جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت جوش زیر چانه و گلو

علت جوش زیر چانه و گلو

فهرست مطالب

اگر معمولا پیشانی و T زون (ناحیه T شکل از پیشانی تا روی بینی) شفافی دارید، اما در خط فک و گردن خود دچار جوش های زیادی می شوید، باید بدانید که تنها نیستید. بروز جوش ها بر روی گردن، یک اتفاق بسیار شایع است.

عواملی مانند تغییرات هورمونی به دلیل چرخه قاعدگی و همچنین افزایش سطح استرس، می تواند باعث ایجاد این جوش ها شود. در ادامه مطلب، علت جوش زیر چانه و گلو را توضیح خواهیم داد.

علت بروز جوش ها بر روی خط فک چیست؟

در رابطه با علت جوش زیر چانه و گلو باید گفت که، ناحیه چانه و خط فک، شایع ترین محل بروز آکنه می باشد (به خصوص در زنان بالای 20 سال). به دنبال نوسانات هورمونی و کاهش مراقبت از پوست، باکتری های موجود بر روی پوست رشد می کنند و جوش ها ایجاد می شوند. بدترین قسمت ماجرا این است که از بین بردن لکه های این ناحیه، می تواند بسیار دشوار باشد.

علت بروز جوش ها بر روی خط فک چیست؟

آکنه های کیستیک بر روی خط فک

جوش‌ های چانه و خط فک، معمولا کیستیک (جوش ‌های قرمز و بزرگ‌ تر در عمق پوست) هستند. به همین علت، درمان های ضد جوش، اغلب سطح این جوش ها را خشک می کند اما همچنان یک برآمدگی در زیر پوست باقی می ماند.

همچنین، از آنجایی که این جوش ها بزرگ و دردناک هستند، می‌ توانند 1 تا 2 هفته باقی بمانند و زخم ‌های قرمز و تیره ‌ای را روی پوست به جا بگذارند که این لکه ها، حتی برای مدت طولانی ‌تری باقی می ‌مانند.

چه عواملی باعث ایجاد جوش و آکنه بر روی خط فک می شود؟

  1. تغییرات هورمونی

جوش های خط فک و گردن، معمولا در زمان قاعدگی (پریود شدن) شما ظاهر می شوند. قبل از شروع چرخه قاعدگی، پروژسترون بیشتری در پوست وجود دارد که باعث احتباس آب می شود و در نتیجه پوست شما پف کرده تر به نظر می رسد.

این اتفاق به منافذ پوست فشار وارد می کند و منافذ تنگ تر می شوند. همچنین، به دلیل عدم تعادل سطح هورمون‌ ها و افزایش تستوسترون طی تغییرات هورمونی قبل از قاعدگی، چربی پوست غلیظ ‌تر می ‌شود و در نهایت ممکن است جوش هایی بر روی پوست ظاهر شوند.

  1. برخی از عادت ها

برخی عادات نیز می توانند جوش های خط فک را تشدید کنند. برای مثال، خوابیدن روی دست ها می تواند باعث انتقال آلودگی و میکروب ها از دست به صورت شود. گرمای دست ها باعث از بین رفتن میکروب ها نمی شود.

بلکه در عوض محیط مناسبی برای رشد باکتری ها فراهم می کند. این امر در مورد فشار های فیزیکی بر روی پوست نیز صادق است. استفاده از وسایلی مانند کلاه های ایمنی با بند های خیلی تنگ، می تواند باعث تحریک پوست شده و منجر به بروز آکنه های کیستیک شود.

  1. استرس

هورمون ‌هایی که در زمان استرس ترشح می شوند (از جمله کورتیزول) باعث ترشح برخی مواد شیمیایی می ‌شوند، که خونرسانی به پوست را افزایش می ‌دهند. این امر می ‌تواند باعث ایجاد جوش و قرمزی بر روی پوست شود. البته خود هورمون ‌ها نیز می‌ توانند منجر به جوش شوند. علاوه بر این، استرس پاسخ ‌های ایمنی بدن را تغییر می ‌دهد که این امر، می‌ تواند بروز برخی از بیماری‌ های پوستی (مانند روزاسه و اگزما) را تحریک کند.

Molluscum Contagiosum

چگونه می توانید از ایجاد جوش ها بر روی گردن خود جلوگیری کنید؟

روتین پوستی مناسب داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که هنگام شستن صورت، به راحتی ممکن است از شستن نواحی اطراف صورت (از جمله خط فک) خود غفلت کنید. بنابراین مطمئن شوید که این نواحی را نادیده نمی گیرید. بهتر است هنگام شستن صورت، لباسی بپوشید که نگران خیس شدن آن نباشید. زیرا بیشتر اوقات ممکن است بخاطر همین موضوع خط فک و گردن خود را به خوبی نشویید.

می توانید از پاک کننده های پوست حاوی سالیسیلیک اسید استفاده کنید. این مواد به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کنند. همچنین بهتر است شستشوی پوست خود را از ناحیه ای که معمولا نادیده گرفته می شود شروع کنید. مثلا به جای اینکه ابتدا صورت خود را بشویید، از گردن شروع کنید.

در این صورت احتمال کمتری وجود دارد که شستن صورت را فراموش کنید. می توانید شستشوی پوست خود را از گردن شروع کرده و با حرکات دورانی به سمت نواحی بالاتر بروید و سپس صورت خود را نیز بشویید.


جوش های خود را نترکانید.

احتمالا قبلا نیز این توصیه را شنیده ‌اید. اما بر خلاف آن عمل کرده اید و تسلیم وسوسه ترکاندن جوش های خود شده‌ اید. اما جوش ‌های سرسفید با جوش های کیستیکی که بر روی خط فک شما ظاهر می شوند، کاملا متفاوت اند. در مرکز جوش های سرسفید، کمی چرک وجود دارد که معمولا می تواند با استفاده از یک کمپرس گرم خارج شود. اما جوش کیستیک “سر” ندارد و به صورت یک برآمدگی قرمز و دردناک ظاهر می شود.

این جوش ها را به هیچ وجه نباید فشار بدهید. زیرا در واقع نمی توانید آن ها را بترکانید و اگر چنین کاری کنید، ممکن است عفونی شوند، که در این صورت می توانند عفونت را به نواحی دیگر پوست نیز منتشر کنند. حتی اگر بتوانید چرک را از داخل جوش خارج کنید، چنانچه کیست در زیر پوست باقی بماند، می تواند دوباره رشد کند و متاسفانه به دلیل اینکه زیر پوست است، کرم‌ های ضد جوش معمولی ممکن است موثر نباشند.

اگر متوجه شدید که جوش های شما این گونه هستند، می توانید با استفاده از یک محلول شستشوی حاوی سالیسیلیک، نواحی درگیر را به آرامی لایه برداری کنید، تا از شر سلول های مرده پوست خلاص شوید. سپس می توانید باکتری های موجود در فولیکول را با استفاده از محصولات حاوی بنزوئیل پروکساید از بین ببرید. اگرچه این جوش ها فورا از بین نمی روند، اما می توانید بدون اینکه آسیبی ایجاد کنند، از شر آن ها خلاص شوید.


مراقب کلاه ایمنی آلوده خود باشید.

اگر دوچرخه‌ یا موتورسوار هستید و از کلاه ایمنی با بند ‌هایی استفاده می‌کنید که روی خط فک شما قرار می ‌گیرد، هر از گاهی آن را از سر خود بردارید و همچنین بعد از استفاده از آن، در اسرع وقت دوش بگیرید تا احتمال بروز جوش ها به حداقل برسد.

بیشتر بدانید…

تریکوموناس واژینالیس چیست؟

به رژیم غذایی خود توجه کنید.

صراحتا، هیچ رژیم غذایی وجود ندارد که برای شفافیت پوست مفید باشد. زیرا جوش ها اغلب به دلیل ترکیبی از تاثیر هورمون ‌ها، ژنتیک و سطح استرس شما ایجاد می شوند. اگرچه شواهدی وجود دارد که نشان می ‌دهد در برخی افراد، کاهش مصرف لبنیات مانند شیر گاو و پنیر می ‌تواند به کاهش جوش ها کمک کند.

همچنین شواهد جدیدی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه داشتن رژیم غذایی سرشار از قندهای تصفیه شده، ممکن است جوش ها را تحریک کند. بنابراین بهتر است خوراکی هایی مانند شیرینی جات، کیک، بیسکوییت و… را در حد اعتدال مصرف کنید.

علاوه بر این، مصرف مواد غذایی سالم و تقویت‌ کننده زیر نیز، می ‌تواند برای پوست شما مفید باشد:

سبزیجات برگدار:

این مواد غذایی سرشار از کلروفیل و ویتامین ها و مواد معدنی هستند که باعث سلامت پوست می شوند. از جمله:

  • شاهی
  • اسفناج
  • کلم بروکلی
  • کلم پیچ

مواد غذایی سرشار از روی (زینک):

مصرف زینک به کاهش باکتری های مولد آکنه، کاهش پاسخ التهابی پوست به باکتری ها و کاهش فعال شدن کراتینوسیت ها (سلول هایی که کراتین تولید می کنند) کمک می کند. این ماده همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند از پوست شما در برابر عوامل محیطی مانند آلودگی ها محافظت کند. برخی مواد غذایی حاوی زینک عبارتند از:

  • آزیان صدف دار (برای مثال خرچنگ، میگو، صدف سیاه و…)
  • گوشت مرغ
  • تخمه آفتابگردان و تخم کدو
  • آجیل و مغزها
  • حبوبات

 مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن:

بتا کاروتن یکی از اشکال ویتامین A است که اغلب از طریق رژیم غذایی دریافت می شود و در صورت نیاز، بدن شما آن را به رتینول تبدیل می کند. رتینول به حفظ کلاژن در سلول های پوست کمک می کند و باعث تقویت رشد سلول های سالم می شود. این مواد غذایی شامل میوه ها و سبزیجات زرد یا نارنجی رنگ است. مانند:

  • هویج
  • زردآلو
  • کدو حلوایی
  • انبه

 پروبیوتیک ها:

بر اساس یکی از مطالعات انجام شده، باکتری های موجود در روده، ممکن است باعث التهاب در سراسر بدن شوند که این اتفاق به نوبه خود می تواند بر جوش های پوست نیز تاثیر بگذارد. از آنجایی که پروبیوتیک ها می توانند التهاب و اضطراب را کاهش دهند، دانشمندان معتقدند که این مواد ممکن است به کاهش جوش ها نیز کمک کنند.

برخی مواد غذایی حاوی پروبیوتیک عبارتند از:

  • ماست
  • کومبوچا (نوعی نوشیدنی حاصل تخمیر چای)
  • کیمچی (نوعی غذای کره ای که از سبزیجات تخمیر شده تهیه می شود)
  • کفیر (نوعی نوشیدنی تخمیر شده از شیر)

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شمس یکشنبه ۶ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من برای درمان اکنه های صورتم دکتر داروی هورمون داده ایک ماه اول ب طور وحشتناکی صورتم پر از جوش های چرکی با التهاب شده بود الان ک ماه دوم ک استفاده میکنم صورتم پر از جای جوش های قرمز پر رنگ هست ک کمی خارش هم داره باید چکار کنم یک ماه دیگ باید دارو بخورم تا تموم بشه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۶ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      علیک سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار صابون کلیندا بزن

      روزانه 2 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر حلما یکشنبه ۶ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام زیرچونم جوش میزنه، قبل اینکه جوش بزنه اول خارش داره بعد جوش درمیادجوشام خیلی دردناکه بعدچندروزکه خوب میشه لک سیاه میوفته روپوستم چیکارکنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۶ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار صابون کلیندا بزن

      روزانه 2 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر شیوا پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    چطور جوش های صورت رو برطرف کرد
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      علیک سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار صابون کلیندا بزن

      روزانه 3 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر طاهره چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    درود ،پوست صورتم به دلیل ترکاندن جوش‌های عمیق دوار لکه سفید شده ،لطفا برای درمان این لکه ها راهنمایی بفرمایید. خانم 40ساله ..
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی لیزر باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر م.ه سه شنبه ۲۸ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    نمیدونم چرا یدفعه تو ناحیه چانه و فک و قسمت پایین صورت جوش زدم هرکاری کردم خوب نشد مشکل هورمونی هم ندارم آزمایش دادم دگ خسته شدم نمیدونم واسه چیه الانم تبخال زدم یدفعه؟؟ چیکار کنم لطفا کمکم کنید لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۲۸ تیر ۱( 1 سال پیش)

      علیک سلام

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی لیزر باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر الی دوشنبه ۱۳ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر چند روزی هست ک چونم وزیر گردنم جوش زده جوشهای دور لبم وچانم قرمز رنگن ولی زیر گردنم فقط دست میکشیم احساس میکنم الان میخواستم سوال کنم برای بهبودش چ پماد یا دارویی استفاده کنم ک خارشش کمتر شه و حوشها بر طرف شه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۳ تیر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار صابون کلیندا بزن

      روزانه 3 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر Narjes دوشنبه ۱۳ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من از دوازده سالگی بدنم شروع به جوش زدن کرده کلا کمرم پر شده از جوش روی شکم و قفسه سینه روی بازو هام روی شانه و... تا الان که هجده سالمه خوب نشده حتی تازگی ها روی گردنم هم جوش میزنه و اینها خیلی من رو آزار میده چون همشون در نهایت تبدیل به لکه میشن و ظاهر زشتی رو به بدنم دادن. لطفا راه درمانش رو بهم بگید. ..ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۳ تیر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار صابون کلیندا بزن

      روزانه 3 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر .. شنبه ۴ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    من تقریبا ۱۵ سالمه و صورتم به خصوص ناحیه کنار بینی و گونه و زیر فک ام پر از اکنه شده
    جوش هایی که زدم زیاد متورم نیستن ولی چرک داخلشون هستش و جوش های زیر چونه ام زخمی اند و درواقع زخم هاشون مونده و خیلی وقته از بین نمیره چیکار کنم که زخم و رنگ قهوه ایی مانندشون از بین بره؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۴ تیر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      روزانه یک بار صابون کلیندا بزن

      روزانه 3 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر سدیس شنبه ۴ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام همسر بنده از یک سمت صورت نزدیک یه سالی میشه از ناحیه زیر گردن جوشهای التهابی وزیر پوستی میزند بعد چند هفته که کلا حس میکنیم نابود شده مجددا بالا میزنن واقعا با اعصاب اقامون مجنگه لطفا میشه راهنماییکنین وهمچنین اطلاعتی بهمون بدین مچکرم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۴ تیر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      روزانه یک بار صابون کلیندا بزن

      روزانه 3 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر مریم شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.۲۷ ساله هستم و چند سال پیش خیلی جوش میزدم و آلان جای جوش دارم و ب تازگی متوجه شدم ک اطراف چانه و گردن و دور چشم لک افتاده لک های ریز ب شکل قهوه ای ؟؟؟؟درمان داره
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۸ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی لیزر باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط