جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

زگیل تناسلی خوشه ای

زگیل تناسلی خوشه ای

فهرست مطالب

زگیل تناسلی (condylomata acuminata یا زگیل های آنوژنیتال) شایع ترین بیماری مقاربتی (STD) و یکی از علائم ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می باشد. ویروس HPV بیش از 100 گونه مختلف دارد اما زگیل تناسلی در 90 درصد موارد، توسط سویه های 6 و 11 این ویروس ایجاد می شود. این دو سویه ویروس، زگیل های مشهودی را ایجاد نمی کند. 

عکس زگیل تناسلی خوشه ای:

تنها 10 درصد از مبتلایان این ویروس، زگیل های مشهود دارند. بیشتر افرادی که فعالیت جنسی دارند، در مقطعی از زندگی خود به HPV مبتلا می شوند، حتی اگر از ابتلا به آن مطلع نشوند. این بیماری از طریق تماس مستقیم با پوست فرد بیمار و بیشتر از طریق رابطه جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی منتقل می شود.

اگرچه زگیل‌ تناسلی خوشه ای به ندرت ممکن است آسیب های بلند ‌مدت ایجاد کند، اما ابتلا به آن معمولا ناخوشایند است و ممکن است باعث فشار روانی شود.

علائم زگیل تناسلی خوشه ای

در رابطه با علائم زگیل تناسلی باید گفت که بیشتر افرادی که به زگیل تناسلی خوشه ای مبتلا می شوند، هیچگونه علائمی ندارند و زگیل های تناسلی، معمولا بعد از گذشت مدت زیادی (چندین هفته و حتی ماه ها) از ابتلا به بیماری ظاهر می شوند. زگیل های تناسلی معمولا به صورت خوشه ای بروز می یابند، اما در مواردی نیز ممکن است یک زگیل به صورت منفرد ظاهر شود. به طور معمول، زگیل های تناسلی خارج از بدن و در ناحیه تناسلی یا مقعد ایجاد شده و در زنان معمولا بر روی واژن و لابیا های ماژور و در مردان بر روی بدنه آلت تناسلی یا کیسه بیضه ظاهر می شوند.

این زگیل ها در برخی موارد نیز ممکن است درون بدن یعنی داخل مقعد، واژن، دهانه میزراه و یا دهانه رحم ایجاد شوند. زگیل های تناسلی خوشه ای، برآمدگی های کوچکی به قطر تقریبی دو تا سه سانتی متر اند و زائده هایی شبیه گل کلم های بسیار کوچک هستند. این زگیل ها ظاهری قرمز یا به رنگ پوست دارند و می توانند نرم و یا سفت باشند. زگیل های تناسلی معمولاً هیچگونه درد و ناراحتی برای فرد ایجاد نمی کنند. اگر زگیل ها خراشیده و یا بیش از حد دستکاری شوند، ممکن است خونریزی کنند.

علل بروز زگیل تناسلی خوشه ای

زگیل تناسلی خوشه ای توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این بیماری یک عفونت پوستی بسیار شایع و مسری است و بیش از 100 نوع مختلف دارد که هر کدام، قسمت مختلفی از بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. تقریباً 30 نوع HPV وجود دارد که می تواند ناحیه تناسلی و مقعدی را تحت تأثیر قرار دهد، اما زگیل تناسلی خوشه ای در بیشتر موارد (90 درصد) توسط گونه های 6 و 11 ویروس ایجاد می شود. هم مردان و هم زنان می توانند به این ویروس مبتلا شده و آن را به دیگران نیز انتقال دهند.

درمان زگیل تناسلی خوشه ای

هیچ درمانی برای زگیل تناسلی خوشه ای یا HPV وجود ندارد و تنها راهکار درمانی، خودداری از تماس فیزیکی با بیمار می باشد. هدف از درمان، برطرف کردن زگیل ها و یا جلوگیری از گسترش یافتن آن ها می باشد. روش درمان به تعداد زگیل ها، محل و ظاهر فیزیکی آن ها بستگی دارد. برخی بیماران ترجیح می دهند که تحت درمان قرار نگیرند. این کار کاملا بی خطر است اما دوره بیماری را طولانی تر می کند. اگر بیمار، درمان شدن را ترجیح دهد، چندین گزینه برای درمان وجود دارد:

  • محلول ها یا پماد های ضد ویروس موضعی: این محلول‌ ها انواع مختلفی دارند و در طول دوره ی درمان که معمولا چند روز یا چند هفته طول می کشد، توسط خود بیمار در خانه استفاده می ‌شوند. عوارض جانبی این داروها ممکن است شامل خارش و ایجاد زخم های سطحی می باشد.
  • کرایو تراپی (منجمد کردن): در این روش از نیتروژن مایع برای انجماد سریع ناحیه آسیب دیده استفاده می شود و در نتیجه، احساس سوزش خفیفی را ایجاد می کند. این روش معمولا برای از بین بردن زگیل های کوچک اطراف آلت تناسلی استفاده می شود.
  • عمل جراحی: در عمل جراحی، بیمار تحت بی حسی موضعی قرار گرفته و زگیل ها با جراحی برداشته می شوند. برای از بین بردن زگیل های تناسلی کوچک و زگیل هایی که سفت شده اند، درمان به صورت عمل جراحی انجام می شود.
  • الکتروسرجری: اگر زگیل های تناسلی خوشه ای وسیع باشند و یا به روش های درمانی دیگر پاسخ ندهند، از این روش استفاده می شود. در این روش، بخش عمده زگیل ها بریده و جدا می شود. سپس با فشار دادن یک میله فلزی بر روی ناحیه آسیب دیده و انتقال جریان الکتریکی از طریق آن، قسمت باقی مانده زگیل ها سوزانده می شود و از بین می رود.
  • لیزر درمانی: از این روش معمولا برای درمان زگیل های تناسلی خوشه ای وسیع و یا زگیل هایی که دسترسی به آن ها دشوار است (مثلاً زگیل های درون مقعد) استفاده می شود. در لیزر درمانی، در حالی که بیمار تحت بی حسی موضعی یا عمومی است، پزشک مختصص از اشعه لیزر برای سوزاندن توده زگیل ها استفاده می کند.
    دکتر عباس انتظاری متخصص زگیل

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۲۹ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من 6ماه پیش رفتم دکتر پوست گفت زگیل دارم یه بار فریزکرد دیگه نرفتم ولی الان میبینم که دوباره مشکوک شده به زگیل میشه تشخیص بدین که آیا زگیل هست یانه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۲۹ دی ۲( 3 ماه پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی زگیل مطرح نیست 

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر سولماز چهارشنبه ۱۳ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام لطفا میشه بگین که این زگیل تناسلی هست یا نه ؟فقط دوطرف لابیا هست به دکتر زنان مراجعه کردم اما نگفتن که زگیل هست رد هم نکردن گفتن باید نمونه برداری بشه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱۳ دی ۲( 3 ماه پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی زگیل مطرح نیست 

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر صادقی چهارشنبه ۱۳ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید،یک روز بعد از رابطه خارش و سوزش شدیدی گرفتم و رفتم دکتر گفتن عفونت قارچی هستش و یکسری ضایعه گوشتی صورتی رنگ در قسمت داخلی لابیا بوجود اومده که به سرعت هم پخش شدن و کمی خارش هم دارن روز اول فقط سک قسمت لابیا بود و کم بودن تعدادشون و ۲روز بعد طرف دیگه لابیا هم درگیر شد و تعدادشون خیلی زیاد شدن،پریروز نگاه کردم و تعدادشون کم شده بود ولی باز امروز که نگاه کردم زیاد شده بودن دکتر تشخیص تبخال تناسلی دادن ولی من فکر نمیکنم تبخال باشن میشه راهنماییم کنید که زگیل هستند یا نه و اگر زگیل هستن باید چجوری درمانشون کنم؟!
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱۳ دی ۲( 3 ماه پیش)

      سلام جانم

      بر اساس عکس ارسالی زگیل مطرح نیست چنانچه وستیبولار پاپولوزیس مطرح باشد معمولا نیاز به درمان ندارد ولی در صورتی که از نظر ظاهری آزار دهنده باشد لیزر بهترین روش درمانی است. امکان از بین بردن این حالت با دارو وجود ندارد. بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی

      موفق

  • تصویر کاربر مینا چهارشنبه ۱۳ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام
    دکتر گفتن مشکوک به hpvهستم و میخواستم بدونم واسه درمان باید چه کنم؟
    واکسن بعد از ابتلا تاثیر داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱۳ دی ۲( 3 ماه پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی زگیل تناسلی مطرح نیست چنانچه وستیبولار پاپولوزیس مطرح باشد معمولا نیاز به درمان ندارد ولی در صورتی که از نظر ظاهری آزار دهنده باشد لیزر بهترین روش درمانی است. امکان از بین بردن این حالت با دارو وجود ندارد. بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی موفق

  • تصویر کاربر Mady دوشنبه ۲۰ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام. وقت شما بخیر.
    ببخشید من چندماه هست که در قسمت داخلی آلت تناسلیم یکسری ضایعه دیدم اوایل کمی درد داشتن و خارش ولی الان نه درد دارن نه خارش. دکتر زنان رفتم بعد از معاینه گفتن زگیل هست و رابطه جنسی کامل نداشتم و فقط سطحی بوده تا حالا و حدودا ۶ ماه بیشتر هست که اصلا رابطه ای نداشتم و اینکه وقتی پودر موبر استفاده کردم قبلا شدیدا سوختگی ایجاد شد. ممکنه اینا زگیل باشن یا ممکنه به خاطر حساسیت شدید به مواد شوینده یا پودر و ژیلت باشن ؟ میخواستم نظر شما رو هم بپرسم ممنون میشم پاسخ بدین. دخترم و ۲۴ سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۰ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی زگیل مطرح نیست 

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر شادی دوشنبه ۶ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقا دکتر میخوام بدونم اطراف دهنه واژن هس چیه آیا زگیل تناسلی
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۶ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی زگیل مطرح نیست 

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر س یکشنبه ۴ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ،، ایا درمان زگیل تناسلی در منزل خطر داره یا خیر؟ من زگیل تناسلی دارم که نصف زگیل خوشه هست نصف دیگر بصورت دونه ریز هست ، ایا میشه با استفاده از بی حسی به موضع زگیلها رو کم کم بسوزونم ؟ هزینه درمان رو ندارم بخاطر همین دست بکار شدم خودم بسوزونم،، ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۴ تیر ۲( 9 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری باشد 

      موفق

  • تصویر کاربر م دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر
    این زائدها در وردی واژن در لبه های کوچک،زگیل تناسلی هستند؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی زگیل مطح نیست

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر مهسا شنبه ۲۳ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر این زائده ها زگیل هستند؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۳ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      این احتمال وجود دارد

      تست HPV PCR توصیه می شود

      موفق

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۱ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    بنده 34 سالمه تقریبا 7 سالی درگیر زگیل تناسلی شدم ولی هر دفعه ضایع می‌دیدم زود با کرایو مسوزوندم‌که بزرگ نشن
    الان تقریبا چند ماهی هستش یه ضایعه روی آلت تناسلی در اومده و به همکاراتون عکس فرستادم گفتن زگیل نیس
    ولی نظر شما برام خیلی مهمه میخواستم ببینم ضایعه زگیل هست یا نه
    فقط یکبار با خانمی رابطه اورالی داشتم فقط از طرف خودم احتمال داره از طریق بزاق دهانم بهش انتقال داده باشم با اینکه واکسن 3گانه هم زده و ضایعه ای هم تو دهانم نداشتم.ممنون‌میشم کمکم کنید.تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۱ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در عکس ارسالی شواهدی از زگیل مشاهده نمی شود

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط