جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لیکن اسکلروز در زنان

لیکن اسکلروز در زنان

فهرست مطالب

لیکن اسکلروزوس، نوعی بیماری التهابی مزمن پوستی است که می تواند در هر ناحیه از بدن ایجاد شود، اما در بیشتر موارد، پوست ناحیه تناسلی (ولو) و پوست اطراف مقعد را درگیر می کند. لیکن اسکلروز در زنان می تواند در هر سنی اعم از کودکی، نوجوانی، جوانانی و میانسالی (معمولاً پس از یائسگی) رخ دهد.

علت ایجاد لیکن اسکلروز در زنان

علت لیکن اسکلروز در مردان و زنان ناشناخته است. لیکن اسکلروزوس نوعی بیماری خود ایمنی است و می تواند همزمان با بیماری های دیگر ناشی از اختلال در سیستم ایمنی بدن اتفاق بیفتد، اما علت ایجاد آن نمی تواند بیماری های سیستم ایمنی بدن باشد.

بیماری های سیستم ایمنی شامل بیماری هایی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت های طبیعی مثل غده تیروئید (که منجر به تیروئید پرکار می شود)، یا سلول های تولید کننده ی انسولین در پانکراس (که باعث دیابت می شوند) حمله می کند.

علت ایجاد لیکن اسکلروز در زنان

لیکن اسکلروزوس یک بیماری عفونی و مسری نیست و نمی تواند از طریق رابطه ی جنسی منتقل شود. اصطکاک، ساییده شدن یا آسیب دیدن پوست، می تواند از محرک های لیکن اسکلروز در زنان باشد و شدت آن را بیشتر کند. التهاب و تحریک ناشی از نشت ادرار مثل پوشیدن پوشک بزرگسالان، یا پوشیدن شورت های تنگ از دیگر عواملی است که می تواند سبب تشدید این بیماری شود.

ارثی بودن لیکن اسکلروز در زنان

نمی توان به این سؤال پاسخ دقیق داد. اما لیکن اسکلروز به ندرت در خانواده ایجاد می شود.

علائم لیکن اسکلروزوس

  • شایع ترین نشانه ی لیکن اسکلروزوس خارش است. این خارش ممکن است آنقدر شدید باشد که باعث ایجاد زخم، ترک پوست و درد در ناحیه ی آسیب دیده شود.
  • زخم در ناحیه ی آلت تناسلی می تواند باعث زبری پوست شده و ادرار و رابطه ی جنسی را با مشکل مواجه کند.
  • همچنین زبری پوست اطراف مقعد، ممکن است هنگام دفع مدفوع و حرکات روده ‌ای، باعث ناراحتی یا خونریزی شده و تمایل به یبوست را به ویژه در کودکان تشدید کند.
  • لیکن اسکلروزوس در سایر نواحی بدن به ندرت اتفاق می افتد و علائم خاصی ندارد.

مشخصات لیکن اسکلروز در زنان

البته، در برخی موارد پوست ناحیه ی آسیب دیده می تواند زبر و برآمده باشد. سفتی و شکنندگی پوست می تواند باعث پاره شدن رگ های کوچک پوست آن ناحیه و ایجاد تاول ها و ترک های کوچک خونی شود. در صورت عدم درمان لیکن اسکلروزوس آلت تناسلی در زنان، شکل ظاهری آن ممکن است تغییر کند؛ همچنین، در موارد نادر (کمتر از 5%) ممکن است منجر به سرطان پوست در ناحیه ی آسیب دیده ی دیده ی آلت تناسلی (ولو) شود.

مشخصات لیکن اسکلروز در زنان

لیکن اسکلروز در زنان، در نواحی غیر از دستگاه تناسلی به صورت لکه های سفید رنگ و کمی برآمده دیده می شود که در برخی موارد می توانند به هم چسبیده و لکه های بزرگتر سفید ایجاد کنند. با گذشت زمان، پوست سطح این لکه ها به صورت کاغذ چروک (خشک، چروک خورده و نازک) به نظر می رسد. شایع ترین نواحی ایجاد لیکن اسکلروزوس محل خم شدن مچ دست، بالاتنه، اطراف سینه ها، گردن و زیر بغل می باشد.

تشخیص لیکن اسکلروز در زنان

معمولاً پزشک متخصص می تواند با یک معاینه ی فیزیکی، لیکن اسکلروزوس را از روی شکل ظاهری تشخیص دهد. در برخی موارد، در صورت عدم اطمینان از تشخیص، وجود زخم باز و ناحیه ی زبر پوستی، پزشک یک نمونه ی کوچک از پوست شما گرفته و زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می دهد. این عمل که با نام بیوپسی پوست (نمونه برداری پوست) نیز شناخته می شود، معمولاً با بی حسی موضعی انجام می شود و نیاز به بخیه دارد.

درمان لیکن اسکلروز

اگر لیکن اسکلروزوس در دوران کودکی آغاز شود، معمولاً در زمان بلوغ خود به خود از بین می رود. درمان های متنوعی برای لیکن اسکلروزوس وجود دارد، که برخی از آنها شامل موارد زیر می شود:

پمادهای استروئیدی قوی: (معمولاً کلوبتازول 0/05 درصد) برای از بین بردن التهاب و نرم شدن پوست آسیب دیده استفاده می شود. معمولاً در بروشور این پماد ها در قسمت هشدارها نوشته شده است: «از استعمال این پماد برای پوست اندام تناسلی خودداری کنید!». لطفاً نگران این موضوع نباشید، زیرا استفاده از این پماد ها برای این بیماری بسیار بی خطر است. برای دانستن زمان و نحوه ی استفاده ی ایمن از پماد های استروئیدی، با متخصص پوست خود مشورت کنید.

مرطوب کننده ها: که به نرمی و محافظت از پوست آسیب دیده کمک می کنند. در صورت ترک خوردن یا زخم شدن پوست، احتمال ابتلا به برفک یا سایر عفونت های پوستی وجود دارد. بهتر است برای درمان این مشکلات به پزشک مراجعه کنید. در موارد نادر، در صورت چسبیدن پوست به یکدیگر، ممکن است به یک جراحی کوچک نیاز داشته باشید.

مراقبت های شخصی

✔️ از شست و شوی ناحیه ی آسیب دیده با صابون خودداری کنید. به جای آن می توانید از جایگزین های مواد شوینده ی حاوی مرطوب کننده استفاده کنید.


✔️ بعد از ادرار، خود را با دقت خشک کنید تا ادرار با پوست شما تماس پیدا نکند.


✔️ استفاده از مرطوب کننده یا وازلین در ناحیه تناسلی، می تواند از پوست شما در برابر ادرار محافظت کند.


✔️ اگر به دلیل زبر شدن پوست واژن، رابطه ی جنسی برایتان دردناک شده است بهتر است از روان کننده ها استفاده کنید.


✔️ مراقب پوست خود باشید. در بیماران مبتلا به لیکن اسکلروزوس، به میزان کمی خطر ابتلا به سرطان پوست ولو وجود دارد. اما شما با کنترل و مراقبت درست علائم و نشانه ها می توانید این خطر را کاهش دهید. بنابراین، خودآزمایی منظم برای زنان مبتلا به لیکن اسکلروزوس ناحیه تناسلی ضروری است.

در صورت مشاهده ی هرگونه تغییرات پوستی که به کرم های استروئیدی پاسخ نمی دهند، ضخیم شدن پوست، درد یا زخمی که بیشتر از دو هفته طول بکشد بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه کنید. شما ممکن است برای آزمایش سرطان پوست به نمونه برداری نیاز داشته باشید.


✔️ اگر سیگاری هستید، سیگار را ترک کنید تا خطر ابتلا به سرطان کاهش پیدا کند.

هشدارها:

این مورد در بروشور نرم کننده ها (مرطوب کننده ها) ذکر شده است: نرم کننده های حاوی پارافین اشتعال زا هستند. بنابراین، برای کاهش خطر آتش سوزی به بیمارانی که از این محصولات استفاده می کنند توصیه می شود که در صورت تماس این مواد با پانسمان، لباس، ملحفه و … از قرار گرفتن در معرض شعله، فندک، سیگار و … خودداری کنید. همچنین، بهتر است لباس ها و ملحفه ها را به طور مرتب (ترجیحاً به طور روزانه) بشویید.


دکتر عباس انتظاری

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۱۷ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    به مدت 4 سال است به بیماری لیکن اسکلروزیس در ناحیه واژن و مقعد دچار شده ام و روز به روز پوست نازک تر میشود. از پمادهای زیادی استفاده کردم ولی بهبود نیافتم. و اکنون خیلی اذیت هستم. برای درمان باید چه کار کنم!؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۷ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      پماد کالندولا کمک کننده است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر بهار یکشنبه ۱۷ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    حساسیت حاد دارویی به کاربامازپین که دیر متوجه شدم و قرص ادامه داده شد ناحیه خط باسن و مخاطی رنگ بنفش داد ،معاینه واژن بعد کورتون اونقدر بد کشید که ترک برداشت و داروخانه درترکیب ساختنی به جای هیدروکورتیزون ، هیدروکینون ۴درصد ریخت الان ۴ هفتس درد وسوزش وخشکی شدید در ناحیه تناسلی رنگش روشن کشیده شده و پوست اطراف مقعد سفید شد چون من ساعت ۴ بعدازظهر زدم کلی نواحی تا ۳ساعت دستشویی نرفتم وروز بعد فهمیدم این آشغال به خودم زده شده از اون روز تاحالا درد وسوزش شدید که فقط گریه میکنم و بدون لباس ، دکتر پوست رفتم والان التهاب جدید ، درحدی سوزش که حتی پتو نمیتونم بندازم 😔😔😔🙏🏻🙏🏻🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۱۷ مهر ۱( 1 سال پیش)

      علیک سلام

      پماد کالندولا کمک کننده است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

  • تصویر کاربر zo دوشنبه ۱۴ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام، وقت به خیر
    خانمی هستم 42 ساله، مدت ۴ سال هست که به خارش ناحیه تناسلی مبتلا هستم، لکه های سفید رنگ روی سطح آلت تناسلی دیده میشه، به شدت خارش دار، پماد های مختلف استفاده کردم ولی درمان نشدم.
    سطح پوست ناحیه تناسلی از شدت خارش زخم شده، از دکتر رفتن خسته شدم، بفرمایید چه درمانی باید انجام شود.
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۴ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی ممکنه پسوریازیس یا لیکن پلان یا اگزما مطرح باشه. در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر شیلا دوشنبه ۳ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من ۱۸ سالمه ،اطراف ناحیه ی تناسلی برجستگی های ریز سفید دارم ،اولین بار هست که اینجوری میشم،میشه لطفا راهنمایی کنید.قبل اینکه اینجوری بشم یکماه چرخکار بودم و همش نشسته بودم ممکنه بخاطر اون باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۳ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      پماد کالندولا کمک کننده است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر هایدا دوشنبه ۱۳ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من حانمی 50 ساله هستم که 13 سال پیش باعلایمی مثل خارش واژن به متخصص پوست مراجعه کردم و تشخیص لیکن اسکلروزیس داده شد که نبرجستگی احیه ی کلیتوریس بعد از مدتی از بین رفت و صاف شده همراه با حساس بودن و تحریک پذیری پوست نواحی اطراف واژن، آیا لیزر برای از بین بردن موهای زاید باعث بدتر شدن بیماری میشه؟؟؟ و آیا لیزرهای جوانسازی واژن کمکی به تخفیف علایم میکنه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۳ تیر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      پماد کالندولا کمک کننده است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر نسترن سه شنبه ۱۰ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من ۴۸سالمه و چند ساله یائسه شدم بدلیل درد در موقع رابطه جنسی به دکتر زنان مراجعه کردم گفتن مشکوک به این بیماری هستم وگفتن استروژن واژینال سه ماه استفاده کنم و مجدد معاینه بشم که درصورت لزوم نمونه بردارن میخواستم بپرسم سکس در درمان این بیماری موثره و آیا باشه بهتره یا نباشه؟ممنون از پاسخگوییتون
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۱۰ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      بهتره برای رابطه جنسی از ژل لوبریکانت استفاده شود

      موفق

  • تصویر کاربر نیکی سه شنبه ۳۰ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با احترام . من خانوم ۳۱ هستم که حدود یک سال هست بالای ناحیه تناسلی زخم میشود بدون دلیل بعضی اوقات روی آن پوست پوست میشود و آن ناحیه از نظرم بسیار خشک و دردناک است . ممنون میشوم راهنماییم کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۳۰ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      پماد کالندولا کمک کننده است 

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر فرزاد دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام مدتیه لکه هایی روی پوست بدنم ایجاد شده که به شدت برام ازار دهندن.این لکه ها با لیزر از بین میرن؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی لیزر باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام مدتیه پوست دستم به شدت میخاره و بعد از خارش لکه ای اون قسمت ایجاد میشه ایا این نشون دهنده مشکلیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      علل متعددی مطرح است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر مهسا دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر لکه هایی که روی بدن درمیان ایا خطرناک و سرطان زان؟خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      هر لکه ای الزاما به معنی سرطان نیست ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط