لیکن پلان مویی

لیکن پلان مویی یا LLP یک بیماری پوستی است که می تواند منجر به ریزش موهای شما شود. لیکن پلان مویی باعث التهاب شده و روی سلول های پوست و غشای مخاطی اثر می گذارد. نام دیگر لیکن پلان مویی «لیکن پلان فولیکولی» می باشد.

لیکن پلان مویی ممکن است منجر به ریزش موی همراه با زخم کف سر شود، که نوعی ماندگار از ریزش مو می باشد. نکته ی مثبت این است که لیکن پلان مویی یک بیماری بسیار نادر -مخصوصاً در میان مردان- می باشد. لیکن پلان مویی بیشتر در زنان میانسال دیده می شود، اما مردان نیز در موارد نادر به این بیماری مبتلا می شوند.

در ادامه ی این متن به علل، علائم و راه های درمان لیکن پلان مویی اشاره خواهیم کرد.

لیکن پلان مویی یا LLP

لیکن پلان مویی دقیقاً چیست؟

همان طور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، لیکن پلان مویی یک بیماری پوستی است که در نهایت باعث ریزش موی ماندگار همراه با زخم کف سر می شود.

در واقع سه نوع لیکن پلان مویی وجود دارد:

• لیکن پلانوپیلاریس کلاسیک: این گونه از لیکن پلانوپیلاریس، یک بیماری پوستی می باشد که با التهاب فولیکول های مو در ارتباط بوده و منجر به زخم و ریزش موی ماندگار می شود.
  • آلوپسی فیبروزان پیشانی: این نوع لیکن پلانوپیلاریس با نوعی ریزش موی پیش رونده شناخته می شود که به کندی شکل گرفته و می تواند به زخم های پیشانی ختم شود. در برخی از موارد این بیماری، ابرو ها و مژه های بیمار نیز آسیب می بیند.
  • سندرم لاسر گراهام لیتل پیکاردی: این نوع از لیکن پلانوپیلاریس بیشتر در زنان دیده می شود. سندرم لاسر گراهام لیتل پیکاردی، باعث شکل گیری ریزش موی همراه با زخم منطقه ای، نازک شدن مو های زائد زیر بغل و کشاله ران و برآمدگی های زخیم در اطراف فولیکول های مو می شود.

به طور کلی لیکن پلان مویی بیشتر در زنان بزرگسال و در سنین چهل الی شصت سالگی دیده می شود. البته مردان هم می توانند به این بیماری پوستی دچار شوند.

علت لیکن پلان مویی چیست؟

علت دقیق بروز لیکن پلان مویی مشخص نیست؛ اما به نظر می رسد که این بیماری در اثر یک مشکل خود ایمنی شکل می گیرد. رایج ترین نظریه در ارتباط با دلیل لیکن پلان مویی، حمله ی گلبول های سفید به سلول های پوست و مو می باشد.

به طور کلی، تشخیص لیکن پلان مویی از طریق معاینه جسمی و همچنین، مشاهده ی میکروسکوپی قسمتی از بافت ناحیه آسیب دیده انجام می شود. در واقع برای تشخیص این بیماری، پزشک طی یک آزمایش «بیوپسی پانچ» یک تکه از بافت پوست را گرفته و مورد بررسی قرار می دهد.

علت لیکن پلان مویی

علائم لیکن پلان مویی چیست؟

مانند هر بیماری یا ناهنجاری دیگر، افراد مختلف ممکن است لیکن پلان مویی را با علائم متفاوتی تجربه کنند.

رایج ترین علائم لیکن پلان مویی شامل موارد زیر می شود:

• ریزش موی منطقه ای
  • قرمزی پوست سر
  • درد پوست سر
  • خارش پوست سر

لیکن پلان مویی معمولاً خود را به شکل نواحی نرم و سفید رنگ پوست نشان می دهد. این نواحی در پوست سر معمولاً بدون مو می باشند.

ممکن است در کناره های نواحی کچلی در اطراف فولیکول های مو، قرمزی پوست نیز دیده شود. نقاط جلوی مو، پایین پس سر و دو طرف سر، بیشتر از سایر نواحی پوست سر تحت تأثير لیکن پلانوپیلاریس قرار می گیرند.

گزینه های درمانی برای لیکن پلان مویی چیست؟

به طور ایده‌آل، شما باید در اسرع وقت برای درمان لیکن پلان مویی اقدام کنید. از آنجایی که ریزش مو در بیماری لیکن پلان مویی دائمی است، هر چه زودتر درمان را شروع کنید ریزش موی کمتری را تجربه خواهید کرد.

هدف از درمان لیکن پلان مویی، توقف ریزش مو و کنترل علائم بیماری است. دارو های ضد التهاب از موارد رایج تجویز شده برای مبتلايان به لیکن پلان مویی است. اگر پزشک تشخيص دهد به این بیماری مبتلا شده اید، احتمالاً دارو های زیر را برای شما تجویز خواهد کرد:

• کورتیکو استروئید های موضعی
  • کورتیکو استروئید های خوراکی
  • کورتیکو استروئید های تزریقی
  • دارو های ضد مالاریا مثل هیدروکسی کلوروکین
  • رتینوئید ها

همچنین، ماینوکسیدیل به عنوان یک درمان موضعی، می تواند به منظور کمک به رشد فولیکول های مو در نواحی دیگر پوست سر (خارج از محدوده ی ریزش مو) به کار گرفته شود. هر چند نحوه ی دقیق عملکرد ماینوکسیدیل مشخص نیست، اما به نظر می رسد که این دارو با تحریک فولیکول های مو برای ورود به فاز آناژن (فاز رشد) کار خود را انجام می دهد.

ماینوکسیدیل در دو دوز ارائه می شود: دوز های دو درصدی و پنج درصدی. شما برای تهیه ی هیچکدام از این دو دوز ماینوکسیدیل، نیاز به نسخه ی پزشک ندارید. شما می توانید ماینوکسیدیل پنج درصد خود را در قالب محلول یا فوم (کف) تهیه کنید.

در صورت مواجهه با لیکن پلان مویی ابتدا چه کار کنیم؟

اگر گمان می کنید به این گونه از لیکن پلان فولیکولی دچار شده اید، بلافاصله به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا در اسرع وقت گزینه های درمان ریزش موی شما بررسی و آغاز شود. با این کار ریزش موی دائمی خود را به حداقل می رسانید.

درمان لیکن پلان مویی معمولاً شامل مصرف خوراکی یا موضعی کورتیکو استروئید ها، دارو های ضد مالاریا و رتینوئید ها می شود. همچنين، برای کمک به رشد فولیکول های مو در نواحی سالم پوست، متخصص پوست و موی شما می تواند ماینوکسیدیل را تجویز کند.

در نهایت، بهترین قدم در مواجهه با انواع ریزش مو، مراجعه به پزشک متخصص و بررسی علت آن است. متخصص پوست و مو تشخیص نهایی را انجام داده و گزینه ی درمانی مناسب را به شما پیشنهاد می دهد.