جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت جوش زیر بغل

علت جوش زیر بغل

فهرست مطالب

زیر بغل ها، ناحیه ی نسبتاً نازکی از بدن هستند که غدد تعریق زیادی دارند و حاوی چندین فولیکول مو هستند. با وجود غدد تعریق زیاد و فولیکول های مو، جای تعجبی ندارد که جوش هایی در زیر بغل ظاهر شوند. آیا جوش زیر بغل همراه با درد است؟ جوشهای زیر بغل، اغلب دردناک هستند و با حساسیت، خارش و سوزش همراه هستند.

همیشه ظاهر شدن جوش و آکنه ناراحت کننده است، اما جوش درآوردن در زیر بغل ها به طور ویژه ای ناخوشایند است. لباس ها و پوست در زیر بغل با هم اصطکاک پیدا می کنند که این جوش ها را دردناک تر می کند. جوش های زیر بغل ممکن است به صورت آکنه یا موی زیر پوستی و یا مشکل پوستی شدیدتری باشند. این مقاله به بررسی علت جوش زیر بغل، درمان، پیشگیری و جزئیات دیگر آن می پردازد.

جوش زیر بغل

جوش زیر بغل چیست؟

جوش های زیر بغل بعلت جمع شدن نوعی باکتری بر روی پوست تشکیل می شوند. (بر اثر تجمع این باکتری ها، منافذ پوست بسته می شوند و شما دچار جوش می شوید.) احتمال ظاهر شدن جوش در زیر بغل، بیشتر از سایر نقاط بدن است. همچنین علاوه بر اینکه زیر بغل یکی از گرمترین نقاط بدن می باشد، در قسمت زیرین مفصل شانه نیز قرار گرفته است.

در اصطلاح پزشکی به زیر بغل، آگزیلا گفته می شود. جوش های زیر بغل، معمولاً بدون خطر هستند، اما حتی اگر خوش خیم باشند، می توانند موجب درد و ناراحتی شوند. زمانی که یک جوش ظاهر می شود، شما ممکن است احساس ناراحتی، خارش و سوزش داشته باشید.

جوش هایی که معمولاً آسیبی ندارند و خود به خود رفع می شوند، ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز نداشته باشند، اما جوش های دردناک باید درمان شوند. کرم ها و محصولات زیادی در بازار وجود دارد که می توانند به رفع جوش ها کمک کنند. گرچه، این محصولات می توانند باعث بروز راش های پوستی شوند و برای افرادی که پوست حساسی دارند، بسیار مضر هستند. بنابراین استفاده از این محصولات همیشه توصیه نمی شود. گاهی پرسیده می شود جوش دردناک زیر بغل نشانه چیست بهتر است برای تشخیص درست نزد پزشک مراجعه کنید.

علت جوش زیر بغل چیست؟

در ادامه به انواع مختلف جوش های زیر بغل ودلایل اشاره می شود:

موی زیر پوستی

با اینکه این موها تجربه ی خوشایندی نیستند، اما بخشی از زندگی هستند. زمانی که موهای خود را از هرجهتی می تراشید، موی زیر پوستی ایجاد می شود که می تواند باعث بروز جوش های زیر بغل شود. افرادی که موی زیر پوستی دارند، ممکن است بر اثر تراشیدن نادرست، زیر بغلشان جوش بزند.

فولیکولیتیس

فولیکولیتیس، به صورت جوش های چرکی قرمز رنگ ایجاد می شود که بر اثر تجمع باکتری در پوست می باشد و موجب عفونت در فولیکول مو می شود. خوشبختانه، درصورتیکه فولیکولیتیس، خفیف باشد معمولاً خود به خود رفع می شود؛ اما، در موارد شدید ممکن است به مداخله متخصص پوست نیاز باشد.

بیشتر بدانید…

تریکوموناس واژینالیس چیست؟

زخم های تناسلی

درماتیت تماسی

فرض کنید از یک ضد تعریق استفاده می کنید، لباسهای خود را با یک ماده شوینده می شویید و آنها را می پوشید و به طور ناگهانی زیر بغل های شما جوش می زنند. اگر پوست به ماده ای که با آن تماس پیدا می کند حساسیت یا آلرژی داشته باشد، این شرایط درماتیت تماسی آلرژیک نامیده می شود. اگر به مواد خاصی آلرژی دارید، به هنگام انتخاب محصولاتی برای استعمال روی بدن، به طور دقیق تحقیق کنید.

اصطکاک

اگر تی شرتی که می پوشید، زیادی تنگ باشد، ممکن است دچار جوش زیر بغل شوید. اصطکاک بین پوست و لباس در زیر بغل، کاملاً طبیعی است. اگر اغلب اوقات زیر بغل شما ساییده می شود، ممکن است دچار جوش زیر بغل شوید. این شرایط می تواند منجر به آسیب، حساسیت و حتی اصطکاک شود.

عطرها و اسپری های خوش بو کننده نیز می توانند موجب اصطکاک شوند؛ اگر زیربغل ها به اندازه کافی تمیز نباشند یا مستقیماً روی آنها اسپری شود، ممکن است تحریک شوند و جوش بزنند.

سوختگی با تیغ

شما ممکن است به جای موم انداختن موهای زیر بغل خود، موهای آن را بتراشید. نکته ای که وجود دارد این است که تراشیدن مکرر موجب اصطکاک، راش پوستی و تعداد زیادی جوش در ناحیه زیر بغل می شود.

اگر از یک تیغ کُند یا قدیمی استفاده کنید، باکتری می تواند از راه یک بُرش کوچک وارد پوست شود. اگر ماه هاست که از یک تیغ استفاده می کنید، فوراً آن را عوض کنید!

عرق کردن

اگر زیاد عرق می کنید، ممکن است زیر بغل شما جوش بزند. همچنین اگر فردی در زیر بغل خود بیش از حد عرق می کند، غدد تعریق او ممکن است مسدود شوند که این امر می تواند منجر به جوش زدن شود.

برخورداری از یک سیستم ایمنی ضعیف، داشتن قند خون بالا و اضافه وزن سریع، می توانند موجب التهاب زیر بغل شده و در معرض باکتری قرار گرفتن نیز می تواند باعث جوش زدن زیر بغل شود. با این حال بدون شک راههای زیادی برای پیشگیری از آن وجود دارد.

عرق کردن زیر بغل

چکونه می توان جوش های زیر بغل را از بین برد؟

در درجه ی اول برای پیشگیری از جوش زیر بغل، می توان آنها را با استفاده از یک اسکراب یا شوینده بدن به طور کامل لایه برداری کرد. شما می توانید از محصولات زیر برای از بین بردن جوش زیر بغل استفاده کنید.

نکاتی برای پیشگیری از جوش های زیر بغل

بهداشت زیر بغل خود را به طور منظم حفظ کنید. تجمع چربی و باکتری می تواند منجر به جوش زدن در زیر بغل شود. برای پیشگیری از تشکیل جوش های زیربغل، شما باید به طور مرتب از زیر بغل خود مراقبت کنید. اگر عرق گیر یا زیرپوش می پوشید، ممکن است لازم باشد آن ها را بیش از یکبار در روز بشویید.

  • همیشه باید لباسهایی بپوشید که قابل تنفس باشند. علاوه بر این، لباس های تنگ نیز ممکن است با به دام انداختن رطوبت، موجب تحریک رشد جوش های زیر بغل شوند. اگر جوش زیر بغل دارید، باید از لباسهای نخی آزاد استفاده کنید. با خشک نگه داشتن زیر بغل در طول روز، باید آنها را از رطوبت دور نگه دارید.
  • قبل از تراشیدن، زیر بغل های خود را با آب ولرم و نمک خیس کنید. با این کار تراشیدن موها راحت تر می شود و در نتیجه احتمال وقوع سوختگی با تیغ وتشکیل جوش کمتر می شود.
  • قبل از تراشیدن موها از کرم استفاده کنید. استفاده از یک لایه ضخیم کرم اصلاح ضروری است. اگر زیر بغل های شما خشک باشند، موها را نتراشید. خشک بودن زیر بغل علاوه بر سوزش، قرمزی و برجستگی های احتمالی، پس از تراشیدن موجب جوش زدن در زیر بغل می شود.
  • موها را در جهت رویش مو بتراشید تا از سوختگی با تیغ و جوش زیر بغل جلوگیری کنید. تراشیدن موهای زیر بغل سخت است، زیرا موها همه در یک جهت رشد نمی کنند و به راحتی نمی توانید آنها را ببینید. برای راحت تر تراشیدن موها، آن ها را صورت شکل T بتراشید.
  • تیغه های ریش تراش مرتباً باید تعویض شوند. تراشیدن موهای زیر بغل همیشه باید با تیغ تمیز و تیز انجام شود. وقتی با یک تیغ کُند روی پوست خود فشار بیشتری وارد کنید، پوست شما آسیب خواهد دید.
  • تیغ را باید هر دو هفته یکبار تعویض کرد.
  • اگر شما مستعد جوش زیر بغل هستید، برای هر بار تراشیدن موهای زائد خود باید از یک تیغ یکبار مصرف جدید استفاده کنید.

جوش دردناک زیر بغل نشانه چیست؟

اگر برآمدگی شما ترشح ایجاد کند یا درد ایجاد کند، ممکن است نیاز به درمان پزشکی باشد به همین خاطر بهتر است برای تشخیص درست، به پزشک مراجعه کنید.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهتاب یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    علت جوشهای زیر بغل که چرک دارد
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      علیک سلام

      معمولا هیدرادنیت چرکی مطرح است

  • تصویر کاربر بهمن یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر من یه مدت از پماد زینک استفاده کردم و این چند روزه زیر بغلم اندازه های نخود متورم شده و درد شدیدی داره و و جوش های افونی ریزی زده لطفا خواهش میکنم راهنماییم کنید اذیت میشم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار با بتادین ضد عفونی کن

      روزانه 2 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر زینب چهارشنبه ۲۵ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان چند وقته برامدگیهایی زیر بغلم میزنه که درد داره دکتر رفتم سونو دادم گفتن چیزی نیست دارو بهم چرک خشکن دادن ولی خوب شده دوباره این یکی زیر بغلم زده من تا کی چرک خشکن بخورم ایا راهی هست که از بین برن
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۲۵ مرداد ۲( 8 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی لیزر باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۱۰ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان پشت سر شوهرم گاهی زیر بعل و کشاله ران جوش های چرکی میزنه پشت سرش بیشتر آیا واگیر داره این جوش ها امکان داره
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۱۰ مرداد ۲( 8 ماه پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار با بتادین ضد عفونی کن

      روزانه 2 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر ساینا یکشنبه ۸ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    من چهارده سالمه..
    هر دفعه زیربغلم رو با تیغ میزنم سه چهارتا جوش میزنم و اصلا نمیخوابن،درد نمیکنن مشکلی ندارن فقط نمیدونم چیکار کنم که بخوابن
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۸ مرداد ۲( 8 ماه پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار با بتادین ضد عفونی کن

      روزانه 2 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر محمداستادی سه شنبه ۱۰ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من به جوش زیر بغل زدم ولی کامل زیر پوست و یه ریزه برجستگی داره وقتی دست میزنم بهش درد می‌کنه و اطرافشم.درد می‌کنه وقتی دست میزنم چیکا کنم ؟به نظر شما؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۱۰ مرداد ۲( 8 ماه پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار با بتادین ضد عفونی کن

      روزانه 2 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید الان سه روزهست جوش زیر پوستی زیر بغل دارم روز به روز بزرگتر میشه ودرد دارم میخواستم بینم باید چیکار کنم که ازبین بره ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 8 ماه پیش)

      سلام جانم

      روزانه یک بار صابون کلیندا بزن

      روزانه 2 بار پل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۴ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    پایین گردنم جوش می زنه
    صورتم جوش های سر سیاه میزند
    زیر بغلم جوش های چرکی درد آور می زند
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۴ تیر ۲( 9 ماه پیش)

      علیک سلام

      شایعترین علت این پدیده اختلالات هورمونی است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

  • تصویر کاربر محمدی پنجشنبه ۱۱ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام زیر بغلم ی چن تا جوش چرکی مانند زده ک سوزش داره
    باید بترسم دکتر مراجعه کنم یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۱۱ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار با بتادین ضد عفونی کن

      روزانه 2 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۱ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر من با خوردن انبه و طالبی و خربزه زیر بغلم جوش های ریز قرمز رنگ پیدا میشه همراه درد سوزش خارش از بس خاروندم زیر بغلم زخم شده عرق میکنم با بوی عرق طبیعی فرق میکنه بعدش عرق زیر بغلم روی لباسم خشک میشه لباسم سفت میشه از چه دارویی استفاده کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۱۱ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      سلام جانم

      علی الحساب روزانه یک بار با بتادین ضد عفونی کن

      روزانه 2 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط