جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لکه های ناگهانی روی پوست

لکه های ناگهانی روی پوست

فهرست مطالب

التهاب پوست، تغییر در بافت یا رنگ و بروز لکه های ناگهانی روی پوست، ممکن است در اثر ابتلا به عفونت، بیماری مزمن یا تماس با مواد حساسیت زا و محرک به وجود آمده باشند. این مشکلات پوستی در بزرگسالان رایج بوده و در صورت تصور بر ابتلا به هر کدام از آن ها، باید به پزشک مراجعه کرد.

با این که چنین علائمی اغلب چندان جای نگرانی ندارند اما برخی بیانگر وجود بیماری های خطرناک تر هستند. در ادامه مطلب، علل ایجاد لکه های ناگهانی روی پوست را توضیح خواهیم داد.

التهاب پوست

کهیر

کهیر، برجستگی های پوستی هستند که می توانند با خارش، سوزش یا گز گز همراه باشند. این برآمدگی ها از نظر اندازه متفاوت بوده و گاهی اوقات کنار هم قرار می گیرند. کهیر می تواند در هر جایی از بدن بروز داده و به هر مدتی دوام داشته باشد.

عوامل بروز کهیر، دما های بسیار سرد یا گرم، عفونت هایی همچون استرپتوکوک و حساسیت به دارو ها، خوراکی ها و افزودنی های غذایی هستند. دارو های آنتی هیستامین و پماد های پوستی می توانند در رهایش علائم کهیر موثر باشند.

پسوریازیس

نواحی ضخیم، قرمز و پوشیده از پوسته های سفید و نقره ای رنگ، از علائم پسوریازیس هستند. پزشکان با این که از نحوه بروز پسوریازیس آگاهی دارند اما تاکنون علت آن را کشف نکرده اند. در این بیماری سیستم ایمنی تحریک شده و سرعت رشد و جایگزینی سلول های پوستی را بیش از حد افزایش می دهد.

علائم پوستی یاد شده اغلب بر روی کف سر، آرنج، زانو ها و ناحیه پایینی کمر دیده می شوند. چنین مواردی در طول زندگی فرد بهبود یافته و دوباره باز می گردند. درمان های پسوریازیس شامل پماد ها و روغن های پوستی، نور درمانی و دارو های تزریقی یا خوراکی می شوند.

اگزما

اگزما یک نام کلی برای بیماری های غیر واگیر داری است که سبب التهاب، قرمزی، خشکی و خارش پوست می شوند. پزشکان از عامل ایجاد کننده اگزما اطلاعی ندارند اما مطالعات بیان دارند که استرس، مواد محرک همچون صابون ها، مواد حساسیت زا و تغییرات آب و هوایی، می توانند در بروز علائم اگزما موثر باشند.

علائم اگزما در بزرگسالان اغلب در نواحی آرنج، دست ها و چین های پوستی مشاهده می شوند. برخی دارو ها در کنترل اگزما به کار می روند که دارای انواع تزریقی، موضعی و خوراکی هستند.

اگزما

آکنه روزاسه

قرمزی آسان پوست، همراه با سرخ شدن بینی، چانه، گونه ها و پیشانی می تواند بیانگر ابتلا به آکنه روزاسه باشد. این نواحی با گذشت زمان می توانند قرمز تر شده و عروق خونی آن ها نمایان شود. ضخیم شدن پوست، برآمدگی ها، جوش های پر چرک و درگیری چشم ها از دیگر علائم این بیماری هستند.

دارو هایی خوراکی و موضعی برای درمان این بیماری وجود دارند. پزشکان عروق خونی معیوب و افزایش ضخامت پوست را با کمک درمان های لیزری درمان می کنند.

راش های پوستی ناشی از گیاهان

این راش ها را می توان با مصرف دارو های بدون نسخه، حمام با بلغور جوی دو سر و اعمال کمپرس سرد تسکین داد. پزشک جهت درمان راش های شدید و عفونت، می تواند به ترتیب دارو های موضعی و آنتی بیوتیک تجویز کند. افراد مستعد باید گیاهان محرک علائم خود را شناسایی کرده و از تماس مستقیم با آن ها دوری کنند.

لکه های پیری یا کبدی

در حقیقت، این لکه های قهوه ای رنگ ناشی از پیری نبوده بلکه همگام با افزایش سن تعدادشان افزایش می یابد. لکه های پیری ناشی از قرار گیری در معرض نور خورشید بوده و معمولا در نواحی صورت، دست ها و بازو ها پدیدار می شوند.

پماد های سفید کننده، دارو های اسیدی و درمان های لیزری در برطرف کردن آن ها موثر هستند. جهت تمایز این لکه ها از بیماری های خطرناک تری همچون سرطان پوست (ملانوما)، باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کرد.

پیتیریازیس روزه آ یا جوش پولکی

پیتیریازیس روزه آ، یک راش پوستی بی خطر بوده که معمولا به صورت لکه ای صورتی، پوسته پوسته و دارای حدود برجسته نمایان می شود. لکه یاد شده ظرف چند روز تا چند هفته شروع به خارش و انتشار می کند. ظاهر این راش می تواند به شکل یک درخت کاج بوده که در طول بدن گسترده شده است.

پزشکان از عامل آن اطلاعی نداشته اما بر این باورند که واگیر دار نیست. پیتیریازیس روزه آ اغلب در سنین 10 تا 35 سالگی بروز داده و ظرف 6 تا 8 هفته بدون نیاز به درمان رفع می شود.

ملاسما (ماسک بارداری)

ملاسما به لکه های قهوه ای رنگی گفته می شود که بر روی گونه ها، بینی، پیشانی و چانه بروز می دهد. از آن جایی که این موارد در نیمی از زنان باردار بروز می دهد، به آن ماسک بارداری نیز گفته می شود. البته، مردان نیز می توانند به ملاسما دچار شوند.

ملاسما در صورتی که پس از زایمان برطرف نشود، می تواند با استفاده از پماد های تجویزی، محصولات بدون نسخه یا درمان های لیزری نسبت به درمان آن اقدام کرد. به دلیل این که نور خورشید علائم ملاسما را بدتر می کند، بهتر است همواره از محصولات ضد آفتاب با عدد SPF بالای 30 استفاده کرد.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۳۰ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من 22 ساله هستم و یه مدتی هست که یه وقتایی یه دفعه ای روی چانه ام یکم پایین تر از گوشه لبم یه سری لکه های قهوه ای کمرنگ میاد و پوسته پوسته میشه و خارش هم داره
    یه چندبار که دقت کردم هر زمان که نزدیک پریودم بود این اتفاق میوفتاد میخواستم بدونم دلیلش بهم ریختگی هورمون هام هست یا مشکل جدیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۳۰ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس ضایعات ارسال گردد ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر الهام چهارشنبه ۳۰ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر من یه دختر ۲۰ ساله ام که دو سال پیش به خاطر اصلاح صورت با بند صورتم پر از جوش عفونی شد بعد ۲ هفته رفتم دکتر پوست طی هفت ما ۴ورقه قرص راکوتان و۲ پماد ضد جوش ویک ضد لک پرودرما استفاده کردم بعد اتمام دارو ها وگذشت سه چهار ماهه رو گونه طرف راست یه لکه قرمز پررنگ متمایل به قهوه ای وطرف گونه چپم یه لکه قهوه ای متمایل به سیاه ظاهر شد دکتر برام ضد افتاب ننوشت حالانمیدونم مشکل چیه لطفا راهنماییم کنیین
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۳۰ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس ضایعات ارسال گردد ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر بهزاد چهارشنبه ۳۰ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من لکه آبی روی پوستم دارم که کمی برامدگی دارند واینکه همه جای بدنم پراز لکه های قهوه ای هست حس میکنم لکه های آبی روز به روز برامدگیشون بیشتر میشه چکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۳۰ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      بهتره در اولین فرصت برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر ثنا شنبه ۲۶ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    آزمایش من hpv31گزارش شده خیلی نگرانم لطفا برا درمان کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۶ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      علیک سلام

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است 

  • تصویر کاربر رضایی شنبه ۲۶ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، دخترم پنج سالشه، و اینکه ماهی یک بار روی گونه ش یه لکه قرمز ظاهر میشه،مثل نیس پشه ،اما نیش نیست، بعد خودش ناپدید میشه، همیشه هم یک نقطه هست
    جاهای مختلف نیست
    علتش چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۶ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      در اکثر موارد جای نگرانی نیست ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر عبدالله سه شنبه ۱۵ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده سی سال هست مشکل پوستی بنام پسوریازیس می باشم انواع و اقسام داروها را استفاده نموده ام ولی مدتی هست لکه های قرمز رنگی مثل خون مردگی زیر پوست دست یا پام مشاهده می کنم از شما می خواهم راهنمایی نمایید مشکل چیه هست ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۱۵ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      پماد کالندولا کمک کننده است

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر ابراهیمی شنبه ۵ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    لکه های قرمز و دانه های کنار هم و قرمز رنگ دلیل چی هست من دوست روز است از استرالیا آمده ام ‌هوای تهران برایم خیلی خشک هست. چیکار باید بگنم. انتی بیونیک باید بخورم یا درمان دیگری دارد ممنون که پاسخ میدهید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۵ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      علیک سلام جانم

      در اکثر موارد جای نگرانی نیست ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر هانیه دوشنبه ۲۹ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    پسرم حدود ۵ یا۶ ساللگی کف دستش لکه کمرنک پیدا شد که بعصی وقتها کمرنک وبعصی وقتها پررنگ میشد دکتر چند بار بردم گفتن چیز مهمی نیست
    وازموقعی که داخل پارک ازوسایل بازی بالا رفت لکه پیدا شد
    والان هم که ۱۲ ساله است لک کف دستش دیده میشه که خودم خیلی ناراهت هستم ایا درمان داره
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۹ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در اکثر موارد جای نگرانی نیست ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر فائزه چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر
    ببخشید من بعضی از جاهای بدنم اکه های قهوه ای داره تازه در اودمدن اصلا هیچ گونه خارش یا سوزشی هم ندارن فقط لک هستن میتونه دلیلش چی باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در اکثر موارد جای نگرانی نیست ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر الهام چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام خانم ٤٠ساله اي هستم كه بعد از بازي واليبال كل ساعد دستم لكه هاي قهواي بوجود اومده خواستم بدونم ناشي از چيه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در اکثر موارد جای نگرانی نیست ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط