جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ملانوما

ملانوما

فهرست مطالب

ملانوما یک نوع خطرناک از سرطان های پوست است که در سلول هایی به نام ملانوسیت ایجاد می شود. گرچه ملانوما نسبت به کارسینوم سلول قاعده ای (BCC) و کارسینوم سلول سنگ فرشی (SCC) شیوع کم تری دارد، اما خطرناک تر است، زیرا در صورت عدم درمان در مراحل اولیه، می تواند به سرعت به اندام های دیگر گسترش پیدا کند.

فقط 30-20% ملانوماها در خال های از پیش موجود، ایجاد می شوند. این در حالی است که 80-70%  آن ها در پوست های به ظاهر نرمال ایجاد می شوند. 

ملانوما

ملانوسیت چیست؟

ملانوسیت ها سلول های پوستی هستند که در لایه فوقانی پوست یافت می شوند. این سلول ها، رنگدانه ای به نام ملانین تولید می کنند که رنگ پوست را ایجاد می کند. دو نوع ملانین وجود دارد: eumelanin و pheomelanin. وقتی پوست در معرض پرتو فرابنفش (UV) نور خورشید یا سولاریوم قرار می گیرد، این پرتو به پوست آسیب می زند و باعث می شود که ملانوسیت ها ملانین بیش تری تولید کنند، اما فقط eumelanin می تواند با تیره یا قهوه ای کردن پوست، از آن محافظت کند.

ملانوما زمانی ایجاد می شود که آسیب DNA بر اثر آفتاب سوختگی ناشی از پرتو UV باعث ایجاد تغییرات (جهش) در ملانوسیت ها شده و منجر به رشد سلولی کنترل نشده می شود.

درباره ملانین چه می توان گفت؟

در حالی که eumelanin می تواند از پوست در برابر آسیب ناشی از نور خورشید محافظت کند، pheomelanin این توانایی را ندارد. به همین دلیل است که به دلیل کمبود eumelanin، افراد سفید پوست نسبت به آسیب ناشی از نور خورشید، سوختگی و سرطان پوست آسیب پذیری بیش تری دارند.

ملانوما چه شکلی است؟

ملانوما به شکل ها، اندازه ها و رنگ های مختلفی ایجاد می شود. به همین دلیل است که در بسیاری از موارد، ملانوما علایم هشدار دهنده زیادی ندارد. تشخیص ملانوما در مراحل اولیه بسیار حیاتی است.

ملانوما چه شکلی است؟

ملانوما تا چه میزان خطرناک است؟

اگر ملانوما در مراحل اولیه تشخیص داده شده و درمان شود، قابل درمان است. اما زمانی که ملانوما به قسمت های عمیق تر پوست یا سایر بخش های بدن منتشر شده باشد، درمان آن سخت تر است و ممکن است کشنده باشد.

✔️ تخمین زده می شود که میزان بقای 5 ساله برای بیماران امریکایی که ملانومای آن ها در مراحل اولیه تشخیص داده شده است، حدود 99 درصد است.

✔️ تخمین زده می شود که 7180 نفر (4600 مرد و 2580 زن) در سال 2021 در اثر ملانوما خواهند مرد.

گستردگی ملانوما تا چه میزان است؟

  • تخمین زده می شود که در سال 2021، در امریکا، 207390 مورد ملانوما تشخیص داده خواهد شد.
  • از میان آن ها، 106110 مورد، غیر تهاجمی و محدود به لایه سطحی پوست (در جا) خواهد بود. همچنین برآورد می شود که 101280 مورد، مهاجم بوده و به لایه دوم پوست نفوذ می کند.

چهار نوع اصلی ملانومای پوستی چیست؟

ملانومای سطحی منتشر

آنچه که شما باید بدانید: این نوع، شایع ترین فرم ملانوما است.

چگونه و کجا ایجاد می شود: این نوع ملانوما می تواند از یک خال از پیش موجود منشأ بگیرد یا به صورت یک زخم جدید ایجاد شود. زمانی که از یک خال پوستی از قبل موجود نشأت بگیرد، تا پیش از آنکه به قسمت های عمقی تر نفوذ کند، برای مدتی در سطح پوست رشد می کند. گرچه این نوع ملانوما می تواند در هر قسمتی از بدن ایجاد شود، اما به احتمال بیش تر، در مردان در بالا تنه و در زنان در پاها و در هر دو جنس در قسمت فوقانی پشت ایجاد می شود.

چه شکلی است: ممکن است به صورت یک ضایعه پوستی مسطح یا کمی برآمده، تغییر رنگ داده و نا متقارن با حدود نامنظم، خود را نشان دهد. رنگ هایی مانند قهوه ای سوخته، قهوه ای، سیاه، قرمز/صورتی، آبی یا سفید دارد. همچنین ممکن است رنگدانه های کمی داشته و به رنگ صورتی یا همرنگ پوست (غیر ملانوتیک) باشد.

Lentigo maligna

آنچه که باید بدانید: این فرم از ملانوما، اغلب در افراد مسن ایجاد می شود. زمانی که این نوع سرطان، تهاجمی می شود یا به قسمت های دور از محل اولیه انتشار می یابد، به بیماری، ملانومای Lentigo maligna گفته می شود.

چگونه و کجا ایجاد می شود: این نوع ملانوما، مشابه نوع سطحی منتشر است و در ابتدا، نزدیک به سطح پوست رشد می کند. تومور، اغلب در محل هایی از پوست صورت، گوش ها، بازو ها یا بالا تنه که توسط آفتاب آسیب دیده است ایجاد می شود.

چه شکلی است: ممکن است به شکل یک ضایعه پوستی مسطح یا کمی برآمده، شبیه به خال با حدود نامنظم باشد. رنگ آن معمولاً آبی تیره است، اما می تواند به رنگ قهوه ای سوخته تا قهوه ای یا قهوه ای تیره، تغییر یابد.

ملانومای acral lentiginous

آنچه که باید بدانید: شایع ترین فرم ملانوما است که در افراد رنگین پوست، مانند افرادی که نیاکان آن ها افریقایی بودند، مشاهده می شود.

چگونه و کجا ایجاد می شود: معمولا در مناطق مجاور بافت سخت، مانند زیر ناخن ها و روی کف پاها و کف دست ها ایجاد می شود.

چه شکلی است: ممکن است به صورت یک تکه سیاه یا قهوه ای باشد.

برای شخصی که آهنگ ساز بود، ملانومای acral lentiginous تشخیص داده شد و در نهایت در سن 36 سالگی جان او را گرفت. زمانی که یک دانه سیاه زیر ناخن پایش ایجاد شد، گمان کرد که ناشی از صدمه در فوتبال است. در نهایت، برای او ملانوما تشخیص داده شد و درمان نشد.

ملانومای acral lentiginous

ملانومای ندولار

آنچه که باید بدانید: تهاجمی ترین شکل ملانوما است و 15-10% تمام موارد ملانوما را شامل می شود.

چگونه و کجا ایجاد می شود: نسبت به انواع دیگر ملانوما، تومور بسیار سریع تر به لایه های عمیق پوست نفوذ می کند و اغلب در بالا تنه، پاها و بازو ها و در افراد مسن در پوست سر ایجاد می شود. اغلب، زمانی که تشخیص داده می شود در حال تهاجم به مناطق دیگر است.

چه شکلی است: ملانومای ندولار، اغلب به صورت یک توده در پوست تشخیص داده می شود و معمولا رنگ آن آبی تیره، اما به ندرت می تواند به رنگ صورتی تا قرمز دیده شود.


دکتر عباس انتظاری

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر fariha دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    من یه خانم ۳۴ ساله هستم یه خال از بچگی نزدیک هاله ی پستانم دارم،خال گوشتی نیست البته، الان احساس میکنم خالم پهن شده و دو رنگ
    سینم قبل از شیر دهی کوچک بود و بعد شیر دهی چون بچه شیر میخورد بزرگتر شده و پوستش کشیده شده
    احساس میکنم چون پوستم کشیده شده خالم پهن شده وسطش سیاه هست و و دورش قهوه ای کمرنگ
    نه سوزش نه خارش نه خون ریزی نه زخم هیچی علایمی ندارم
    میشه راهنماییم کنید
    لطفا🙏🌹
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      سلام جانم

      بهتره برای ارزیابی  دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر ویدا شنبه ۲۳ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خواهر زاده من 27 سالشه تازه فهمیدیم ک ملانوم داره و متاستاز داده به غدد لنفاوی گردن و زیر بغل که از یک خال مادر زادی منشا گرفته است و پزشکان گفته اند که باید شیمی درمانی بشه به نظر شما شیمی درمانی تا چه حد جواب میده ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۳ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      مطابق فرمایش پزشک معالج اقدام شود

      موفق

  • تصویر کاربر فتا پنجشنبه ۲۸ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    روساق پای من به اندازه یک کف دست قرمز شده و خیلی خارش دارد و احساس کمی حالت تورم دارد
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۲۸ مهر ۱( 1 سال پیش)

      علیک سلام جانم

      در ادامه سوال عکس ارسال شود ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر ستاره دوشنبه ۲۸ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من ی خانم ۴۰ ساله هستم ک یک سال ونیم میشه ک روی صورتم تقریبا روی گونه سمت راستم ی خال ک قبلش شبیه جوش بو ظاهرشد ک بعد چند روز ب خال قهوهای تبدیل شد وسطح ناهموار داره مثل تعدادی زگیل هستش ک کوچیک وبزرگ هستن ی جا جمع شدن اذیت نداره هیچ دردی هم نداره وفقط از اینکه روصورتم هست متنفرم نمیدونم چکار کنم لطفا راهنماییم کنید.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۸ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعات ارسال گردد

      ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر عماد دوشنبه ۲۱ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    مدتهاست که تعدادی زخم سمت راست ساق پایم خوی نمیشود. البته من مرض کندن زخم های روی بدنم را دارم ولی این زخمها بنظرم خوب شدنی نیستند و به تدریج به تعداد انها در مجاورت زخم های قبلی اضافه می شود.
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۱ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      علیک سلام

      بهتره برای نمونه برداری و ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۱ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    ممنون میشم عکس ها رو‌ مشاهده کنید زائده قسمت بالایی آلت تناسلی هست و راهنمایی بفرمایید که آیا زگیل تناسلی هست یا خیر ؟!؟ نحوه درمان چیست؟!؟
    رابطه پر خطر هم برقرار نشده است .
    سطح لکه صاف می باشد و کمی تیره تر از رنگ پوست
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۱ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر زبیر یکشنبه ۶ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید ..سوال بنده این بود که من دوسال پیش یه لکه افتاد توی صورتم الان خیلی زیاد شده رفتم آزمایش دادم گفتن سرطان پوست هستش ایا قابل درمان هست یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۶ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      بهتره برای نمونه برداری به پزشک مراجعه شود

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط