جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان قطعی کک و مک

درمان قطعی کک و مک

فهرست مطالب

کک و مک به لکه های صاف و قهوه ای رنگی گفته می شود که اغلب افراد دارای پوست روشن را به خود مبتلا می کنند. این لکه ها معمولا به صورت متعدد بر روی صورت ایجاد می شوند و می توانند در دیگر نواحی در معرض آفتاب نیز پدیدار شوند.لکه های سیاه روی بدن نشانه چیست؟

کک و مک ها خطرناک یا دردناک نیستند. در رابطه با درمان نیز گاهی سوال پرسیده می شود که درمان قطعی کک و مک چگونه است؟ در ادامه مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

عامل بروز کک و مک چیست؟

کک و مک در اثر ژنتیک و آفتاب سوختگی های ناشی از مقادیر زیاد اشعه فرابنفش به وجود می آید. پوست اشعه فرا بنفش را به خود جذب کرده و با تولید بیشتر ملانین، سبب بروز لکه هایی کوچک می شود. به طور کلی افراد دارای پوست روشن، مو های طلایی و چشمان رنگی، نسبت به دیگران بیشتر مستعد آفتاب سوختگی و کک و مک هستند.

عامل بروز کک و مک

پیشگیری از بروز کک و مک ها آسان تر از درمان آن هاست. از آن جایی که آسیب های پوستی ناشی از اشعه فرا بنفش معمولا در کودکی اتفاق می افتند، افرادی که از استعداد ژنتیکی خود در این زمینه آگاهی دارند، باید به صورت زود هنگام محافظت از پوستشان را شروع کنند.

چه درمان هایی برای کک و مک وجود دارد؟

آیا درمان قطعی کک و مک امکان پذیر است! انواع درمان های کک و مک عبارتند از:

لایه بردار های شیمیایی: این روش درمانی با برداشتن لایه آسیب دیده از نور آفتاب، کک و مک ها را نیز از بین می برد. متخصصان پوست درمان را با لایه بردار هایی با قدرت متوسط توصیه می کنند. این لایه بردار ها معمولا حاوی گلیکولیک اسید یا تری کلرو استیک اسید بوده و با نفوذ به عمق مناسبی از پوست، کک و مک ها را برطرف می کنند.

لایه های مبتلا به کک و مک معمولا در حین تشکیل لایه های پوستی جدید از بین می روند. امکان دارد، پزشک اجتناب از قرار گیری در معرض نور خورشید و اعمال ضد آفتاب را پس از مصرف دارو های لایه بردار توصیه کند.

درمان لیزری: این درمان، یکی از محبوب ترین روش های رفع کک و مک است. متخصصان پوست با استفاده از طیف خاصی از نور لیزر، ملانین اضافی را هدف قرار داده و بدون آسیب به پوست، نواحی اطراف آن را از بین می برند. لیزر کیوسوئیچ ان دیاگ و لیزر 532 نانومتری، دو درمان لیزری مشهور در زمینه رفع کک و مک ها هستند.

کرایوسرجری: در این روش لکه های رنگی با استفاده از نیتروژن مایع منجمد شده و از بین می روند. نیتروژن، با ایجاد آسیبی کنترل شده در پوست محل درمان، تاولی ایجاد کرده که همگام با رفع آن کک و مک ها نیز از بین می روند.

درمان کک و مک

لیزر IPL: این لیزر یکی دیگر از روش های درمانی کک و مک ها به شمار می رود. در این روش چندین پرتو از نور هایی با طول موج مختلف به ملانین اضافی تابانده می شود تا لکه های پوستی از بین روند.

محافظت در برابر آفتاب: استفاده از مقادیر مناسب ضد آفتاب پس از درمان کک و مک ها ضروری است. این کار به پیشگیری از بروز مجدد آن ها و کمک به حفظ نتایج به دست آمده کمک می کند.

دارو های موضعی و بدون نسخه: پماد ها و ژل های حاوی رتینوئید، کوجیک اسید، آربوتین و آزلائیک اسید، می توانند به روشن تر کردن کک و مک های سطحی پوست کمک کنند. با این که تهیه آن ها به صورت بدون نسخه امکان پذیر است، اما بهتر است قبل از مصرف با پزشک متخصص پوست مشورت شود.

این موارد در صورت مصرف مداوم می توانند به رفع لکه های پوستی یاد شده کمک کرده و در ترکیب با پماد های ضد آفتاب بهترین عملکرد را داشته باشند. در صورت عدم تمایل به انتخاب فرایند های زیبایی و دارو های شیمیایی گران قیمت، می توان درمان های خانگی را امتحان کرد.

درمان های خانگی کک و مک

1- سرکه سیب

سرکه سیب یکی از بهترین گزینه های رفع کک و مک و لکه های تیره است. این سرکه حاوی مالیک اسید بوده که سلول های مرده پوست را برداشته و کک و مک ها را روشن تر می کند. سرکه سیب علاوه بر کمک به رفع هر نوع تجمع رنگدانه ای، می تواند در بهبود ظاهر کلی پوست نیز موثر باشد.

نحوه استفاده: سرکه و عسل را با یکدیگر ترکیب و بر روی کک و مک ها اعمال کنید. به مدت 15 تا 20 دقیقه صبر کرده و صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید.

2- لیمو

لیمو موثر ترین و طبیعی ترین ماده ای است که به روشن تر شدن کک و مک یا دیگر نقاط رنگدانه ای پوست کمک می کند. آب لیمو سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان بوده که تولید ملانین را کاهش داده و نواحی لکه مانند را روشن تر می کنند. آب لیمو دارای ویژگی ضد رنگدانه ای و حساس به نور است که از جذب اشعه های مضر نور خورشید به پوست جلوگیری می کند.

نحوه مصرف: چندین قطره آب لیمو را با عسل ترکیب کرده و با استفاده از یک گلوله پنبه، بر روی کک و مک ها اعمال کنید. به مدت 15 دقیقه صبر کرده و پس از شستشوی محل، از یک مرطوب کننده استفاده کنید. جهت کسب بهترین نتایج، باید این روش را هفته ای دو بار تکرار کرد.

تاثیر لیمو بر کک و مک

3- زردچوبه

زردچوبه خواص گوناگونی برای سلامتی بدن است. کورکومین موجود در این خوراکی، از ملانوژنز پیشگیری می کند. ملانوژنز به معنای رسوب بیش از حد رنگدانه ملانین در پوست و ایجاد لکه پوستی است. افراد می توانند جهت دستیابی به نتایج زود بازده، زردچوبه را با دیگر مواد مفید نیز ترکیب کنند.

نحوه مصرف: یک قاشق چای خوری پودر زرد چوبه را با یک تا دو قاشق غذا خوری شیر و یک قاشق چای خوری آب لیمو ترکیب کنید. این مواد را به قدری هم بزنید تا خمیری به دست آید. این خمیر را به مدت 20 دقیقه بر روی کک و مک ها اعمال کرده و سپس صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید. استفاده از مرطوب کننده فراموش نشود.

4- روغن بادام

روغن بادام به عنوان یک روغن ضروری و عالی برای پوست شناخته می شود. این روغن سرشار از ویتامین A و E بوده که علاوه بر تغذیه پوست، تجمع رنگدانه ها را نیز کاهش می دهد. روغن بادام پوست را تقویت، نرم و روشن می کند.

نحوه مصرف: 2 تا 3 قطره از روغن بادام را به کمک انگشتان خود بر نواحی مبتلا اعمال کنید. به مدت 1 ساعت یا تا زمان جذب کامل آن صبر کرده و سپس با آب ولرم آن را شستشو دهید. همچنین، می توان روغن را در طول مدت شب بر روی پوست خود نگه داشت.

5- آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی ماده ای به نام آلوئستین است که در کاهش تجمع رنگدانه های پوست عملکردی فوق العاده دارد. آلوئه ورا را می توان به صورت مستقیم از گیاه استفاده کرده یا ژل آن را به صورت آماده از بازار تهیه کرد. آلوئه ورا تولید متالوتیونین در پوست را افزایش داده و از آسیب های ناشی از نور خورشید پیشگیری می کند.

نحوه مصرف: جهت رهایی از کک و مک ها، صورت خود را روزانه به مدت 5 دقیقه با ژل آلوئه ورا شستشو دهید. پس از گذشت 10 دقیقه صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید.

تاثیر آلوئه ورا بر کک و مک

6- عسل

عسل طبیعی حاوی خواص سفید کنندگی است که به روشن شدن رنگدانه های پوست کمک می کند. جهت گنجاندن عسل در رژیم روزانه مراقبت پوست خود، باید از مراحل زیر پیروی کرد:

نحوه مصرف: عسل را با شکر یا نمک ترکیب کرده و یک اسکراب تهیه کنید. سپس، به کمک این اسکراب صورت و کک و مک ها را لایه برداری کنید. پس از اتمام کار صورت خود را آب بشویید.

7-  آب دوغ

آب دوغ یکی دیگر از مواد خوراکی است که می تواند به طور موثری ظاهر کک و مک ها را محو کند. این نوشیدنی حاوی اسید لاکتیک بوده و به روشن تر شدن تجمع رنگدانه ای کمک می کند. علاوه بر این، آب دوغ در بهبود حجم و لطفات پوست نیز موثر است.

نحوه مصرف: افراد می توانند آب دوغ را به طور مستقیم بر پوست خود اعمال کرده و پس از گذشت 10 تا 15 دقیقه آن را به کمک آب گرم از روی صورت خود پاک کنند. همچنین می توان با ترکیب آب دوغ و بلغور جوی دوسر، یک ماسک تهیه و استفاده کرد.

8- روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس یک روغن ضروری بوده که در زمینه جلوگیری از تولید ملاتونین و فعالیت تیروزیناز به اثبات رسیده است. این روغن تولید بیش از حد رنگدانه بر روی پوست را کاهش داده و گسترش کک و مک ها را به حداقل می رساند.

نحوه مصرف: چند قطره روغن اکلیپتوس را با هر روغن حامل ترکیب کنید. ترکیب را بر صورت خود اعمال کرده و در حدود 15 تا 20 دقیقه صبر کنید. با استفاده از یک حوله مرطوب صورت خود را پاک کنید. هر شب قبل از رفتن به خواب این روتین را تکرار کنید.

9- بادمجان

بادمجان یک خوراکی محبوب و دوست داشتنی است که در بسیاری از غذا های ما جای دارد. این میوه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، فنولیک اسید و ویتامین ها، علاوه بر خوشمزه بودن دارای واکنش فتوپروتکتیو است. به عبارت دیگر، از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب محافظت کرده، آفتاب سوختگی را التیام بخشیده و کک و مک ها را برطرف می سازد.

نحوه مصرف: یک بادمجان را به صورت لایه ای ببرید. یکی از لایه ها را به صورت دایره وار و آرام بر صورت خود مالش دهید. اجازه دهید آب آن به مدت چند دقیقه باقی مانده و سپس شستشوی صورت را آغاز کنید.

10- کره کاکائو

علاقه مندان به مراقبت پوست، از محصولات حاوی کره کاکائو جهت بهبود حجم و لطفات پوست خود در زمستان استفاده می کنند. کره کاکائو صرف نظر از خاصیت مرطوب کنندگی خود، می تواند لکه های پوستی را نیز برطرف کند. این ماده سرشار از عناصر فعال زیستی بوده و از پوست در برابر اشعه های آفتاب محافظت می کند.

نحوه مصرف: به اندازه یک سکه از کره کاکائو را برداشته و به آرامی بر روی کک و مک ها قرار دهید. کره کاکائو را بر روی صورت ماساژ داده و اجازه دهید یک شب کامل بماند. جهت کسب بهترین نتایج، می توان این روتین را به مدت یک ماه ادامه داد.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عنایت سه شنبه ۱۵ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر خوبین. ببخشید من صورتم لکه های قهوه ای دارد کک مک همه اش زیر پوست میشه درمان شود. من ۲۰ سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۱۵ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی لیزر باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط