جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا قرص فولیک اسید برای پوست مفید است؟

آیا قرص فولیک اسید برای پوست مفید است؟

فهرست مطالب

آیا قرص فولیک اسید برای پوست مفید است؟ بیشتر افراد اولین بار در دوران بارداری خود نام فولیک اسید را می‌شنوند، زیرا پزشکان اغلب به مادران باردار توصیه می‌کنند که برای حفظ سلامت کودک خود، مکمل های فولیک اسید را مصرف کنند.

اما مصرف این ویتامین فقط برای زنان باردار مفید نیست. این ویتامین سلامت افراد را بهبود می بخشد و به درخشندگی پوست کمک می کند. در ادامه مطلب، فواید فولیک اسید برای پوست را توضیح خواهیم داد.

فولیک اسید چیست؟

فولیک اسید از فولات ساخته می شود. فولات در واقع شکل طبیعی ویتامین B9 و فولیک اسید شکل مصنوعی این ویتامین است. فولات بدن را تشویق می کند تا سلول های خونی جدید و سالم بسازد و بدین طریق، از کم خونی جلوگیری می کند. بسیاری از مواد غذایی که معمولا در خانه ها یافت می شوند، سرشار از فولات و فولیک اسید هستند. از جمله:

  • سبزیجاتی مانند اسفناج، کاهو، کلم بروکلی، آووکادو، مارچوبه، بامیه
  • غلات صبحانه (کورن فلکس) و سایر غلات
  • برخی از نان ها و آرد
فولیک اسید چیست؟

در برخی از کشورها، تولید کنندگان آرد محصولات خود را با فولیک اسید غنی می کنند، تا از بروز نقایص مادرزادی در سراسر کشور جلوگیری کنند.

فواید فولیک اسید برای مردان

مصرف فولیک اسید به طور ویژه فوایدی برای مردان دارد. از جمله:

  • تولید اسپرم های سالم تر

برخی مطالعات نشان می دهد مردانی که به طور منظم فولیک اسید مصرف می ‌کنند، نسبت به افرادی از مکمل‌ های فولیک اسید استفاده نمی کنند، کمتر دچار اختلالات اسپرم می شوند.

  • کاهش ضد اجتماعی بودن

مردان معمولا بیشتر از زنان دچار علائم اختلال شخصیت ضد اجتماعی می شوند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل های فولیک اسید، عملکرد اجتماعی فرد را بهبود می بخشد و می تواند رفتارهای ضد اجتماعی مردان مبتلا به بیماری های روانی را کاهش دهد.

  • بهبود سلامت قلب

مشکلات و بیماری های قلبی، یکی از علل اصلی مرگ و میر در مردان است. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل های فولیک اسید، به افزایش سلامت قلب کمک می کند.

فواید اسید فولیک برای زنان

مصرف فولیک اسید در زنان به سلامت باروری کمک می کند.

✔️ بارداری های سالم

یکی از مهم ترین علل مصرف قرص و مکمل های فولیک اسید در دوران بارداری، پیشگیری از سقط جنین و همچنین نقص های مادرزادی است. مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل های فولیک اسید در زنان، احتمال دوره بارداری کامل و تولد نوزاد سالم را افزایش می دهد.

عوارض تریکومونیازیس برای بارداری

✔️ پیشگیری از نقص های مادرزادی

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکمل های فولیک اسید در دوران بارداری، احتمال تولد نوزادان با مشکلات مادرزادی از جمله آنانسفالی، اسپینا بیفیدا یا مهره شکاف دار (یک بیماری مادرزادی مربوط به ستون فقرات و نخاع) و نقص های لوله عصبی را کاهش می دهد.

✔️ کاهش ابتلا به افسردگی

زنان نسبت به مردان بیشتر دچار افسردگی می شوند. مطالعات نشان می دهد کمبود فولیک اسید، با افزایش موارد ابتلا افسردگی مرتبط است. همچنین، مصرف مکمل های فولیک اسید به همراه داروهای ضد افسردگی، به برطرف شدن علائم افسردگی کمک می کند.

فواید فولیک اسید برای پوست

از آنجایی که فولیک اسید به طور کلی برای سلامت بدن مفید است، مصرف آن برای پوست نیز فوایدی دارد.

  • سفت شدن پوست

یکی از مطالعات علمی انجام شده نشان می دهد که استفاده از فولیک اسید می تواند تولید کلاژن در پوست را افزایش داده و به سفت شدن و همچنین جوانسازی پوست کمک کند.

  • کاهش آسیب ناشی از نور خورشید

استفاده از فولیک اسید به صورت موضعی، برخی از آسیب های ظاهری ناشی از نور خورشید را کاهش می دهد. از جمله: کاهش آسیب به DNA سلول های پوست، بهبود قوام و سفتی پوست و همچنین کاهش چین و چروک های پوست.

محصولات حاوی فولیک اسید

فولیک اسید در اشکال تجاری زیر موجود است:

  • قرص و کپسول مکمل
  • پودر
  • مرطوب کننده
  • ژل
  • کرم
  • سرم
  • نان و آرد غنی شده
  • غلات غنی شده

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شهلا چهارشنبه ۲۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام ببخشید من پوستم مدام خارش داره خیلی دکتر رفتم تا به الا داروی پیدا نکردم که پوستم ارام به شه آخرین بار که رفتم دوروز پیش بو د که برام قرص فولیک اسید تجویز کرده ای خوبه یابد
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۲۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش)

      سلام جانم

      نگران نباش و مطابق فرمایش پزشک معالج اقدام کن

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط