علت قرمزی و جوش روی بینی

صافی و یکنواخت بودن پوست از نظر رنگ و اندازه، یکی از عناصر تشکیل دهنده زیبایی است. گاهی اوقات پوست در اثر برخی عوامل به برآمدگی هایی دچار شده که زیبایی یاد شده را تحت تاثیر قرار می دهند. در این مطلب، قصد داریم علت قرمزی و جوش روی بینی را مطرح کنیم و جنبه های مختلف هر کدام را بررسی کنیم.

لازم به ذکر است که این مطلب حاوی توصیه های درمانی نبوده و افراد باید جهت دریافت تشخیص و درمان مناسب به پزشک مراجعه کنند.

قرمزی بینی

8 علت قرمزی و جوش روی بینی

زگیل

زگیل ها، زائده هایی کوچک و گرد هستند که در لایه فوقانی پوست رشد می کنند. این زگیل ها می توانند به صورت تکی یا دسته ای پدیدار شوند. زگیل های رایج در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به وجود آمده و از طریق تماس پوستی مستقیم مخصوصا در صورت وجود زخم از فردی به فرد دیگر انتقال می یابند.

همه افراد ممکن است به زگیل دچار شوند اما زگیل ها اغلب افرادی را مبتلا می کنند که سیستم ایمنی بدن آن ها در اثر بیماری یا شیمی درمانی ضعیف شده است. کودکان و نوجوانان نیز مستعد ابتلا به زگیل ها هستند. این زائده های پوستی اغلب بر دست ها و انگشتان پدیدار شده و به طور ویژه در محل بریدگی پوست یا در نزدیکی ناخن ها رشد می کنند.

به همین دلیل، جویدن ناخن ها یکی از عوامل خطر ابتلا به زگیل به شمار می آید. با این که زگیل ها خوش خیم و غیر سرطانی هستند اما ظاهری نامطلوب داشته و در عملکرد دست ها تداخل ایجاد می کنند. پزشک با معاینه فیزیکی، ابتلا به زگیل را در بیمار تشخیص می دهد. زگیل های کودکان گاهی اوقات بدون نیاز به درمان از بین می روند. در صورت ماندگاری زگیل، پزشک می تواند آن را به راحتی در مطب از بین برد.

آبسه های پوستی شدید

آبسه پوستی، عفونتی است که در اثر باکتری های پوستی در عمق پوست به وجود می آید. اغلب این عفونت ها ناشی از باکتری استافیلوکوکوس اورئوس هستند. این عفونت در صورت انتشار نیازمند درمان فوری بوده و باید به سرعت به پزشک مراجعه شود.

درمان این عفونت معمولا آنتی بیوتیک های تجویزی هستند. گاهی اوقات رفع آبسه نیازمند جراحی بوده که پس از فروکش شدن التهاب پوست انجام خواهد شد. افراد باید از تلاش برای تخلیه خودسرانه این آبسه و رفع قرمزی بینی خود خودداری کنند.

آبسه های پوستی شدید

میزان شیوع: نادر

مهم ترین علائم: خستگی، تب و برآمدگی های دردناک، قرمز رنگ یا مهره مانند در گردن

شیوه درمانی: مراجعه فوری به بیمارستان یا مطب پزشک

جوش

جوش ها، برآمدگی هایی پوستی و دارای چربی، سلول های پوستی مرده و باکتری هستند. این برآمدگی ها اغلب در دوران بلوغ دیده می شوند. در این دوره، هورمون ها میزان تولید چربی پوست را افزایش داده و چربی یاد شده گاهی اوقات منافذ پوستی را مسدود می کند. نوجوانان 13 تا 17 ساله بیش از هر کس دیگری مستعد ابتلا به این جوش ها هستند. علائم جوش ها شامل موارد زیر می شوند:

• منافذ مسدود شده، صاف و دارای سر سیاه رنگ: چربی ها با قرار گیری در معرض هوا سیاه رنگ می شوند.
  • منافذ مسدود شده و دارای سر سفید: این منافذ به دلیل تجمع سلول های مرده پوست مسدود شده اند.
  • تاول های متورم، به رنگ سفید یا زرد و دارای چرک که پوست اطراف آن ها قرمز شده است.

بروز شدید جوش ها بر روی پوست می تواند کیفیت زندگی بیمار را کاهش داده، ذهن فرد را به طور مداوم به ظاهر خود درگیر کرده و سبب درد و ناراحتی پوستی شود. این بیماران معمولا به متخصص پوست و مو ارجاع داده می شوند. این مشکلات پوستی از طریق معاینه فیزیکی تشخیص داده شده و درمان شامل بهبود رژیم غذایی، استفاده از دارو های بدون نسخه و تمیز نگه داشتن مواردی همچون پوست، مو و حوله ها می شود.

میزان شیوع: رایج

مهم ترین علائم شامل برآمدگی های صورتی یا قرمز، توده های کوچک یا بزرگ و برآمدگی های دردناک در صورت می شوند.

شیوه درمانی: خود درمانی

آسپرین برای جوش صورت

همانژیوم

همانژیوم یک نشان مادرزادی است که اغلب اوقات به صورت یک گره قرمز رنگ از عروق خونی اضافی در پوست دیده می شود. این نشان با عنوان نشان توت فرنگی مانند نیز شناخته شده و در سال های اول زندگی پدیدار می شود. این برآمدگی معمولا به صورت خود به خود برطرف شده اما در صورت نگرانی می توان در ملاقات بعدی با پزشک، معاینه این نشان را از او درخواست کرد.

درماتوفیبرومای بینی

درماتوفیبروم یک زائده پوستی نسبتا رایج بوده و می تواند سبب قرمزی بینی شود. محل رایج بروز آن معمولا ناحیه پایینی پا است اما در هر بخش دیگری از بدن نیز می تواند پدیدار شود. این زائده های خال مانند خوش خیم و غیر سرطانی هستند. علت بروز درماتوفیبروم مشخص نیست اما می تواند پس از یک آسیب کوچک بروز دهد. این زائده ها غیر مسری هستند.

درماتوفیبروم ها بیشتر در بزرگسالان یافت شده و بروز آن ها در کودکان نادر است. علائم درماتوفیبروم شامل یک برآمدگی سفت و برجسته به رنگ قرمز، صورتی یا قهوه ای است که قطری کمتر از 1 سانتی متر دارد. این برجستگی ها معمولا بدون درد بوده اما ممکن است با حساسیت به لمس یا خارش همراه باشند. درماتوفیبروم ها می توانند به صورت تکی یا دسته ای بروز دهند.

تمامی زائده های پوستی مخصوصا در صورت داشتن رنگ بسیار تیره یا تغییر شکل سریع باید توسط پزشک معاینه شوند. تشخیص ماهیت این زوائد از طریق معاینه فیزیکی و گاهی اوقات نمونه برداری انجام می شود. درماتوفیبروم ها معمولا نیازی به درمان نداشته اما ممکن است علاوه بر داشتن ظاهری نامطلوب، با لباس پوشیدن نیز تداخل داشته باشند. هر چند که درماتوفیبروم ها را می توان با استفاده از جراحی برداشت اما جای زخمی از آن ها باقی مانده و رشد دوباره آن ها نیز امکان پذیر است.

میزان شیوع: نادر

مهم ترین علائم شامل خارش، برآمدگی های صورتی یا قرمز و توده های کوچک یا بزرگ در بینی می شوند.

شیوه درمانی: صبر و مشاهده تغییرات

خارش بینی

آنژیوم گیلاسی

آنژیوم گیلاسی یک زائده پوستی خوش خیم و متشکل از عروق خونی است. افراد دارای آنژیوم گیلاسی نیازی به مراجعه به پزشک ندارند. در صورت نیاز به رفع این زائده پزشک می تواند پروپرانولول، بتا بلاکر های موضعی و کورتیکوستروئید های سیستمی را بسته به شرایط هر فرد تجویز کند.

جوش کورک

کورک به عفونت فولیکول مو گفته می شود. این عفونت در زیر پوست و نزدیکی ریشه مو ایجاد شده و می تواند در هر نقطه ای از بدن پدیدار شود. عفونت یاد شده ناشی از باکتری بوده که اغلب از خانواده استافیلوکوکوس اورئوس است. مالش های ناشی از پوشیدن لباس یا دیگر موارد، می توانند سبب بروز پارگی در پوست شده و امکان ورود باکتری را فراهم کنند.

باکتری استافیلوکوکوس را در هر جایی می توان یافت. شستن دست ها به صورت کامل و مکرر و رعایت دیگر معیار های بهداشتی از انتشار این باکتری جلوگیری خواهد کرد. افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، دیابت یا دیگر عفونت های پوستی، مستعد ترین افراد از نظر ابتلا به کورک هستند. علائم این مشکل شامل یک برآمدگی زیر پوستی است که متورم، دردناک، قرمز رنگ و دارای چرک می باشد.

با توجه به این که امکان انتشار عفونت به جریان خون و پخش شدن آن در بدن وجود دارد، درمان کورک ضروری است. تشخیص این بیماری اغلب از طریق معاینه فیزیکی و گاهی اوقات نمونه برداری از ترشحات کورک انجام می شود. درمان این کورک معمولا شامل برش و تخلیه عفونت و سپس اعمال دارو های آنتی بیوتیک موضعی می شود.

میزان شیوع: غیر رایج

مهم ترین علائم شامل برآمدگی های صورتی یا قرمز، توده های کوچک یا بزرگ، برآمدگی های دردناک و بروز تغییرات در صورت می شوند. لازم به ذکر است که کورک هیچ گاه سبب بروز تب نمی شود.

شیوه درمان: خود درمانی

خال غیر طبیعی

خال ها زائده هایی پوستی هستند که در اثر تجمع سلول های رنگدانه ای پوست (ملانوسیت ها) به وجود می آیند. برخی خال ها به دلیل اندازه و ویژگی هایی که دارند در دسته غیر طبیعی جای گرفته و باید از نظر تبدیل شدن به بدخیمی به دقت پایش شوند. شیوع این خال ها رایج نبوده اما در صورت بروز باید توسط پزشک معاینه شوند.

پزشک ممکن است سوالاتی را در جلسه مشاوره از بیمار بپرسد. از جمله این سوالات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آیا برآمدگی و قرمزی بینی شما دردناک است؟

آیا برآمدگی گیلاسی به رنگ قرمز است؟

آیا ترشحاتی از برآمدگی خارج می شوند؟

از هفته گذشته تا به امروز به تب دچار شده اید؟