جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان لیپوما یا چربی زیر پوست

درمان لیپوما یا چربی زیر پوست

فهرست مطالب

در این مقاله بیماری لیپوما، علل، عوامل و سایر قسمت های مختلف آن را توضیح خواهیم داد.

لیپوما چیست؟

لیپوما، نوعی تومور غیر سرطانی است که از سلول های چربی تشکیل می گردد. این تومور، به آرامی در بافت زیر پوست رشد می کند و ممکن است به صورت منفرد یا متعدد در بدن فرد مشاهده شود. این نوع از تومور ها بسیار شایع اند.

چه کسانی به لیپوما مبتلا می شوند؟

لیپوما ممکن است در هر سنی در بدن افراد ایجاد شود، با این حال، شیوع و تمایل به رشد لیپوما در افراد میانسال قابل توجه می باشد. میزان شیوع این تومور ها در زنان و مردان مساوی است، اما لیپومای منفرد در زنان و لیپومای متعدد در مردان بیشتر مشاهده می گردد.

لیپومای در مردان

علت ایجاد لیپوما چیست؟

علت ایجاد لیپوما ناشناخته است. ممکن است درگیری ژنتیکی و سابقه خانوادگی در ایجاد این تومور ها دخیل باشند. مشاهده شده است که افراد، با سابقه خانوادگی ابتلا به لیپوما بیشتر به این عارضه مبتلا می شوند. گاهی اوقات، آسیب هایی مانند ضرب دیدگی در قسمتی از بدن، می تواند باعث رشد لیپوما گردد.

علائم و نشانه های لیپوما چیست؟

اغلب افراد تا زمانی که لیپوما به قدر کافی رشد نکرده و قابل لمس نشود، از وجود آن بی خبرند. رشد این تومور ها طی چند سال و به آرامی صورت می گیرد. برخی از ویژگی های لیپوما عبارتند از:

توده ای گنبدی یا تخم مرغی شکل، به قطر 2 تا 10 سانتی متر (برخی از این تومور ها ممکن است بزرگتر هم شوند)


نرم و صاف هستند و به راحتی می توان با انگشت آن ها را در زیر پوست جا به جا کرد


ممکن است حالتی لاستیکی یا خمیری داشته باشد


لیپوما بیشتر در شانه ها، گردن، تنه و بازو ها دیده می شود، اما می تواند در هر نقطه دیگری از بدن که دارای بافت چربی باشد، ایجاد گردد.


لیپوما غالبا بدون علامت است، اما در برخی مواقع ممکن است با اعمال فشار، احساس درد داشته باشد. لیپومای حساس یا دردناک، معمولاً آنژیولیپوم نام دارد؛ یعنی دارای تعدادی رگ خونی کوچک است. به علاوه، وجود لیپومای دردناک می تواند از ویژگی های بیماری درکوم یا adiposis dolorosa باشد.

لیپومای حساس

تشخیص لیپوما چگونه انجام می شود؟

تشخیص لیپوما، معمولاً با یافتن یک توده نرم در زیر پوست و به صورت بالینی انجام می شود. با این حال ، در صورت وجود هر گونه تردید ، می توان بیوپسی عمیق پوست انجام داد که ویژگی های معمول بافت شناسی لیپوم و انواع آن مانند خواب زمستانی را نشان می دهد.

لیپوسارکوما

لیپوسارکوما، نوعی سرطان نادر از جنس چربی است که تقریباً هرگز در پوست ایجاد نمی شود. لیپوسارکوما یک تومور عمقی بوده و بیشتر در ران، کشاله ران یا پشت شکم رشد می کند. اگر لیپوما بزرگ یا دردناک باشد، باید در مورد آن با پزشک خود مشورت نمایید. ممکن است برای تشخیص افتراقی لیپوسارکوما، به انجام بیوپسی از پوست نیاز باشد.

عوامل خطرساز برای لیپوما

در حال حاضر علت دقیق لیپوما شناخته شده نیست. با این حال، تحقیقات نشان داده اند که چنیدن عامل خطرساز وجود دارند که احتمال ابتلا به لیپوما را افزایش می دهند. این عوامل خطرساز عبارتند از:

  • عوامل ارثی یا ژنتیکی: اگر یکی از اعضای خانواده ی شما یک یا چند لیپوما داشته باشد، احتمال اینکه شما نیز به این مشکل مبتلا شوید افزایش می یابد.
  • بر اساس مطالعات، سن نیز می تواند یکی از عوامل خطرساز محسوب شود. لیپوما بیشتر در افراد ۴۰ تا ۶۰ سال دیده می شود.
  • برخی از بیماری ها نیز می توانند احتمال ابتلا به لیپوما را افرایش دهند. این شرایط خاص پزشکی عبارتند از: adiposis dolorosa، سندرم کودن، سندرم گادرنر و سندرم مادلونگ.

از چه درمانی می توان استفاده نمود؟

اکثر لیپوما ها نیازی به درمان ندارند و سرانجام رشد این تومور ها به خودی خود متوقف می گردد. باقی ماندن این تومور ها در بدن مشکلی ایجاد نمی کند. اگر لیپومای موجود در مجاورت ماهیچه، سبب ایجاد اختلال حرکتی شود، می توان آن را از طریق جراحی از بدن خارج نمود.

برداشتن لیپوما می تواند به چند طریق صورت گیرد:

  • برداشت تومور با جراحی ساده
  • تکنیک فشار (یک برش کوچک روی لیپوما ایجاد می شود و بافت چربی، از طریق سوراخ ایجاد شده خارج می گردد)
  • تزریق چربی

دکتر عباس انتظاری 

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

مقالات مرتبط