جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ایا اسپرم زرد باعث ناباروری میشود؟

ایا اسپرم زرد باعث ناباروری میشود؟

فهرست مطالب

باروری مردانه، تحت تأثیر عوامل بسیاری مانند اندازه، تعداد و رنگ اسپرم ها قرار می گیرد. مایع غلیظ و سفید رنگ، معمولاً نشان دهنده ی کیفیت اسپرم های سالم است.

اما اگر اسپرم شما تغییر رنگ دهد، چه اتفاقی می افتد؟

حداقل 7 رنگ اسپرم مختلف وجود دارد و هر رنگ نشان دهنده ی وضعیت سلامتی و باروری متفاوتی است. پزشک ممکن است مجموعه آزمایشات مختلفی مانند آزمایش تعداد اسپرم را توصیه کند، تا سلامت اسپرم شما را از نظر تعداد، شکل، رنگ و جهش اسپرم ها بررسی کند.

این آزمایش، مخصوصاً اگر مشکل باروری دارید، برای کمک به شناسایی علائم اختلال عملکرد جنسی، ضروری است. اگر فکر می کنید، آلت تناسلی یا اسپرم های شما مشکلی دارند، توصیه می شود با پزشک اورولوژیست مشورت کنید.

نعوظ بهتر در مردان

چه چیزی موجب تغیر رنگ اسپرم می شود؟

وقتی که مرد به انزال می رسد، اسپرم همراه با منی از آلت تناسلی ترشح می شود. رنگ اسپرم سالم، معمولاً سفید یا خاکستری است و بافتی غلیظ و ژله مانند دارد. گرچه، رنگ اسپرم می تواند تحت شرایط خاص تغییر کند. برای مثال، اسپرم آبکی نشان دهنده ی یک  مشکل در باروری مردانه است. شرایط سلامتی شما تعداد، جهش، شکل و رنگ اسپرم ها را تعیین می کند. برای افزایش قدرت باروری، توصیه می شود یک برنامه غذایی مناسب برای تقویت باروری مردان را امتحان کنید. مشکلات پروستات  و درمان های پس از عمل نیز، موجب تغییر رنگ اسپرم به قرمز یا قهوه ای می شوند. در ادامه به چند عامل برای تغییر رنگ اسپرم اشاره شده است:

رژیم غذایی: غذاهای غنی از سولفور، از بیماری های جدی مانند سرطان و دیابت جلوگیری می کنند. گرچه، غذاهای حاوی سولفور مانند سیر و پیاز می توانند اسپرم را به رنگ زرد در بیاورند.

ترکیب اسپرم با ادرار: هم اسپرم و هم ادرار از مجرای ادراری بیرون می آیند. اسپرم باقی مانده در مجرای ادراری می تواند با ادرار مخلوط شود که موجب تغییر رنگ اسپرم به هنگام انزال می شود.

عفونت پروستات: غده پروستات در پایه مثانه قرار گرفته است. باکتری هایی که مجرای ادراری را آلوده می کنند، ممکن است به غده پروستات منتقل شوند و موجب عفونت های جدید و در نتیجه تغییر رنگ اسپرم شوند.

به طور کلی، اسپرم آسیب دیده توانایی بارور کردن تخمک را ندارد. علاوه بر این، اسپرم آسیب دیده می تواند باروری مردانه را کاهش دهد. از اینرو، شرایط تغییر رنگ اسپرم بدتر می شود و در صورت درست درمان نشدن، منجر به ناباروری می شود. اگر شما نگران تغییر رنگ اسپرم خود هستید، تردید نکنید و با یک اوروژیست یا آندرولوژیست مشورت کنید. پزشک متخصص، دلایل تغییر رنگ اسپرم را شناسایی می کند و انواع درمان های مناسب را به شما توصیه می کند.

رنگ اسپرم چه چیزی را در مورد سلامتی شما نشان می دهد؟

اسپرم شفاف، سفید و خاکستری

اسپرم شفاف، سفید یا مایل به خاکستری، نشان دهنده ی اسپرم سالم است. به طور کلی، اسپرمی با این رنگ، به علت تعداد زیاد اسپرم بافت غلیظی دارد. گرچه، برخی از مردان با رنگ اسپرم طبیعی، هنوز بافت اسپرم آبکی دارند. اسپرم آبکی نشان دهنده ی مشکلات باروری مردانه بر اثر کمبود زینک می باشد.

اسپرم شفاف

سفید مایل به زرد

این رنگ اسپرم معمولاً به علت عوامل مرتبط به سن می باشد. این شرایط تا زمانی که هیچ دردی در طول نزدیکی یا انزال احساس نکنید، طبیعی است. علاوه بر این، عوامل دیگری نیز وجود دارد که موجب سفید مایل به زرد شدن رنگ اسپرم می شوند. یکی از آنها زمانی است که بیش از حد غذاهای حاوی سولفور زیاد مانند سیر، پیاز، کلم بروکلی و موز می خورید.

زرد

رنگ زرد اسپرم، لزوماً نشان دهنده ی یک اختلال سلامتی نیست. این رنگ می تواند به دلیل مخلوط شدن مایع اسپرم، با ادرار موجود در مجرای ادراری شما باشد. عبور اسپرم از مجرای ادراری می تواند با ادرار باقیمانده در مجرای ادراری ترکیب شود و باعث زرد شدن رنگ آن شود. این شرایط در زمانی که مدت کوتاهی پس از ادرار کردن به انزال می رسید، شایع تر است. گرچه، باید خاطر نشان کرد

عوامل دیگری نیز وجود دارند که موجب تغییر رنگ اسپرم شما می شوند:

یرقان یا زردی:

زمانی رخ می دهد که بیلی روبین زیادی در بدن شما جمع می شود. بیلی روبین، یک رنگدانه زردرنگ است که با شکستن طبیعی هموگلبین های موجود در گلبول های قرمز ایجاد می شود.

لوکوسیتوسپرمی (وجود لوکوسیت ها در مایع منی):

زمانی رخ می دهد که در اسپرم شما مقدار زیادی گلبول سفید (لوکوسیت) وجود دارد که موجب زردشدن اسپرم می شوند. علت لوکوسیتوسپرمی می تواند عفونت پروستات، بیماری خود ایمنی یا بیماری های مقاربتی (STDها) باشد.

عفونت پروستات: زمانی رخ می دهد که باکتری ها از مجرای ادراری وارد غده پروستات می شوند و موجب تغییر رنگ اسپرم به رنگ زرد می شوند.

سبز

رنگ سبز اسپرم نشان دهنده ی عفونت می باشد. این عفونت ممکن است ناشی از عفونت مثانه یا بیماری های مقاربتی باشد. عوامل این رنگ اسپرم، شبیه به دلایل زرد رنگ شدن اسپرم هستند. گرچه، شما هنوز باید در مورد احتمال ابتلا به بیماری مقاربتی از شریک جنسی خود مراقب باشید. ما توصیه می کنیم که برای شناسایی علت سبز رنگ شدن اسپرم، با پزشک خود مشورت کنید.

قرمز یا قهوه ای شدن اسپرم

رنگ قرمز معمولاً نشان دهنده ی خون تازه است. در عین حال رنگ قهوه ای می تواند نشانه ی خون کهنه باشد. زیرا خون با قرار گرفتن در معرض اکسیژن، تغییر رنگ می دهد.

قرمز شدن اسپرم

قهوه ای یا قرمز شدن اسپرم می تواند به علت موارد زیر باشد:

نمونه برداری یا جراحی پروستات با برداشتن نمونه از غده پروستات انجام می شود. این رویکرد شامل برش بافتی است که می تواند خون را به مجرای ادراری یا مجرای انزال برساند. خون ممکن است نشت پیدا کند و موجب تغییر رنگ اسپرم به قرمز یا قهوه ای شود.

خود ارضایی غیرطبیعی. در برخی موارد، مردانی که به انزال می رسند، اسپرم خونی دارند. این شرایط ممکن است زمانی رخ دهد که شما برای مدت زمان طولانی به ارگاسم نرسیده اید یا قبل از انزال، رابطه را متوقف کرده اید.

فشار خون بالا مخصوصاً در صورت درمان نشدن، موجب مخلوط شدن خون با اسپرم می شود.

سیاه

رنگ اسپرم سیاه معمولاً مربوط به اختلال هماتوسپرمی می شود (به شرایط التهابی کیسه منی، هماتوسپرمی گفته می شود). اگر خونی که با اسپرم مخلوط شده، در معرض اکسیژن قرار بگیرد، منجر به سیاه شدن رنگ اسپرم می شود. شرایط دیگری که موجب سیاه شدن اسپرم می شود، آسیب های نخاعی است. این شرایط مربوط به آسیب به کیسه های منی می شود. این غده ها، موادی تولید می کنند که موجب قهوه ای تیره یا سیاه شدن رنگ اسپرم می شود.

برگرداندن رنگ اسپرم به حالت طبیعی

وقتی که شما با مشکل تغییر رنگ اسپرم مواجه می شوید، احتمال وجود مشکلات باروری مردانه وجود دارد. شما می توانید برای بهبود کیفیت اسپرم و برگرداندن آن به رنگ طبیعی اقدامات زیر را انجام دهید:

ورزش منظم

ورزش نه تنها برای حفظ وزن ایده آل مفید است، بلکه سطوح تستوسترون را افزایش می دهد. افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، سطوح تستوسترون بالاتر و کیفیت اسپرم بهتری دارند. به یاد داشته باشید که نباید ورزش سخت انجام دهید، زیرا می تواند اثر معکوس داشته باشد و موجب کاهش سطوح تستوسترون شود. 

دوری از استرس

استرس می تواند سطح رضایت جنسی را پایین آورد و بر باروری شما تأثیر بگذارد. هورمون کورتیزول که استرس را کنترل می کند، نقش مهمی در این موضوع بر عهده دارد. استرس مزمن، سطوح هورمون کورتیزول را افزایش می دهد و تأثیری منفی بر هورمون تستوسترون دارد. افزایش سطوح کورتیزول، موجب افت سطوح تستوسترون می شود. با مدیتیشن، ورزش، یا مراجعه به روانشناس برای پیدا کردن بهترین راه حل و مناسب ترین درمان برای شرایط شما، استرس را کنترل کنید.

کاهش وزن

وقتی قصد بارداری دارید، ایده خوبی است که تحت یک رژیم غذایی قرار بگیرید. گرچه، در ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین رژیم غذایی را برای شما برنامه ریزی کند. کاهش وزن می تواند از چاقی جلوگیری کند. چاقی، یکی از علل کاهش کیفیت و تعداد اسپرم است.

به تعادل رساندن سطح زینک

 زینک یک ماده ی معدنی مهم است که بدن شما به آن نیاز دارد و می تواند سلامت اسپرم را تحت تأثیر قرار دهد. زینک در غذاهای حیوانی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و صدف یافت می شود. علاوه بر این، شما می توانید با مصرف غذاهای غنی از زینک، قدرت باروری خود را افزایش دهید.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هستی جمعه ۲۶ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من چندماهی میشه با یکی وارد رابطه شدم.طی این مدت چندبار باهم رابطه دهانی و مقعدی داشتیم .هردومون ۲۴سالمونه.من متوجه یه زائده رو آلت تناسلیش شدم خیلی ترسیدم ازش پرسیدم این چیه؟گفت که نمیدونم .چندساله این زائده رو دارم(مطمین نیستم راست گفت یا دروغ که ترس من برطرف شه)
    عکسشو براتون میفرستم
    میشه راهنمایی کنید که این زگیل تناسلیه یا نیست؟
    ممکنه اسکین تگ یا جای بخیه ختنه باشه؟
    توروخدا جواب بدین حالم خیلی بده
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۲۶ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی زگیل مطرح نیست 

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر حبيب شنبه ۲ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دكتر عزيز
    يكسال ميشه بعضى وقت ها بعد از تماس جنسى دور ختنه گاه دونه هاى ريز ميزنه بعد خشك ميشه مثل زخم ريز
    هيچ درد و خارش وسوزش نداره ولى مدام عود ميكنه فقط همين نقطه اينجورى ميشه، قبلا يكبار رابطه مقعدى محا فطت نشده داشتم. ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی ممکنه پسوریازیس یا لیکن پلان یا اگزما مطرح باشه. در ویدئو زیر سعی کردم این موضوع را برات بیان کنم

      ممکن است نیاز به درمان های طولانی مدت باشد. همچنین در برخی از موارد ممکن است ضایعات پس از بهبودی مجددا عود کند بهتره برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری یا ارزیابی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۹ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باعرض سلام و ادب .بنده مدت ۴ ماهه که دچار بیماری شدم وبا مراجعه به همکاران سه جلسه مورد عمل فریز کرایوتراپی قرار گرفتم .ولی متاسفانه هنوز درگیرشم و به جاهای دیگر نیز سرایت کرده.ممنون میشم مراحل درمانی در ارتباط با این بیماری رو و مراجعه خدمت جنابعالی جهت بهبودی کامل رو خاستارم.
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۹ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی. ممکنه نیاز به نمونه برداری باشد بهترین و سریعترین روش درمانی که کمترین میزان عود را دارد لیزر است که فیلم لیزر را هم برات گذاشتم تا ببینی

      موفق

  • تصویر کاربر پیراسته شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    پدر۸۰ ساله ام ۲۰ سال است دچار زگیل تناسلی شده سالها کرایو کروند و مدتی انجام مدادند الان بسیار گسترده شده وخونابه و بوی بد دارد باتوجه به سن براشون کرایو و تعویض پوست ولیزر سخته است ولی عکسهارا میفرستم نظرتون را بفرمایید چ درمانی بهتره وسریع گارگشاست.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش)

      علیک سلام

      با توجه به عکس ارسالی ممکنه فقط جراحی ترمیمی و پیوند پوست کمک کننده باشد

      با همکاران جراح ترمیمی مشورت شود

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط