جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع جوش چرکی و غیر چرکی در ناحیه تناسلی زنان

انواع جوش چرکی و غیر چرکی در ناحیه تناسلی زنان

فهرست مطالب

آیا عکس جوش ناحیه تناسلی زنان را دیده اید؟ از برجستگی جوش مانند در ناحیه تناسلی زنان چه می دانید؟ پیدا کردن یک برآمدگی یا توده روی بدن، غالبا نگران کننده است، به خصوص زمانی که این برآمدگی روی ناحیه واژن قرار داشته باشد. بهتر است به طور منظم ناحیه تناسلی خود را بررسی کنید تا بتوانید وجود هر گونه عامل غیر عادی را فورا تشخیص دهید. این موارد غیر عادی می توانند شامل رخداد های ناخواسته ای مانند توده ها، برآمدگی ها، بثورات یا هر چیز دیگری باشند.

آگاهی از سلامت دستگاه تناسلی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا جوش تاحیه تناسلی زنان یا برجستگی های ایجاد شده روی واژن یا اطراف آن، ممکن است از نشانه های اولیه یک بیماری مانند عفونت های مقاربتی باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

جوش تاحیه تناسلی زنان

بهتر است شناسایی این نشانه ها به محض وقوع انجام گیرد تا فرد در صورت لزوم، به دنبال مراقبت های پزشکی مناسب باشد. مطمئناً توده ها و برآمدگی های واژن، همیشه ترسناک نیستند و ممکن است تنها جوش های معمولی باشند.

با این حال، در صورت مشاهده این توده ها باید حتما به متخصص زنان مراجعه نمود تا بتواند خطرناک بودن یا نبودن آن ها را ارزیابی کند. در ادامه مطلب، جوش تاحیه تناسلی زنان را بیشتر توضیح خواهیم داد.

علت های احتمالی برای ایجاد برجستگی های نزدیک یا روی لابیا

روش رفع موهای زائد

اپیلاسیون، استفاده از تیغ و سایر تکنیک ‌های رفع موهای زائد، ممکن است گاهی باعث ایجاد عفونت در فولیکول‌های موی اطراف وولوا و در نتیجه تشکیل توده و برآمدگی شود. کیست‌های عفونی مو های زیر پوستی، بثورات ناشی از تیغ اصلاح، یا در موارد خاص و پیشرفته، جوش‌های چرکی نیز نام دارند.

برای کاهش احتمال بروز این عارضه، بهتر است به طور مرتب تیغ‌های اصلاح خود را تعویض کنید، مو ها را در جهت رویش اصلاح نمایید و از پماد هایی مانند کرم‌ های اصلاح، برای برداشتن مو ها استفاده کنید تا از ایجاد خراشیدگی بر روی پوست خود جلوگیری نمایید.

همچنین می توانید روش اصلاح خود را از اپیلاسیون به اصلاح با تیغ یا برعکس تغییر دهید. اگر حتی پس از انجام موارد فوق نیز، همچنان مستعد ایجاد این برآمدگی ها هستید، از پمادهای آنتی بیوتیکی مانند Neosporin® برای کمک به مبارزه با باکتری های عفونت زا استفاده کنید. البته، گزینه طبیعی بودن و عدم حذف موهای زائد نیز وجود دارد!

کیست های واژینال

کیست‌های واژینال، انواع مختلفی دارند که برخی از آن‌ها حاوی چرک و برخی دیگر حاوی اسکار یا بافت هوا هستند. کیست ‌های ناحیه واژن می‌توانند ظاهری برآمده و کیسه مانند در امتداد دیواره واژن داشته باشند. اگرچه برخی از این کیست ها بزرگ و دردناک هستند، اما اکثر آن ها کوچک بوده و اغلب علامتی ندارند. در این باره با متخصص زنان خود مشورت کنید. برخی از انواع کیست های واژینال عبارتند از:

  • کیست بارتولین: این کیست ها، توده هایی در یک یا هر دو طرف دهانه واژن ایجاد می کنند.
  • کیست های اندومتریوز: توده هایی بافتی هستند که کیست های ریزی را در داخل واژن ایجاد می کنند.
  • کیست مجرای گارتنر: این کیست ها معمولاً در دوران بارداری ظاهر می شوند.
  • کیست های انکلوژن واژن: این کیست ها معمولاً پس از وارد آمدن ضربه به دیواره های واژن ظاهر می شوند، به عنوان مثال هنگام زایمان، هر ضربه ای که سبب به دام افتادن یک بافت در زیر سطح پوست گردد، می تواند این نوع از کیست ها را ایجاد نماید.

جوش های واژینال

جوش های واژینال

بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس، می توانند در هر قسمتی از بدن ایجاد شوند، وولوا نیز از این قاعده مستثنی نیست. احتمالاً پس از گذشت دوران نوجوانی، با خود می اندیشیدید که دیگر جوش‌ نمی زنید.

با این حال، این جوش ها می توانند و ممکن است در دوران بزرگسالی رخ دهند و درست مانند سایر انواع آکنه، جوش های روی وولوا نیز می توانند قرمز، دردناک و در برخی مواقع چرکی باشند. با وجود آزار دهنده بودن این جوش ها، باز هم نباید آن ها را فشار دهید. به آن ها دست نزنید و اجازه دهید پوستتان خود به خود بهبود یابد.

عفونت های مقاربتی

وجود برجستگی های خارش دار روی لب های بیرونی واژن، از جمله علائم برخی از بیماری های مقاربتی است. نیش خرچنگ ها (شپش ناحیه تناسلی) معمولاً خود را روی وولوا و به صورت نقاط آبی ریز نشان می دهد که بسیار خارش دار است.

ویروس هرپس سیمپلکس 1 و 2

به عنوان مثال، در طول شیوع هرپس ناشی از ویروس های سیمپلکس 1 و 2، مشاهده برجستگی های تاول مانندی که خارش دار و دردناک نیز هستند، غیرعادی نیست. این برجستگی‌ ها معمولاً بین ۲ تا ۲۰ روز پس از ابتلا به عفونت ظاهر می‌شوند و بعد از آن ممکن است برای هفته‌ ها، ماه ‌ها یا حتی سال‌ ها نهفته باقی بمانند.

زگیل ناحیه تناسلی

زگیل های ناحیه تناسلی، برجستگی هایی به رنگ سفید یا هم رنگ پوست هستند که در اطراف وولوا و مقعد ایجاد می شوند. این برجستگی ها، توسط یکی از دو نوع ویروس HPV (6 و 11) ایجاد می گردند و ممکن است تحریک کننده یا خارش دار باشند اما معمولاً درد ندارند.

خوشبختانه، معمولا سیستم ایمنی بدن، ویروس ایجاد کننده این زگیل ها را با موفقیت دفع می کند. با این حال، ممکن است این ویروس برای مدتی در بدن باقی بماند، پس باید به پزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم بتواند زگیل ها را درمان کرده و از بین ببرد.

سیفلیس

یکی از علائم اولیه و کمتر شناخته شده سیفلیس، “زخم سیفلیس” است که به صورت یک زخم شانکر کوچک در اطراف وولوا یا مقعد ظاهر می شود. این زخم گرد، سفت و بدون درد است و معمولا به شکل منفرد ایجاد می گردد. به علاوه، زخم سیفلیس ممکن است در نقاط دیگری مانند داخل واژن یا رکتوم نیز ظاهر شود که یافتن آن را سخت می کند.

Molluscum Contagiosum

Molluscum contagiosum یک بیماری مقاربتی فوق العاده رایج، اما کمتر شناخته شده است. این بیماری در بین زنان جوانی که از نظر جنسی فعال هستند، به ویژه در دهه بیست سالگی، کاملاً شایع است. این بیماری با ایجاد برجستگی های کوچک در اطراف وولوا همراه بوده و بسیار مسری است. با این حال، این برآمدگی ها معمولاً خود به خود از بین می روند.

سرطان

آخرین موردی که در این مقاله به آن می پردازیم، سرطان است، زیرا نسبت به سایر موارد ذکر شده، احتمال وقوع کمتری دارد. وجود هرگونه برآمدگی در ناحیه تناسلی، لزوما به معنای ابتلا به سرطان نیست زیرا سرطان‌های وولوا بسیار نادر هستند و احتمال ایجاد سرطان‌های واژن، حتی از آن هم کمتر است. با این وجود، علائم بیماری های سرطانی واژن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

زنان مسن و افراد سیگاری، بیشتر مستعد ابتلا به سرطان وولوا هستند. علاوه بر این، ابتلا به ویروس HPV فرد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این سرطان قرار می دهد. سرطان واژن و وولوا را  تنها از طریق برداشتن بخشی از بافت ضایعات مشکوک و بررسی میکروسکوپی آن می توان تشخیص داد.

چه زمانی باید به متخصص زنان مراجعه کنید

ایجاد گاه به گاه برآمدگی روی واژن، یک اتفاق نسبتاً رایج است که اغلب دلایل نسبتاً بی ضرری دارد. این توده ها معمولاً دردناک نیستند، اما ممکن است در صورتی که بیش از حد بزرگ شوند، باعث بروز درد یا خونریزی گردند. در این صورت خطر ایجاد عفونت افزایش می یابد.

به این ترتیب، در صورت ایجاد هرگونه برآمدگی بر روی واژن، باید به متخصص زنان مراجعه نمایید تا از عدم ابتلا به بیماری مطمئن شوید و در صورت لزوم درمان مورد نیاز را دریافت کنید. در صورت بروز موارد زیر در یک برآمدگی یا توده، حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید:

  • خونریزی
  • ترشحات بدبو یا غیرعادی
  • دردناک بودن

متخصص زنان چگونه برآمدگی ها را تشخیص داده و درمان می کند؟

در حین تشخیص برآمدگی یا توده های واژن، پزشک نواحی خارجی وولوا را معاینه می کند و ممکن است یک سواب از برآمدگی گرفته و آن را به آزمایشگاه بفرستند تا سلول های این ضایعه را آزمایش نماید. به علاوه، پزشک ممکن است مجبور شود برای بررسی اندازه برآمدگی ها، آزمایش های تصویربرداری نیز انجام دهد.

اکثر این توده ها نیازی به جراحی ندارند و ممکن است با یک نسخه ساده درمان شوند. متخصص زنان برجستگی ها را ارزیابی می کند تا بداند که آیا فرد به دارو یا هر روش درمانی دیگری نیاز دارد یا خیر.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نازنین دوشنبه ۱۴ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام، ببخشید من چند روز پیش ۲ تا زیگیل تناسلی داشتم دکتر واسم فریز کردن، پماد و کپسول زینک دادن،من استفاده نکردم،باردار هم هستم،۲ روزبعد ناحیه ی تناسلیم پر شده از جوشای دردناک ک سوزش هم داره،چه کار باید کنم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۴ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      این حالت بعد از فریز زگیل شایع است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک معالج مراجعه شود

      موفق

       

  • تصویر کاربر امیرمحمد یکشنبه ۶ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام
    اطراف واژن م جوش‌های قرمز رنگ کوچک در اومده ، خارش هم داره درمانش چی میتونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۶ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار با بتادین ضد عفونی کن

      روزانه 2 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر صبا یکشنبه ۳۰ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، دختری 34ساله هستم، حدود 5ماهی این برجستگی هارو روی رون و باسنم هست، چی هستن
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۳۰ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی ممکنه زگیل تناسلی یا مولوسکوم مطرح باشه. در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر ثمین پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر من حدود سه هفته پیش رفتم لیزر ناحیه تناسلی و این برامدگی در ناحیه تناسلیم ایجاد شده تورو خدا کمکم کنید نکنه زگیل تناسلیه؟ نفر قبلیم تو لیزر زگیل تناسلی داشت ولی سری دستگاه جدا بود و زیر اندازم عوض کردم ..دکتر لطفا کمکم کنید خیلی نگرانم عکس گذاشتم براتون .
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در عکس های ارسالی شواهدی از زگیل تناسلی دیده نمی شود

      موفق

  • تصویر کاربر سحر پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام روی واژنم جوش های چرکی زده و چون قبلا هم ابنجوری شده بودم اینبار دستی بهش نزدم ولی بعد دو روز دیدم لباس زیرم خونیه. جوشا کنده شد بود و ارش چرک و خون میومد. باید چیکار کنم. خطرناکه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار با بتادین ضد عفونی کن

      روزانه 3 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر باران چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من یک هفته پیش پریود شدم یک روز بعد از پریودی متوجه یک جوش سر واژنم شدم دو روز بعدش تعداد جوش ها بیشتر شد در ناحیه تناسلی . شکلش مثل جوشهای هورمونی هست ک به صورت میزنه سفت و قرمزه . دوباره بعد از دوسه روز سر جوش ها سفید و چرکی شد و دوباره جوش های جدید زد . موقع ادرار سوزش خیییلی شدیدی دارم . مشکل از چیه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار با بتادین ضد عفونی کن

      روزانه 3 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر پ چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام،وقت بخیر،من باکره هستم و رابطه جنسی هم نداشتم،ولی لیزر موهای زائد انجام دادم،و این مورد در کنار ناحیه تناسلیم زده،ممکمه زگیل باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در عکس ارسالی شواهدی از زگیل دیده نمی شود

      موفق

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۸ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر این ها چیه من تا حالا ازدواج نکرده و هیچ رابطه جنسی نداشتم و حتی خودارضایی هم نکرده ام این برآمدگی ها در کناره سر آلت تناسلی نه خارش داره نه درد این ها جوش هستن يا آستین تگ گوشت اضافی؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۲۸ تیر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی بر اساس عکس ارسالی زگیل تناسلی مطرح نیست

      در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

       

      موفق

  • تصویر کاربر ندا دوشنبه ۲۰ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام لبه خارجی واژنم یه چیز گرد وسفت مثه نخود زیرپوست احساس میشه چندوقت پیش ناپدید شد دوباره اومده همونجای قبلش دست ک بخوره بهش میسوزه فقط
    ممنون میشم بگید چیه و باید چیکار کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۰ تیر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      روزانه یک بار با بتادین ضد عفونی

      روزانه 3 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر رویا شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دو تا جوش در ناحیه تناسلی هست حدود یک ماه میشه نه بزرگ شده نه تغییری کرده درد به اون صورت نداره اما میترسم میشه منو راهنمایی کنید البته بعد از جلسه اول لیرز اینجور شدم دست میزنم کمی درد داره ممنون میشم راهنمایم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      روزانه یک بار با بتادین ضد عفونی شود

      روزانه 2 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط