جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دلایل بوی بد واژن

دلایل بوی بد واژن

فهرست مطالب

واژن سالم هیچ وقت بدون بو نیست. این که واژن هر شخص بویی طبیعی داشته باشد، کاملاً نرمال است. با این حال اگر واژن بویی متفاوت از حالت عادی به خود بگیرد، احتمالاً دلیلی خواهد داشت. در این مقاله به بررسی دلایل بوی بد واژن و نحوه ی برخورد با چنین مشکلاتی خواهیم پرداخت.

بوی واژن چگونه باید باشد؟

واژن یک اکوسیستم کاملاً متعادل است که اجتماعی از باکتری های خوب را در خود جای داده است. یکی از باکتری های اصلی آن، لاکتوباسیلوس نام دارد که شبیه به نوعی موجود در ماست های محلی است. لاکتوباسیلوس، اسید لاکتیک و هیدروژن پراکسید تولید می کند که pH واژن را در محدوده ی بهینه ی 3.5 تا 4.5 نگه می دارد.

محیط اسیدی واژن در واقع به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل کرده و باکتری های نامطلوب را از ایجاد عفونت باز می دارد. این باکتری های طبیعی هستند که در رایحه ی طبیعی واژن نقش دارند.

بوی واژن چگونه باید باشد؟

علت ایجاد بوی بد واژن چیست؟

عوامل مختلفی ممکن است باعث بوی بد واژن شوند. در ادامه مطلب آن ها را بررسی خواهیم کرد.

بوی واژن بعد از رابطه ی جنسی و به علت بروز عفونت

کشاله ی ران نیز مانند زیر بغل دارای میزان زیادی از غدد عرق است. در طول ورزش و فعالیت جنسی، تعریق اندام های تناسلی طبیعی است و همین موضوع می تواند باعث شدید‌تر شدن بوی واژن شود. در صورتی که بوی واژن بعد از رابطه ی جنسی بسیار تندتر شود، احتمالاً مشکل چیزی بیشتر از عرق کردن عادی اندام تناسلی است و می تواند عفونتی به نام واژینوز باکتریایی (BV) باشد.

BV زمانی رخ می دهد که تعادل در اکوسیستم واژن به هم بخورد و به باکتری ای به نام گاردنرلا واژینوز اجازه ی رشد کردن دهد. این عفونت باعث ترشح رقیق و خاکستری با بوی ماهی می شود که در تماس با مایع منی تندتر هم خواهد بود. یک پزشک عمومی هم می تواند به تشخیص این مشکل و درمان آن کمک کند.

منی

مایع منی معمولاً مایعی به رنگ سفید یا خاکستری است که اسپرم را حمل می کند و بوی ملایمی شبیه کلر دارد. منی ممکن است به علت وجود عفونت های مقاربتی (STI) به رنگ زرد یا سبز تغییر رنگ داده و بوی نامطبوعی داشته باشد؛ این بدان معناست که مایع منی نیز می تواند باعث بروز بوی بد واژن بعد از رابطه ی جنسی شود.

در صورت انزال داخل واژن، بیشتر مایع منی یا بیرون می ریزد و یا خشک می شود. واژن یک اندام خود تمیز شونده است و هر مایع منی باقی مانده، از طریق ترشحات زنانه از بدن خارج خواهد شد. اسپرم می تواند حداکثر تا پنج روز در داخل واژن زنده بماند.

سرطان‌ زگیل تناسلی در زنان

عوامل دیگری نیز ممکن است روی بوی بد واژن تاثیر بگذارند، به این معنی که مشکلی در بهداشت یا سلامت واژن شخص وجود دارد. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

تغییرات هورمونی

بوی واژن ممکن است در واکنش به چرخه ی قاعدگی، بارداری و یائسگی متفاوت باشد.

مصرف دارو

درمان های هورمونی مانند قرص های ضد بارداری و آنتی هیستامین ها می توانند واژن را خشک کرده و بوی آن را تغییر دهند.

رژیم غذایی

هیچ دلیل علمی ای برای این موضوع وجود ندارد اما شواهد حاکی از آن است که بوی واژن ممکن است با برخی مواد غذایی مانند سیر، پیاز و ادویه های تند تغییر کند.

در صورتی که فرد درگیر بوی بد واژن است – به خصوص هنگامی که با علائمی مانند خارش یا تحریک واژن یا تغییر ترشحات همراه باشد – می بایست به پزشک خود مراجعه کند. علل احتمالی این مشکل عبارتند از:

  • بهداشت ضعیف
  • عفونت های مقاربتی
  • فراموشی در برداشتن به موقع تامپون
  • عفونت برفکی
  • فیستول رکتوواژینال: یک اتصال غیر طبیعی بین واژن و راست روده (رکتوم) است که بیشتر به دلیل مشکلات روده مانند بیماری التهابی روده، آسیب های مربوط به زایمان، سرطان یا درمان های سرطان مانند پرتو درمانی به وجود می آید.
  • سرطان واژن و دهانه ی رحم.

خطرات تمیز کردن بیش از اندازه ی واژن

همانطور که پیش از این گفتیم، واژن یک اندام خود تمیز شونده است و استفاده از محصولات بهداشتی زنانه می تواند بر میکروبیوم طبیعی شخص تأثیر بگذارد و او را بیشتر در معرض عفونت های واژینال و بوی بد آن قرار دهد.

اخیراً مطالعه ای نشان داده است زنانی که از محصولات بهداشتی زنانه یا دوش های واژینال استفاده می‌کنند؛ بیشتر در معرض ابتلا به BV، عفونت ‌های قارچی، عفونت‌ های مقاربتی و عفونت ‌های ادراری (UTI) هستند. از مصرف محصولاتی که می توانند ضرر داشته باشند خودداری کرده و برای سالم نگه داشتن واژن خود، به سادگی توصیه های زیر را رعایت کنید:

  • هنگام خشک کردن خود بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، دستمال را از جلو به عقب بکشید.
  • ناحیه ی خارجی واژن خود را با آب یا صابون ملایم هنگام حمام کردن بشویید.
  • از مصرف صابون های تند یا تحریک کننده خودداری نمایید.
  • از روش دوش واژینال برای شست و شوی واژن استفاده نکنید.
  • لباس زیر نخی گشاد و راحت بپوشید.
  • در زمان قاعدگی، هر چند ساعت یک بار یا وقتی پدهایتان خیس شده و یا خودتان احساس ناراحتی می کنید، تامپون و نوار بهداشتی خود را تعویض نمایید.

 

دکتر عباس انتظاری

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من ۶ ماهی هست که زگیل تناسلی گرفتم ولی نمیدونم از کدوم نوعش هست اخه تست ندادم ولی خاستم بدونم اگه سیستم دفاعی بدن رو تقویت کنم و ویروس رو سرکوب کنم احتمال فعال شدن دبارش هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی معمولا مهمترین اقدام در اینگونه موارد تقویت سیستم ایمنی بدن است واکسن گارداسیل ممکن است کمک کننده باشد سعی کن از سیگار و الکل و استرس پرهیز کنی از مصرف غذاهای چرب پرهیز کن میوه و سبزیجات تازه مصرف کن ویدئو زیر را با دقت ببین چون به صورت خلاصه روند بیماری و درمان را توضیح دادم

      معاینات ادواری و ارزیابی های مکرر سالانه بسیار کمک کننده است 

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط