جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تفاوت اسپرم و مایع منی چیست؟

تفاوت اسپرم و مایع منی چیست؟

فهرست مطالب

اسپرم و مایع منی هر دو در اندام تناسلی مردان تولید می‌شوند و نقش مهمی در لقاح و بارور کردن تخمک ‌دارند. اما هنوز هم بسیاری از افراد تفاوت اسپرم و مایع منی را نمی‌دانند. در این مقاله توضیح خواهیم داد که تفاوت اسپرم و مایع منی چیست.

تفاوت اسپرم و مایع منی

اسپرم یک سلول تولید مثل در مردان است، که یک سر بیضی شکل و یک دم بلند دارد و در لقاح و بارور کردن تخمک های زنان، نقش دارد. ترکیبی از مایعات، به اسپرم کمک می کنند تا به تخمک برسد. این ترکیب، مایع منی نامیده می شود. بنابراین، مایع منی برای حمل و انتقال اسپرم از دستگاه تناسلی مردان به دستگاه تناسلی زنان، تولید می شود.

عکس اسپرم:

تفاوت اسپرم و مایع منی

مایع منی حاوی برخی مواد مغذی است، که به زنده ماندن اسپرم و تحرک اسپرم، برای رسیدن به تخمک کمک می کند. اسپرم در لقاح و باروری تخمک نقش دارد، در حالی که نقش مایع منی، کمک به اسپرم برای رسیدن به تخمدان است.

اسپرم چیست؟

اسپرم دائما در بدن مردان تولید می شود. اعتقاد بر این است که ​​در هر ثانیه، حداقل 1500 سلول اسپرم در مردان ساخته می شود و بالغ شدن اسپرم، حدودا دو ماه طول می کشد. در نصف قاشق چایخوری مایع منی، حدودا 30 تا 200 میلیون اسپرم وجود دارد.

اسپرم معمولا شامل سه قسمت سر، قسمت میانی و دم می باشد و سر آن حاوی DNA است که از کروموزوم ها ساخته شده است. در قسمت میانی اسپرم، تعدادی میتوکندری وجود دارد که انرژی لازم برای تحرک آن را فراهم می کنند. دم اسپرم به حرکت رو به جلو آن کمک می کند. تعداد اسپرم ها و تحرک اسپرم، دو عامل مهم هستند که بر باروری مردان تأثیر می گذارند. اسپرم ها می توانند تا پنج روز در دستگاه تناسلی زنان زنده بمانند.

مایع منی چیست؟

مایع منی، مایعی به رنگ خاکستری مایل به سفید، و حاوی اسپرم است که از غدد جنسی مردان ترشح می شود. مایع منی، شرایط لازم برای تغذیه و تحرک اسپرم ها را فراهم می کند. به فرآیند خروج مایع منی از بدن مردان، انزال گفته می شود.

تفاوت اسپرم و تخمک

سلول های تخمک در واقع برعکس سلول های اسپرم هستند. اصلی‌ترین و بارزترین تفاوت این است که سلول‌های تخمک در دستگاه تناسلی زنانه تولید می‌شوند، در حالی که سلول‌های اسپرم در بیضه‌ها که بخشی از دستگاه تناسلی مردان هستند، رشد می‌کنند.

از سوی دیگر، در حالی که اسپرم‌ها یکی از کوچک‌ترین سلول‌های بدن مرد هستند، تخمک‌ها یکی از بزرگترین سلول‌های موجود در بدن زنان انسان هستند.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر برمک شنبه ۱۴ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام لکه قرمز درقسمت بالای انتهای آلت ایجاد شده برجستگی نداره به اندازه یک پهنای نخود هست .قرمز شده پوست انگار نداره.و گاها سفید میشه . در اطراف این این حلقه دایره ای پوسته پوسته شده انگار پوسته های خود آلت هست .عکس خدمتتون ارسال کردم .ممنون میشم بیماری بفرمایین .و طریق درمانشم بفرمایین سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۱۴ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی ممکنه پسوریازیس یا لیکن پلان یا اگزما مطرح باشه. در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد معمولا پماد کالندولا کمک کننده است

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط