جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لکه های ناگهانی روی پوست

لکه های ناگهانی روی پوست

فهرست مطالب

التهاب پوست، تغییر در بافت یا رنگ و بروز لکه های ناگهانی روی پوست، ممکن است در اثر ابتلا به عفونت، بیماری مزمن یا تماس با مواد حساسیت زا و محرک به وجود آمده باشند. این مشکلات پوستی در بزرگسالان رایج بوده و در صورت تصور بر ابتلا به هر کدام از آن ها، باید به پزشک مراجعه کرد.

با این که چنین علائمی اغلب چندان جای نگرانی ندارند اما برخی بیانگر وجود بیماری های خطرناک تر هستند. در ادامه مطلب، علل ایجاد لکه های ناگهانی روی پوست را توضیح خواهیم داد.

التهاب پوست

کهیر

کهیر، برجستگی های پوستی هستند که می توانند با خارش، سوزش یا گز گز همراه باشند. این برآمدگی ها از نظر اندازه متفاوت بوده و گاهی اوقات کنار هم قرار می گیرند. کهیر می تواند در هر جایی از بدن بروز داده و به هر مدتی دوام داشته باشد.

عوامل بروز کهیر، دما های بسیار سرد یا گرم، عفونت هایی همچون استرپتوکوک و حساسیت به دارو ها، خوراکی ها و افزودنی های غذایی هستند. دارو های آنتی هیستامین و پماد های پوستی می توانند در رهایش علائم کهیر موثر باشند.

پسوریازیس

نواحی ضخیم، قرمز و پوشیده از پوسته های سفید و نقره ای رنگ، از علائم پسوریازیس هستند. پزشکان با این که از نحوه بروز پسوریازیس آگاهی دارند اما تاکنون علت آن را کشف نکرده اند. در این بیماری سیستم ایمنی تحریک شده و سرعت رشد و جایگزینی سلول های پوستی را بیش از حد افزایش می دهد.

علائم پوستی یاد شده اغلب بر روی کف سر، آرنج، زانو ها و ناحیه پایینی کمر دیده می شوند. چنین مواردی در طول زندگی فرد بهبود یافته و دوباره باز می گردند. درمان های پسوریازیس شامل پماد ها و روغن های پوستی، نور درمانی و دارو های تزریقی یا خوراکی می شوند.

اگزما

اگزما یک نام کلی برای بیماری های غیر واگیر داری است که سبب التهاب، قرمزی، خشکی و خارش پوست می شوند. پزشکان از عامل ایجاد کننده اگزما اطلاعی ندارند اما مطالعات بیان دارند که استرس، مواد محرک همچون صابون ها، مواد حساسیت زا و تغییرات آب و هوایی، می توانند در بروز علائم اگزما موثر باشند.

علائم اگزما در بزرگسالان اغلب در نواحی آرنج، دست ها و چین های پوستی مشاهده می شوند. برخی دارو ها در کنترل اگزما به کار می روند که دارای انواع تزریقی، موضعی و خوراکی هستند.

اگزما

آکنه روزاسه

قرمزی آسان پوست، همراه با سرخ شدن بینی، چانه، گونه ها و پیشانی می تواند بیانگر ابتلا به آکنه روزاسه باشد. این نواحی با گذشت زمان می توانند قرمز تر شده و عروق خونی آن ها نمایان شود. ضخیم شدن پوست، برآمدگی ها، جوش های پر چرک و درگیری چشم ها از دیگر علائم این بیماری هستند.

دارو هایی خوراکی و موضعی برای درمان این بیماری وجود دارند. پزشکان عروق خونی معیوب و افزایش ضخامت پوست را با کمک درمان های لیزری درمان می کنند.

راش های پوستی ناشی از گیاهان

این راش ها را می توان با مصرف دارو های بدون نسخه، حمام با بلغور جوی دو سر و اعمال کمپرس سرد تسکین داد. پزشک جهت درمان راش های شدید و عفونت، می تواند به ترتیب دارو های موضعی و آنتی بیوتیک تجویز کند. افراد مستعد باید گیاهان محرک علائم خود را شناسایی کرده و از تماس مستقیم با آن ها دوری کنند.

لکه های پیری یا کبدی

در حقیقت، این لکه های قهوه ای رنگ ناشی از پیری نبوده بلکه همگام با افزایش سن تعدادشان افزایش می یابد. لکه های پیری ناشی از قرار گیری در معرض نور خورشید بوده و معمولا در نواحی صورت، دست ها و بازو ها پدیدار می شوند.

پماد های سفید کننده، دارو های اسیدی و درمان های لیزری در برطرف کردن آن ها موثر هستند. جهت تمایز این لکه ها از بیماری های خطرناک تری همچون سرطان پوست (ملانوما)، باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کرد.

پیتیریازیس روزه آ یا جوش پولکی

پیتیریازیس روزه آ، یک راش پوستی بی خطر بوده که معمولا به صورت لکه ای صورتی، پوسته پوسته و دارای حدود برجسته نمایان می شود. لکه یاد شده ظرف چند روز تا چند هفته شروع به خارش و انتشار می کند. ظاهر این راش می تواند به شکل یک درخت کاج بوده که در طول بدن گسترده شده است.

پزشکان از عامل آن اطلاعی نداشته اما بر این باورند که واگیر دار نیست. پیتیریازیس روزه آ اغلب در سنین 10 تا 35 سالگی بروز داده و ظرف 6 تا 8 هفته بدون نیاز به درمان رفع می شود.

ملاسما (ماسک بارداری)

ملاسما به لکه های قهوه ای رنگی گفته می شود که بر روی گونه ها، بینی، پیشانی و چانه بروز می دهد. از آن جایی که این موارد در نیمی از زنان باردار بروز می دهد، به آن ماسک بارداری نیز گفته می شود. البته، مردان نیز می توانند به ملاسما دچار شوند.

ملاسما در صورتی که پس از زایمان برطرف نشود، می تواند با استفاده از پماد های تجویزی، محصولات بدون نسخه یا درمان های لیزری نسبت به درمان آن اقدام کرد. به دلیل این که نور خورشید علائم ملاسما را بدتر می کند، بهتر است همواره از محصولات ضد آفتاب با عدد SPF بالای 30 استفاده کرد.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سالنگپور دوشنبه ۹ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید اقای دکتر ی دو سه ما میشه روی گردنم ی لکه بزرگ قهویی رنگ پیدا شده ولی بعض وقت ها خارش هم میکنه ی وقت های تیره رنگ‌میشه ولی ی وقت های دیگه اصلا گم میشه میتونم‌ بپرسم دلیلش چیست
    ممنون آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۹ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      سلام جانم

      در اکثر موارد جای نگرانی نیست ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر رشیدی جمعه ۲۶ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید ببخشید یه دو سه روزه رو بدن پسرم که ۷ سالشه لک های قرمز دیده شده چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۲۶ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      سلام جانم

      در اکثر موارد جای نگرانی نیست ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر فاطیما جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقتتون بخیر ببخشید دکتر یه دو سه هفته ای میشه که لکه های زرد رنگ روی دست مادرم در اومده بعد اونایی که روی بازوش بودن پاک شدن یعنی کمرنگ شدن ولی اونی که بعد از اونا در اومده روی ساعد دستش هنوز هستش میشه لطفا بگید که علتش چیه خواهش می‌کنم 🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعه ارسال گردد ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر تارا یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من نزدیک ۲ ماهه که روی صورتم و دست و پام یه لکه های صورتی رنگ ایجاد میشه یکدفعه ایجاد میشه و مقداری میسوزه و بعد ۴ الی ۵ روز از بین میره .هر سری یه جای بدنم اینجوری میشه یعنی رو صورتم میزنه بعد خوب میشه بعد چند روز دستم میزنه .میشه لطفا راهنماییم کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعه ارسال گردد ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر اهورا سه شنبه ۱۷ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    پاهام مدتیه لکه قرمز افتارده روش علت چیه جناب دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۱۷ مرداد ۲( 7 ماه پیش)

      سلام جانم

      در اکثر موارد جای نگرانی نیست ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر ایناز سه شنبه ۱۷ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر،نزدیک‌ب یکساله لکه های سفیدی کل بدنموگرفته دکتررفتم نمونه برداری انجام دادم پیسی نیس زده کاهش تولیدسلول ملانین بیشترازده تادکتررفتم ولی پماد ودارو دادن روزب روزداره بدترمیشه واقعانمیدونم چیکارکنم دیگ‌توروخداکمکم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۱۷ مرداد ۲( 7 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی لیزر باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد

      موفق

  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۱۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام. خانم 34ساله هستم مدتیه که پوست روی شکمم، اطراف ناف لکه قهوه ای کمرنگ به صورت خودبه خود ایجاد شده. لطفا راهنمایی بفرمایید که علتش چیه و چطور درمان کنم. ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۱۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی لیزر باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۱۲ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر من روی شکمم لکه های قرمز ظاهر شد بعد چند روز بیشتر شد و بقیع بدنم هم پر شد علتش چیه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۲ تیر ۲( 8 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی تزریقی باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۱۲ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر بدن من دونه های قرمزی زده ک خارش داره کم کم بقیه جاهای بدنم هم پر میشه این از چیه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۲ تیر ۲( 8 ماه پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعات ارسال گردد ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر بیران دوشنبه ۱ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من جدیدا لکه سفیدرنگی روپیشانی ام جلوموهام پیدا شده البته دوماهی میشه دست چپم روساعدش بسیارخارش داره کف دست راستم هم خارش داره الان رفتم دکترپوست ضدآفتاب درماتیک کرم ویتامین سی مدیران همراصابون مدیران نوشته حالامیترسم پیسی نباشه سرم هم خارش داره پمادکلوتریمازول نوشت میزنم خوب میشه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      علیک سلام جانم

      در اکثر موارد جای نگرانی نیست ولی مطابق فرمایش پزشک معالج اقدام شود

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط