جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

همه چیز در مورد مراقبت از پوست چرب

همه چیز در مورد مراقبت از پوست چرب

فهرست مطالب

پوست چرب یکی از دغدغه های رایج پوستی است که می تواند باعث براق شدن پوست شود. اما داشتن یک روتین پوست مناسب و اصولی، می تواند چربی پوست شما را کنترل کرده و از جوش های سرسفید و سرسیاه جلوگیری کند.

بهترین روتین مراقبت از پوست چرب

  • صبح و شب صورت خود را بشویید.
  • 2 بار در هفته لایه برداری انجام دهید.
  • شب ها پوست خود را با سرم های فعال ماساژ دهید.
  • هر روز از ضدآفتاب استفاده کنید.
بهترین روتین مراقبت از پوست چرب

قبل از امتحان هر محصول جدیدی، مقداری از آن را روی پوست دست خود تست کنید تا از عدم حساسیت به آن مطمئن شوید.

1- پاکسازی و شست و شو

صبح و شب صورت خود را بشویید. همیشه قبل از خواب صورت خود را شست و شو دهید تا ضایعاتی که در طول روز روی پوست شما مانده است، شسته شود. صبح ها حتی اگر احساس می کنید پوست شما تمیز است نیز صورت خود را بشویید.

در زمان خواب پوست شما، سلول های پوستی را بازسازی کرده و چربی تولید می کند. این امر می تواند باعث ایجاد چربی و جوش شود. از شوینده مناسب پوست چرب استفاده کنید.

نکته مهم: رو بالشی خود را به صورت روتین شست و شو دهید تا عرق و چربی روی آن از بین برود.

2- لایه برداری

یکی از روش های مراقبت از پوست چرب لایه برداری است. لایه برداری یک روش خوب برای از بین بردن چربی، مواد زائد و سلول های مرده پوست بوده که دلیل اصلی مسدود شدن منافذ و ایجاد جوش است. پزشکان معمولاً BHA را برای لایه برداری توصیه می کنند. در مورد انتخاب لایه بردار مناسب بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

لایه بردار های شیمیایی حاوی مواد فعالی مثل آلفا هیدروکسی اسید (AHA) و بتا هیدروکسی اسید (BHA) بوده که سلول های مرده پوست را از بین می برند. AHA های مناسب پوست چرب شامل گلایکولیک اسید می شود. از BHA های دوستدار چربی می توان به سالیسیلیک اسید اشاره کرد.

در لایه برداری پوست خود زیاده روی نکنید. حداکثر دو بار در هفته لایه برداری پوست را انجام دهید. لایه برداری بیش از حد ممکن است منجر به خشکی، قرمزی یا تحریک پوست شود. از آنجایی که مواد موجود در لایه بردار، پوست شما را حساس و مستعد آفتاب سوختگی می کند، بهتر است شب ها لایه برداری را انجام دهید.

رفع چین و چروک دور چشم

3- استعمال مواد درمانی

شما می توانید از رتینول 1% استفاده کنید. رتینول یک ترکیب عالی برای کاهش چین و چروک ها و بازسازی سلول های پوستی است. این ترکیب می تواند به درمان آکنه و کوچک تر شدن منافذ کمک می کند. به طور کلی محصولات حاوی مواد فعال (مثل اسیدها یا رتینول)، در صورت استفاده بیش از حد ممکن است باعث تحریک پوست شوند.

بنابراین حداکثر یک بار در روز (و حتی کمتر) از این محصولات استفاده کنید. بهتر است شب ها از این محصولات استفاده کنید. زیرا مواد فعال موجود در این محصولات باعث حساسیت به نور خورشید خواهند شد.

از آنجایی که یکی از مشکلات رایج پوست های چرب وجود آکنه است،  شما می توانید برای بهبود جوش هایتان به جای رتینول از محصولات درمانی آکنه (حاوی ترکیبات گوگرد، سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پر اکسید) استفاده کنید. بهتر است برای درمان آکنه با متخصص پوست خود مشورت کنید. پزشک با توجه به مشکل شما، بهترین محصول مراقبتی یا دارویی را تجویز خواهد کرد.

4- مرطوب کردن

ممکن است در ابتدا تصور کنید که استفاده از مرطوب کننده، پوست شما را چرب تر می کند! اما باید بدانید مرطوب کردن پوست یک گام مهم در روتین مراقبتی پوست چرب است. به گفته ی پزشکان: «استفاده از مرطوب کننده ژلی برای پوست های چرب بهتر است. همچنین مرطوب کننده های حاوی نیاسامید، می توانند به کنترل چربی پوست شما کنند.»

به طور کلی مرطوب کننده هایی که برای پوست ها مستعد آکنه وجود دارند، بی خطر ترین مرطوب کننده ها برای پوست چرب محسوب می شوند. فقط مطمئن شوید که لوسیون، ژل یا کرم شما دارای ویژگی های زیر باشد:

مرطوب کردن پوست

5- ضد آفتاب را فراموش نکنید

مهم نیست چه نوع پوستی دارید؛ همیشه باید از ضد آفتاب استفاده کنید. حتی در روزهای بارانی یا ابری باید ضد آفتاب با SPF30 یا بالاتر بزنید. در زمان خرید ضد آفتاب مطمئن شوید که حاوی مواد مسدود کننده منافذ زیر نمی باشد:

  • آووبنزون ها
  • اکسی فنون ها
  • بنزوفنون ها
  • متوکسی سینامات
  • پاراآمینوبنزوئیک اسید (PABA)

بهترین مواد برای مراقبت از پوست چرب

  • سالیسیلیک اسید: این ماده نوعی بتا هیدروکسی اسید است که باعث کاهش تورم و کوچک تر شدن منافذ پوستی می گردد. بهترین محصول برای استفاده منظم، محلول سالیسیلیک اسید 2% می باشد. تنها در صورتی می توانید از دوز بالاتر استفاده کنید که پزشک از بی خطر بودن آن اطمینان حاصل کند. سالیسیلیک اسید در بسیاری از شوینده ها وجود دارد. اما شما می توانید محصول درمانی مثل سرم و ژل آن را نیز تهیه کنید.
  • رتینول: رتینول نوعی رتینوئید و از مشتقات ویتامین A می باشد. این ترکیب فوق العاده به درمان مشکلاتی مثل چین و چروک های ریز، بافت ناهموار پوست، هایپرپیگمنتیشن و پیری ناشی از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب کمک می کند. بر اساس مطالعات انجام شده رتینول ها برای کنترل چربی پوست نیز مفید هستند.
  • نیاسامید: نیاسامید نوعی ویتامین B3 است که به تنظیم غدد چربی پوست کمک می کند. بر اساس تحقیقات به عمل آمده، این ماده همچنین دارای خواص ضدالتهابی قوی بوده که می تواند به درمان آکنه کمک کند.

چه چیزی باعث چربی پوست می شود؟

پوست چرب به دلیل افزایش تولید سبوم توسط غدد چربی پوست ایجاد می شود. این تولید چربی توسط هورمون هایی مثل تستوسترون و هورمون های استرس تنظیم می گردند.

لکه های تیره

عوامل دیگری که در چرب شدن پوست نقش دارند عبارتند از:

  • سن: پوست چرب در افراد جوان بیشتر رایج است. با افزایش سن، سطح کلاژن و سایر پروتئین های پوست کاهش یافته و این امر می تواند تولید چربی را متوقف کند.
  • محل زندگی: آب و هوای مرطوب باعث تولید بیشتر چربی پوست می گردد. اما اگر در یک منطقه خشک زندگی می کنید، ممکن است در ماه های گرم تابستان چرب شدن پوست خود را احساس کنید.
  • ژنتیک: پدر و مادر شما هم در چربی پوستتان دخیل هستند! ژنتیک نقش مهمی در نوع پوست فرد دارد. بنابراین اگر اعضای خانواده شما دارای پوست چربی هستند، احتمال ابتلا به پوست چرب در شما بیشتر است.
  • اندازه منافذ: پوستی با منافذ پوستی بزرگ تر، چربی بیشتری نسبت به پوست دارای نافذ کوچک تر تولید می کند.
  • روتین پوستی نامناسب: روتین پوستی فعلی شما ممکن است ناشی از محصولات اشتباه باشد. شست و شو یا لایه برداری بیش از حد نیز چربی طبیعی پوست را از بین برده و پوست را به تولید چربی بیشتر تشویق می کند.

سایر نکات مراقبت از پوست چرب

داشتن یک روتین مناسب پوست گام اول درمان پوست چرب است. اما برای خلاص شدن از چربی های اضافی پوست، ممکن است نیاز به اقدامات بیشتری داشته باشید.

کاغذ جذب کننده چربی (Blotting papers)

بلاتینگ پیپر یکی از روش های عالی برای کاهش براق شدن و کنترل چربی پوست است. به توصیه آکادمی پوست آمریکا (ADD) تنها کافیست این کاغذ ها را برای چند ثانیه روی کل صورت خود (به خصوص T لاین) فشار دهید. کاغذ شروع به جذب روغن کرده و تا حدودی چربی پوست شما را از بین می برد.

آرایش پاک کن

اگر آرایش می کنید ممکن است شوینده به تنهایی برای از بین بردن تمام آلودگی ها کافی نباشد. بنابراین قبل از شستن صورت خود از یک پاک کننده آرایش بدون چربی استفاده کنید.

درمان های حرفه ای

معمولاً نیازی به درمان حرفه ای پوست چرب نیست. با این حال، نور درمانی با نور آبی می تواند برای درمان آکنه مفید باشد. اما برای تأیید این نظریه به تحقیقات بیشتری نیاز می باشد.

آکوتان (ایزوترتینوئین) نیز در کوچک کردن غدد چربی و کاهش چربی پوست مؤثر است. به یاد داشته باشید که این ماده معمولاً تنها برای آکنه های شدید تجویز می شود.

شستن صورت بعد از تعریق

آکادمی پوست به تمامی افراد توصیه می کند که بعد از تعریق، پوست خود را شست و شو دهند. اگر زمان لازم برای دوش گرفتن ندارید تنها صورت خود را بشویید. این امر به خلاص شدن از شر چربی های اضافی و آلودگی های پوست کمک می کند.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

مقالات مرتبط