جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا تست hpv مردان برای مردان هم وجود دارد؟

آیا تست hpv مردان برای مردان هم وجود دارد؟

فهرست مطالب

آزمایش hpv مردان چگونه انجام می شود؟ آیا تست hpv برای مردان هم وجود دارد؟ در جواب باید گفت بله، ولی چندان کارآمد نیست. اتفاقی که بعد از آزمایش می ­افتد مهم است. اگر نتیجه پاپ اسمیر برای زنان، حاکی از وجود سلول ­های غیرعادی در دهانه رحم باشد، می ­توان این سلول ­ها را از بین برد تا تبدیل به سرطان نشود.

اگر تست ویروس پاپیلوم انسانی برای مردان وجود داشته باشد و نتیجه مثبت شود، تنها کاری که می ­توان انجام داد این است که منتظر بمانیم تا ویروس از بین برود. به محض ورود ویروس به بدن، هیچ روش درمانی برای از بین بردن آن وجود ندارد. در ادامه مطلب تست hpv مردان را بیشتر توضیح خواهیم داد.

hpv مردان

اگر به شما بگوییم نصف مردان آمریکا مبتلا به نوعی بیماری مقاربتی هستند که منجر به سرطان آلت تناسلی می ­شود و هیچ آزمایشی برای آن وجود ندارد، چه حسی پیدا می ­کنید؟ به گفته مراکز کنترل و پیشگیری بیماری، 79 میلیون نفر از زنان و مردان آمریکا مبتلا به ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)، هستند. براساس تحقیقی که در مجله سرطان­ شناسی JAMA منتشر شد، 45% از مردان آمریکا دچار HPV هستند که در این میان، 29% بین 18 تا 22 و بیش از 46% بین 23 تا 27 سال سن دارند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری: «این ویروس آنقدر شایع است که تقریبا تمام کسانی که از نظر جنسی فعال هستند، درصورت عدم دریافت واکسن HPV، در یک مقطع از زندگی به آن مبتلا می­ شوند». HPV می تواند منجر به زگیل تناسلی و سرطان در مردان و زنان شود – این ویروس همچنین می تواند سرطان دهانه رحم، آلت تناسلی، مقعد و گلو را ایجاد کند.

اما هیچ تست منظمی برای تشخیص وضعیت HPV وجود ندارد. زنان معمولا هر سه سال یک بار در چک آپ منظم پاپ اسمیر، از نظر سرطان دهانه رحم معاینه می­ شوند. اما هیچ آزمایشی برای معاینه منظم مردان تایید نشده است. در ادامه به دلیل این امر اشاره می­کنیم اما ابتدا نگاهی بیندازیم به این ویروس شایع و کمی بیشتر با آن آشنا شویم.

 نحوه ابتلا به HPV

 این ویروس از طریق تماس پوستی منتقل می ­شود که ممکن است جنسی باشد یا نباشد. یعنی در واقع، همه ما در معرض تماس با این ویروس قرار داریم. ممکن است فردی که از نظر جنسی فعال است، به گونه ­ای از این ویروس مبتلا شود، که منجر به زگیل تناسلی یا انواع خاص سرطان می­ شود.

حتی اگر ویروس علامتی در بدن شما ایجاد نکند، باز هم ممکن است ویروس را به دیگران انتقال دهید، و از آنجایی که چند ماه یا چند سال طول می ­کشد تا علائم HPV ظاهر شود، تعیین مکان و زمان دقیق ابتلا، دشوار خواهد بود.

نحوه ابتلا به HPV

علائم HPV در مردان

در اغلب موارد، مردان مبتلا به HPV هیچ علامتی ندارند. از جمله علائم این بیماری می ­توان به زگیل ناحیه تناسلی، مقعد یا کشاله ران، زگیل عادی روی دست، انگشت یا صورت و زگیل کف پا اشاره کرد. خود ویروس هیچ درمانی ندارد.

روش­های فعلی درمان نیز، علائم این ویروس نظیر زگیل را هدف قرار می ­دهد و شامل دارو و از بین بردن زگیل با سرما درمانی و لیزر می ­شود.

آیا جای ترس و نگرانی هست؟

خیر. در اکثر موارد، HPV خود به خود رفع می­ شود- به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، بیش از 90% از عفونت­های HPV (معمولا طی شش هفته نخست ابتلا) ظرف دو سال توسط سیستم ایمنی از بین می­ رود. اما بعضی از انواع HPV توسط بدن از بین نمی­ رود و منجر به سرطان می­ شود.

سالانه حدود 19400 زن و 12100 مرد، در اثر HPV دچار سرطان می­ شوند. سرطان ناحیه تناسلی در مردان، نسبت به زنان نادرتر است. اما در سال ­های اخیر، عفونت HPV در مردان و ارتباط آن با سرطان، تبدیل به مسئله بحث ­برانگیزی شده است.

در سال 2013، مایکل داگلاس (هنرپیشه مشهور) اعلام کرد سرطان حنجره او مربوط به ویروس پاپیلوم انسانی است که از طریق رابطه دهانی به آن مبتلا شده است. مارسیا کراس، هنرپیشه معروف هالیوود، امسال اعلام کرد در اثر ویروس پاپیلوم انسانی (از همان نوعی که همسرش حدود ده سال پیش در اثر آن به سرطان حنجره مبتلا شده) دچار سرطان مقعد شده است.

چرا تست اچ پی وی مردان نداریم؟

در مردان بدون علامت در واقع، یک آزمایش وجود دارد. مردان می ­توانند درخواست نمونه­ برداری از مقعد داشته باشند. اما مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، انجام منظم آزمایش HPV در مردان را توصیه نمی ­کند. به گفته محققان «تحقیق در زمینه بیماری ­های مسری، به چند دلیل از این موضع حمایت می ­کند:

شیوع زیاد عفونت، عدم وجود تستی که منجر به تشخیص قطعی HPV در مردان شود و به تایید انجمن غذا و دارو آمریکا رسیده باشد، و نبود روش­ های کافی درمان برای این بیماری».

این تحقیق در مجله انجمن استخوان­ درمانی آمریکا منتشر شد و به این نکته اشاره داشت که نمونه ­برداری از دهان یا حلق، روش قابل اعتمادی برای تشخیص HPV نیست. در مردان علامت دار که زگیل یا لک روی آلت دارند می توان با نمونه برداری از ضایعات نوع ضایعه را تشخیص داد و اقدام مناسب درمانی را انجام داد بنابراین تست HPV در مردان به عنوان یک تست غربالگری در افراد فاقد علامت اصلا پیشنهاد نمی شود

روش ­های پیشگیری

مهم­ ترین روش برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس، واکسینه شدن در برابر آن است. واکسن HPV تا 92% احتمال ابتلا به سرطان ناشی از این ویروس را از بین می ­برد. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری توصیه می­ کند افراد 11 و 12 ساله، دو دوز از این واکسن را دریافت کنند تا از ابتلا به سرطان ناشی از این ویروس در امان بمانند.

دریافت واکسن تا سن 26 سالگی تایید شده است. تاثیر واکسن روی افراد 27 تا 45 سال کمتر است- اکثر افراد تا این زمان در معرض HPV قرار گرفته ­اند- اما دربرابر انواع دیگر HPV که تا به حال در معرض آن قرار نگرفته­ اید از شما محافظت می ­کند.

اگر از نظر جنسی فعال هستید، استفاده از کاندوم احتمال ابتلا به HPV را کاهش می­ دهد، اما مصونیت کامل ایجاد نمی­ کند زیرا HPV قسمت­ های دیگر بدن را که با کاندوم پوشیده نشده، تحت تاثیر قرار می­ دهد. همچنین می ­توانید فقط با یک نفر که از عدم ابتلای او به ویروس مطمئن هستید، رابطه جنسی داشته باشید. زنان 21 تا 65 سال نیز، باید مرتب تحت نظر قرار بگیرند تا از ابتلا به سرطان دهانه رحم پیشگیری شود.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهران سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من روی الت تناسلی ضایعه زگیل ندارم ولی میخام بدونم ویروس زگیل داخل بدنم هست با خیر باید چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر Kim شنبه ۲۳ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام مردان کجا باید تست اچ پی وی بدن؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۳ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      سلام جانم

      بهترین مدل انجام تست HPV PCR  از نمونه بافتی است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۳۰ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    درود با کسی که hpv داشته هم خونه بودم و از ظرف مشترک یا سیگار یا رو بوسی احتمال انتقال هست به شدت وسواس گرفتم این مدت هفته اخیر بوده میخوام تست بدم نگران همسرم هستم جرات نزدیک شدن به ایشون رو ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۳۰ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      شانس انتقال در تماس های غیر مستقیم ناچیز است

      موفق

  • تصویر کاربر سارا دوشنبه ۱۴ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر
    من دختر ۲۵ ساله ای هستم که میخوام واکسن گارداسیل بزنم ،با توجه به این که پارتنرم قبلا با چند نفر دیگر در ارتباط بوده ولی الان هیچ گونه ضایعه ای میگه نداره و من هم ندیدم و خودم هم ندارم ازدواج هم نکردم و نمیتونم تست پاپ اسمیر و hpv بدم چطوری میتونم مطمعن باشم که سالم هستم؟ برای پارتنرم که ضایعه ای نداره تستی وجود داره که بتونه تشخیص بده؟ از اولین رابطه ما ۲ سال میگذره
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۴ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      در اکثر موارد جای نگرانی نیست

      ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر دارا شنبه ۵ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام ، من یک سال پیش ازدواج کردم و بعد از رابطه با خانمم ، برای خانمم مشکل پیش آمد ، و دکتر رفت و تست خانمم مثبت شد از ویروس HSV 2 . و من خودم الان هیچ علائم ندارم و کاملا مثل قبل هستم . خانم من می‌گوید که بعد از رابطه با من به این ویروس مبتلا شده و خیلی از این موضوع ناراحت . من هم دوست دارم تست بدهم ولی متاسفانه پزشک به من گفت نیازی نیست و آزمایشی برای مردان وجود ندارد . من خواستم بدانم چطور می‌توانم مطمئن بشوم ک منم مبتلا هستم و چطور باید درمان کنم خودمو . لطفا به من کمک کنید ممنونم آقای دکتر چون من خانمم به همین دلیل از من میخواهید جدا شود و منو سر زنش می‌کند . ممنونم با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۵ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      تست Anti HSV IgG , IgM برای تشخیص HSV2 کمک کننده است

      موفق

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۵ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام این عکسی که من فرستادم میشه زگیل تناسلی یا همون hpv اینو کرایو باید کرد یا لیزر کدام یک بهتر است و اینکه از کدام نوع هست خطرناکه ؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۵ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعات آپلود شود ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر اکرام دوشنبه ۱۵ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر جناب دکتر من الان شش سال زگیل تناسلی دارم ولی هیچ وقت به دکتر مراجعه نکردم هیچ ازمایشی هم ندادم الان خیلی نگرانم ک باید چکار کنم چون تعدادشون بیشتر شده حتی رو الت تناسلی هم زده الان باید چکار کنم به کجا مراجعه کنم یا چ دکتری
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری باشد بهترین و سریعترین روش درمانی که کمترین میزان عود را دارد لیزر است که فیلم لیزر را هم برات گذاشتم تا ببینی موفق

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۵ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    جناب دکتر روی قسمت ختنه گاه خشکی ایجاد شده و باعث وحود زخم شده میخواستم ببینم این زگیل تناسلی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      پماد کالندولا کمک کننده است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

    2. تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      ممکنه خطرساز باشه؟ راه درمان قطعی داره؟
    3. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در اکثر موارد جای نگرانی نیست ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر عطاری سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    جناب اقای دکتر جدیدا موضوع زگیل تناسلی و متاسفانه شایع شدن این بیماری در کشورمون زیاد مطرح میشه
    میخواستم بدونم ممکنه از طریق لمس شیرالات و سطوح هم منتقل بشه؟ ایا بعداز رفتن مهمان ها شست وشو سرویس بهداشتی با وایتکس و جوهرنمک یا شستن شیرالات اب و کف این ویروس رو پاک میکنه؟ میشه بیشتر درمورد انتقال از سطوح توضیح بفرمایید
    این واقعا نگران کنندس
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      شایعترین راه انتقال بیماری تماس مستقیم پوستی و تماس جنسی است

      اما راه های غیر مستقیم نیز گزارش شده است

      شانس انتقال از طریق لمس شیر آلات آلوده بسیار کم است

      ضد عفونی کردن سطوح با وایتکس کافی است

      موفق

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۲۱ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین،من قبلا با خانمی در رابطه بودم و فهمیدیم که ایشون اچ پی وی داره،یک سالی از هم دور بودیم،ایشون الان کاملا درمان شده و تستش منفیه،بهش پیشنهاد دادم که دوباره با هم باشیم و میگه الان من اچ پی وی دارم و نمیخواد به همین خاطر با هام باشه.راهی هست که بفهمم مبتلا به ویروس هستم یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۲۱ دی ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      معمولا تست HPV PCR کمک کننده است

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط