جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

همه چیز درباره بیماری سوزاک

همه چیز درباره بیماری سوزاک

فهرست مطالب

تمام افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در معرض ابتلا به سوزاک هستند. سوزاک یا گنوره آ یک بیماری مقاربتی قابل درمان است.

سوزاک چیست؟

سوزاک یک بیماری مقاربتی است که می تواند موجب عفونت در اندام تناسلی، مقعد و گلو شود. این بیماری در بین افراد ۱۵ تا ۲۴ سال بسیار شایع است.

سوزاک چگونه منتقل می شود؟

شما با رابطه ی جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با فرد مبتلا به سوزاک ممکن است به این بیماری دچار شوید. فرد باردار مبتلا به سوزاک، می تواند در طول زایمان این بیماری را به نوزاد خود انتقال دهد.

سوزاک چگونه منتقل می شود؟

 چگونه می توانم احتمال ابتلا به سوزاک را کاهش دهم؟

تنها راه رهایی کامل از عفونت های مقاربتی، عدم برقراری رابطه ی جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی است. اگر فعالیت جنسی دارید، راهکارهای زیر می توانند احتمال ابتلا به سوزاک را کاهش دهند:

  • برقراری رابطه دوجانبه ی طولانی مدت با یک نفر که آزمایش داده و سوزاک ندارد.
  • استفاده از کاندوم به طور صحیح در هر رابطه جنسی

 چگونه متوجه شوم که به سوزاک مبتلا هستم؟

 سوزاک اغلب علائمی ندارد، اما حتی بدون علائم می تواند موجب بروز مشکلات سلامتی جدی شود. اکثر زنان مبتلا به سوزاک، هیچ علائمی ندارند. حتی زمانی که یک زن‌ علائم دارد، معمولاً خفیف هستند و ممکن است با عفونت واژن یا مثانه اشتباه گرفته شود. علائم زنان عبارتند از:

مردان ممکن است علائم زیر را داشته باشند:

  • احساس سوزش به هنگام ادرار کردن
  • ترشح سفید، زرد یا سبز از آلت تناسلی
  • بیضه دردناک یا ملتهب (گرچه این مورد کمتر شایع است)

عفونت های مقعد ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند و یا موجب بروز علائم هم در مردان و هم در زنان شوند که ممکن است شامل موارد زیر باشند:

چگونه متوجه شوم که به سوزاک مبتلا هستم؟

اگر متوجه هریک از این علائم شدید، به پزشک مراجعه کنید. اگر شریک جنسی شما عفونت مقاربتی یا هریک از این علائم را دارد، باز هم باید به پزشک مراجعه کنید. علائم می توانند شامل زخم غیر طبیعی، ترشح بدبو، سوزش به هنگام ادرار کردن یا خونریزی بین دوره های عادت ماهیانه شوند.

پزشک از چه راهی می تواند سوزاک را تشخیص دهد؟

در اکثر مواقع، پزشک از نمونه ادرار برای تشخیص سوزاک استفاده می کند. گرچه، اگر شما رابطه ی جنسی دهانی و یا مقعدی داشته اید، پزشک می تواند از سواب برای جمع آوری نمونه از گلو و یا مقعد شما استفاده کند. در برخی از موارد، پزشک همچنین ممکن است برای جمع آوری نمونه از مجرای ادراری مردان یا دهانه ی رحم زنان از سواب استفاده کند.

آیا هیچ درمانی برای سوزاک وجود دارد؟

بله، درمان مناسب می تواند سوزاک را درمان کند. مصرف تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک برای درمان عفونت بسیار مهم است. داروهای سوزاک را با دیگران به اشتراک نگذارید. با اینکه دارو عفونت را متوقف می کند، اما آسیب دائمی ایجاد شده توسط بیماری را نمی تواند از بین ببرد.

امروزه درمان برخی از موارد سوزاک سخت تر شده است، زیرا سویه هایی از سوزاک که به دارو مقاوم هستند، روز به روز در حال افزایش اند. اگر علائمتان بیشتر از چند روز بعد از دریافت درمان ادامه داشتند، دوباره به پزشک مراجعه کنید.

بعد از درمان سوزاک چه زمانی می توانم دوباره رابطه ی جنسی برقرار کنم؟

برای برقراری رابطه ی جنسی هفت روز بعد از اتمام تمام داروها صبر کنید. تا زمانی که درمان خود را کامل نکرده اید و علائمتان از بین نرفته اند، شما و شریک جنسی تان باید از رابطه ی جنسی خودداری کنید. این کار از ابتلا یا انتقال دوباره ی سوزاک جلوگیری می کند.

افراد مبتلا به سوزاک باید تقریباً سه ماه بعد از درمان عفونت اولیه دوباره آزمایش دهند، حتی اگر شرکای جنسی آنها درمان شده باشند. اگر شما در گذشته سوزاک داشته اید و دارو مصرف کرده اید، در صورت برقراری رابطه ی جنسی حفاظت نشده باز هم ممکن است به آن مبتلا شوید.

درمان  HPV یا بیماری های مرتبط با  HPV

اگر سوزاک درمان نشود، چه اتفاقی می افتد؟

سوزاک درمان نشده می تواند موجب مشکلات سلامتی جدی و دائمی شود. در زنان، سوزاک درمان نشده می تواند موجب بیماری التهابی لگن شود. برخی از عوارض بیماری التهابی لگن عبارتند از:

  • تشکیل بافت اسکاری که لوله های فالوپ را مسدود میکند.
  • بارداری خارج رحمی
  • ناباروری
  • درد شکم یا لگن طولانی مدت.

در مردان، سوزاک می تواند موجب درد در لوله های متصل به بیضه ها شود و در موارد نادر می تواند منجر به ناباروری شود. در موارد نادر، سوزاک درمان نشده می تواند به خون یا مفاصل منتقل شود. این شرایط می تواند خطرناک باشد.

سوالات متداول

آیا من در معرض خطر ابتلا به سوزاک هستم؟

افراد فعال جنسی در طول رابطه ی جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی محافظت نشده با فرد مبتلا به سوزاک، می توانند به آن دچار شوند.

اگر شما فعالیت جنسی دارید با پزشک خود صادق باشید و از او بپرسید چگونه می توانید آزمایش سوزاک انجام دهید. اگر شما یک مرد همجنسگرا یا دوجنسه هستید، باید هر سال برای سوزاک آزمایش دهید. اگر شما یک زن فعال از نظر جنسی هستید، در موارد زیر باید سالی یک بار آزمایش سوزاک انجام دهید:

  • کمتر از ۲۵ سال سن دارید.
  • افراد ۲۵ سال به بالایی که عوامل خطری همچون چند شریک جنسی دارند یا شریک جنسی آنها به عفونت مقاربتی مبتلا است.

من باردار هستم. سوزاک چه تاثیری روی جنین من دارد؟

 اگر باردار هستید و سوزاک دارید، ممکن است عفونت را در طول زایمان به نوزاد خود انتقال دهید. این موضوع باعث بروز مشکلات جدی برای نوزاد شما می شود. اگر باردار هستید با پزشک خود در مورد معاینه، آزمایش و درمان صحیح صحبت کنید. درمان سریع سوزاک می تواند احتمال بروز مشکلات سلامتی را برای جنین شما کم کند.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام، وقت بخیر
    من تقریبا ۹ ماه پیش عفونت شدید در ناحیه تناسلی گرفتم که بعد از تجویز دارو توسط پزشک خوب شدم‌.۴ ماه بعدش دوباره عفونت گرفتم بازم با تجویز دارو توسط پزشک درد سوزش و عفونت هم خوب شدم.ولی الان یه هفته هست که متوجه چیز هایی شبیه جوش خیلی ریز در روی کلاهک آلت و یه جوش تک خیلی ریز در قسمت ختنگاه دیدم.و امروز هم به خاطر گلو درد که فکر میکردم به علت خوردن آب یخ درد داشت نگاه کردم.دیدم یه جوش سفید رنگ در روی لوزه ام هست.خیلی نگران شدم.ولی رابطه ی دهانی فقط لب بوده.ممنون میشم راهنماییم کنید.آیا زگیل هستند یا بیماری دیگری هستند؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی زگیل مطرح نیست 

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط