خارش بدن در بارداری

آیا خارش بدن در بارداری طبیعی است؟ خارش خفیف در دوران بارداری معمولاً به دلیل افزایش خونرسانی به پوست اتفاق افتاده و امری شایع است. همزمان با اینکه ماه های بارداری شما سپری می شود و جنین در شکمتان رشد می کند، طبیعی است که پوست شکم شما کشیده شود و شما خارش خفیفی احساس کنید.

در اغلب موارد نیاز نیست نگران خارش خفیف در دوران بارداری باشید؛ اما خارش شدید ممکن است نشانه ی یک بیماری جدی کبدی به نام «کلستاز بارداری» باشد. این بیماری حدود 1% زنان باردار را تحت تأثیر قرار می دهد و برای درمان آن به مراقبت پزشکی نیاز خواهید داشت. در ادامه مطلب، خارش بدن در بارداری را بیشتر توضیح خواهیم داد.

علت خارش در بارداری

خارش خفیف

برای تسکین خارش خفیف در دوران بارداری، بهتر است لباس های گشاد بپوشید؛ لباس های گشاد کمتر به پوستتان ساییده شده و ایجاد خارش می کنند. همچنین، توصیه می شود که از پارچه های مصنوعی و پلاستیکی اجتناب کرده و به جای آن از لباس هایی با الیاف طبیعی مثل لباس های نخ پنبه استفاده کنید. این جنس لباس ها اجازه می دهد که پوست شما هوا بخورد.

در برخی موارد نیز گرفتن یک دوش آب سرد یا استفاده از لوسیون یا مرطوب کننده، می تواند به بهبود خارش شما کمک کند. محصولات عطری باعث تحریک پوست در برخی از زنان می شود. بنابراین بهتر است در دوران بارداری از لوسین ها یا مرطوب کننده های غیر عطری استفاده کنید.

خارش شدید: کلستاز بارداری

اگر خارش شدید را تجربه می کنید، بهتر است به پزشک یا متخصص زنان و زایمان خود مراجعه کنید. کلستاز بارداری (OC) که با نام کلستاز زایمان نیز شناخته می شود، نوعی اختلال جدی کبدی است، که معمولاً درصد کمی از زنان باردار را -در 3 ماه آخر بارداری- تحت تأثیر قرار می دهد.

علت کلستاز بارداری

علت دقیق کلستاز بارداری مشخص نیست. اما تحقیقات نشان داده است که افزایش هورمون های بارداری در ماه های آخر، ممکن است منجر به کند شدن فرآیند تولید مایع صفرا (مایع گوارشی که در کبد ساخته شده و به سیستم گوارش کمک می کند) شود.

در مشکل کلستاز بارداری، نمک های صفراوی در جایی خارج از کبد انباشته می شوند و با گذشت زمان این مواد، وارد جریان خون شده و علائمی مثل خارش را در پی دارند.

علت کلستاز بارداری

بر اساس آمار ها، کلستاز بارداری می تواند ارثی باشد؛ اما در برخی موارد شما بدون سابقه ی خانوادگی نیز، ممکن است به این بیماری مبتلا شوید. برخی از محققین عامل نژاد را به عنوان یکی از عوامل خطر ابتلا به این بیماری معرفی کرده اند؛ زیرا این مشکل در زنان هندی و پاکستانی بیشتر مشاهده می شود. همچنین، اگر در بارداری قبلیتان دچار OC شده اید، احتمال اینکه در بارداری بعدی خود نیز به آن مبتلا شوید بسیار بالا می باشد.

زنان باردار مبتلا به OC در اغلب موارد، باید زایمان زودرس داشته باشند. زیرا در این شرایط نوزاد یا مرده به دنیا می آید، یا ممکن است به دلیل آسپیراسیون مکونیوم (ورود مدفوع جنین به درون ریه نوزاد) دچار مشکلات ریوی-تنفسی گردد. به دلیل عوارض جانبی ذکر شده، پزشک شما ممکن است زایمان پیش از موعد را تجویز کند.

علائم کلستاز بارداری

علائم رایج کلستاز بارداری شامل مواردی مثل خارش شدید بدون جوش، یا بثورات پوستی می شود که معمولاً در ناحیه کف دست و کف پا می باشد؛ اما در برخی از زنان ممکن است خارش در نواحی بیشتری از پوست رخ دهد. خارش ناشی از کلستاز زایمان معمولاً شدید، بی وقفه و غیر قابل تحمل است و در زمان شب شدیدتر می شود.

سایر علائم کلستاز بارداری عبارتند از: ادرار تیره، یرقان یا زردی (زردی پوست و سفیدی چشم) و مدفوع روشن. خارش معمولاً در عرض چند روز پس از زایمان از بین می رود.

درمان کلستاز بارداری

برای تشخیص کلستاز زایمان، پزشک معمولاً سابقه ی پزشکی و خانوادگی شما را بررسی کرده و به منظور ارزیابی عملکرد کبد، آزمایشات خونی که با عنوان LFTs (تست های عملکرد کبد) شناخته می شوند را تجویز می کند. زمانی که OC تشخیص داده شد، باید تا زمان زایمان تحت نظر پزشک بوده و به صورت منظم آزمایشات LFT را انجام دهید.

برای بهبود علائم کلستاز بارداری، می توانید از کرم هایی مانند لوسیون کالامین استفاده کنید. استفاده از این لوسین در زمان بارداری کاملاً بی خطر بوده و به کاهش خارش شما کمک می کند. همچنین، پزشک ممکن است برای کاهش نمک های صفراوی و کاهش خارش شما، دارو تجویز کند.

کلستاز بارداری می تواند روی جذب ویتامین K تأثیر بگذارد. ویتامین K یکی از ویتامین های مهم بدن است که وظیفه لخته سازی خون در بدن را بر عهده دارد. بنابراین پزشک شما ممکن است در کنار سایر داروها، مکمل ویتامین K را نیز تجویز کند. در هر صورت اگر به OC مبتلا شده اید، پزشک و متخصص زنان و زایمان شما درباره ی سلامتی و گزینه های درمانی با شما صحبت خواهند کرد.