جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

زگیل تناسلی مردانه

زگیل تناسلی مردانه

فهرست مطالب

زگیل تناسلی مردانه، شایع ترین بیماری مقاربتی (STD) است و انواع خاصی از ویروس HPV موجب بروز آن می شوند (این نوع ویروس ها منجر به سرطان نمی شوند). زگیل ها را با درمان مناسب می توان از بین برد، اما در زمان ابتلا به ویروس HPV، می توانید این ویروس را به دیگران انتقال دهید. در این مواقع، استفاده از کاندوم و اقدامات جنسی ایمن، اهمیت زیادی دارد.

زگیل تناسلی مردانه چیست؟

زگیل تناسلی در مردان

همان طور که  پیش تر گفتیم زگیل تناسلی مردانه، نوعی بیماری مقاربتی است. این بیماری موجب تشکیل زگیل (برجستگی یا توده های کوچک) روی آلت تناسلی مردان و یا اطراف آن می شود. انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسای (HPV)، عامل تشکیل این زگیل ها هستند. برخی از این زگیل ها بسیار کوچک هستند، اما آنها را می توانید احساس و یا مشاهده کنید.

برخی از پزشکان، زگیل های تناسلی را کاندیلوما می نامند. به این زگیل ها، عفونت های مقاربتی نیز گفته می شود و شما می توانید این زگیل ها را به افراد دیگر انتقال دهید.

زگیل های تناسلی مردانه چقدر شایع هستند؟

مطابق با آمار، سالانه 400،000 نفر – که بیشتر آنها در اواخر نوجوانی و دهه ی بیست سالگی هستند – به زگیل های تناسلی مردانه دچار می شوند. ویروسی که عامل این نوع زگیل ها می باشد،  HPV است. تقریباً 79 میلیون آمریکایی به این ویروس مبتلا هستند. ویروس  HPV انواع مختلفی دارد که تمام آنها موجب زگیل های تناسلی نمی شوند.

چه کسی ممکن است به زگیل های تناسلی مردانه دچار شود؟

در موارد زیر، احتمال ابتلا به زگیل تناسلی مردانه بیشتر می شود:

آیا زگیل تناسلی مردان، قابل سرایت هستند؟

بله، زگیل های تناسلی مردانه و ویروس عامل آنها، هر دو بسیار مُسری هستند. هیچ درمانی برای ویروس  HPV وجود ندارد. زمانی که به  HPV مبتلا می شوید، این ویروس برای همیشه در بدن شما باقی می ماند. حتی اگر هیچ علائمی ندارید یا زگیل های خود را درمان کرده اید، هنوز هم می توانید افراد دیگر را به زگیل های تناسلی و ویروس  HPV مبتلا کنید.

پسوریازیس

چه چیزی موجب تشکیل زگیل تناسلی مردان می شود؟

انواع خاصی از ویروس های  HPV، موجب بروز این بیماری مقاربتی می شوند. زگیل  تناسلی مردان از طریق تماس پوستی مستقیم در طول رابطه ی جنسی منتقل می شود. با لمس کردن زگیل های تناسلی فردی دیگر، امکان ابتلا وجود ندارد.

زگیل تناسلی مردان از راههای زیر منتقل می شود:

چند وقت بعد از ابتلا به ویروس، زگیل های تناسلی ظاهر می شوند؟

برخی از افراد، در عرض چند هفته پس از ابتلا به ویروس، دچار زگیل های تناسلی می شوند. گرچه، اغلب ماهها یا سالها طول می کشد تا این زگیل ها ظاهر شوند. به همین دلیل، تشخیص زمان دقیق ابتلا، می تواند دشوار باشد. همچنین شما ممکن است حامل این ویروس باشید ولی زگیل تناسلی نداشته باشید. در صورتی که علائمی از زگیل تناسلی ندارید، ممکن است ناخواسته دیگران را به این ویروس مبتلا کنید.

زگیل تناسلی مردانه چه علائمی دارد؟

زگیل تناسلی مردان اغلب ظاهری شبیه به گل کلم دارد، اما برخی از آنها صاف هستند. زگیل های تناسلی معمولاً درد ندارند. این زگیل ها گاهی اوقات موجب علائم زیر می شوند:

زگیل های تناسلی چگونه تشخیص داده می شوند؟

پزشک شما می تواند زگیل های تناسلی خارجی را با معاینه تشخیص دهد. تشخیص زگیل های داخلی سخت تر است. برای تشخیص این زگیل ها، ممکن است به آزمایشات زیر نیاز باشد:

  • آزمایش خون: پزشک ممکن است برای تشخیص عفونت های مقاربتی دیگر از جمله گونوره آ، سفلیس و کلامیدیا، آزمایش خون انجام دهد.
  • بیوپسی: پزشک در صورت شک کردن به زگیل های تناسلی ممکن است، نمونه برداری (برش و برداشتن بافت کوچکی از زگیل) انجام دهد.

زگیل های تناسلی مردانه چگونه کنترل یا درمان می شوند؟

راههای مختلفی برای از بین بردن زگیل های تناسلی مردانه وجود دارد. شما ممکن است برای خلاص شدن از این زگیل ها، به چند نوع درمان نیاز داشته باشید. بیشتر این درمان ها باید تحت بیهوشی عمومی انجام شوند. در طول دوره درمانی، شما باید از تماس جنسی خودداری کنید.

پزشک برای درمان زگیل های تناسلی ممکن است یکی از روش های زیر را انجام دهد:

الکتروکوتر: با استفاده از یک دستگاه الکتریکی، زگیل ها سوزانده می شوند.

منجمد کردن: در طول کرایوتراپی، پزشک از نیتروژن مایع برای منجمد کردن و از بین بردن زگیل ها استفاده می کند.

داروی موضعی: شما باید محلول شیمیایی تجویز شده را یک بار در هفته، (به مدت چند هفته) روی زگیل ها بمالید. این ماده شیمیایی باعث می شود تاول هایی در زیر زگیل ها تشکیل شوند که جریان خون را متوقف می کنند. پزشک استعمال محلول موضعی تری کلرواستیک اسید را در مطب انجام می دهد. همچنین ممکن است کرم آلدرا (ایمی کیمود) را تجویز کند تا بیمار از آن مطابق با دستورالعمل در خانه استفاده کند.

جراحی: پزشک ممکن است از طریق جراحی، زگیل های بزرگ را که به درمان های دیگر پاسخ نمی دهند، خارج کند.  

آیا ممکن است بیشتر از یک بار به زگیل های تناسلی مردانه دچار شوم؟

بله، هیچ درمانی برای HPV (ویروس عامل زگیل تناسلی مردانه) وجود ندارد. در نتیجه، شما ممکن است بارها و بارها به این زگیل ها مبتلا شوید.

عوارض زگیل های تناسلی مردانه چه مواردی هستند؟

انواع خاصی از  HPV وجود دارند که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. گونه هایی از ویروس  HPV که موجب سرطان می شوند، همان ویروس های عامل زگیل های تناسلی نیستند.

آیا واکسنی برای زگیل های تناسلی مردانه وجود دارد؟

واکسن  HPV می تواند در مقابل انواع خاصی از  HPVکه عامل زگیل های تناسلی و سرطان های خاص هستند، محافظت ایجاد کند. بیش از 100 نوع  HPV مختلف وجود دارد. اگر حتی در گذشته به نوع خاصی از  HPV (که عامل زگیل های تناسلی است) مبتلا بوده اید، واکسن هنوز هم می تواند در مقابل دیگر سویه های  HPV محافظت ایجاد کند. سازمان غذا و دارو توصیه می کند که مردان تا 45 سالگی باید برای محافظت در برابر  HPV واکسینه شوند.

HPV شایع ترین نوع  STD می باشد و می تواند موجب بروز زگیل های تناسلی و برخی از سرطان ها شود. سالانه، بیش از 14 میلیون عفونت  HPV جدید در ایالات متحده رخ می دهد. واکسیناسیون باید در سن 9 سالگی شروع شود (اکثر افراد واکسیناسیون را بین سن 12-11 سالگی آغاز می کنند).

واکسن زونا

آیا راهی برای پیشگیری از زگیل های تناسلی مردانه وجود دارد؟

اگر شما از نظر جنسی فرد فعالی هستید، برای حفاظت از خودتان در برابر ابتلا یا انتقال HPV، زگیل های تناسلی و عفونت های مقاربتی دیگر، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

✔️ از کاندوم استفاده کنید.

✔️ واکسن HPV بزنید.

✔️ آزمایش های معمول و درمان های مورد نیاز برای عفونت های مقاربتی را انجام دهید. در صورت ابتلا به HPV یا زگیل های تناسلی مردانه، می توانید به شریک جنسی خود اطلاع دهید تا بتواند آزمایش دهد و تحت درمان قرار گیرد.

✔️ یک شریک جنسی داشته باشید یا شرکای جنسی خود را محدود کنید.


دکتر عباس انتظاری متخصص زگیل

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نیما دوشنبه ۲۱ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب خدمت جنابعالی. نظر شما نسبت عکس چیه؟ البته یه کم صورتی تر توی عکس افتاده.
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۱ آذر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر Shefayee دوشنبه ۱۶ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من ۲۶ سالمه هیچ رابطه جنسی نداشتم یک زائیده در بدن به وجود آمده فکر میکنم زگیل باشد امکان ودرمان آن چیست چه خطری دارد حالا و اینده ها
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۶ آبان ۱( 1 سال پیش)

      علیک سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعه ارسال گردد ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۹ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر بنده متاسفانه مبتلا به زیگیل تناسلی شدم تا الان خجالت میکشیدم برم دکتر ولی دیگه چاره ای نیست تعداد زیگیل ها از ۲۰تاهم فراتر رفته میخواستم بدونم هزینه از بین بردن هر زیگیل چقدره ؟میترسم سرطان الت هم گرفته باشم یک ماهه سمت زیر الت از زیر درد داره
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۹ آبان ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری باشد بهترین و سریعترین روش درمانی که کمترین میزان عود را دارد لیزر است که فیلم لیزر را هم برات گذاشتم تا ببینی موفق

  • تصویر کاربر امیر شنبه ۳۰ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    دکتر برا این چه داروی استفاده کنم میترسم سه عدد ولی کوچک هست
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۳۰ مهر ۱( 1 سال پیش)

      علیک سلام

      در موارد خفیف می توان از ترکیات پدوفیلین رقیق استفاده نمود

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

  • تصویر کاربر سهیل سه شنبه ۲۶ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام آیا این زائده ها زگیل تناسلی هستند؟ و پیشنهاد شما برای درمان چیست
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۲۶ مهر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      بر اساس عکس ارسالی زگیل تناسلی مطرح نیست چنانچه پاپول مرواریدی آلت مطرح باشد معمولا نیاز به درمان ندارد ولی در صورتی که از نظر ظاهری آزار دهنده باشد لیزر بهترین روش درمانی است. امکان از بین بردن این حالت با دارو وجود ندارد. بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی

      موفق

  • تصویر کاربر ساری۶۲ دوشنبه ۲۸ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آیا ابن زائده زگیل تناسلی میباشد وراه درمان پیشنهادی
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۸ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری باشد بهترین و سریعترین روش درمانی که کمترین میزان عود را دارد لیزر است که فیلم لیزر را هم برات گذاشتم تا ببینی موفق

  • تصویر کاربر جم سه شنبه ۱۱ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام لطفا به این عکس توجه کنید امکان دارد زگیل باشد
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۱۱ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی ممکنه زگیل مطرح باشه. در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر Mn شنبه ۴ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    ممنون مشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۴ تیر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      خیر

  • تصویر کاربر Help جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب آیا این زائده ها زگیل تناسلی هستند
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در عکس ارسالی شواهدی از زگیل تناسلی دیده نمی شود

      در موارد مشکوک تست HPV PCR کمک کننده است

      موفق

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۲ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام
    بهترین و کامل ترین چکاپ بیماری های مقاربتی و ادراری چی میباشد بفرمایید که انجام بدم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۱۲ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط