جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

رفع چین و چروک دور چشم

رفع چین و چروک دور چشم

فهرست مطالب

خطوط ریز و چین چروک ها، جزئی از روند پیری هستند، اما مشکل واقعی زمانی شروع می شود که این علائم پیری زودتر از حد معمول ظاهر می شوند. از دائم زل زدن به صفحه موبایل یا لپ تاپ گرفته تا برنامه ی خواب نامنظم و انتخاب های نادرست در سبک زندگی، همگی فشار زیادی به چشم وارد می کنند و باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند حلقه های تیره، پف و چروک زیر چشم می شوند.

رفع چین و چروک دور چشم چگونه است؟ با اقدامات احتیاطی درست، تغییر در سبک زندگی، درمانهای پزشکی و مراقبت های پوستی، می توانید این مشکل را برطرف کنید.

خطوط ریز و چین چروک

علل چروک زیر چشم

  • بالا رفتن سن
  • سیگار کشیدن
  • آفتاب سوختگی
  • عادت های خواب غلط
  • رژیم غذایی ناسالم
  • حالات چهره
  • مالیدن چشم ها

بالارفتن سن

با بالارفتن سن، پوست قابلیت ارتجاعی طبیعی و تولید کلاژن خود را از دست می دهد و منجر به ظاهر شدن خطوط ریز و چین و چروک می شود. افراد برای اولین بار در اواخر 20 سالگی تا اوایل 30 سالگی، متوجه چین و چروک ها در زیر چشم خود می شوند. 2 نوع چین و چروک وجود دارد: ثابت و متحرک.

چین و چروک متحرک به دلیل فعالیت زیاد عضله مانند چشمک زدن، اخم کردن، لبخند زدن و بالا بردن ابروها زودتر دیده می شود. پوست اطراف چشم ها در مقایسه با دیگر نقاط صورت ظریف تر است، بنابراین تغییرات در زیر چشم زودتر دیده می شوند. اما خطوط ثابت به هنگام استراحت صورت دیده می شوند. چین و چروک زیر چشم ها و خطوط پنجه کلاغی، از نوع چین و چروک ثابت هستند.

سیگار کشیدن

دیگر علت شایع چروک زیر چشم، سیگار کشیدن است. زیرا بر اثر سیگار کشیدن، استرس اکسیداتیو روی سلولها تأثیر می گذارد و خونرسانی محدود می شود، بنابراین تأمین مواد مغذی به ناحیه ی زیر چشم کمتر می شود. این امر باعث زودتر نمایان شدن خطوط و چین و چروک در زیر چشم  می شود.

تنگ کردن چشم ها به هنگام نگاه کردن به اطراف، باعث به وجود آمدن چروک زیر چشم می شود. علاوه بر این، به نظر می رسد که نیکوتین موجود در سیگار یک عامل عمده ی کاهش تولید کلاژن است که به نمایان شدن علائم پیری سرعت می بخشد.

سیگار کشیدن و چروک دور چشم

آفتاب سوختگی

بدون حفاظ قرار گرفتن در معرض اشعه ی مضر خورشید، یکی از عوامل اصلی پیری زودرس است. زیرا اشعه ی فرابنفش روی سطح کلاژن طبیعی پوست تأثیر می گذارد. این امر باعث می شود پوست اطراف چشم ها نسبت به دیگر نقاط بدن، سریعتر دچار افتادگی شود و باعث می شود پوست چروک و چرم مانند به نظر برسد.

عادات خواب غلط

اگر شما همیشه روی شکم می خوابید، همین موضوع یکی از عوامل ایجاد چین و چروک زیر چشم ها می باشد. خوابیدن روی شکم باعث جمع شدن مایعات در زیر ناحیه ی چشم می شود و در نتیجه پف زیر چشم به وجود می آید. دوماً، اصطکاک مداوم بین روبالشی و پوست، منجر به چروک شدن پوست می شود.

رژیم غذایی نادرست

مصرف مقدار زیادی شکر افزوده و نمک، یکی دیگر از عوامل ایجاد چروک زیر چشم است. مصرف غذاهایی با شاخص گلوکز بالا، مصرف نمک و مصرف آب، کمتر می تواند باعث به وجود آمدن چین و چروک ها و خطوط زودرس در اطراف چشم ها شود.

شکر باعث شکسته شدن کلاژن در پوست می شود و آن را در معرض محرک های محیطی قرار می دهد و منجر به پیری می شود. دوماً یک رژیم غذایی که سرشار از نمک است منجر به جمع شدن نمک در ناحیه زیر چشم و ظاهر شدن چین و چروک می شود.

حالات چهره

 اگر شما عادت دارید که به هنگام زل زدن به یک صحنه چشمک می زنید یا به هنگام مطالعه یا نگاه کردن به وسایل دور باید چشمان خود را جمع کنید، همین امر می تواند باعث ظهور چین و چروک ها در زیر چشم ها شود.

با بالا رفتن سن، پوست قابلیت ارتجاعی و توانایی خود برای برگشتن به جای اصلی از دست می دهد و چین و چروک ها ظاهر می شوند.

چین و چروک دور چشم

مالیدن چشم ها

بسیاری از ما عادت داریم چند بار در روز به شدت چشمان خود را مالش می دهیم، مخصوصاً وقتی که صبح از خواب بیدار می شویم و یا خیلی خسته هستیم. اگر شما یکی از این افراد هستید، لطفاً دیگر این کار را انجام ندهید. مالیدن زیاد چشم ها باعث تحریک پذیری اطراف چشم ها به ویژه در شرایط اگزمای آتوپیک یا حساسیت آلرژیک می شود.

این شرایط منجر به خشکی و پوسته پوسته شدن زیر چشم شده که گاهی اوقات باعث ظاهر شدن چین و چروک و خطوط ریز در زیر چشم می شود. علاوه بر این، پوست اطراف چشم ها بسیار ظریف و حساس است و وارد کردن فشار زیاد به آن باعث کشیده شده آن می شود. انجام مداوم این کار، به مرور زمان باعث ایجاد چین و چروک می شود.

روش های زیبایی برای رفع چین و چروک دور چشم

1-فیلرهای پوستی

این روش، یک درمان زیبایی بسیار رایج است که در آن فیلرهای موقتی به زیر ناحیه چشم تزریق می شوند تا پوست را سفت تر و جوانتر کنند. تأثیر این روش بسته به نوع فیلرها از 6 ماه تا 2 سال خواهد بود.

2-میکرودرم ابریژن

برای آن دسته از افرادی که به دنبال یک درمان غیرتهاجمی برای رفع چروک زیر چشم هستند، روش میکرودرم آبریژن می تواند جوابگو باشد. در این روش، پزشک از ابزاری با نوک الماس، برای حرکت روی ناحیه زیر چشم استفاده می کند تا سلولهای پوستی مرده را از بین ببرد و گردش خون را افزایش دهد. این کار در بهبود ظاهر چین و چروک ها تأثیر زیادی دارد.

3.بوتاکس

این روش یکی از رایج ترین درمان های زیبایی برای رفع چین و چروک ها و خطوط ریز است و به پوست ظاهری جوانتر می بخشد. این درمان برای شل کردن عضلات زیر چشم از یک ماده تزریقی استفاده می کند و به طور کلی علائم پیری را ناپدید می کند.

چروک زیر چشم

مواد لایه بردار شیمیایی

یکی از علل اصلی ظهور چین و چروک ها و خطوط ریز، تجمع سلولهای پوستی مرده است و یک روش عالی برای از بین بردن آنها، استفاده از لایه بردارهای شیمیایی است. با اینکه این درمان چین و چروک ها را به طور کامل از بین نمی برد، اما با از بین بردن پوست مرده، قطعاً به شاداب کردن پوست کمک زیادی کرده و نواقص پوست را پنهان می کند.

نکاتی برای پیشگیری از چروک زیر چشم

در حقیقت با برخی از نکات مراقبت پوستی و نیز تغییر در سبک زندگی، می توان ظاهر چین و چروک و خطوط ریز زیر پوست را کاهش داد. فرد باید در برنامه مراقبت پوستی خود، از محصولات پوستی خاصی استفاده کند. این محصولات پوستی شامل ضدآفتاب و سِرم زیر چشم می شوند که حاوی ویتامین C ، B3 و  E هستند.

علاوه بر این، از یک سرم بر پایه رتینول، سپس از یک سرُم هیالورونیک اسید و کرم مرطوب کننده در شب استفاده کنید. سعی کنید بیش از حد حالات چهره خود را تغییر ندهید و به هنگام کار با کامپیوتر یا نگاه کردن به موبایل از عینک استفاده کنید. در آخر، برای انجام رویکردهای بالا به متخصص پوست مراجعه کنید.

پیشگیری از بروز چین و چروک در زیر چشم

1. ضدآفتاب بزنید

از آنجا که اشعه های فرابنفش، یکی از مهمترین دلایل پیری زودرس هستند، ما توصیه می کنیم همیشه از ضدآفتاب استفاده کنید.

2. از کرم دور چشم استفاده کنید

پوست دور چشم بسیار نازک و ظریف است، بنابراین در معرض خشک شدن قرار دارد و خشکی پوست باعث ظاهر شدن چین و چروک می شود. برای جلوگیری از این مشکل، ما توصیه می کنیم که دوبار در روز از کرم دور چشم استفاده کنید. این کار نه تنها پوست زیر چشم را هیدراته نگه می دارد، بلکه پیری زودرس را به تأخیر می اندازد.

3. از روبالشی ابریشمی استفاده کنید

روبالشی های نخی، برای پوست شما بسیار خشن هستند و باعث اصطکاک زیادی می شوند. این امر در نهایت منجر به بروز چین و چروک در پوست می شود. آسان ترین راه حل برای این مشکل، استفاده از یک روبالشی ابریشمی است، زیرا این جنس روبالشی، بسیار لطیف است و اصطکاک را کاهش می دهد.

4. سیگار را ترک کنید

اگر عادت دارید که مرتب سیگار می کشید، ما توصیه می کنیم آن را ترک کنید یا تعداد دفعات آن را کاهش دهید.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

مقالات مرتبط