جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفاوت آفت و زگیل دهانی

تفاوت آفت و زگیل دهانی

فهرست مطالب

تفاوت آفت و زگیل دهانی چیست؟ زخم دهان یکی از مشکلاتی است که افراد می توانند به آن دچار شوند. چهار مورد از این زخم ها که معمولا به با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند عبارت اند از: تبخال، شانکر، زگیل دهانی و آفت دهان.

از میان این چهار نوع زخم های دهانی، فقط زخم های تبخال و زگیل توسط ویروس ایجاد می شوند. برای اطلاع از نوع زخم دهان و علت آن، باید به پزشک مراجعه شود. این زخم ها ممکن است شبیه به نظر برسند، اما تفاوت هایی دارند که برای درمان و پیشگیری اهمیت دارد. در ادامه مطلب، تفاوت آفت دهان با زگیل دهانی را توضیح خواهیم داد.

تفاوت آفت و زگیل دهانی چیست

تبخال دهان (Oral Herpes)

تبخال دهان که به آن زخم سرد نیز گفته می شود، تاول کوچک و دردناکی است که اغلب در اطراف لب ها ظاهر می شود. تبخال دهان معمولا پس از ترکیدن، خشک و پوسته پوسته می شود و طی یک هفته الی 10 روز بهبود می یابد. تبخال دهان معمولا توسط ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) ایجاد می شود. ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2) اغلب منجر به تبخال در ناحیه تناسلی می شود، اما می تواند تبخال دهانی را نیز ایجاد کند.

هر دو نوع ویروس هرپس بسیار مسری اند. به خصوص در صورتی که زخم های فعال وجود داشته باشد. ابتلا به ویروس هرپس اغلب در سنین پایین اتفاق می افتد. برای مثال، ممکن است زمانی که پدر یا مادر مبتلا به ویروس هرپس کودک خود را می بوسند، این ویروس را به کودک منتقل کنند. با این حال، تبخال های دهانی می توانند از طریق رابطه جنسی نیز ایجاد شوند. همچنین، استفاده از اشیاء آلوده به ویروس مانند ظروف غذا خوری و یا تیغ ریش تراش صورت نیز، می تواند منجر به انتقال این ویروس و ابتلا به تبخال شود.

زخم های شانکر (Chancres Sores)

زخم های شانکر در مرحله اولیه بیماری سیفلیس ایجاد می شوند. این زخم ها اغلب در اندام های تناسلی بروز پیدا می کنند، اما می توانند در مقعد، دهان، لب ها، زبان، لوزه ها، انگشتان، سینه ها و نوک سینه ها نیز ایجاد شوند. زخم های شانکر گرد، سفت و معمولا بدون درد هستند. از آنجایی که این زخم ها معمولا باعث ناراحتی فرد نمی شوند، اغلب مورد توجه قرار نمی گیرند. به ویژه زخم هایی که در داخل دهان ایجاد می شوند.

زخم های شانکر دهانی، یکی از علل انتقال بیماری سیفلیس از طریق رابطه جنسی دهانی می باشد و همین امر، منجر به افزایش ابتلا به سیفلیس در چند سال گذشته شده است. برخلاف تبخال و آفت های دهان، زخم های شانکر معمولا بدون درد هستند و با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان می شوند.

زخم های شانکر

زگیل دهانی

در صورتی که ویروس HPV به دهان منتقل شود، منجر به HPV دهانی می شود. این بیماری معمولا از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل شده و می تواند هم در زنان و هم مردان ایجاد شود، اما معمولا در بین مردان شایع تر است. مهم ترین علت عفونت های زگیل دهانی، رابطه جنسی دهانی محافظت نشده می باشد. سایر عوامل خطر ابتلا به این بیماری، شامل داشتن شریک های جنسی متعدد و بهداشت نامناسب دهان و دندان است.

عفونت HPV در صورت عدم درمان، معمولا طی 1 تا 2 سال به طور خود به خود بر طرف می شود، اما از آنجایی که ویروس HPV می‌تواند به صورت غیر فعال در بدن نهفته باشد، ممکن است هر زمان فعال شده و منتقل شود. HPV دهانی در طولانی مدت ممکن است منجر به سرطان اوروفارنکس (سرطان گلو) ‌شود. حدودا 70 درصد از موارد سرطان های اوروفارنکس، ناشی از ابتلا به HPV دهانی می باشد.

آفت دهان (Canker Sores)

آفت های دهانی نوعی زخم‌ غیر سرطانی اند که بر روی بافت ‌های نرم داخل دهان ایجاد می‌شوند. آفت های دهان معمولا گرد بوده و رنگ سفید با حاشیه قرمز دارند و می توانند به مدت چند روز دردناک باشند. علت بروز آفت های دهانی به طور دقیق مشخص نیست.

اما برخی عوامل محرک از جمله استرس، جراحت جزئی در داخل دهان، حساسیت به برخی مواد غذایی و کمبود برخی مواد مغذی در بدن، می توانند باعث ایجاد آفت های دهان شوند. زخم های آفت برخلاف تبخال از راه جنسی منتقل نمی شوند. همچنین، آفت های دهانی مسری نیستند اما ممکن است با برخی از بیماری های مسری در ارتباط باشند.

برای مثال، بروز آفت دهان در افراد مبتلا به عفونت حاد HIV شایع‌ تر است. زیرا ویروسHIV بر سیستم ایمنی بدن فرد اثرات منفی دارد. آفت های دهان در بیشتر موارد نیازی به درمان ندارند و معمولا طی یک الی سه هفته به طور خود به خود بهبود می یابند.

با این حال، موارد جدی یا آفت هایی که به مدت طولانی باقی می مانند، باید توسط پزشک بررسی شوند. در صورت ابتلا به آفت های بزرگ، بسیار ناراحت کننده و دردناک و یا آفت هایی که بیش از سه هفته طول می کشد یا با تب بالا همراه است، باید به پزشک مراجعه شود. 

بروز آفت های دهانی به طور مکرر، می تواند نشان دهنده ابتلا به مشکلات و بیماری های دیگری نیز باشد. برای مثال، ممکن است نشان دهنده کمبود برخی مواد مغذی در رژیم غذایی و یا ضعف سیستم ایمنی به دلیل ابتلا به یک بیماری باشد.

سخن آخر

اگر دچار زخم های غیر معمول در دهان خود و یا اطراف آن شدید، و یا احتیاج به اطلاعات دقیق تری در مورد تفاوت آفت و زگیل دهانی برای شما پیش آمد، بهتر است به پزشک و یا دندانپزشک خود مراجعه کنید. پزشک می تواند با مشاهده زخم و یا انجام برخی آزمایشات، نوع زخم و علت آن را تشخیص داده و درمان مناسب را تجویز کند.

اگر از نوع زخم دهان و مسری بودن یا نبودن آن اطلاعی ندارید، باید هنگام تماس نزدیک و یا ارتباط عادی با افراد دیگر احتیاط کنید. همچنین، به خاطر داشته باشید که برخی از بیماری ها می‌توانند باعث ایجاد این زخم‌ ها شوند.

این بیماری ها ممکن است حتی زمانی که زخم‌ ها بروز پیدا نکرده اند، به افراد دیگر منتقل شوند. اگر رابطه جنسی دهانی ایمن باشد، خطر انتقال بیماری های مقاربتی، از جمله HPV کاهش می یابد.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ..... یکشنبه ۴ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر من تو زبانم یدونه گوشت در اومده بود به پزشک ENTمراجعه کردم وایشان ان را برداشتن.ونمونه برداری کردن.جواب آزمایش
    وقتی درمورد این ویروس دکتر بهم توضیح داد.فقط اشارش به رابطه جنسی بود که من اصلا ندارم
    پس چیه این....
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۴ تیر ۲( 9 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی در برخی موارد زگیل های دهانی در تماس های غیر جنسی نیز ایجاد می شود. در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر مونا دوشنبه ۲۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر لوزه سمت راستم حدود ۲۰روز بزرگ شده فقط سمت راست داخل اینترنت خودنم hpvباعث سرطان لوزه میشه؟ من داخل دهنم هیچ گونه ضایعه ندارم ؟ آیا زگیل باعث این شده؟ اصلا hpvباعث سرطان لوزه میشه؟۲۶ساله هستم اگه hpvبخواد سرطان بشه داخل دهان چندسال طول میکشه؟ لطفاً جواب بدید آقای دکتر؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعه ارسال گردد یا بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر روژان پنجشنبه ۱۱ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    ببخشید من اینا دو طرف زبونم تهش درومده یمدتم خیلی گرمی جات مصرف کردم دکتر هم گفتن چیز مهمی نیست فعلا مراعات غذایی انجام بده ولی من استرس دارم میخاستم بدونم رگیل تناسلی هستش یا نه قبلا ی ضایعه رو ناخیه تناسلی داشتم ولی جواب hpv منفی درومده بود و زگیل نبود
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۱۱ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی زگیل مطرح نیست

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر مهسا پنجشنبه ۱۱ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    من ویروس hpv نوع ۱۶ گرفتم. ناحیه واژن دوتا زگیل تناسلی دارم. و روی لبم دو سه بار یچیزی مثل آفت یا مثل تبخال زد بعد چند روز خودش از بین رفت. میخواستم بدونم اون زمان که لبم اونجوری شده بود احتمال انتقال به کسی بدون رابطه جنسی و دهانی وجود داشته؟ مثلا به افراد خانواده امکان داره که انتقال داده باشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۱۱ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      سلام جانم

      در اکثر موارد جای نگرانی نیست ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر فرزانه پنجشنبه ۱۱ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    درود جناب دکتر عزیز..خسته نباشید..ببخشید مدتیه بر روی کناره زبانم یه ضایعه ای دیدم که تقریبا رنگش سفید-صورتی هست..درد و خونریزی هم اصلا نداره..حتی فشارم میدم درد نداره..تاحالا رابطه جنسی و دهانی هم اصلا نداشتم..فقط یک بوسه کوچک داشتم که شاید مخاط دهانشان وارد دهانم شده باشه اصلا یادم نیست..ولی خیلی کوتاه و در حد چند ثانیه بود..سمت دیگر زبانم هم انگار یه جوریه که نمیدونم شاید طبیعیه و من حساس شدم..الان خیلی نگرانم که نکنه این ضایعه زگیل باشه و من اچ پی وی گرفته باشم..ممنونتون میشم اگه محبت کنین و عکس رو چک کنین و طبق عکس نظرتون رو بفرمایید..صمیمانه سپاس گذارم..
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۱۱ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی بهتره در اولین فرصت برای نمونه برداری و ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر Reyhane دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر یک سری دانه های ریز داخل دهانم دیدم بنظرتون زیگیل هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی زگیل مطرح نیست

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر طنین چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    این زائده ها زگیل هستن؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      بر اساس عکس ارسالی شواهدی از زگیل مطرح نیست

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر یکتا چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام جناب دکتر
    یکی از اقوام ما روی صورتش زگیلی درومده بود شکلش شبیه تناسلی بود اما اول جوش بوده بعد زگیل شده بوده. در صورتی که زگیل تناسلی باشه ایا با روبوسی اون زگیل به بقیه منتقل میشه؟ ایشون هیچ نوع ضایعه ای درون دهان و اندام های تناسلی خودشون ندارن. اگه بوسه خیلی کوتاهی داشته باشه کسی با این فرد ایا از طریق دهان ویروس hpv منتقل میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      نگران نباش

  • تصویر کاربر محدثه چهارشنبه ۳۰ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    دوماهه بالای لبم یدونه زده اندازشم ثابته.نمیدونم چیه استرس دارم خطرناک نباشه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۳۰ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      علیک سلام جانم

      در ادامه سوال عکس ضایعات ارسال گردد ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر سحر دوشنبه ۲۱ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.. برادرم زگیل تناسلی داره... اصلا فاصله رعایت نمیکنه.. امروز من هم در دهانم یه چیز سفت دیدم خیلی نگرانم عکس وبراتون میفرستم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۱ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      در عکس ارسالی شواهدی از زگیل مشاهده نمی شود

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

    2. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۱ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      در عکس ارسالی شواهدی از زگیل مشاهده نمی شود

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط