جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قارچ تناسلی چیست؟

قارچ تناسلی چیست؟

فهرست مطالب

قارچ تناسلی، از شایع ترین مسائل پزشکی هستند و خوشبختانه، اکثر آنها را می توان به کمک ایجاد عادت های سالم و مصرف داروهای OTC (بدون نسخه) درمان یا کنترل کرد. در ادامه مطلب، قارچ تناسلی مردان و زنان را توضیح خواهیم داد.

شایع ترین عفونت های قارچی

3 مورد از شایع ترین عفونت های قارچی، عبارتند از:

خارش ژوک: بثورات قرمز رنگی که از آلت تناسلی به سمت داخل ران، مقعد و باسن گسترش می یابند.

عفونت قارچی واژینال: بروز این عفونت، اغلب در زنان 20 تا 40 ساله دیده می شود و با میزان استفاده از آنتی بیوتیک ها یا روش جلوگیری از بارداری ارتباط دارد. تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی، بارداری یا قند خون بالا نیز می تواند بر خطر ابتلا به این نوع از عفونت بیفزاید.

التهاب آلت تناسلی (بالانیت): این عفونت شامل تورم و قرمزی سر آلت تناسلی می باشد. کنترل آن آسان نیست و اغلب در مردان ختنه نشده، به صورت راجعه به وجود می آید.

عکس قارچ پوستی در ناحیه تناسلی:

عفونت قارچی

نوزادان و کودکان نیز ممکن است به قارچ تناسلی مبتلا شوند. ایجاد بثورات ناحیه پوشک در نوزادان و کودکان نوپا رایج است و اغلب یک عفونت سطحی می باشد که توسط نوعی قارچ (مانند سایر عفونت های قارچی)، در قسمت های مرطوب بدن ایجاد می گردد. این بثورات را می توان با تعویض مکرر پوشک و در صورت نیاز، استفاده از پودر های دارویی کنترل کرد.

علائم قارچ تناسلی

عفونت های سطحی

در اکثر موارد، علائم آن قرمزی و خارش پوست است. برخی از افراد، داشتن احساس خستگی و روحیه پایین را با عفونت های قارچی مرتبط می دانند، اما این امر به صورت علمی به اثبات نرسیده است.

✔️ خارش ژوک (jock itch) در مردان، باعث ایجاد خارش و سوزش در کشاله ران می گردد و همچنین، سبب التهاب آلت تناسلی و قرمزی و تورم آن می شود.


✔️ بروز علائم در زنان مبتلا به عفونت قارچی واژینال، اغلب با ایجاد قرمزی و تورم واژن، لبیا و بافت مجاور آن همراه است. در این شرایط، برخی از افراد علائمی ندارند، از طرفی بروز علائم در برخی دیگر از بیماران، ممکن است بدون درد و طولانی مدت باشد. بعضی از عفونت ها، همچنین می توانند باعث بروز خارش یا سوزش شدید، و در نتیجه ایجاد درد هنگام رابطه جنسی و تخلیه ادرار شوند. 

عفونت های تهاجمی

علائم این عفونت ها قطعی نیست. برخی از آن ها سبب ایجاد تب و لرزی می گردند که از بین نمی رود. اگر عفونت به سایر نقاط بدن گسترش یابد، بسته به محلی که درگیر شده، ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشد. قارچ های محیطی می توانند باعث بروز مشکلات تنفسی جزئی یا علائم شبه آنفولانزا گردند.

علل قارچ تناسلی

اصطلاح “مخمر”، اغلب در مورد انواعی از عفونت های قارچی استفاده می شود، که:

کاندیدا آلبیکنس، شایع ترین عامل ایجاد عفونت های مخمری است. اگرچه عفونت های قارچی می توانند میلیون ها نفر را درگیر کنند، اما در افراد سالم، یک مشکل عمده بهداشتی محسوب نمی گردند.

عفونت های سطحی

  • پوست را درگیر می کنند.
  • به راحتی پخش نمی گردند.
  • توسط کاندیدا ایجاد می شوند. این قارچ همیشه در بدن و روی پوست وجود دارد، اما می تواند با تغییر pH یا تعادل هورمونی، تکثیر گردد.

عفونت های تهاجمی

در افراد زیر، احتمال ابتلا به این نوع عفونت افزایش می یابد:

بسیاری از این عفونت ها، ثانویه یا فرصت طلب نامیده می شوند زیرا هنگامی که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد، بروز می یابند. قارچ ها همچنین می توانند در برخی موارد بالینی، تهاجمی شوند. اقامت طولانی مدت در بیمارستان، خطر ابتلا به این عفونت ها را افزایش می دهد.

به علاوه، احتمال تجمع قارچ، در مجاری ادراری بیمارانی که به مدت طولانی از کاتتر استفاده می کنند، افزایش می یابد.

آیا لیکن اسکلروز در مردان قابل درمان است؟

عفونت های فرصت طلب، می توانند توسط قارچ های محیطی مانند آسپرژیلا و کریپتوکوکوس نیز ایجاد شوند. در ادامه، به معرفی برخی از قارچ ها، که در خاک، بدن حیوانات یا درختان یافت می گردند، می پردازیم:

بلاستومایسس: در غرب میانه، سواحل دریاچه ها، رودخانه ها و حوضچه ها یافت می شود

Coccidioides: در آب و هوای گرم و خشک بیابان ها یافت می گردد

هیستوپلاسما: در محل ساختمان، پناهگاه پرندگان یا غارهای دارای خفاش یافت می شود

تشخیص قارچ تناسلی

  1.  عفونت های سطحی، با معاینه فیزیکی و در صورت نیاز، معاینه میکروسکوپی و کشت قارچ تشخیص داده می شوند.
  2.  گاهی اوقات، با انجام آزمایشات استاندارد آزمایشگاهی، می توان عفونت های تهاجمی یا فرصت طلب را تشخیص داد. وجود گلبول های قرمز یا سفید خونی در آزمایشات ادراری مکرر (علائم تورم)، می تواند پزشک را از وجود یک مشکل زمینه ای آگاه نماید. ممکن است برای بررسی اثرات عفونت بر کلیه یا مثانه، به سونوگرافی یا سی تی اسکن نیاز داشته باشید.

درمان قارچ تناسلی

عفونت های سطحی

Check Mark on Facebook 13.1 عفونت های پوستی و کشاله ران را می توان با تمیز نگه داشتن منطقه تحت تاثیر، درمان یا کنترل کرد. استحمام مکرر و شستشو/ تعویض لباس، به ویژه در هوای گرم یا بعد از تعریق، برای بهبود عوارض ناشی از این گونه عفونت ها توصیه می گردد.


Check Mark on Facebook 13.1 در اکثر موارد، عفونت های سطحی مانند خارش ژوک، می توانند به کمک کرم های ضد قارچ موضعی کنترل شوند. این کرم ها به صورت داروهای OTC در دسترس هستند و نام های زیادی مانند بوتوکونازول، کلوتریمازول، میکونازول و ترکونازول دارند. برای عفونت های طولانی مدت، ممکن است به داروی قوی تری مانند نیستاتین یا داروهای خوراکی مانند فلوکونازول یا لامیسیل نیاز داشته باشید.


Check Mark on Facebook 13.1 اکثر عفونت های واژینال را می توان به کمک شیاف یا کرم واژینال درمان کرد. برای عفونت مداوم، دارو های خوراکی مانند فلوکونازول یا کتوکونازول تجویز می گردد. در مورد عفونت های واژینال راجعه یا بلند مدت، ممکن است به تغییر شیوه های پیشگیری از بارداری نیاز داشته باشید.


Check Mark on Facebook 13.1 در صورتی که عفونت موجود در ناحیه سر آلت تناسلی مردانه و ختنه نشده، با استفاده از کرم های موضعی درمان نشود، ممکن است نیاز به انجام ختنه داشته باشید.


Check Mark on Facebook 13.1 حدود یک سوم موارد ابتلا به عفونت های قارچی ادراری، با برداشتن یا تعویض کاتتر درمان می شوند. شستشوی مثانه با دارو های ضد قارچ (آمفوتریسین B) یا مصرف دارو های سیستمیک (فلوکونازول خوراکی یا IV، یا آمفوتریسین IV B) در 60 درصد از بیماران، پاسخ درمانی مناسبی ایجاد می نماید.

عوارض زونا

عفونت های تهاجمی

عفونت های قارچی تهاجمی، نیاز به درمان ضد قارچ سیستمیک (که روی کل بدن اثر می گذارند) خواهند داشت، مانند آمفوتریسین B، فلوکونازول، ایتراکونازول، کاسپوفونژین و داروهای جدیدتری از خانواده فلوکونازول (پوزاکونازول).

نقش غذا و دارو های گیاهی

در مورد چگونگی اثر رژیم غذایی یا مصرف دارو های گیاهی بر درمان عفونت های قارچی، اطلاعات کاملی در دسترس نیست؛ اما به نظر می رسد بالا بودن سطح قند خون، احتمال ابتلا به این عفونت ها را افزایش می دهد. بسیاری از متخصصان توصیه می کنند که اگر سطح قند خون بالایی دارید، بهتر است از مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا خودداری نمایید.

پس از درمان قارچ تناسلی

عفونت های سطحی

اکثر عفونت های سطحی پوست یا واژن، پاسخ درمانی مناسبی به کرم ها و پماد ها نشان می دهند، اما ممکن است این عفونت ها پس از تکمیل درمان، مجددا ایجاد شوند. درمان عفونت های واژینال، به ویژه مواردی که توسط نوع مقاومی از مخمر ها ایجاد می گردند، دشوار است.

عفونت های سیستمیک تهاجمی یا مزمن

کنترل این عفونت ها ممکن است به مصرف دارو های ضد قارچ سیستمیک، برای هفته ها و ماه های متوالی نیاز داشته باشد. به طور کلی، پزشک مسائل مربوط به سلامتی و موضوعات مرتبط مانند تغذیه، قند خون و کاتترها را تحت نظر خواهد داشت. عفونت های مزمن سیستمیک، با پیدا کردن دارو های ضد قارچ مناسب و بهبود سلامت کلی بیمار، قابل درمان اند.

در برخی موارد ابتلای طولانی مدت به این نوع از عفونت ها، به معنی وجود برخی از مشکلات زمینه ای می باشد که پیش از درمان عفونت قارچی، باید مورد بررسی و درمان قرار گیرند.


دکتر عباس انتظاری

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر A دوشنبه ۲۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    تقریبا یک ماهی هست که یک ناحیه از سر آلت تناسلی بنده به حالت قرمز رنگی در اومده ، میخواستم بدونم چیز جدی ای هست و کار خاصی باید انجام بدم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      سلام جانم

      پماد کالندولا کمک کننده است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید واکسن گارداسیل آمریکایی که ۳ دوز هم هست تا چه سنی تاثیر گذار هستش
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      بهترین سن قبل از 26 سالگی است ولی تا سنین بالاتر نیز کمک کننده است

      موفق

  • تصویر کاربر سحر پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام. اگر یک خانمی یک ضایعه‌ی دهانی دارد ولی جواب ازمایش اچ پی وی وپاپ اسمیر منفی است و شوهرشم توسط دکتر معاینه شده و هیچگونه زگیل تناسلی قابل مشاهده ندارد ایا باز هم ان ضایعهی دهانی میتواند ناشی از اچ پی وی باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      معمولا HPV های شایع مطرح نیست

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۶ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    آقای دکتر کشاله ران پسرم یکم قرمز رنگ شده بعد ته آلت تناسبی هم ترک شده میشه راهنمایی می‌کنید ممنون میشم دکتر ببرم یا پماد چیزی دستور میدید بخرم براش نگرانش هستم ۶ سالش هست
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۶ آبان ۱( 1 سال پیش)

      علیک سلام جانم

      پماد کالندولا کمک کننده است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر ارش شنبه ۳۰ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من بعد از نزدیکی و ارضا شدن حس بد و خارش در مجرا دارم که گاهی تامقعد هم تیر میکشد.
    روز بعد از نزدیکی احساس میکنم داخل مجرا حالت عادی ندارد و خیلی جزیی به هم چسبیده و ترشح بی رنگ خیلی کمی بر روی شورت ایجاد میشود که اگر نزدیکی نداشته باشم این حالت از بین میرود. به چند دکتر مراجعه کردم انتی بیوتیک های مختلف تجویز شد مثل سفتریاکسون،ازیترو ،تاوانکس، داکسی ساکلین ،مترونیدازول و… که هیچ تغییری ایجاد نشد . اخرین بار هم مترونیدازول بهم دادن اما با خوردن ان در نیمی از سر الت تغییر رنگ و تیره شدن پوست که کمی هم درد داشت دیدم که با اتمام دارو حالت خشکه پیدا کرد و بعد از چند روز رفع شد اما گاهی کمی درد در همان ناحیه احساس میکنم. چه دارویی باید مصرف کنم حدود دوسال است که درگیر این موضوعم. ایا ممکن است که خارش مجرا بدلیل قارچ باشد؟
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۳۰ مهر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی تزریقی باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۳ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام. حدودا۶ ماه درگیر قارچ تناسلی ب انداره یک بند انگشت روی کلاهک و در ناحیه مقعد هستم. از پوماد تریا مسیکورت استفاده کردم بعد از ۲-۳ بار استفاده برای ۱۵ روز حدف میشه ب طوری ک انگار چیزی نیست و مجدد در گیرش میشم.
    ممنون میشم یک راهنمای بکنید. درگیری فکریم رو موضوع زیاده
    بازم ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱۳ مهر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر ی چهارشنبه ۱۳ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من 21 سالمه مجردم و هیچ رابطه ای تا الان نداشتم
    یکی دو ماه هست روی ناحیه تناسیلیم جوش های کوچک و سفید جمع شدن و شبیه زگیل تناسلی شدن با این که من رابطه ای نداشتم که دچار زگیل شم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱۳ مهر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار با بتادین ضد عفونی کن

      روزانه 3 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر امین چهارشنبه ۱۳ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر حدودا1سال درگیرش هستم دکترای زیادی رفتم شدیداً خارش داشت ناحیه کف پا وفکرمیکنم ازپا ب التم انتقال پیدا کرد ولی ب کمک دکترا بهترشدن.متاسفانه جاش مونده و چنوقت یکبار باز ظاهر میشه چیکارش کنم؟چ درمانی پیشنهاد میکنید؟لطفا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱۳ مهر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی لیزر باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر اسمایل دوشنبه ۲۸ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام دکتر جان ضایعات خارش دار به صورت عکس ارسالی ایجاد شده در ناحیه باسن ممنون میشم راهنمایی بفرمایید و درمان مناسب
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۸ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار با بتادین ضد عفونی کن

      روزانه 3 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر افشین یکشنبه ۶ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر لکه های قرمز رنگ روی رانم و کنار آلتم هست بیشتر وقتا خیلی قرمزن ی وقتایی هم ب رنگ پوست میشن شبیه قارچ هستن بعضی وقتا خارش سوزش دارن روی شکمم هم زده متاسفانه روی رانم هی داره بیشتر میشه اول جوشه بعد میشه لکه های قرمز ک هی زیادتر میشن خیلی میترسم تورو خدا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۶ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار با بتادین ضد عفونی کن

      روزانه 2 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط