جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان خانگی عفونت دخترانه

درمان خانگی عفونت دخترانه

فهرست مطالب

عفونت قارچی (که با نام کاندیدازیس نیز شناخته می شود) به عفونت های رایج ناشی از مخمر کاندیدا آلبیکنس (نام گونه ای از قارچ) گفته می شود. عفونت های قارچی معمولاً در نواحی گرم و مرطوب بدن، مثل دهان و سایر نواحی گرم و مرطوب پوست اتفاق می افتند.

عفونت قارچی واژن با عنوان کاندیدیاز ولوواژینال شناخته می شود. این نوع عفونت در بین زنان و بسیاری از دختران شایع می باشد. استفاده از روش های درمانی می تواند علائم این بیماری را در عرض چند روز و خود عفونت را در عرض یک هفته درمان کند. در ادامه مطلب، درمان خانگی عفونت دخترانه را بیشتر توضیح خواهیم داد.

عفونت در دختران

علائم و نشانه های عفونت قارچی واژن چیست؟

عفونت قارچی واژن می تواند سبب بروز علائم زیر شود:

علت عفونت قارچی واژن چیست؟

وجود مقدار کم قارچ کاندیدا روی پوست، دهان، دستگاه گوارش و واژن طبیعی است. سیستم ایمنی سالم و باکتری های مفید بدن می توانند غلظت قارچ کاندیدا را در حالت عادی نگه دارند.

اما در برخی موارد، این مخمر می تواند در محیط واژن بیش از حد رشد کرده و منجر به عفونت قارچی شود. علت عفونت دخترانه می تواند موارد زیر باشد:

  • ضعیف شدن سیستم ایمنی در اثر بیماری، مصرف برخی از داروها یا شیمی درمانی
  • مصرف آنتی بیوتیک برای درمان عفونت های باکتریایی (مانند گلودرد استرپتوکوکی). آنتی بیوتیک ها می توانند با از بین بردن باکتری های مفیدی که رشد و تکثیر مخمر کاندیدا را کنترل می کنند، باعث ایجاد عفونت قارچی شود.
  • بالا بودن قند خون. دختران مبتلا به دیابت کنترل نشده به میزان بیشتری در معرض خطر ابتلا به عفونت های قارچی قرار دارند.
  • پوشیدن لباس های تنگ (مخصوصاً لباس زیر) و از جنس پلاستیک. این لباس ها با به دام انداختن گرما و رطوبت در محیط واژن، شرایط را برای رشد مخمر کاندیدا فراهم می کنند و موجب عفونت دخترانه می شوند.
قارچ در دختران

زمانی که دختران بزرگ می شوند و دوران بلوغ را سپری می کنند، تغییرات هورمونی بدنشان باعث می شود که بیشتر در معرض ابتلا به عفونت قارچی قرار بگیرند. گاهی اوقات دختران درست قبل از شروع پریودی خود به عفونت قارچی مبتلا می شوند. زنان باردار نیز به علت تغییرات هورمونی نسبت به سایرین بیشتر درگیر این عفونت می شوند.

به یاد داشته باشید که عفونت قارچی واژن یک بیماری مقاربتی (STD) نیست. دختران کم سن و سالی که هنوز به بلوغ نرسیده اند کمتر به عفونت قارچی مبتلا می شوند، اما احتمال عفونت صفر نیست. بنابراین اگر دختر شما دچار خارش یا ناراحتی واژن شده است، بهتر است او را نزد پزشک ببرید.

عفونت قارچی واژن چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر دختر شما علائم عفونت قارچی را تجربه می کند (مانند خارش یا ترشحات غیر طبیعی واژن) بهتر است به پزشک یا متخصص مراجعه کند. سایر عفونت ها می توانند علائم مشابهی داشته باشند اما درمان آنها کاملاً متفاوت است. پزشک ممکن است برای تشخیص نوع عفونت و رد احتمال عفونت ادراری (UTI)، از دختر شما آزمایش ادرار بگیرد. همچنین ممکن است پزشک مقداری از ترشحات واژن را نمونه گیری کرده و زیر میکروسکوپ بررسی کند.

عفونت قارچی واژن چگونه درمان می شود؟

اگر دختر شما به عفونت قارچی مبتلا شده است، پزشک او می تواند با تجویز داروهای خوراکی یا پماد، قرص یا شیاف واژینال علائم عفونت را در عرض چند روز و خود عفونت را در عرض یک هفته به طور کامل درمان کند. اینکه دختر شما داروهای تجویز شده را دقیقاً سر وقت و تا پایان دوره ی تجویز شده توسط پزشک مصرف کند از اهمیت بالایی برخوردار است.

زیرا در صورت قطع خودسرانه ی داروها پیش از اتمام دوز تجویز شده، احتمال بازگشت عفونت وجود دارد. افرادی که از درمان های واژینال استفاده می کنند، تا زمان درمان کامل عفونت نباید رابطه ی جنسی داشته باشند. این داروها می توانند تأثیر کاندوم و دیافراگم را کاهش دهند. اگر دختر شما بعد از گذشتن چند روز از مصرف داروها بهبود پیدا نکرد بهتر است به پزشک اطلاع دهید.

درمان خانگی عفونت واژن

این درمان های خانگی در واقع روشی درمانی برای رهایی از سوزش و خارش ناشی از رشد بیش از حد قارچ کاندیدا، در محیط واژن هستند. عفونت های قارچی، بیماری های رایجی هستند که اغلب زنان حداقل یک بار در طول عمر خود به آن مبتلا می شوند. با این حال، قبل از انجام یک درمان خانگی یا مصرف یک داروی بدون نسخه، بهتر است فرد با مراجعه به پزشک از تشخیص درست بیماری مطمئن شود.

عفونت های دیگری همچون واژینوز باکتریایی، بیماری های منتقل شونده جنسی و عفونت مجاری ادرار، می توانند به آسانی با عفونت های قارچی اشتباه گرفته شوند. هر کدام از این بیماری ها درمانی مخصوص به خود دارد. امکان دارد علاوه بر انجام درمان های یاد شده، فرد به مصرف دارو های ضد قارچ تجویزی یا انواع بدون نسخه نیازمند باشد.

جوش شیرین

محققان دریافته اند که سدیم بی کربنات یا همان جوش شیرین، می تواند علاوه بر عفونت های قارچی در درمان بیماری های دیگر از جمله مشکلات گوارشی و بیماری های دهانی مفید باشد. برخی مطالعات نشان می دهد که این ماده از رشد قارچی به نام کاندیدا جلوگیری می کند. در حالی که محلول جوش شیرین خاصیت قلیایی نسبتا بالایی دارد، محیط واژن اسیدی است.

بدین ترتیب، حمام با محلول جوش شیرین، ممکن است تعادل اسید و باز را به هم زده و توانایی رشد مخمر و قارچ های دیگر را در این محیط کاهش دهد. محققان در حال تولید محصولاتی همچون ژل جوش شیرین هستند که می توانند برای درمان عفونت های قارچی رایج واژن مفید باشند.

جوش شیرین و عفونت های قارچی

جهت اطمینان از دریافت تشخیص درست و ایمن بودن استفاده از جوش شیرین، باید قبل از استفاده به پزشک مراجعه کرد. امکان دارد، فرد به بیماری دیگری ابتلا داشته باشد. نزدیک به دو سوم افرادی که دارو های ضد قارچ بدون نسخه خریداری می کنند، به عفونت قارچی مبتلا نیستند.

جوش شیرین و عفونت های قارچی

ماست

مصرف ماست فاقد شیرین کننده و مواد افزودنی به همراه پروبیوتیک ها، می تواند به پیشگیری از عفونت های قارچی در آینده کمک کند. پروبیوتیک ها، ریز موجودات زنده ای هستند که می توانند جهت ارتقای سطح سلامت مخصوصا در دستگاه گوارش، به مصرف برسند.

مصرف مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک، می تواند به احیای ترکیب باکتریایی طبیعی در بدن کمک کرده و باکتری های مضر و عامل بیماری را از بین برد. از آن جایی که مصرف دارو های آنتی بیوتیک، سبب از بین رفتن باکتری های مفید و مهار کننده رشد بیش از حد قارچ در واژن می شوند، ابتلا به عفونت قارچی یکی از عوارض جانبی رایج مصرف این دارو ها به شمار می آید.

هنگامی که تعداد باکتری های مفید بسیار اندک باشد، قارچ به طور بی رویه افزایش یافته و به عفونت قارچی منجر می شود. به همین دلیل، مصرف مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک همچون ماست، می تواند روشی موثر برای پیشگیری از رشد بی رویه قارچ ها باشد. البته درمان عفونت قارچی با مصرف ماست تاکنون اثبات نشده است.

اسید بوریک

اسید بوریک، یک ترکیب طبیعی است که اثرات ضد قارچی دارد. این ماده حاوی هر دوی پروبیوتیک و آنتی اکسیدان بوده که به بدن در احیای تعداد باکتری های مفید کمک می کنند. مطالعات نشان داده اند که مصرف اسید بوریک، مخصوصا در هنگامی که دارو های سنتی پاسخگو نیستند، یک درمان جایگزین مناسب برای مقابله با عفونت های قارچی است.

در صورت ابتلا به عفونت قارچی مزمن و مصرف چندین باره دارو های ضد قارچ تجویزی، اسید بوریک می تواند گزینه درمانی مناسبی باشد. نزدیک به 10 درصد زنان که حداقل 3 بار در سال به عفونت قارچی ابتلا می یابند، شرایط گفته شده را تجربه می کنند.

اسید بوریک معمولا به صورت شیاف واژن مصرف می شود. در صورت عدم بهبود علائم، باید از دستورات روی جعبه دارو پیروی کرده و با پزشک خود تماس گرفت. ایمنی مصرف اسید بوریک در زنان باردار به اثبات نرسیده و به همین دلیل این افراد باید از پزشک خود یک داروی ضد قارچ ایمن را درخواست کنند.

روغن آرگان

روغن آرگان یک روغن ضروری است که به دلیل مزایای سلامتی خود شناخته می شود. یک مطالعه در سال 2016 دریافت که این روغن، می تواند رشد و فعالیت قارچ کاندیدا آلبیکنز را متوقف کند. کاندیدا آلبیکنز، رایج ترین قارچ عامل عفونت های واژن است.

در این تحقیق مشخص شد که اثر بخشی روغن آرگان در مقابله با رشد بیش از حد قارچ نسبت به داروی تجویزی کلوتریمازول، بیشتر بود. شایان ذکر است که تاثیرات روغن آرگان بر قارچ، تنها در محیط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال، جهت تعیین نحوه استفاده از روغن آرگان در بدن به تجقیقات بیشتری نیاز است.

روغن آرگان

درمان های خانگی گیاهی

خوراکی ها و گیاهان دارویی دارای خواص ضد قارچی، می توانند به درمان یا پیشگیری از رشد بیش از حد قارچ در بدن جلوگیری کنند. اغلب درمان های خانگی از نظر علمی به اثبات نرسیده اند و به همین دلیل باید با احتیاط انتخاب شوند. در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی باید با پزشک خود مشورت کرد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل از رشد بیش از حد باکتری ها در بدن جلوگیری می کند. یک مطالعه در سال 2018 دریافت که ترکیب روغن آرگان و آب، یک عامل ضد باکتری موثر است. از آن جایی که عفونت های قارچی واژن به دنبال به هم خوردن تعادل باکتری و قارچ به وجود می آیند، این ترکیب می تواند در پیشگیری از عفونت های قارچی مفید باشد.

روغن نارگیل را می توان به صورت نوشیدنی یا همراه با مواد غذایی دیگر همچون بلغور جوی دو سر یا غذای پخته مصرف کرد. در زمینه نحوه استفاده از روغن نارگیل در مقابله با عفونت قارچی، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک عامل ضد قارچ اثبات شده است که در مقابله با قارچ کاندیدا آلبیکنز تاثیر گذار است. یک مطالعه در سال 2020 دریافت که روغن درخت چای، عفونت های قارچی مقاوم به دارو را می تواند از بین برد.

در صورت تمایل به اضافه کردن روغن درخت چای به برنامه درمانی خود، می توان با پزشک متخصص زنان مشورت کرد. افراد باید از نوشیدن یا اعمال مستقیم روغن درخت چای بر رو یا داخل واژن خود اجتناب کنند.

سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد قارچ و ضد باکتریایی است. این بدان معناست که رشد بیش از حد، هر دوی باکتری ها و قارچ ها را درمان و یا از آن پیشگیری می کند. در واقع، سرکه سیب یک درمان موثر برای عفونت های مقاوم به درمانی است که دارو های سنتی بر آن ها تاثیر گذار نیست.

به نظر می رسد که سرکه سیب از چسبیدن قارچ کاندیدا به سطوح صاف جلوگیری می کند. جهت مصرف می توان یک قاشق سرکه سیب را در یک لیوان آب حل کرده و هر روز صبح میل نمایید. از اعمال مستقیم سرکه بر واژن خود خودداری کنید.

سرکه سیب

سیر

سیر دارای خواص ضد قارچی بوده و در مقابله با عفونت قارچی واژن موثر است. پیشگیری از عفونت توسط سیر تا کنون در تحقیقات به اثبات نرسیده است. سیر را می توان به صورت خام یا در مکمل های غلظت یافته مصرف کرد. همچنین، روغن یا قرص بدون نسخه سیر نیز از دیگر روش های مصرف سیر به شمار می روند. افراد باید از دستورات روی جعبه دارو پیروی کرده و در صورت عدم بهبودی، ظرف چندین روز به پزشک مراجعه کنند.

ویتامین C

ویتامین C فوایدی بسیار بیشتر از درمان سرما خوردگی دارد. این ویتامین دارای خواص ضد قارچ و ضد میکروبی بوده که مصرف خوراکی آن، درمانی برای عفونت های قارچی به حساب می آید. ویتامین C را می توان با مصرف مرکبات، سبزیجات برگ دار و مکمل های ویتامین C بدست آورد.

گیاه علف لیمو

روغن ضروری گیاه علف لیمو در درمان کاندیدا آلبیکنز موثر بوده و می توان آن را به صورت استنشاقی مصرف کرد. یک مطالعه در سال 2014 بیان داشت که روش استنشاقی، در جلوگیری از رشد بیش از حد قارچ تاثیر گذاری بیشتری دارد.

مصرف داخلی این روغن می تواند مسموم کننده بوده و باید تنها تحت نظر یک متخصص پزشکی انجام شود. گیاه علف لیمو دارای اثر ضد التهاب بسیار قدرتمندی است. کاهش التهاب می تواند به کاهش خارش و سوزش ناشی از عفونت قارچی کمک کند.

چگونه می توان از عفونت قارچی واژن پیشگیری کرد؟

اگر شما فکر می کنید که دخترتان به عفونت قارچی واژن مبتلا شده است بهتر است با پزشک تماس بگیرید. از مصرف خودسرانه ی آنتی بیوتیک تاریخ مصرف گذشته یا آنتی بیوتیکی که برای بیماری دیگری تجویز شده است بپرهیزید. زیرا این داروها انتخاب اشتباهی برای درمان عفونت قارچی هستند.

همچنین، مصرف خودسرانه ی آنتی بیوتیک ها می تواند احتمال ابتلای دخترتان به عفونت قارچی را افزایش دهند. در صورت ابتلا به دیابت، با کنترل قند خون، می توان به پیشگیری از این عفونت کمک کرد.

Molluscum Contagiosum

پیشگیری از عفونت های قارچی به صورت طبیعی

در زیر نکاتی بیان شده است که با رعایت کردن آن ها می توان احتمال ابتلا به عفونت های قارچی را کاهش داد:

  • هیچ گاه از دوش یا صابون در داخل واژن استفاده نکنید.
  • از لباس زیر نخی استفاده کنید که آزاد بوده و تهویه هوا در آن انجام می گیرد.
  • لباس های عرقی یا خیس را فورا عوض کنید.
  • از مصرف صابون ها و شوینده های دارای رایحه خودداری کنید.
  • تامپون ها و پد های خود را به صورت متداول تعویض کنید.
  • هنگام استفاده از سرویس بهداشتی، همواره از جلو به سمت عقب خود را تمیز کنید.
  • از ماندن در وان آب داغ یا دوش گرفتن با آب بسیار داغ خودداری کنید.
  • از مصرف مواد غذایی تحریک کننده رشد قارچ ها همچون شکر و الکل دوری کنید.

دکتر عباس انتظاری متخصص زگیل

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Emi یکشنبه ۲ مهر ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشد
    من تقریبا ۱۷ سالمه هیچ رابطه جنسیی تا له حال نداشتم ولی الان تقریبا ۱ سالو چند ماهه ۶ تا ضایعه خیلی ریز و کوچیک دور کلاهک التم درومده،یه دونه هم مانند جوش سر سفید زیر پوستی زیر بیضه هام لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۲ مهر ۲( 7 ماه پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعه ارسال گردد ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر نیلو چهارشنبه ۷ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید زبان من لکه ی سفید داره خودم مبتلا به زگیل نوع ۴۵ هستم گوش درد هم دارم احتمال داره سفیدی رو زبونم زگیل دهانی باشه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۷ تیر ۲( 9 ماه پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعات ارسال گردد ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر tata چهارشنبه ۵ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من باکره ام و گاهی بیشتر اوقات خود ارضایی میکنم
    عفونت شدید گرفتم و واژنم کاملا سیاه شده ک دهانه اش تر‌ک برداشته
    ترس دارم از خانوا ه و نمیتونم مطرحش کنم
    میشه بگید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۵ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      معمولا پماد کالندولا کمک کننده است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر هلیا چهارشنبه ۴ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من دختر ۱۶ ساله هستم جدیدا ترشحات واژنم با بو و خیلی زیاد شده ....و به دلایلی نمیتونم به خانواده بگم ...میتونیددراهنمایی کنم چکار کنم و چی مصرف کنم خوب شم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۴ آبان ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      روزانه یک بار با بتادین ضد عفونی کن

      مایعات زیاد بخور

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر زرگل شنبه ۳۰ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من یه دختر با کره ام اما چند وقتی هست ترشحات از واژن خارج میشه هیچ درد و خارش هم ندارم میشه بگید عفونت دارم یا نه اگه دارم باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۳۰ مهر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      معمولا در اینگونه موارد بیماری خاصی مطرح نیست ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر نسیم چهارشنبه ۱۳ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من دختر ۱۹ ساله ام مجردم اما تا بحال دو دفعه دچار عفونت قارچی شدم واقعا خسته شدم دکترم رفتم همه چی مصرف کردم اما خوب نشدم چیکار کنم از بین بره واژنم کلا داره تیره میشه بس خارش داره
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱۳ مهر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار با بتادین ضد عفونی کن

      روزانه 3 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر Mkl دوشنبه ۱۳ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من یه دختر مجردم ۲۲ سالمه بعضی ادقات وقتی ادرامیکنم درد میگیره ناحیه ی زیر شکمم یعنی همون مثانه که باخوردن آب گرم بهتر میشم ولی اونروز بعد از پایان ادرار درد زیادی داشتم واصلا باهیچ راهی خوب نشد تااینکه رفتم زیردوش آب گرم الانم دارم قرص که دقیق اسمشو یادم نیس قهوه ای رنگه وبرای عفونت ادراری از داروخانه گرفتم مصرف میکنم که بهترم روقرص به نظر شمامشکلم چیه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۳ تیر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      بهتره در اولین فرصت برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر معصومه شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام. اقای دکتر من چند وقتیه روی زبان حلق و لبم زگیل دراومده و بیشتر ته حلقم هم زیاد هستش و هم بزرگ و نمیدونم چند ماه میشه هم چین مشکلی دارم و خیلی نگران شدم و نمیدونم چیکار کنم خوب شه و اینکه یه دختر سه ساله دارم و بهم خیلی شدید وابسته هستش پیشم میخوابه و من نمیدونستم و هی بوسش میکردم و شده از قاشق یا حتی لیوان من استفاده کنه ایا اونم میگیره توروخدا بهم یه راهی نشون بدین
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعه ارسال شود

  • تصویر کاربر مهرداد جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    با تشکر از سایت خوبتون
    من ۲۹ سالمه و تا بحال دخول نداشتم البته اورال داشتم و نزدیک شش ماهه زائده های خیلی ریز گوشتی زیر الت تناسلیم مشاهده کردم و چند روز پیش نزد یه متخصص پوست هم رفتم ک گفت چیزی نیست طبیعیه آیا میشه به نظرشون اطمینان کرد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر آیدین یکشنبه ۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    تا الان موردی بوده که شخص زگیل و hpv داشته و بعد از مدتی کاملا خوب شده باشه و زگیل و عفونت از بدنش پاک بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۹ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را براتون بیان کنم

       

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط