جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت ریزش موی بدن

علت ریزش موی بدن

فهرست مطالب

به طور کلی، موهای نواحی مختلف بدن ممکن است دچار ریزش شوند. این اتفاق برای عده ای از افراد ممکن است نگران کننده و حائز اهمیت نباشد. اما ریزش قابل توجه موهای بدن، می تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی باشد.

در این مقاله به برخی از دلایل ریزش موی بدن اشاره شده است، اما برای اطمینان از علت اصلی این اتفاق، مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات تشخیصی مرتبط با ریزش مو ضروری می باشد.

دلایل ریزش موی بدن

1- استرس زیاد

این وضعیت می تواند ناشی از استرس عمومی باشد و یا این که بدن شما به دلیل بیماری تحت فشار قرار گرفته که معمولا با کاهش وزن نیز همراه است. گاهی اوقات زمانی که افراد به دلیل بیماری، رژیم های غذایی بسیار محدود دارند و یا به میزان قابل توجهی وزن کم می کنند، موهای بدن دچار ریزش می شود.

 

استرس زیاد

2-شیمی درمانی

اگرچه شیمی درمانی سلول های سرطانی را مورد هدف قرار می دهد، اما سلول های فولیکول های مو که به سرعت تقسیم می شوند نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. این کار فقط باعث ریزش موهای سر نمی شود، بلکه می تواند ابروها، مژه ها و سایر قسمت های بدن را نیز دچار ریزش مو کند. به طور معمول، چند هفته بعد از پایان شیمی درمانی، موها مجددا شروع به رشد می کنند.

3-سطوح پایین استروژن

در دوران بارداری، سطوح بالای استروژن در زنان باعث پرپشت تر شدن موهای سر می شود و در عین حال، احتمالا موهای بدن را نیز ضخیم تر می کند. پس از آن، کاهش سطح استروژن باعث ریزش اکثر این موهای جدید می شود.

سطح استروژن در دوران یائسگی نیز کاهش می یابد. بنابراین اگر به یائسگی نزدیک می شوید، ممکن است متوجه شوید که موهای بدن شما کمتر شده اند. اما اگر سن بالایی ندارید و سطح استروژن شما پایین است، پزشک ممکن است برای افزایش سطح این هورمون‌ برای شما قرص ضد بارداری تجویز کند. (در این موارد، قرص ضد بارداری برای جلوگیری از بارداری استفاده نمی شود)

4-سطوح بالای آندروژن

در برخی از زنان، ریزش مو ممکن است ناشی از آندروژن ها یا هورمون های مردانه باشد. این امر ممکن است ارثی باشد و یا به دلیل کیست های تخمدان، بارداری، یائسگی و موارد دیگر رخ دهد. در این صورت ممکن است فرد به داروهای مسدود کننده آندروژن نیاز داشته باشد. مصرف قرص های ضد بارداری نیز می تواند کمک کننده باشد.

ریزش مو در زنان

5-رژیم غذایی نامناسب

در صورتی که سطح هورمون ‌ها در بدن متعادل باشد، مشکل ریزش موی بدن معمولا ناشی از کمبود مواد غذایی است. فریتین نوعی ماده معدنی است که به ذخیره آهن در بدن کمک می کند و یک نقش کلیدی در این فرآیند دارد. اگر سطح این ماده معدنی کم باشد، تیروئید نمی تواند خوبی کار کند. عملکرد نامناسب تیروئید نیز می ‌تواند باعث ریزش مو شود. اگر آزمایش خون شما نشان دهنده فریتین پایین است، ممکن است نیاز به مصرف مکمل های آهن داشته باشید.

6-مشکلات پوستی

بیماری ‌های پوستی مختلفی می ‌توانند باعث ریزش موها (از جمله موهای سر) به صورت ناحیه ای و یا به طور کامل شوند. این مشکلات می تواند شامل بیماری هایی مانند آلوپسی آره آتا (یک بیماری خود ایمنی که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند) باشد. در این وضعیت، یک پزشک متخصص پوست می تواند درمان مناسب را برای شما تجویز کند.

7- بالا رفتن سن

متاسفانه اغلب با افزایش سن، موها (از جمله موهای بدن) دچار ریزش می شوند و چرخه رشد موها و همچنین تراکم موها با افزایش سن کاهش می یابد. اگر سابقه خانوادگی ریزش مو با افزایش سن دارید، این وضعیت به احتمال زیاد برای شما نیز اتفاق می افتد.

اگرچه ممکن است ریزش موهی بدن برایتان اهمیت زیادی نداشته نباشد، اما ریزش موهای سر می تواند ناراحت کننده باشد. بنابراین در صورت بروز این اتفاق، حتما با پزشک صحبت کنید. استفاده از داروی ماینوکسیدیل موضعی نیز می تواند کمک کننده باشد.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عرفان چهارشنبه ۳۰ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر_من ریزش موی سر دارم و موهای بدنم از جمله ناحیه تناسلی و ساق پام راحت جدا میشه بعضیاش_قبلن خارش شدید داشت پوست سرم که با کرم کلوبتازول_کلوتریمازول خوب بود_عجیب بود چون دکتر قبلیم هرچی داده بود از داروهای ضدقارچ اثر نداشت_الان سرم یکم پوسته میریزه با ریزش و اینکه من الان 20سالمه و ریش ندارم اون یکمی هم که درمیاد با کشیدن بدون درد جدامیشه_حس میکنم ابروهامم راحت تر از بقیه افراد جدا میشه و حتی مژه هام_الان پشت کنکور هم هستم و درس میخونم و فشار زیادی روم هست_کلا بدن ضعیفی هم دارم از لحاظ فیزیکی و استخوان دستم هم خیلی نازک تر از بقیه افراد هست_مشکل چی میتونه باشه بنظرتون؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۳۰ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      در اکثر موارد جای نگرانی نیست ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۱۴ فروردین ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام.وقت بخیر.من 29سالمه از کودکی مشگل ریزش موی کل بدن داشتم.پیگیری نکردم.دوران سربازی باز این مشگل برام پیش اومد رفتم پیش پزشک از ضعیفی بدن و کم خونی شدید گفت.یه مشگلی پیش اومد 2سال زندان بودم.الان کامل ریزش کرده.قند خونم بالاست.تازه اینجوری شدم.خودم فکر میکنم از ضعیفی یا کمبود تستسترون باشه.فکر من به درد خودم میخوره.فقط خیلی دارم اذیت میشم.محل سکونت تهرانسر.اگه کمکی از دستتون بر میاد انجام بدید.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۴ فروردین ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      در اکثر موارد جای نگرانی نیست

      ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر سمیرا پنجشنبه ۱۵ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خدمت اقای دکترمن الان حدوددوسال موهای بدنم کمترشدوبعضی قسمت هااصلارشدنداره۔مخصوصااززانوبه پایین ۔وقسمت ناحیه تناسیلیم ۔الان حدودسه ماه موهای سرم ریزش داره۔مشکل ذخیره تخمدان پایین دارم سنم ۳۲۔میخواستم بدونم علت کم شدن موهای بدنم چیست
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۱۵ دی ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      معمولا در اینگونه موارد مشکل ناشی از اشکالات هورمونی است

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط