جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان جوش بعد از اصلاح

درمان جوش بعد از اصلاح

فهرست مطالب

اغلب افرادی که به صورت مرتب اصلاح می کنند به جوش های پس از آن نیز دچار می شوند. این برآمدگی ها که با نام جوش اصلاح نیز شناخته می شوند، مو های زیر پوستی هستند که در درون یک جوش قرار دارند. این جوش ها می توانند پس از اصلاح مو های هر ناحیه از بدن از جمله پا، گونه، زیر بغل، شرمگاهی و غیره بروز دهند.

برآمدگی های یاد شده، با این که آزار دهنده و خارش دار هستند اما راه هایی برای رهایی از آن ها وجود دارد. در این مطلب، 5 روش را برای درمان جوش بعد از اصلاح بررسی خواهیم کرد.

علت بروز جوش های بعد از اصلاح چیست؟

اغلب افراد به دلیل سادگی و سرعت، از تیغ برای رفع مو های زائد استفاده می کنند. تیغ، مو ها را از ریشه خارج نکرده و با به جا گذاشتن مقداری از مو، سبب بروز مو های زیر پوستی و جوش های ناشی از آن ها می شود. در این موارد، مو پس از اصلاح شروع به رشد کرده اما پیچ خورده و به درون پوست باز می گردد. با بروز این پدیده، برآمدگی های دردناکی در اطراف موی یاد شده بروز می دهند.

علت بروز جوش های بعد از اصلاح چیست؟

علت دیگر بروز جوش پس از اصلاح، وجود سلول های پوستی مرده و چربی پوست به نام سیبوم است. فولیکول های مو پس از اصلاح می توانند به دلیل انسداد منافذ، در درون پوست به دام افتاده و بروز جوش را رقم زنند. همگام با برآمدگی هایی قرمز رنگ، افراد ممکن است بر روی پوست خود نیز احساس سوزش، خارش و حساسیت به لمس را تجربه کنند.

 برخی افراد ممکن است جوش هایی تاول مانند و پر از چرک را نیز مشاهده کنند. جوش های ناشی از اصلاح می توانند تقریبا در تمامی نواحی بدن بروز دهند. علاوه بر جوش ها، بروز راش های پوستی نیز پس از اصلاح بسیار رایج است.

درمان جوش بعد از اصلاح

1- گلیکولیک اسید

گلیکولیک اسید یک آلفا هیدروکسی اسید است که به رفع سلول های مرده پوست از بدن کمک می کند. این اسید، جوش های ناشی از منافذ مسدود شده را درمان می کند. محصولات پوستی حاوی گلیکولیک اسید، سلول های مرده پوستی را رفع کرده، چربی اضافه پوست را گرفته و منافذ پوستی را باز می کنند. این اسید نه تنها جوش ها را درمان کرده بلکه از بازگشت آن ها نیز جلوگیری می کند.

2- سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید یک بتا هیدروکسی اسید است که عملکردی بسیار مشابه با گلیکولیک اسید دارد. این اسید در بسیاری از محصولات مراقبتی پوست به کار رفته و در لایه برداری، برداشت سلول های مرده و رفع مو های زیر پوستی استفاده می شود.

محصولات حاوی این اسید، به صورت بدون نسخه در دارو خانه ها به فروش می رسند. سالیسیلیک اسید در هنگام اعمال شدن بر جوش، به بیرون آمدن تار مو از زیر پوست کمک می کند. پس از اعمال اسید یاد شده، التهاب به آرامی کاهش یافته و جوش ها محو می شوند.

درمان جوش

3- روغن آووکادو و روغن درخت چای

 هر دوی این روغن ها برای رفع جوش های پس از اصلاح مفید هستند. ویژگی های ضد باکتریایی و ضد التهاب موجود در روغن های یاد شده، با باکتری های عامل جوش مبارزه کرده و التهاب را کاهش می دهند.

جهت استفاده، روغن آووکادو یا درخت چای را به تنهایی بر روی پوست اعمال کرده و 20 دقیقه صبر کنید. سپس، پوست خود را با آب شستشو دهید. این دو روغن را می توان به صورت تکی یا در ترکیب با هم بر روی پوست خود اعمال کرد.

4- موچین

در صورت مشاهده موی زیر پوستی در درون یک جوش، می توان آن را با استفاده از یک موچین بیرون کشید. با بیرون آمدن مو از برآمدگی، جوش نیز شروع به محو شدن می کند. با این حال، جهت اجتناب از ابتلا به عفونت، باید از استریل بودن موچین اطمینان به دست آورد.

استریل کردن این ابزار آسان بوده و تنها با کشیدن یک پنبه الکلی بر روی آن انجام می شود. پس از بیرون کشیدن موی زیر پوستی، بهتر است مقداری ژل ضد التهاب بر روی آن اعمال کرد.

5- پارچه گرم

قرار دادن یک پارچه گرم بر روی جوش، گزینه ای عالی برای رهایی از آن به شمار می رود. پارچه گرم پوست را نرم کرده و به بیرون آمدن موی زیر پوستی از جوش کمک می کند. برای انجام این کار، یک پارچه تمیز برداشته، آن را با آب ولرم مرطوب کرده و بر روی جوش فشار دهید. گرمای این پارچه التهاب را کاهش و درد را تسکین می بخشد.

چگونه می توان از بروز جوش ها پیشگیری کرد؟

1- روش مناسب اصلاح مو ها

پیشگیری از جوش های بعد از اصلاح دشوار نبوده و داشتن روش اصلاح مناسب، می تواند به رفع این مشکل کمک شایانی کند. در ابتدا داشتن یک تیغ تمیز برای اصلاح، یک باید است. افراد باید قبل و بعد از اصلاح هر ناحیه از بدن، از تمیز بودن کامل تیغ مطمئن شوند.

جهت پیشگیری از هر گونه بریدگی، در هنگام اصلاح باید آرامش داشته و از عجله کردن پرهیز کرد. شستن بدن قبل از اصلاح، به نرم تر شدن مو و اصلاح راحت تر آن کمک می کند. هر چه اصلاح روان تر باشد، احتمال بروز مو های زیر پوستی نیز کمتر خواهد شد.

پیشگیری از جوش

2- استفاده از صابون یا خمیر اصلاح

هیچگاه نباید مو های خود را در حالت خشک اصلاح کرد. استفاده از صابون یا خمیر ریش بر روی پوست، از بروز راش های پوستی، جوش ها و زخم های ناشی از تیغ جلوگیری می کند. اصلاح خشک می تواند تحریک پذیری صورت و پدیدار شدن جوش ها را به همراه داشته باشد. استفاده از صابون فولیکول های مو را نرم کرده تا در هنگام تراشیدن آسان تر رفع شوند.

3- دوش با آب گرم

در صورت تصمیم بر اصلاح مو های بدن، دوش گرفتن با آب گرم یا ولرم، می تواند به آسان تر شدن این فرایند کمک کند. آب گرم منافذ پوست را باز کرده و به باقی ماندن رطوبت در پوست کمک می کند. این نکته یک اصل در پیشگیری از جوش ها به حساب می آید. دوش آب گرم همچنین با نرم کردن مو ها، تراشیدن آن ها را ساده تر می کند.

4- اعمال ژل پس از اصلاح یا ضد التهاب

استفاده از این محصولات، بخشی بسیار ضروری از اصلاح مو های بدن است. این ژل ها با آب رسانی به پوست، از بروز راش ها، جوش ها و دیگر مشکلات پوستی جلوگیری می کنند. هنگام خرید این محصولات، بهتر است مواردی انتخاب شوند که بدون الکل و ضد باکتری هستند.

جوش های پس از اصلاح چه مدت دوام دارند؟

بروز جوش پس از اصلاح، چندان غیر عادی نبوده و می تواند در هر زمانی برای هر کسی رخ دهد. با این حال، جوش های کوچک و بزرگ به ترتیب ظرف چند روز و چند هفته برطرف می شوند. در صورتی که یک جوش پس از گذشت 6 هفته برطرف نشود، باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کرد.

آیا اصلاح در هنگام بروز جوش نامناسب است؟

بلی، اصلاح در زمان وجود جوش، می تواند به بدتر شدن این مشکل منجر شود. در واقع، بهتر است از کشیدن مستقیم تیغ یا ماشین اصلاح بر روی این نواحی، خودداری شود. در غیر این صورت، جوش باز شده و باکتری های موجود در آن به دیگر نواحی پوست منتشر خواهند شد. همچنین، کشیدن تیغ بر روی جوش، می تواند خونریزی و بروز جای زخم دائمی را با خود به همراه داشته باشد.

نتیجه گیری

بروز جوش پس از اصلاح مو های زائد مشکلی تهدید کننده یا خطرناک نیست. با این حال، وجود این برآمدگی ها مخصوصا در نواحی آشکاری همچون صورت، می تواند مشکل ساز شود. لوسیون ها، ژل ها و محصولات بدون نسخه حاوی گلیکولیک یا سالیسیلیک اسید، می توانند به رفع و پیشگیری از این موارد کمک کنند.

استفاده از محصولات متناسب با پوست خود، اثر آن ها را دو چندان می کند. افراد می توانند درمان های خانگی همچون استفاده از روغن درخت چای را نیز استفاده کنند اما در صورت تداوم یافتن مشکل، باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کرد.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط