جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عوارض بوتاکس پیشانی و روش های درمان آن

عوارض بوتاکس پیشانی و روش های درمان آن

فهرست مطالب

آیا تا به حال قصد انجام تزریق بوتاکس را داشته اید ولی از احتمال حساسیت به آن، احساس نگرانی می کنید. نگرانی شما کاملاً طبیعی است. تمام کسانی که جراحی های زیبایی را انتخاب کرده اند، همین احساس را تجربه می کنند. با این حال، بروز واکنش معکوس یا حساسیت زا به بوتاکس، به ندرت اتفاق می افتد. در سال های 1989 تا 2003، تنها 36 مورد ابتلا به عوارض جانبی، به سازمان غذا و دارو (FDA) گزارش شده بود. به گفته ی پزشکان از هر 36 نفری که دچار عوارض جانبی شده اند، 13 نفر به یک بیماری زمینه ای مبتلا بوده اند.

تحقیقات نشان می دهند که بوتاکس زیبایی، حتی از بوتاکس درمانی نیز ایمن تر است، زیرا در دوز پایینتری تزریق می شود. به طور کلی، احتمال خطر واکنش حساسیت زا به بوتاکس بسیار جزئی است و تزریقات کاملاً ایمن هستند. در مطلب زیر با رویکرد بوتاکس، نحوه مراقبت پس از آن و عوارض بوتاکس پیشانی بیشتر آشنا می شوید.

بوتاکس پیشانی

آیا تزریق بوتاکس، عوارض جانبی دارد؟

در رابطه با عوارض بوتاکس پیشانی باید گفت که مانند هر رویکرد پزشکی دیگری، بوتاکس نیز ممکن است عوارض جانبی اندکی داشته باشد. آگاهی از عوارض جانبی بوتاکس می تواند در تصمیم گیری شما نقش بسیار مهمی داشته باشد. یک پزشک خوب، در مورد رویکرد، عوارض جانبی احتمالی و مدت زمان ماندگاری آنها، اطلاعاتی به شما ارائه می دهد. شما همیشه برای انجام هر رویکرد پزشکی، باید به یک متخصص پوست یا جراح با تجربه و دارای مجوز مراجعه کنید و بوتاکس درمانی یا زیبایی هم از این قاعده مستثنی نیست.

تزریق بوتاکس در صورتی که توسط یک فرد حرفه ای انجام شود، معمولاً هیچ خطری به دنبال ندارد. در صورتی که تزریق بوتاکس شما مطابق با استاندارد های سازمان غذا و دارو نباشد، یا توسط یک پزشک بی تجربه انجام شود، احتمال بروز عوارض جانبی منفی بیشتر می شود. اکثر پزشکان، توصیه می کنند، در صورت بارداری، شیردهی، یا آلرژی به پروتئین شیر گاو، از انجام بوتاکس خودداری کنید.

آیا بوتاکس می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود؟

واکنش آلرژیک به تزریق بوتاکس، ممکن است به ندرت رخ دهد؛ علائم آن عبارتند از: خس خس سینه، احساس غش کردن، کهیر یا خارش، مشکل تنفسی و متورم شدن صورت، لب ها، زبان یا گلو. علاوه بر این، سم بوتولینوم موجود در بوتاکس می تواند به سایر نواحی فراتر از محل تزریق گسترش یابد. این اتفاق در بعضی از افرادی که تزریق بوتاکس انجام می دهند، می تواند اثرات جانبی کشنده ای داشته باشد.

دکتر بیماری های مقاربتی

در صورتی که هر یک از این عوارض جانبی زیر را چندین ساعت یا چند هفته بعد از تزریق بوتاکس تجربه کردید، فوراً به دنبال کمک های درمانی باشید:

  • ضعف عضلانی شدید
  • بی اختیاری ادرار (از دست دادن کنترل مثانه)
  • گرفتگی صدا، مشکل در صحبت کردن یا بلعیدن
  • تغییرات بینایی، درد چشم، خشکی و سوزش شدید چشم
  • درد و فشار قفسه ی سینه، دردی که تا فک یا شانه پخش می شود و ضربان قلب نامنظم
  • درد هنگام ادرار کردن
  • گلو درد، سرفه، سنگینی قفسه ی سینه و تنگی نفس
  • تورم پلک، پوسته پوسته شدن یا ترشح از چشم، یا مشکلات بینایی مانند تاری دید

7 نوع واکنش حساسیت زا به بوتاکس

1.درد، التهاب و کبودی خفیف

اغلب اوقات، حساسیت و آلرژی به بوتاکس و فیلر ها، در ناحیه اطراف محل تزریق اتفاق می افتد. درد خفیف، ورم و کبودی پس از تزریق بوتاکس، بسیار شایع است. حتی کوچکترین سوزن نیز می تواند موجب کبودی یا ورم شود. وقتی که یک رگ خونی آسیب دیده در ناحیه اطراف تزریق، خونریزی می کند، کبودی ایجاد می شود. برای جلوگیری یا به حداقل رساندن این شرایط، می توانید اقداماتی را انجام دهید، اما همیشه باید در مورد شرایط فردی خود با پزشکتان صحبت کنید.

عوارض بوتاکس

راهکارهایی وجود دارد که در صورت ظاهر شدن کبودی می توانید انجام دهید:

در صورت مصرف هرگونه مکمل یا دارو، برای توصیه های فردی با پزشک خود مشورت کنید.

2.علائم شبه آنفلوانزا

در پژوهشی که اخیراً انجام شده، 9.2% از 12 بیمار بررسی شده، علائم شبه آنفلوانزا را گزارش کردند. علائم شبه آنفلوانزا، معمولاً در عرض یک هفته پس از درمان رخ می دهند و خفیف یا متوسط هستند. علائم، به صورت عفونت مجاری تنفسی فوقانی همراه با تب و خستگی خود را نشان می دهند.

چه کاری باید برای تسکین این شرایط انجام داد؟

علائم شبه آنفلوانزا را می توان مانند هر آنفلوانزای دیگری به راحتی درمانی کرد. برای بهبودی، این اقدامات ساده را دنبال کنید:

  • استراحت
  • نوشیدن مایعات فراوان
  • استامینوفن برای درد و تب
  • حمام بخار
  • استفاده از دستگاه بخور
  • امتحان کردن داروی خلط آور

پیش از مصرف هرگونه دارویی پس از تزریق بوتاکس، توصیه می شود ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

Molluscum Contagiosum

3.سردرد

یکی از عوارض بوتاکس پیشانی سر درد است. برخی از بیماران ممکن است پس از انجام تزریق به پیشانی، سردرد را تجربه کنند. متخصصان، در مورد علت سردرد اتفاق نظر ندارند. برخی از فرضیه ها در مورد علت سر درد عبارتند از:

چه کاری باید در مورد آن انجام داد؟

با اینکه علت سردرد ممکن است ناشناخته باشد، به سادگی می توان آن را با دارو های بدون نسخه مانند استامینوفن، درمان کرد. مصرف داروی مسکن باید در عرض چند ساعت یا چند روز، سردرد شما را تسکین بخشد. همیشه در مورد علائم خود با پزشک مشورت کنید. او ممکن است بر اساس شرایط فردی شما، توصیه هایی را ارائه دهد.

4.یبوست و حالت تهوع

ناراحتی معده، حالت تهوع یا یبوست در 1 تا 10% از بیماران اتفاق می افتد. علائم گزارش شده، خفیف یا متوسط هستند و معمولاً چند روز تا چند هفته طول می کشند.

حالت تهوع

چه کاری برای بهبود این علائم باید انجام داد؟

درمان ناراحتی معده در اثر یبوست و حالت تهوع، می تواند ساده باشد:

  • مصرف میوه ها و سبزیجات را افزایش دهید.
  • برای تسکین معده خود، چای زنجبیل بنوشید.
  • غذاهای ملایم و کم چرب بخورید.
  • طبق تجویز پزشک، مکمل فیبر یا داروی ملین مصرف کنید.
  • دوش آب گرم بگیرید.
  • ورزش سبک 3 الی 5 بار در هفته

5.خشکی دهان

شما ممکن است متوجه شوید که دهان شما پس از تزریق بوتاکس دچار خشکی شده است. این حالت غیر معمول نیست و معمولاً ظرف مدت چند روز رفع می شود.

هریک از علائم زیر، می توانند نشانه ی خشکی دهان در اثر تزریق باشند:

مشکل در بلع

برای تسکین خشکی دهان، نکات زیر را امتحان کنید:

  • به طور مکرر جرعه های کوچک آب بنوشید.
  • یک آبنبات بدون قند بمکید.
  • یک آدامس بدون شکر بجوید.
  • از دهان شویه بدون الکل استفاده کنید.
  • از راه دهان نفس نکشید.

6.دیسفاژی یا مشکل در بلع

از آنجا که واکنش به بوتاکس در بین افراد مختلف، متفاوت است، دیسفاژی یا مشکل در بعل، می تواند حتی پس از ماهرانه ترین تزریق ها نیز اتفاق بیفتد. در حالی که، یک دوز تزریقی ممکن است برای یک بیمار کافی نباشد، همین دوز می تواند برای یک بیمار دیگر زیاد باشد. این امر موجب انتشار مواد سمی به عضلات نزدیک محل تزریق می شود. عوارض جانبی، معمولاً در عرض دو الی 10 روز پس از درمان از بین می روند و اغلب خود به خود رفع می شوند. در مورد علائم دقیق خود با پزشک صحبت کنید تا مقدار دوزی را که در جلسه بعد به آن نیاز دارید، تنظیم کند.

برای رفع این مشکل چه کاری باید انجام دهید؟

اگر به علت انجام بوتاکس دچار دیسفاژی شده اید، اقدامات زیر را می توانید انجام دهید:

اگر غذا یا نوشیدنی، به طور مکرر وارد نای شود، در نهایت می تواند وارد ریه های شما شود و منجر به عفونت گردد. در حالیکه این شرایط بسیار نادر است، اما باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

7.افتادگی پلک

اگر بوتاکس به طرف پیشانی یا ناحیه بین ابرو ها حرکت کند، می تواند منجر به افتادگی پلک شود. یکی از دلایلی که افراد، بوتاکس را انتخاب می کنند، کاهش چین و چروک پیشانی و یا خط اخم عمودی است. گاهی اوقات، ممکن است مقداری از مواد بوتاکس به پلک بالا نفوذ کند و عضله بالا نگهدارنده پلک فوقانی را فلج کند. این امر می تواند موجب افتادگی پلک شود.

برای درمان این شرایط چه کاری باید انجام داد:

افتادگی پلک در عرض 4 تا 6 هفته برطرف می شود، اما شما با این اقدامات می توانید علائم خود را تسکین دهید. 

  • از قطره های چشمی آپراکلونیدین که به رفع افتادگی چشم (و نه ابرو) کمک می کنند، استفاده کنید.
  • از بوتاکس بیشتری برای مقابله با عضله شل شده استفاده کنید.

انتخاب پزشک مناسب تا حد زیادی می تواند از احتمال بروز عوارض بوتاکس پیشانی جلوگیری کند.

به کدام نواحی نباید بوتاکس تزریق کنیم؟

اگر برای از بین بردن چین و چروک پیشانی، لیفت و بالا بردن ابرو یا پیشگیری از چروک های فعال (مانند خطوط خنده اطراف دهان و بینی که تبدیل به چروک ثابت می شوند) می خواهید از تزریق بوتاکس استفاده کنید، در مورد میزان واحدهای دریافتی از آن دقت نمایید.

در صورتی که مقدار واحدهای بیش از اندازه تزریق کنید، در نهایت می تواند به سنگینی یا افتادگی نواحی تزریق شده منجر شود.

به کدام نواحی نباید بوتاکس تزریق کنیم

سم به کار رفته در بوتاکس، باعث فلج شدن عضله ها می شود، به همین علت تا زمانی که این سم از بین برود (تا چند ماه) نمی توانید آن عضله ها را حرکت دهید. دریافت مقادیر زیاد بوتاکس (چه در نواحی درست و چه در نواحی اشتباه) می تواند باعث بی احساس نشان دادن چهره ی شما شود. اگر پزشک ماهیچه های مناسبی را تزریق نکند، به نتیجه ی دلخواه خود نمی رسید، بنابراین مجبور می شوید درمان های خود را تکرار کنید.

آیا عوارض جانبی بوتاکس تحت پوشش بیمه ی درمانی قرار دارد؟

در حالت کلی شرکت های بیمه، هزینه ی عمل ‌های زیبایی را متقبل نمی‌ شوند. بوتاکس نیز معمولاً به تنهایی به عنوان درمان زیبایی طبقه بندی می شود و در صورت بروز مشکل، نمی توان از بیمه استفاده نمود. با این حال، در صورتی که به طور خاص از بوتاکس برای درمان بیماری استفاده شود، ممکن است تحت پوشش بیمه قرار گیرد. به خاطر داشته باشید که این موضوع به مرکزی که شما برای تزریق انتخاب می کنید، بستگی دارد؛ چرا که احتمال دارد پزشک مورد نظر با شرکت بیمه ی درمانی شما، قرارداد نداشته باشد.

اگر از این موضوع اطلاعی ندارید، از شرکت ارائه دهنده ی بیمه ی خود در مورد تحت پوشش قرار داشتن عوارض جانبی درمان های بوتاکس سوال کنید. علاوه بر این، کلینیک ها و مراکز درمانی ای نیز وجود دارند که نوعی بیمه یا مراقبت های پیگیری را برای هر گونه عارضه ی نامطلوب بعد از تزریق بوتاکس، ارائه می دهند.

میزان ماندگاری بوتاکس پیشانی چه قدر است؟

بوتاکس یکی از مؤثرترین تزریقات زیبایی، برای درمان خطوط افقی ایجاد شده در پیشانی است. همچنین بوتاکس یک تعدیل کننده ی عصبی است که از پروتئین خاصی به نام سم بوتولینوم تشکیل شده است. با تزریق این پروتئین نوروتوکسیک، ارتباط بین پایانه های عصبی صورت فرد و عضلات کنترل کننده ی خطوط پیشانی مسدود می شود.

به این ترتیب، تزریقات بوتاکس در پیشانی به طور موقت، ماهیچه هایی که مسئول خطوط پیشانی هستند را فلج می کند و همین موضوع به نوبه ی خود باعث صاف و یکدست شدن ناحیه ی پیشانی می شود.

میزان ماندگاری بوتاکس

بوتاکس در دوزهای 50 تا 100 واحد در هر ویال موجود است.  پزشکان باید برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب در مجموع 20 واحد در 5 ناحیه ی انتخاب شده استراتژیک در اطراف پیشانی افراد تزریق کنند. با این حال، پزشکان با توجه به شرایط و هدف خاص هر فرد، از دوزهای مختلفی استفاده می نمایند؛ آن ها معمولاً دوزهای 10 تا 30 واحد را پیشنهاد می کنند.

بعضی از پزشکان برای این که نتیجه ی کار ظریف و طبیعی شود، دوز کمتری را به کار می برند. در صورتی که بدن افراد تحمل بوتاکس بیشتری داشته باشند، ممکن است برخی از پزشک ها از دوز های بالاتری نیز استفاده کنند. با این وجود، اثرات بوتاکس برای همیشه در فرد باقی نخواهد ماند.

زیرا بدن افراد به تولید انتقال دهنده های عصبی جدید ادامه می دهد و همین اتفاق اثرات «مسدود کننده» تزریق بوتاکس را در نهایت از بین خواهد برد. به طور کلی، میزان ماندگاری تزریق بوتاکس به پیشانی تقریباً ۴ ماه است. با این حال، طول عمر این روش به میزان دوز بوتاکس تزریق شده، میزان تحمل بدن هر فرد نسبت به محصول استفاده شده، میزان ورزش کردن و عواملی دیگر بستگی دارد.

نکاتی در مورد افزایش ماندگاری تزریق بوتاکس در پیشانی

  • به افراد ماهر در زمینه ی تزریق بوتاکس مراجعه نمایید، زیرا آن ها بهترین مقدار را برای ماندگاری و نتیجه ی ایده آل شما مصرف می کنند.
  • در 24 ساعت اول بعد از تزریق بوتاکس، از تمرینات ورزشی شدید و نور مستقیم خورشید اجتناب کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید یا دستگاه های سولاریوم خودداری کنید.
  • هنگام بیرون رفتن، از کرم ضد آفتاب با طیف های مختلف استفاده نمایید.
  • پوست خود را مرطوب و هیدراته نگه دارید.
  • از استرس دوری و آن را کنترل کنید.
  • برای تقویت اثرات ضد پیری، از مکمل های زینک (روی) استفاده نمایید.
  • سیگار نکشید.
سیگار نکشیدن
  • از انجام تمرینات ورزشی سخت اجتناب کنید.
  • برای به حداکثر رساندن ماندگاری اثر بوتاکس، درمان های نگهدارنده ی آن را در بازه های زمانی مناسب انجام دهید.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زارا یکشنبه ۳۰ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    ببخشید من با تزریق بوتاکس دچار تنگی نفس و جوش برای روی پیشانی میشم قبلا ۴ بار انجام دادم بدون مشکل ولی ۲ بار آخر دچار این علائم شدم آیا با وجود آلرژی امکانش هست دوباره تزریق کنم بدون مشکل یا کلا بوتاکس و فراموش کنم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۳۰ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      توصیه نمی کنم

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط