراین، ملانوز آلت تناسلی مردانه نوعی حالت هایپر پیگمنتیشن (انباشته شدن بی رویه رنگدانه ها) در ناحیه ی آلت تناسلی است.

ملانوز
  • ملانوز آلت تناسلی مردانه کاملاً بی خطر بوده و یک بیماری عفونی و مسری نیست. به عبارت دیگر، راهی برای انتقال آن به فرد دیگر وجود ندارد.
  • ملانوز آلت تناسلی مردانه به جز تغییر رنگ پوست آلت تناسلی، معمولاً علائم دیگری ایجاد نمی کند. تغییر رنگ پوست آلت تناسلی نیازی به درمان ندارد. با این وجود، مردانی که از ظاهر آلت تناسلی خود راضی نیستند می توانند برای درمان آن از جراحی زیبایی استفاده کنند.
  • ملانوز آلت تناسلی مردانه می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. اما در اغلب موارد در بین پسران و مردان بین 15 تا 72 سال مشاهده می شود.

علائم ملانوز آلت تناسلی مردانه چیست؟

به یاد داشته باشید که این لکه ها کوچکتر از یک سانتی متر و بدون درد هستند. برخی از مطالعات، ملانوز آلت تناسلی مردانه را به لیکن اسکلروز ربط داده اند. لیکن اسکلروز نوعی بیماری پوستی است که باعث ایجاد شدن لکه هایی سفید روی پوست ختنه گاه و سر آلت تناسلی می شود.

این بیماری به علت تغییرات هورمونی رخ می دهد و پماد ها و کرم های موضعی می توانند به درمان آن کمک کنند.

لیکن اسکلروز

علت ظاهر شدن لکه های تیره روی آلت تناسلی مردانه

سرطان آلت تناسلی

سرطان آلت تناسلی یک بیماری نادر است که می تواند باعث تغییر رنگ آلت تناسلی شود. تیره شدن سر آلت تناسلی از علائم رایج سرطان آلت تناسلی است. از علائم دیگر این بیماری می توان به وجود لکه های قهوه ای مایل به قرمز و وجود درد در آلت تناسلی اشاره کرد.

آسیب دیدگی آلت تناسلی

اگر آلت تناسلی دچار آسیب دیدگی شده باشد، ممکن است شما روی آلت تناسلی خود لکه هایی مشاهده کنید که از سایر قسمت های پوست آلت تناسلی تیره تر است. خود ارضایی زیاد، رابطه جنسی خشن، گیر کردن آلت تناسلی در زیپ شلوار یا فشرده شدن آلت تناسلی می تواند به پوست این ناحیه آسیب وارد کند.

آسیب دیدگی آلت تناسلی می تواند باعث به وجود آمدن لکه های کبود و بنفش رنگ روی پوست این ناحیه شود. البته، در برخی مواد به دلیل جریان خون زیاد یا تحریک جنسی بیش از حد، ممکن است رنگ سر آلت تناسلی بنفش به نظر برسد.

علت ظاهر شدن لکه های سفید روی آلت تناسلی

بیماری پیسی

در این بیماری، پوست شما قادر به تولید رنگدانه نیست. این بیماری در بیشتر موارد روی پوست زانو ها و آرنج دیده می شود، اما می تواند سایر قسمت های بدن، از جمله آلت تناسلی را درگیر کند. پیسی به صورت لکه های سفید کوچک یا بزرگ روی سر آلت تناسلی ظاهر می شود.

بیماری پیسی

سفلیس

سفلیس یک بیماری مقاربتی است که می تواند باعث ایجاد زخم های سفید یا قرمز رنگ روی آلت تناسلی شود. از دیگر علائم سفلیس، تب، سر درد و احساس خستگی می باشد.

عوامل خطر ساز و علت های ملانوز آلت تناسلی مردانه

علت دقیق ملانوز آلت تناسلی مردانه مشخص نیست. این بیماری به علت تجمع سلول های رنگدانه های اضافی در پوست ایجاد می شود و می تواند روی سایر نواحی بدن نیز تأثیر بگذارد. با این وجود، تحقیقات نشان داده است که عوامل زیر می توانند خطر ابتلا به ملانوز آلت تناسلی مردانه را افزایش دهند:

درمان ملانوز آلت تناسلی مردانه

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، ملانوز آلت تناسلی مردانه یک بیماری بی خطر بوده و نیازی به درمان ندارد. با این حال، تغییر رنگ آلت تناسلی می تواند به شما احساس بدی بدهد. بنابراین، بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید تا احتمال ابتلا به سرطان یا سایر عفونت ها بررسی شود.

عمل جراحی برای برداشتن لکه ها

اگر ظاهر لکه ها شما را اذیت می کند، می توانید با عمل جراحی این لکه ها را بردارید. عمل جراحی برای ملانوز آلت تناسلی مردانه شامل برداشتن رنگدانه های اضافی از پوست و پیوند زدن پوست جدید به آن ناحیه است.

برداشتن لکه ها با لیزر (لیزر تراپی)

مطالعات نشان داده اند که این روش ها کاملاً بی خطر بوده و اختلالی در عملکرد آلت تناسلی شما ایجاد نمی کنند. با این وجود، ممکن است باعث ایجاد شدن یک زخم کوچک در این ناحیه شوند.

چگونه از شر لکه های تیره روی پوست آلت تناسلی خود خلاص شویم؟

اگر لکه های روی پوست آلت تناسلی شما به علت ملانوز است، می توانید آن را نادیده بگیرید. اما در صورتی که همچنان شما را اذیت می کند، بهتر است به پزشک مراجعه کرده پوست آلت تناسلی خود را درمان کنید.

در بیشتر مواقع، ممکن است مردان در پوست ختنه گاه خود احساس زبری داشته باشند. در صورت عدم مراقبت، این مشکل می تواند سبب پارگی پوست ختنه گاه و احساس ناراحتی و درد شود.

عوارض

ملانوز آلت تناسلی مردانه هیچ عارضه ی جسمی ای ندارد. اما ممکن است برای شما نگران کننده و استرس زا باشد. به ویژه زمانی که پای رابطه ی جنسی در میان است! به یاد داشته باشید که انواع مختلفی از آلت های تناسلی وجود دارد که هر کدام ویژگی خودشان را دارند. پس بهتر است خجالت نکشید.

مراحل سفلیس در مردان

چه زمانی باید کمک بگیریم؟

✔️ هر گونه تغییر رنگ در آلت تناسلی، ممکن است آزار دهنده باشد. این تغییر رنگ، به ویژه زمانی که در حال گسترش است، می تواند به شما استرس وارد کند. در چنین مواردی بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. تشخیص و درمان زود هنگام در هر بیماری می تواند عوارض آن را به شدت کاهش دهد.

✔️ برای تشخیص ملانوز آلت تناسلی مردانه می توانید به یک پزشک عمومی یا یک اورولوژیست مراجعه کنید. پزشک ابتدا در مورد علائم از شما سؤال می پرسد، سپس با یک معاینه ی فیزیکی علت اصلی تغییر رنگ را بررسی می کند.

✔️ با توجه به ملانوز آلت تناسلی مردانه شما، پزشک ممکن است آزمایش هایی را تجویز کند. این آزمایشات به پزشک کمک می کند تا احتمال سایر بیماری هایی که علائم مشابه دارند (مثل سرطان یا عفونت ها) را رد کند. همچنین، یکی از عفونت های رایج آلت تناسلی در مردان، عفونت قارچی آلت تناسلی است.


دکتر عباس انتظاری متخصص زگیل

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر M دوشنبه ۹ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید چند ماهی هست لکه روی کلاهک آلت تناسلیم اومده ابتدا یک لکه پر رنگ بود و الان کمرنگ تر و دو تا سه تا خیلی کمرنگه من فقط حدود ۴ تا ۵ سال پیش چند بار رابطه جنسی داشتم که فقط یکبارش بدون محافظت بود ممنون میشم پاسخمو بدین
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۹ بهمن ۲( 2 ماه پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعه ارسال گردد ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر عماد جمعه ۲۹ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشین ..من یه مدت دانه های سفیدی مثل چربی زیر پوست الت و بیضه هام هست که با کشیدن پوست مشخص تر میشن اینا چی هستن ایت نگران کنندس
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۲۹ دی ۲( 2 ماه پیش)

      سلام جانم

      در اکثر موارد جای نگرانی نیست ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر حسن دوشنبه ۲۰ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام ی مدتی هست در ناحیه تناسلی لکه های قهوه ای کوچکی در اومده ک تعدادشون زیاده ولی مسطح هستن ن دردی ن خارشی هیچ علائمی ندارن ایا مشکل سازه؟ و اینا چی هستن و راه درمانش چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۰ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      سلام جانم

      در اکثر موارد جای نگرانی نیست ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر الما دوشنبه ۲۰ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    آیا این زائده ها زگیل هستن
    دکتر با معاینه ی شوهرم بدون آزمایش گفتن زگیل تایپ ۶ دارید
    آیا امکان فهمیدن تایپ بدون نمونه هست ؟
    من زگیل تناسلی ندارم اما روی دست دارم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۰ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      علیک سلام

      در موارد مشکوک تست HPV PCR کمک کننده است

      با معاینه با دقت بالا نمی توان نظر داد

       

  • تصویر کاربر مجی یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید سالی یکبار روی کلاهک آلت مردانه یک لکه قهوه ایی تیره همراه با درد و بعد از چند روز زخم میشه.همزمان کف پای راست هم اندازه همان لک قرمز و ملتهب میشه همراه با خارش.دلیل این لک چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعه ارسال گردد ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر ابول یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من یه سال قبل یه رابطه جنسی نامشروع داشتم که مواظبت شده بود و بعد 4 ماه از رابطه آزمایش hiv دادم هیچیم نبود. اما نمیدونم سر التم لکه های قهوه ای و سفید در اومده فک کنم پیسی میتونه دلیلش استرس باشه خیلی میترسم که به hiv مربوط باشه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعه ارسال گردد ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    چند روزی هست یه قسمتی از پوست آلتم پوسته پوسته میشه برا درمانش چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش)

      سلام جانم

      پماد کالندولا کمک کننده است 

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۱۰ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    آقای دکتر خسته نباشید.قسمتی از پوست بدنه آلت بنده نزدیک به حلقه و کلاهک رنگش تیره تر از بقیه قسمت هاست.نه خارش نه درد و نه حساسیت خاصی وجود نداره میخواستم بدونم آیا نگران کننده هست یا نه.یک مطلب دیگه یک چیزهایی روی آلتم هست بیشتر در قسمت حلقه مانند زخم خشک شده خیلی ریز نه درد نه خارشی دارند.ممنون از خدمات شما
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۱۰ مرداد ۲( 8 ماه پیش)

      علیک سلام

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی ممکنه پسوریازیس یا لیکن پلان یا اگزما مطرح باشه. در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر بابک یکشنبه ۴ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    ببخشید آقای دکتر چند وقتی هست روی کلاهک آلت من برآمدگی های قرمز و سفیدی در اومده فک میکردم میره ولی هر چند وقت داره بیشتر میشه و یکی دو جاش هم حالت زخم شدگیه کم داره درد هم نداره ممنون میشم راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۴ تیر ۲( 9 ماه پیش)

      سلام جانم

      پماد کالندولا کمک کننده است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۶ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    وقت بخیر اقای دکتر ، چند روز پیش عکسی از دهانم فرستادم-جواب دادین ، ببخشید میشه این عکس هم بررسی کنید . ضایعات پیشت زبان کوچک -ته حلق
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۶ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      بر اساس عکس ارسالی شواهدی از زگیل دیده نمی شود

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط