جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا خود ارضایی باعث جوش و آکنه می شود؟

آیا خود ارضایی باعث جوش و آکنه می شود؟

فهرست مطالب

آیا فکر می کنید خود ارضایی منظم می تواند دلیلی برای جوش و آکنه صورت باشد؟ در ادامه مطلب، مباحث مربوط به خود ارضایی و جوش را بیشتر توضیح خواهیم داد.

در رابطه با خود ارضایی و جوش باید گفت که به طور کلی، فرضیات و تصورات اشتباهی در مورد خود ارضایی وجود دارد که به دلیل عدم تحقیقات علمی کافی در این زمینه می باشد. اما یک چیز واضح است. خود ارضایی و تغییرات هورمونی، به هم مرتبط هستند.

خود ارضایی و جوش

آیا خود ارضایی می تواند باعث به وجود آمدن آکنه شود؟

همه ی ما می دانیم تغییرات هورمونی بر اثر بلوغ اتفاق می افتند و باعث می شوند، بدن چربی بیشتری ترشح کند. این موضوع منجر به مسدود شدن منافذ و ظاهر شدن جوش های بیشتر روی صورت می شود. اما در این زمان، افراد تغییراتی را در هورمون های خود احساس می کنند و شروع به خود ارضایی می کنند. بنابراین آیا خودارضایی موجب آکنه می شود؟ خیر. خودارضایی تأثیر بسیار کمی روی هورمونها دارد.

در رابطه با خود ارضایی و جوش نیز باید گفت که، از آنجا که خود ارضایی و جوش زدن هر دو در دوران بلوغ اتفاق می افتند، بسیاری از افراد فکر می کنند خود ارضایی به تنهایی در تشکیل آکنه های صورت نقش دارد. درست است که خودارضایی و آکنه هر دو با موضوع هورمون ها مرتبط هستند، اما این که خود ارضایی موجب بروز آکنه می شود، افسانه ای بیش نیست.

در دوران بلوغ، بدن دچار تغییرات زیادی می شود. برخی از این تغییرات، علائم معمول بلوغ هستند و گهگاهی اتفاق می افتند. به همین ترتیب، جوش ها یا آکنه های تصادفی نیز بر اثر بلوغ ظاهر می شوند. بنابراین خود ارضایی کردن یا تعداد دفعات آن، ربطی به جوش زدن ندارد. بنابراین دفعه ی بعد که عبارت “آیا خود ارضایی موجب جوش زدن می شود؟” را در گوگل سرچ می کنید، خودتان جواب را از قبل می دانید.

منشأ این تصور اشتباه از کجاست؟

در دوران بلوغ، بدن تغییرات عمده ای را تجربه می کند که با تغییرات سطوح هورمونی همراه است و با علائم و نشانه های مختلفی خود را نشان می دهند. یکی از رایج ترین نشانه های افزایش هورمون ها، آکنه و خود ارضایی می باشد. زمانی که وارد مرحله ی بلوغ می شوید، طبیعی است که بدن، به مقدار بیشتری تستوسترون و آندروژن های دیگر را تولید می کند. وقتی که سطوح هورمونی بالاتر می روند، بدن سبوم بیشتری تولید می کند.

ارتباط خود ارضایی و جوش

سبوم، به ترشح روغن از غدد چربی گفته می شود که نقش اولیه آن، حفاظت از پوست و قفل کردن رطوبت درون پوست است. این ماده، به حفظ قابلیت ارتجاعی پوست کمک می کند و رطوبت زیاد از حدی را جذب نمی کند. اما در دوران بلوغ، غدد چربی پوست معمولاً به علت نوسانات هورمونی، بیشتر از حد معمول سبوم ترشح می کنند. این موضوع به نوبه خود، باعث چرب شدن بیش از حد پوست و مسدود شدن منافذ می شود. تمام این موارد در نهایت منجر به بروز آکنه می شوند.

بنابراین، خودارضایی تأثیری روی غدد چربی ندارد و آنها را تنظیم نمی کند. گفته می شود این تصور غلط به این دلیل به وجود آمده است که از روابط جنسی قبل از ازدواج جوانان جلوگیری کند. وگرنه، هیچ رابطه ای میان خود ارضایی و جوش زدن وجود ندارد. تمام افراد در هر سنی، بدون در نظر گرفتن زندگی جنسی یا انجام خود ارضایی، ممکن است دچار آکنه شوند.

اما آیا خود ارضایی تأثیری روی هورمون ها ندارد؟

خود ارضایی به علت تغییرات هورمونی رخ می دهد، اما موجب فعالیت هورمونی کافی برای تأثیر بر شرایط پوستی نمی شود. مطابق با تحقیقات زیاد، ارگاسم در مردان منجر به افزایش اندکی در سطوح تستوسترون می شود. تحقیقات می گویند که افزایش در سطح تستوسترون بسیار اندک است و پس از اوج گیری لذت جنسی، به حالت طبیعی برمی گردد. نوسانات هورمونی در طول خود ارضایی ناچیز است و به اندازه ای نیست که منجر به ظاهر شدن آکنه و جوش شود.

پس در واقع چه چیزی موجب ظاهر شدن آکنه و جوش می شود؟

جوش ها و آکنه ها به دلایل زیادی اتفاق می افتند، اما یک وجه اشتراک دارند و آن هم مسدود کردن منافذ است. اغلب اوقات، منافذ مسدود شده ناشی از گیر افتادن سلولهای پوستی مرده است که منجر به جوش های سرسیاه، جوش های سر سفید، جوش یا فولیکولیت می شود. آکنه همچنین بر اثر ورود باکتری به منافذ رخ می دهد که موجب التهاب و تشکیل آکنه یا کیست می شود.

این باکتری ها از محیط پیرامون ما و لمس وسایلی مانند موبایل، روبالشی، مبلمان و لوازم آرایش وارد منافذ پوست می شوند. همچنین، آکنه فقط روی پوست صورت ایجاد نمی شود و ممکن است در نقاط دیگری از بدن، کمر، قفسه سینه، شانه ها، بازوها، ران ها یا باسن ظاهر شود.

علت ایجاد جوش و آکنه

چگونه می توان آکنه را درمان کرد؟

روش های زیادی برای مقابله با آکنه وجود دارد. اولین اقدام، انتخاب درمان مناسب با توجه به مرحله آکنه است. بسیاری از داروهای بدون نسخه می توانند، اکثر انواع آکنه را درمان کنند. این درمان ها شامل صابون ها، ژل ها، شوینده صورت، لوسیونها و غیره می شوند. معمولاً این محصولات، حاوی این دو مواد تشکیل دهنده هستند که برای درمان آکنه های خفیف مؤثرند.

  • بنزوئیل پراکسید
  • سالیسیلیک اسید

برخی از محصولات بدون نسخه برای درمان جوش ها و آکنه ها ی خفیف، مواد تشکیل دهنده ی دیگری نیز دارند. بسیاری از افراد برای کنترل شرایط خود، ترکیبی از محصولات ارگانیک و داروهای ضدجوش بدون نسخه را امتحان می کنند. گرچه، اگر شرایط شما در خانه قابل درمان باشد، باید ظرف مدت 6 ماه تغییراتی را مشاهده کنید. اگر تغییری مشاهده نکردید، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. متخصص پوست ممکن است در ابتدا برای مقابله با علت های معمول جوش مانند منافذ مسدود شده، داروهای سبک و یا برای مقابله با فعالیت باکتری ها، آنتی بیوتیک تجویز کند. این داروها حاوی مواد زیر هستند و به شکل قرص، ژل، لوسیون و غیره در بازار موجودند.

*کلیندامایسین

* اریترومایسین

این مواد، با باکتری های عامل التهاب صورت مبارزه می کنند و به تسکین آکنه کمک می کنند. گاهی اوقات، پزشک ممکن است مجموعی از داروهای بدون نسخه مانند بنزوئیل پراکسید و آنتی بیوتیک ها را با هم تجویز کند. با این وجود، اگر شما دچار آکنه ندولار شدید باشید، پزشک ممکن است داروی ایزوترتینوئین را تجویز کند. با اینکه این کپسول برای درمان آکنه کیستیک بسیار مؤثر است، اما ممکن است عوارض جانبی جدی از جمله موارد زیر را به دنبال داشته باشد:

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

تأثیر ضد جوش های بدون نسخه در افراد مختلف ممکن است زمان ببرد و ممکن است حداقل 6 ماه طول بکشد تا نشانه هایی از بهبودی نمایان شوند. گرچه، اگر هیچ تغییری در شرایط آکنه پوست شما ایجاد نشد، باید به متخصص پوست مراجعه کنید و درمان شخصی سازی شده را شروع کنید.

اگر شما مبتلا به موارد کیست، ندول یا آکنه شدید هستید، مراجعه به متخصص پوست می تواند اولین اقدام در درمان شما باشد. پزشک می تواند با تجویز داروهای قوی تر، با شرایط پوستی شما بهتر مقابله کند.

جمع بندی:

برای نتیجه گیری، ما می توانیم بگوییم خود ارضایی موجب بروز آکنه نمی شود. اما ظاهر شدن جوش می تواند بر اثر تغییرات هورمونی و دوران بلوغ اتفاق بیفتد. در حقیقت خود ارضایی موجب افزایش سطوح تستوسترون می شود، اما این اتفاق زودگذر است و به اندازه ای نیست که سلامت پوست شما را تحت تأثیر قرار دهد. وقتی که افراد در دوران بلوغ خود ارضایی را شروع می کنند و به طور همزمان جوش می زنند، ممکن است گیج شوند و فکر کنند که خود ارضایی عاملی برای ظهور ناگهانی جوش ها می باشد.

لازم به ذکر است که هیچ دلیل دقیقی برای ظهور آکنه شناخته نشده است، به غیر از اینکه آکنه بر اثر ترشح بیش از حد چربی بر اثر نوسانات هورمونی رخ می دهد. آکنه می تواند دلایل بسیار دیگری نیز داشته باشد و به روش های مختلفی درمان می شود. در حالیکه آکنه خفیف نیازی به مراجعه به پزشک ندارد، اما موارد شدید باید با روش هایی مانند داروهای تجویزی، رژیم غذایی و تغییرات سبک زندگی درمان شوند.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ... جمعه ۲۹ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من یه سری جوش های خیلی زیاد سر کتف و شانه ام درومده میخواستم ببینم برای چیه هالا بعضیا میگن واسه‌ی چربیه پوست حالا نضر شما چیه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۲۹ دی ۲( 2 ماه پیش)

      سلام جانم

      شایعترین علت این پدیده اختلالات هورمونی است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۰ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    آقای دکتر برای رفع جوش چکاری انجام دهیم دارویی استفاده چیزی به صورتمون بزنیم میشه پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۰ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار صابون کلیندا بزن

      روزانه 2 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۶ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشین، آقای دکتر من جوشام تقریبا از بین رفتن اما جای قرمزیشون مونده با چه دارویی میتونم از بینشون ببرم ، خیلیا سرم ویتامینc را پیشنهاد میکنن آیا موثره؟ شما چه توصیه ای دارین؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۲۶ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      سلام جانم

      معمولا سرم یا کرم حاوی ویتامین سی کمک کننده است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۱ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    جای جوش روی صورت را با چه چیزی میشه درمان کرد

    وچه کنیم دیگه روی صورت جوش نزنیم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار صابون کلیندا بزن

      روزانه 2 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر هادی چهارشنبه ۱۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من ۱۶ سالم هست جوش کم دارم ولی جای جوش های قبلیم هنوز روی صورتم باقی مونده خیلی از شوینده ها استفاده کردم ولی خوب نشدم ممنون میشم اگه راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار صابون کلیندا بزن

      روزانه 2 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من ۱۶ سالم هست روی صورتم گونه ها و بیشتر روی پیشانی جوش های به صورت دانه های ریز هست ممنون میشم که راهنماییم کنید که چه دارویی هست که آنه را دراسرع وقت خوب یا کمتر کند ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 7 ماه پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار صابون کلیندا بزن

      روزانه 2 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر
    بنده ۴۲ سالمه و از حدود ۱۴ سالگی تاکنون با انواع آکنه درگیرم. بیش از همه آکنه های ندولار و کیستیک اذیتم میکنه و در کنار انواع داروهای ضدآکنه در دو مقطع هم از قرص ایزوتریتینوئین ۲۰ میلی گرم استفاده کردم (یکبار ۴ماه و بار دوم ۶ ماه هر روز یک قرص، وزنم حدود ۸۰ کیلوگرم هست) با این وجود و حتی در همین سن ۴۲ سالگی هنوز درگیر آکنه های شدید هستم . البته هر دو ماه یکبار به مدت ۱۰ روز کپسول سفالکسین ۵۰۰ هر ۶ ساعت استفاده میکنم که اثر موقتی داره. با توجه به اینکه آخرین دفعه‌ای که از ایزوترتینوئین استفاده کردم حدود ۹ سال پیش بود، آیا مجددا باید از این قرص استفاده کنم یا درمان دیگه‌ای لازمه؟ پیشاپیش از راهنمایی شما سپاسگزارم.
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۱۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی لیزر باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۳ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من اولین باره که جوش زدم الان باید چی کار کنم
    1. تصویر کاربر امیر سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      الان من چی کار کنم
    2. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۳ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار صابون کلیندا بزن

      روزانه 3 بار پل موضعی مترونیدازول بزن

      ممکنه نیاز به تجویز داروهای خوراکی یا لیزر نیز باشد

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امیرمحمد دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من صورتم بسیار جوش زده و یک بار رفتم پیشه یک دکتر همینجوری که صورتمو دید برام قرص نوروم اسکین و ویتامین Aبود یا B دقیق نمیدونم و بهم گفت آب زیاد،میوه،سبزیجات بخور و جلوی آفتاب نمون به نظرتون با این جزئیاتی که بهتون دادم میتونید بهم بگید چه چیزی خوبه مصرف کنم و آقای دکتر یه چیزه دیگه روی سینم و کمرمم جوش زدم به نظرتون سریعا پیشه یه متخصص پوست برم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی لیزر باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر علی شنبه ۲ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من جوش زیادی بر روی صورتم دارم چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      صابون کلیندا کمک کننده است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط