علائم بیماری لوپوس در زنان

لوپوس یک بیماری خود ایمنی مزمن است که در زنان، بیشتر از مردان شایع است. اگر شما مبتلا به لوپوس هستید، بیشتر از زنان دیگر در معرض بیماری هایی همچون بیماری قلبی و پوکی استخوان قرار دارید. لوپوس یک بیماری خود ایمنی مادام العمر است که می تواند به تمام قسمتهای بدن آسیب برساند.

در بیماری خود ایمنی، سیستم ایمنی (دفاعی) بدن نمی تواند متوجه تفاوت بین ویروس ها، باکتری ها، میکروب های دیگر و سلولها و بافت های سالم بدن شود. در ادامه مطلب، بیماری لوپوس در زنان را بیشتر توضیح خواهیم داد.

لوپوس در زنان

انواع مختلف لوپوس

لوپوس اریتماتوز سیستمتیک: شایع ترین و جدی ترین نوع لوپوس می باشد. این شرایط تمام قسمتهای بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.

لوپوس اریتماتوز پوستی: فقط پوست را درگیر می کند.

لوپوس ناشی از دارو: این نوع لوپوس، کوتاه مدت است و ناشی از مصرف دارو های خاصی می باشد.

لوپوس نوزادی: نوع نادری از لوپوس است که نوزادان را درگیر می کند.

لوپوس اریتماتوز سیستمتیک (SLE)

لوپوس اریتماتوز سیستمتیک، شایع ترین نوع لوپوس است که می تواند خفیف یا شدید باشد و بخش های مختلف بدن را درگیر کند. علائم شایع این بیماری شامل خستگی، ریزش مو، حساسیت به نور، مفاصل دردناک و ملتهب، تب بدون دلیل، راش های پوستی و مشکلات کلیوی می شود. هیچ آزمایشی برای تشخیص لوپوس وجود ندارد.

معمولاً پزشک در مورد سوابق بیماری های شما و خانواده تان سؤالاتی می پرسد و علائم شما را بررسی می کند. پزشک همچنین انجام برخی از آزمایشات غربالگری را توصیه می کند.

لوپوس اریتماتوز پوستی (CLE)

این نوع لوپوس یک بیماری پوستی است که افراد مبتلا به  لوپوس اریتماتوز سیستمتیک و یا افراد دیگر را می تواند تحت تأثیر قرار دهد. علائم این بیماری ممکن است شامل راش های پوستی، ریزش مو، التهاب رگ های بدن، اولسر و حساسیت در برابر آفتاب باشد. اگر شما متوجه شوید که به لوپوس پوستی مبتلا هستید، پزشک، مقدار کمی از راش یا زخم را بر می دارد و آن را زیر میکروسکوپ بررسی می کند.

دو نوع لوپوس پوستی وجود دارد:

Check Mark on Google Android 12.0 لوپوس اریتماتوز دیسکوئید (DLE): یک راش پوستی دیسکوئید، معمولاً به صورت یک راش قرمز برآمده می باشد که گاهی پوسته پوسته می شود و به رنگ قهوه ای در می آید . این راش ها اغلب روی سر و صورت ظاهر می شوند، اما ممکن است در نواحی دیگر بدن نیز رخ دهند. بسیاری از افراد مبتلا به لوپوس دیسکوئید، دارای جای جوش هستند. گاهی اوقات لوپوس اریتماتوز دیسکوئید موجب بروز زخم هایی در دهان یا بینی می شود. اگر شما مبتلا به لوپوس دیسکوئید هستید، احتمال کمی وجود دارد که بعد ها دچار لوپوس اریتماتوز سیستمتیک شوید.

Check Mark on Google Android 12.0 لوپوس اریتماتوز پوستی نیمه حاد: موجب بروز ضایعات پوستی می شود که بر روی بخش هایی از بدن که در معرض نور خورشید هستند، ظاهر می شوند. این ضایعات موجب بروز اُسکار نمی شوند.

لوپوس ناشی از دارو

علائم لوپوس های ناشی از دارو، شبیه به علائم لوپوس اریتماتوزیس سیستمتیک مانند درد مفصل، درد عضله و تب هستند. اما علائم این شرایط معمولاً جدی نیستند. همچنین لوپوس ناشی از مصرف دارو به ندرت اعضای اصلی بدن را درگیر می کند. اغلب اوقات، این بیماری با قطع مصرف دارو از بین می رود.

دارو هایی که اغلب موجب لوپوس ناشی از مصرف دارو می شوند، برای درمان بیماری های دیگر استفاده می شوند. این دارو ها عبارتند از دارو های ضد تشنج، دارو های ضد فشار خون و دارو های آرتروز روماتوئید. اما همه ی افرادی که این دارو ها را مصرف می کنند، دچار لوپوس ناشی از مصرف دارو نمی شوند.

لوپوس نوزادی

لوپوس نوزادی، شرایط نادری در نوزادان است که بر اثر انتقال آنتی بادی های خاصی از مادر به نوزاد، اتفاق می افتد. این آنتی بادی ها معمولاً در مادرانی یافت می شوند که مبتلا به لوپوس هستند. اما اگر شما به لوپوس مبتلا هستید، به این معنی نیست که آن را حتماً به نوزاد خود انتقال می دهید. اکثر نوزادان مادرانی که به لوپوس مبتلا هستند، سالم هستند. حتی اگر مادری در حال حاضر مبتلا به لوپوس نباشد، ممکن است نوزاد او مبتلا به لوپوس نوزادی باشد.

اما اگر نوزادی با لوپوس مبتلا شود، امکان دارد مادر نیز بعد ها در زندگی خود دچار بیماری لوپوس شود. یک نوزاد مبتلا به لوپوس نوزادی، به هنگام تولد ممکن است دارای راش های پوستی، مشکلات کبدی یا تعداد گلبول قرمز کم باشد. این علائم اغلب پس از چند ماه به طور کامل از بین می روند و هیچ عوارض طولانی مدتی ندارند.

ابتلا به لوپوس در زنان

هر کسی ممکن است به لوپوس مبتلا شود. تشخیص اینکه چند نفر در آمریکا به بیماری لوپوس مبتلا هستند، دشوار است، زیرا علائم لوپوس در هر فردی متفاوت است. تخمین زده می شود که 1.5 میلیون آمریکایی به لوپوس مبتلا هستند. آمار های دیگر نشان می دهند که 161000 تا 322000 آمریکایی مبتلا به لوپوس اریتماتوز سیستمتیک (SLE) هستند. در زنان بین 15 تا 44 سال، از هر 10 نفر، 9 نفر مبتلا به لوپوس تشخیص داده می شوند.

تأثیر بیماری لوپوس در زنان

بیماری لوپوس در زنان 15 تا 44 سال یا در سنین باروری، شایع تر است. ابتلا به لوپوس، احتمال ابتلا به بیماری های دیگر را افزایش می دهد. زنان مبتلا به لوپوس نسبت به زنان دیگر، ممکن است زودتر دچار این مشکلات شوند.

تأثیر بیماری لوپوس در زنان

این مشکلات سلامتی عبارتند از:

بیماری قلبی:

لوپوس احتمال ابتلا به شایع ترین نوع بیماری قلبی به نام بیماری شریان کرونری (CAD) را افزایش می دهد. این موضوع تا حدی به این دلیل می باشد که افراد مبتلا به لوپوس دارای عوامل خطر بیماری شریان کرونری بیشتری هستند که شامل فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت نوع 2 می باشد. لوپوس موجب التهاب (ورم) می شود که احتمال ابتلا به بیماری شریان کرونری را افزایش می دهد.

زنان مبتلا به لوپوس ممکن است به دلیل خستگی، مشکلات مفصلی و درد عضلانی، فعالیت بدنی کمتری داشته باشند و همین امر آنها را در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار می دهد. در یک پژوهش انجام شده، مشخص شد که زنان مبتلا به لوپوس نسبت به زنان همسن خود بیشتر در معرض درد قفسه سینه یا حمله قلبی هستند.

پوکی استخوان:

پوسیدگی استخوان می تواند منجر به پوکی استخوان شود و پوکی استخوان، موجب ضعیف و شکسته شدن استخوانها می شود. همچنین، درد و خستگی می تواند زنان مبتلا به لوپوس را از فعالیت فیزیکی باز دارد. فعالیت بیشتر می تواند به جلوگیری از پوسیدگی  استخوان کمک کند.

بیماری های کلیوی:

بیش از نیمی از افراد مبتلا به لوپوس دارای مشکلات کلیوی به نام لوپوس نفریتیس هستند. مشکلات کلیوی اغلب در پنج سال اول پس از شروع علائم لوپوس آغاز می شوند. این یکی از جدی ترین عوارض لوپوس می باشد. همچنین التهاب کلیه معمولاً درد زیادی ندارد، بنابراین شما نمی دانید چه زمانی اتفاق می افتد.

به همین دلیل افراد مبتلا به لوپوس باید به طور منظم آزمایش ادرار و خون دهند تا شرایط خود را بررسی کنند. درمان لوپوس نفریتیس، اگر در مراحل اولیه آغاز شود، تأثیر بیشتری خواهد داشت.

بیماری کلیوی در زنان

تاثیر بیماری لوپوس در زنان رنگین پوست

بیماری لوپوس در زنان آمریکایی–آفریقایی نسبت به زنان سفید پوست، سه برابر بیشتر است. لوپوس همچنین در بین زنان اسپانیایی، آسیایی، بومی آمریکا و بومی آلاسکا بیشتر شایع است. در رابطه با علائم بیماری لوپوس در زنان آمریکایی – آفریقایی و اسپانیایی باید گفت که آنها نسبت به زنان گروههای دیگر، معمولاً در سنین کمتری به لوپوس مبتلا می شوند و علایم شدیدتری همچون بیماری های کلیوی دارند.

زنان آمریکایی-آفریقایی مبتلا به لوپوس، دچار مشکلات بیشتری مانند صرع، حمله قلبی و التهاب خطرناک قلب می شوند. زنان اسپانیایی مبتلا به لوپوس نسبت به زنان گروههای دیگر، بیشتر در معرض حمله های قلبی قرار دارند. محققان فکر می کنند که ژن ها نقش مهمی در نحوه تأثیر لوپوس بر این زنان دارند.

علت بروز بیماری لوپوس در زنان

محققان هنوز در حال تحقیق در مورد علت های احتمالی لوپوس هستند. ما می دانیم که لوپوس یک بیماری مُسری نیست. ژن ها، نقش مهمی در ابتلا به این بیماری دارند اما تنها دلیل ابتلا به لوپوس نیستند. حتی فردی که یک یا چند ژن مربوط به لوپوس را دارد، احتمال کمی دارد که به این بیماری مبتلا شود. محققان در حال تحقیق بر روی علل احتمالی زیر هستند:

✔️ محیط، نور خورشید، استرس، سیگار، دارو های خاص و ویروس ها ممکن است موجب بروز علائم در افرادی شوند که بعلت ژن های خود، بیشتر در معرض ابتلا به لوپوس قرار دارند.

✔️ هورمون هایی مانند استروژن. لوپوس در بین زنانی که در سنین باروری قرار دارند، به دلیل بالا بودن سطح استروژن، بیشتر شایع است.

✔️ مشکلاتی در رابطه با سیستم ایمنی بدن.