جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درمان میخچه کف پا

درمان میخچه کف پا

فهرست مطالب

پینه و میخچه قسمت های ضخیم شده پوست هستند که در اثر فشار یا اصطکاک ایجاد می شوند. این ضایعات ممکن است هنگام راه رفتن یا پوشیدن کفش، باعث درد و ناراحتی شوند. پینه ها معمولا روی دست ها یا پاها ایجاد می شوند و اغلب نیازی به درمان ندارند.

میخچه ها یک هسته داخلی دارند که می تواند نرم یا سخت باشد. میخچه های نرم معمولا بین انگشتان پا و میخچه های سخت ممکن است روی انگشتان پا ایجاد شوند. میخچه هایی که به دلیل پوشیدن کفش های نامناسب ایجاد می شوند، اغلب با پوشیدن کفش مناسب و استاندارد از بین می روند. در ادامه مطلب، درمان میخچه کف پا را توضیح خواهیم داد.

پینه و میخچه

علت ایجاد پینه و میخچه چیست؟

پینه ها و میخچه ها در اثر فشار یا اصطکاک مکرر قسمتی از پوست، ایجاد می شوند. فشار مکرر باعث از بین رفتن سلول های پوست و تشکیل یک لایه سخت می شود. میخچه های نرم نیز به همین شکل ایجاد می شوند، با این تفاوت که وقتی عرق در محل رشد میخچه باقی می ماند، هسته میخچه نرم می شود. این اتفاق معمولا در بین انگشتان پا رخ می دهد. پینه ها و میخچه ها توسط ویروس ها ایجاد نمی شوند و مسری نیستند.

کار کردن مکرر با وسایلی که به دست فشار وارد می کنند، مانند ابزار های باغبانی یا چکش و یا لوازم ورزشی (مانند راکت تنیس)، معمولا باعث ایجاد پینه بر روی دست ها می شود. پینه و میخچه های روی پا، اغلب در اثر فشار کفش ها ایجاد می شوند. راه رفتن با پای برهنه نیز می تواند باعث ایجاد پینه شود.

پینه ها و میخچه ها اغلب بر روی پاهای افرادی که بونیون (برآمدگی استخوانی روی قسمت خارجی انگشت شست) یا انگشتان چکشی، خمیده و یا انگشتان پتکی دارند، ایجاد می شوند. همچنین، اغلب ممکن است بر روی برآمدگی های ناشی از آرتریت روماتوئید نیز ظاهر شوند. پینه ها و میخچه های روی پا، ممکن است به دلیل فشار مکرر ناشی از ورزش (مانند پینه های کف پای دوندگان)، راه رفتن غیر عادی، صافی کف پا یا خارهای استخوانی (توده های کوچک و استخوانی در امتداد مفاصل) ایجاد شوند.

علائم پینه و میخچه چیست؟

میخچه یا پینه با توجه به ظاهر آن نیز قابل تشخیص است. پینه ها سخت، خشک و ضخیم بوده و ممکن است رنگ مایل به خاکستری یا زرد داشته باشند. همچنین پینه ممکن است نسبت به پوست مجاور، حساسیت به لمس کمتری داشته باشد و برجسته به نظر برسد. میخچه سخت، سفت و ضخیم بوده و ممکن است یک حلقه زرد کمرنگ در اطراف، و مرکز خاکستری رنگ داشته باشد.

میخچه نرم نیز شبیه یک زخم باز است. پینه ها و میخچه ها اغلب دردناک نیستند، اما می توانند هنگام راه رفتن یا پوشیدن کفش، درد ایجاد کنند. همچنین ممکن است باعث شوند که پاها در کفش احساس راحتی نداشته باشند.

علائم پینه و میخچه چیست؟

پینه و میخچه چگونه تشخیص داده می شوند؟

پزشک ابتدا پینه یا میخچه هایی که برای شما مشکلاتی ایجاد نموده را معاینه می کند. همچنین ممکن است در رابطه با شغل، فعالیت ها و یا نوع کفش هایی که می پوشید، از شما سوالاتی بپرسد. چنانچه پزشک به وجود مشکلاتی در استخوان ‌ها مشکوک شود، ممکن است عکسبرداری با اشعه ایکس انجام شود.

درمان پینه و میخچه چگونه انجام می شود؟

درمان میخچه کف پا به چه صورت است؟ پینه ها و میخچه ها اغلب نیازی به درمان ندارند. مگر اینکه دردناک و آزاردهنده باشند. اگر این ضایعات باعث ایجاد درد می شوند، اقدامات زیر می توانند به کاهش درد ناشی از آن ها کمک کنند:

✔️ پوشیدن کفش های مناسب و جادار، با پنجه (قسمتی که انگشتان پا را احاطه می کند) پهن و عمیق.

پهن تر بودن پنجه کفش، از فشرده شدن انگشتان پا به یکدیگر جلوگیری می کند و فشار روی میخچه های نرم را کاهش می دهد. عمیق تر بودن پنجه کفش نیز از فشرده شدن انگشتان پا به قسمت بالای کفش جلوگیری می کند و فشار روی میخچه های سخت را کاهش می دهد.

✔️ استفاده از پد های محافظ در زمان بهبودی پا

برخی از اقدامات دیگری که می توانید امتحان کنید عبارتند از:

  • برای کوچکتر نمودن اندازه پینه یا میخچه، پای خود را برای مدتی در آب گرم قرار دهید و سپس با استفاده از سنگ پا به آرامی پوست مرده را سایش دهید. هرگز در خانه میخچه یا پینه خود را نبُرید. به خصوص اگر دیابت یا بیماری های دیگری دارید که باعث مشکلات گردش خون یا بی حسی می شود.
  • برای نرم کردن پینه یا میخچه، از سالیسیلیک اسید استفاده کنید. سپس می توانید پینه یا میخچه خود را با سنگ پا سایش دهید. برخی از پزشکان استفاده از سالیسیلیک اسید را توصیه نمی کنند. زیرا می تواند به پوست اطراف آسیب برساند. اگر از سالیسیلیک اسید استفاده می کنید، آن را فقط روی پینه یا میخچه خود بمالید و مراقب باشید که به پوست اطراف آن برخورد نکند. به خاطر داشته باشید که در صورت ابتلا به دیابت یا سایر بیماری هایی که باعث مشکلات گردش خون یا بی حسی می شود، به هیچ عنوان نباید از سالیسیلیک اسید استفاده کنید.
  • از پزشک بخواهید که پینه یا میخچه شما را با استفاده از یک تیغ یا چاقوی کوچک، از بین ببرد. پزشک می تواند این کار را در مطب خود انجام دهد.
درمان پینه و میخچه

اگر همچنان با پینه ها یا میخچه ها درگیر هستید و یا مشکل شما شدید است، ممکن است پزشک شما را به یک متخصص پا ارجاع دهد.

عمل جراحی به ندرت برای درمان پینه یا میخچه استفاده می شود. اما در صورتی که یک مشکل استخوانی (مانند انگشت چکشی یا بونیون) باعث ایجاد پینه یا میخچه شود، می توان برای تغییر یا برداشتن ساختار استخوانی، از عمل جراحی استفاده نمود. این کار تنها در صورتی انجام می شود که درمان های دیگر موثر واقع نشده باشند.

اگر دیابت، بیماری شریان محیطی، نوروپاتی محیطی و یا بیماری دیگری دارید که باعث مشکلات گردش خون یا بی حسی می شود، قبل از هر گونه اقدام درمانی برای پینه یا میخچه، با پزشک مشورت کنید.

چگونه می توان از ایجاد پینه یا میخچه جلوگیری نمود؟

با کاهش و یا برطرف نمودن فشار روی پوست، می توان از ایجاد پینه و میخچه ها جلوگیری کرد. به عنوان مثال، می توان با پوشیدن دستکش برای محافظت از دست ها (مثلا هنگام باغبانی یا بلند کردن وزنه) از ایجاد پینه روی دست ها جلوگیری نمود.

پوشیدن کفش و جوراب های مناسب نیز معمولا از ایجاد پینه روی پاها جلوگیری می کند. همچنین، پوشیدن کفش ‌هایی که پنجه پهن ‌تری دارند نیز معمولا از ایجاد میخچه در پاها جلوگیری می کند. حتما قبل از خریدن کفش، از مناسب بودن اندازه آن مطمئن شوید.

به طور کلی:

  • از کفشی استفاده کنید که اندازه مناسب داشته باشد.
  • هنگام استفاده از ابزارهایی مانند وسایل باغبانی و… دستکش بپوشید.
  • اگر قسمت‌ هایی از بدنتان در معرض اصطکاک قرار دارد، از پدهای محافظتی مناسب استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر روی زانوهای خود و بر روی فرش فعالیت دارید، از زانوبند استفاده کنید.
  • استخوان های پا یا عضلات ساق پا می توانند بر نحوه راه رفتن شما تاثیر بگذارند. برای ایجاد تغییراتی که از مشکلات پا (مانند پینه و میخچه) جلوگیری می کنند، می توانید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

مقالات مرتبط