جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

8 علت خارش بدن و درمان هر یک

8 علت خارش بدن و درمان هر یک

فهرست مطالب

خارش بدن، موضوعی است که به سختی می توان با هر کسی (حتی یک پزشک) در مورد آن صحبت کرد. با این حال، نباید از این شرایط احساس شرمندگی کنید. خارش پوست مشکل شایعی است و ضرورتاً به این معنا نیست که شما دچار عفونت مقاربتی (STI) هستید. در این مطلب، برای خارش نواحی تناسلی، 8 دلیل به جز عفونت مقاربتی مطرح شده است.

خارش ژوک یا خارش کشاله ران

خارش پوست در این ناحیه، مشکلی شایع و قابل درمان است که در اثر یک قارچ ایجاد می شود. این بیماری، به طور ویژه در ورزشکاران شایع است. زیرا قارچ ها در پوست گرم و مرطوبی که با لباسهای تنگ پوشانده شده است، رشد می کنند.

علل خارش بدن

علائم معمول خارش ژوک شامل، قرمزی، پوسته پوسته شدن و راش خارش دار می باشند که می توانند روی نواحی زیر ایجاد شوند:

چگونه می توان این نوع خارش را تسکین بخشید: این ناحیه را خشک نگه دارید. دارو های بدون نسخه برای خارش ژوک نیز اغلب می توانند این شرایط پوستی را درمان کنند. در غیر این صورت، شما باید به پزشک عمومی یا متخصص پوست مراجعه کنید.

عفونت مخمری

این شرایط، یکی از علل شایع خارش واژن است. تخمین زده می شود که 75% خانم ها، در طول زندگی خود دچار عفونت مخمری می شوند. این مشکل دلایل مختلفی دارد که پوشیدن لباس های تنگ با الیاف مصنوعی، یک علت شایع آن است. علائم عفونت مخمری، که به کاندیدیازیس نیز معروف است، شامل ترشح غلیظ واژن، سوزش و خارش می شود.

چه چیزی موجب تسکین خارش می شود: درمان های بسیار مؤثری برای این شرایط وجود دارد. برای اطمینان از ابتلا به عفونت مخمری، به متخصص زنان مراجعه کنید. اگر شما به عفونت مخمری مبتلا هستید، متخصص زنان می تواند درمان مناسب برای شما را تجویز کند.

واکنش آلرژیک یا تحریک پوستی

 این شرایط، یکی از علت های شایع و قابل درمان خارش ناحیه تناسلی در خانم ها، مردان و کودکان است. به نظر می رسد که خانم ها به دلیل استفاده از محصولاتی مانند دوش های واژینال و اسپری های بهداشتی بیشتر دچار واکنش های آلرژیک و خارش بدن می شوند. محصولات دیگری مانند صابون های معطر، لباس زیر و دستمال مرطوب نیز می توانند در بعضی از افراد موجب بروز حساسیت شوند.

قارچ تناسلی چیست؟

چگونه می توان خارش را تسکین بخشید. برای تسکین خارش پوست، باید استفاده از چیزی را که باعث بروز حساسیت شده، قطع کنید. با عدم استفاده از این محصولات، خارش به تدریج رفع می شود. اگر نمی دانید که چه چیزی موجب خارش شما شده، از یک متخصص زنان یا متخصص پوست، درخواست کمک کنید.

پسوریازیس

اگر شما به پسوریازیس مبتلا هستید، باید بدانید که پسوریازیس می تواند در نواحی تناسلی زیر ظاهر شود:

اکثر افرادی که در نواحی تناسلی خود دچار پسوریازیس می شوند، در نواحی دیگر بدن خود نیز پسوریازیس دارند. شما باید بدانید که پسوریازیس روی نواحی تناسلی، ظاهر متفاوتی دارد و ممکن است کمتر پوسته پوسته شود. این ناحیه ممکن است دچار درد و خارش شود و گاهی اوقات خارش شدید می شود.

چه چیزی موجب تسکین این نوع خارش می شود: درمان پسوریازیس تناسلی می تواند خارش را تسکین دهد. زیرا ناحیه تناسلی بسیار حساس است و درمان نواحی تناسلی اغلب با درمان پسوریازیس نقاط دیگر بدن، متفاوت است.

لیکن پلان

این شرایط شایع می تواند موجب بروز برجستگی های کوچک خارش دار بر روی پوست شود. زمانی که لیکن پلاس روی پوست ایجاد می شود، اغلب موجب تشکیل لکه های قرمزی می شود که سوزش و خارش دارند. لیکن پلاس ممکن است در نواحی تناسلی زیر ایجاد شود:

  • واژن
  • فرج
  • آلت تناسلی
  • مقعد

چه چیزی می تواند این نوع خارش را تسکین بخشد: درمان می تواند خارش و علائم دیگر را تسکین بخشد و از تشدید بیماری جلوگیری کند. برای تشخیص و درمان درست به متخصص زنان یا متخصص پوست مراجعه کنید.

لیکن اسکلروز

لیکن اسکلروز می تواند موجب بروز لکه هایی سفید و ضخیم در نواحی زیر شود:

  • ناحیه تناسلی زن
  • مقعد
  • آلت تناسلی

این لکه ها ممکن است با احساس درد و خارش همراه باشند. لیکن اسکلروز زمانی شایع تر است که سطوح استروژن پایین هستند، بنابراین خانم ها معمولاً قبل از شروع عادت ماهیانه در دوران بلوغ و پس از یائسگی به آن دچار می شوند

چگونه می توان خارش را تسکین بخشید: اولین قدم برای درمان خارش، تشخیص صحیح است، بنابراین شما باید به یک متخصص زنان یا متخصص پوست مراجعه کنید. لیکن اسکلروز به طور کامل قابل درمان نیست، اما با درمان علائم می توان ناراحتی را تا حدی تسکین بخشید و از تشدید بیماری جلوگیری کرد.

کرم پین یا انگل روده

 عفونت کرم پین موجب خارش شدید مقعد، به ویژه در شب می شود. کرم پین یک انگل است. این کرم برای زنده ماندن باید در روده های انسان زندگی کند. زمانی که کرم های پین آماده تخمک گذاری می شوند، به مقعد منتقل می شوند و وقتی که فرد می خوابد، تمایل بیشتری به تخمک گذاری در مقعد دارند. خاراندن مقعد باعث می شود که انگل ها و تخم های آنها به دستها و زیر ناخن ها منتقل شوند.

اگر این فرد قبل از شستن دستهای خود، به چیزی مانند رختخواب یا دستگیره در دست بزند، کرم های پین و تخم های آن به این سطوح منتقل می شوند. اگر شما این سطوح آلوده را لمس کنید، سپس به دهان خود دست بزنید، ممکن است به انگل مبتلا شوید. کرم های پین از راه دهان وارد روده های شما می شوند. انگل ها در بین کودکان شایع تر هستند.

انگل در کودکان

چه چیزی موجب تسکین این خارش می شود: شما برای تشخیص صحیح و درمان باید به پزشک مراجعه کنید. اگر به انگل مبتلا هستید، معمولاً تمام افراد خانواده شما نیز نیاز به درمان دارند. این کار به جلوگیری از انتقال انگل از فردی به فرد دیگر کمک می کند.

سرطان پوست

امکان ابتلا به سرطان پوست در نواحی تناسلی وجود دارد. سرطان پوست ممکن است در نقاط زیر ایجاد شود:

یکی از علائم سرطان پوست، خارشی است که از بین نمی رود. علائم دیگر می تواند شامل درد، برجستگی، خونریزی یا ترشح می باشد.

چه چیزی موجب تسکین این نوع خارش می شود: اگر شما مشکوک به سرطان پوست در ناحیه تناسلی خود هستید، به متخصص پوست مراجعه کنید. درمان می تواند جان شما را نجات دهد و خارش شما را نیز تسکین دهد. تشخیص درست، کلید تسکین واقعی است.

در حالی که با 8 دلیل مختلف خارش نواحی تناسلی آشنا شده اید، اما خارش پوست می تواند دلایل دیگری  مانند هموروئید، منوپوز و اگزما داشته باشد. عفونت های مقاربتی نیز می توانند موجب خارش ناحیه تناسلی شوند. مراجعه به متخصص پوست برای درمان و تشخیص درست، می تواند سلامتی شما را حفظ کند و خارش شما را تسکین دهد.


دکتر عباس انتظاری متخصص زگیل

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عرفان جمعه ۱۲ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت آقای دکتر
    ببخشید اقای دکتر بنده مبتلابه تیپ۱۶و۱۸این بیماری هستم
    و۲ماه هستش که قرص پاور فیت میخورم و تواین مدت با پارتنر که ایشونم مبتلا به تیپ ۳۶و۶۶این بیماری هستش دو بار سکس داشتم البته از کاندوم استفاده کردم و فقط رابطه اورال بدون کاندوم داشتم آیا امکانش هست بنده یا ایشون ناقل تیپ هایی باشیم که خودمون داریم به اون یکی بشیم
    ممنون میشم جواب بدین تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      سلام جانم

      بله این احتمال وجود دارد

      موفق

    2. تصویر کاربر عرفان جمعه ۱۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      😐😐😐بدبخت شدیم رفت
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Mohamad دوشنبه ۱۷ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر و خسته نباشید ، دکتر بنده چندتا ضایعه روی آلتم در اومده خواستم ببینم از چه چیزی برای درمان استفاده کنم؟ و آیا اگر رابطه جنسی بر قرار کنم برای طرف مقابلم خطرناک نیست و دچار مشکل نمیشه؟ عکس هارو فرستادم خدمتتون ، ممنون از وقتی که برای بیمارا میگذراید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۷ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      بر اساس عکس ارسالی بیماری واگیر دار مطرح نیست چنانچه پاپول مرواریدی آلت مطرح باشد  معمولا خطری نداشته و نیاز به درمان ندارد ولی در صورتی که از نظر ظاهری آزار دهنده باشد لیزر بهترین روش درمانی است. امکان از بین بردن این حالت با دارو وجود ندارد. بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی

      موفق

  • تصویر کاربر سارا پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر.آیا ابتلا به زگیل تناسلی دهانی از طریق تتو رژ لب در آرایشگاه ممکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      بله این احتمال وجود دارد

      موفق

  • تصویر کاربر مصطفی۶۸ دوشنبه ۱۴ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    درود اقای دکتر
    خارش دائمی و برجستگی پوست در ناحیه داخلی کشاله ران نزدیک آلت تناسلی به رنگ سفید دارم. چند سال پیش فقط خارش بود با زدن یک پماد که نامش رو فراموش کردم رفع شده بود اما دو سالی هست که دوباره شروع شده که به برجستگی سفید رنگ درامده. ورزش میکنم و زیاد عرق میکنم. در مطلبی که به هشت مورد علت خارش نوشته بودید مراجعه کردم، این مشکل من به سرطان پوست و لیکن اسکلروز شبیه هست. تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۴ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      پماد کالندولا کمک کننده است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۴ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام. این عکس از کشاله ران من هست
    مدتیه ملتهب و قرمز شده و پوستش متورم شده . ترشحاتی هم داره. خیلی هم میخاره. لطفا کمکم کنید. از چه دارو هایی استفاده کنم؟ این چیه اصلا؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۴ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      پماد کالندولا کمک کننده است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر Binam یکشنبه ۲۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    زگیل تناسلی
    سلام وقت شما بخیر آقای دکتر جان توروخدا این عکسو ببینید داخل بدنم نزدیک ب داخل واژن این دونه ها زگیل هست ؟؟؟
    از نگرانی دارم میمیرم توروخدا پاسخ بدید این چن تا عکس دونه ها زگیله؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۲۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      بر اساس عکس ارسالی زگیل تناسلی مطرح نیست چنانچه وستیبولار پاپولوزیس مطرح باشد معمولا نیاز به درمان ندارد ولی در صورتی که از نظر ظاهری آزار دهنده باشد لیزر بهترین روش درمانی است. امکان از بین بردن این حالت با دارو وجود ندارد. بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی

      موفق

    2. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۲۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      بر اساس عکس ارسالی زگیل تناسلی مطرح نیست چنانچه وستیبولار پاپولوزیس مطرح باشد معمولا نیاز به درمان ندارد ولی در صورتی که از نظر ظاهری آزار دهنده باشد لیزر بهترین روش درمانی است. امکان از بین بردن این حالت با دارو وجود ندارد. بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی

      موفق

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نازی دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب آقای دکتر وقتتون بخیر رو سینه ام خال قرمز و رنگ پوست دارم نگران شدم ممنون میشم من و راهنمایی کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی در اکثر موارد جای نگرانی نیست ولی معاینات ادواری توصیه می شود

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط