جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تلوژن افلوویوم چیست؟

تلوژن افلوویوم چیست؟

فهرست مطالب

در این مقاله، شما را با بیماری تلوژن افلوویوم آشنا خواهیم کرد.

تلوژن افلوویوم چیست؟

تلوژن افلوویوم نوعی ریزش موقت مو است که اغلب در اثر استرس، شوک یا آسیب بروز می دهد. مو های شخصی که مبتلا به این وضعیت است به دلیل شکل ریشه خود، ظاهری چماق مانند و نامتناسب می گیرند.

آناژن افلوویوم، با این مشکل تفاوت داشته و به ریزش موی ناشی از اختلال در دوره رشد فعال مو گفته می شود. این اختلال معمولا در اثر مصرف برخی دارو ها، سموم، التهاب یا بیماری هایی همچون ریزش موی ناحیه ای بروز می دهد.

تلوژن افلوویوم

چه کسانی به تلوژن افلوویوم مبتلا می شوند؟

ریزش مو تلوژن افلوویوم حاد، می تواند در تمام افراد، با هر جنسیت و گروه سنی اتفاق بیفتد. اما تلوژن افلوویوم مزمن، (بدون هیچ دلیل مشخصی) در زنان سالم بین 30 تا 60 سال رایج تر است.

دلایل تلوژن افلوویوم یا ریزش موقتی مو

فولیکول مو معمولاً در مرحله ی آناژن، به مدت 4 سال یا بیشتر رشد کرده، و پس از آن در مرحله ی کاتاژن، به مدت تقریباً 4 ماه به حالت استراحت می رود. موی آناژن، در زیر موی در حال استراحت تلوژن، شروع به رشد کرده، و این موها را به بیرون هدایت می کند.
بنابراین، ریختن روزانه 100 تار مو (روی بالش، کف حمام، شانه و …) کاملاً طبیعی است.
اگر شوکی به این سیستم وارد شود، بیش از 70% موی آناژن، به موی تلوژن تبدیل می شوند. محرک های شایع عبارتند از:

علت تلوژن افلوویوم

نشانه های بالینی تلوژن افلوویوم حاد

تلوژن افلوویوم، نوعی ریزش موی پراکنده ی بدون زخم، بدون هیچ نشانه ی بالینی یا بافتی از التهاب بوده، و می تواند تا 50% موی سر را تحت تأثیر قرار دهد. موهای گرزی شکل در حال استراحت، در ابتدا همچنان محکم به فولیکول مو متصل می مانند. موهای جدید، در زمان خروج از پوست سر، موهای گرزی در حال استراحت را از سر خارج کرده و افزایش ریزش مو، طی 2 تا 4 ماه پس از تحریک، خود را نشان می دهد.

بنابراین، در یک تناقض، این نوع ریزش مو نشان دهنده ی رشد موهای جدید می باشد.

  • موی جدید، از پوست سر رشد کرده و موهای مرده را به بیرون می راند. دسته موهای با کیفیت، معمولاً خود را در ردیف های ابتدایی پیشانی نشان می دهند.
  • در ابتدا، ریزش موهای گرزی شکل شدت گرفته، و به طور کلی، موهای سر نازک می شوند، اما با گذشت چند ماه که این قضیه به اوج خود می رسد، ریزش مو شروع به کاهش کرده، و معمولاً طی 6 الی 9 ماه به حالت عادی بر می گردد.
  • زمانی که ریزش مو از بین می رود، پوست سر دوباره ضخیم شده و به حالت عادی برمی گردد، اما در بعضی از موارد، این مرحله ی بهبودی به طور کامل صورت نمی گیرد.

از آنجایی که رشد مو و ناخن تحت تأثیر موارد مشابه اتفاق می افتند، توقف در رویش مو در ناخن ها، با ایجاد شیاری افقی در زمان بروز این شوک به سیستم بدنتان، خود را نشان می دهد. زمان این شوک را می توان با این دانش که ناخن از بدو خروج از پوست تا خروج از انگشت، 5 ماه زمان می برد، مورد محاسبه قرار داد. پس اگر این شیار در وسط ناخن شما دیده شد، نشان دهنده ی این است که این شوک، 2 ماه و نیم پیش اتفاق افتاده است.

تلوژن افلوویوم مزمن

در این بیماران، چرخه ی مو با مرحله ی آناژن کوتاه تر، دوباره تنظیم می شود. تلوژن افلوریوم مزمن، اغلب در زنانی اتفاق می افتد که موهای ضخیم و بلند دارند. (همچنین به دلیل اینکه موهایشان بلند است، نسبت به زنان مو کوتاه، بیشتر متوجه ریزش مو می شوند.) این بیماری باعث طاسی کامل نمی شود، اما ممکن است باعث آشکار شدن مشکلات ژنتیکی مثل طاسی ژنتیکی یعنی ریزش مو با الگوی زنانه، یا ریزش موی مردانه در آقایان شود.

مکانیسم تلوژن افلوریوم مزمن به خوبی شناخته نشده است. مثلاً ممکن است زنان میانسال با دوره های طولانی تلوژن افلوریوم، و داشتن نازکی مو طی سال ها، مطالعات هورمونی طبیعی داشته باشند.

تلوژن افلوویوم مزمن

تشخیص تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم معمولاً با بررسی نشانه های بالینی آن تشخیص داده می شود:

تفکیک بیماری افلوویوم تلوژن در تشخیص

انواع ریزش مو که باید در تشخیص تلوژن افلوویوم در نظر گرفته شود:

  • ریزش مو با الگوی زنانه (دنبال قسمت های کچل شده و موهای نازک روی قسمت های داخلی و فرق سر بگردید)
  • ریزش مو با الگوی مردانه (موهای دو طرف پیشانی معمولاً در افلوویوم تلوژن به بالا عقب نشینی می کند)
  • آلوپسی آره آتا پراکنده (مربوط به سیستم ایمنی، مثل بیماری ویتیلیگو)
  • آناژن افلوویوم (شدیدتر از تلوژن افلوویوم است)
  • نقص ساقه ی مو از جمله سندروم ریزش موی آناژن
  • آتریشی مادرزادی
تفکیک بیماری افلوویوم تلوژن

درمان تلوژن افلوویوم

این بیماری خود به خود درمان می شود. اما بهتر است توصیه های زیر را رعایت کنید:

نتیجه تلوژن افلوویوم

معمولاً پس از از بین بردن محرک این بیماری، موها مجدداً رشد می کنند. با این حال، دوره های مکرر تلوژن افلوویوم حاد، گاهی اوقات می تواند به ریزش مو با الگوی زنانه منجر شود.


دکتر عباس انتظاری 

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۱ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام وقتتون بخیر یه مدت هست که موهای سر من میریزه و اینکه خارش هم داره میخاستم دلیلشو بدونم و مخصوصاً دلیل خارش حدودا چند ماهی هست که موهای من دچار ریزش شده ولی خارش پوست سرم از یه ماه پیش شروع شده لطف میکنید جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۲۱ دی ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در اکثر موارد جای نگرانی نیست ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر زینب یکشنبه ۲۲ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر. من حدود ۸ ماه داروی ویاس که از مشتقات آمفتامین هست استفاده کردم، بعد از ۳ ماه مصرف موهام یکدفعه شروع کرد به ریزش شدید در حدی که دسته دسته میریخت، هنوزم داره میریزه. الان ۵ ماهه که ریزش مو دارم و نصف موهامو از دست دادم ، خیلی کم شده، با اینکه لابلای موهام پر از‌ موی کوتاهه که نشون میده موی جدید داره درمیاد اما حجم موهام چشمگیر کم شده. نیاز هست ویزیت و درمان بشم؟ آیا موهام برمیگرده؟ الان ۴ ماهه که قرصا رو قطع کردم ولی ریزش موهام کم نشده
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۲۲ آبان ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر Amir پنجشنبه ۲۱ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من حدودا اسفند سال 1400 کرونا گرفتم و واکسن زدم بعد از حدود سه ماه ریزش مو شروع شد اوایل خیلی زیاد نبود اما هر روز بیشتر میشد حدود یک ماه بعد ریزش یعنی ماه مرداد به دکتر پوست و مو مراجعه کردم و مشکل رو از کرونا دونست چون ازمایش خون و تیروئید و تستسترون و خون و کبدم مشکلی نداشت و برای من شش تا امپول دکسپانتونل و بیوتین و قرص زینک پلاس تجویز کردن تا دو ماه استفاده کنم و کردم اما نتیجه نگرفتم و ریزش ادامه داره ۔الان حدود چهار تا پنج ماهه ریزش ادامه داره ۔ ریشه موهام به شدت ضعیفه و راحت کنده میشه ولی رویش موهام مثل همیشه اس و متوقف نشده ۔ همچنین بجز موی سرم بغل موهامم و اکثریت موهای بدنم هم ریشه ضعیفی دارن این مدت ۔ الان من باید چیکار کنم ۔صبر کنم تا دوره شش تا 9 ماهه تلوژن تموم بشه یا دوباره به پزشک مراجعه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۲۱ مهر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      صبور باش ولی بهتره مطابق فرمایش پزشک معالج روند درمانی را پیگیری کنی

      موفق

  • تصویر کاربر حسن دوشنبه ۱۴ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید خواهشا به داد من برسید نمیدونم چیکار کنم اولین کرونا یک سال پیش گرفتم بعدش دچار ریرش مو شدید شدم نصف موهام ریخت تا این که بعد یک سال از ماینوکسیدیل و فیناستراید استفاده کردم کمتر از دو ماه که دوباره کرونا گرفتم باز ریزش شدید شروع شده که الان دو هفته ریزش دارم و ماینوکسیدیل و فیناستراید جواب نمیده الان ادامه بدم ماینوکسیدیل فیناستراید یا بیخیال بشم خسته شدم از این ریزش مو😔😣
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۴ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر امیرحسین یکشنبه ۳۰ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید من موهام حدود دو سال پیش بود ک کم حجم شدن ولی ی فرقی هست مثلا بقیه یا جلوی سرشون کم حجمه یا پشتشون ولی من کلا کم حجمه انگار نصف موهام رفته دقیقا وقتی این اتفاق افتاد ک ی استرس شدید در حدی ک نزدیک بود روانی بشم داشتم موهام بعد چن ماه ک گذشت ریزش عادي داشتن زیر 100تا ریزش دارن شاید 4روز 100تا ریزش دارن اون استرسی ک داشتم حل شد از اون ب بعد استرس موهام داشتم رفتم پیش متخصص برام دارو نوشت ماینکسیکدل درموبلا و ماکسیکرایکس وفیناستراید1 گف 4ماه استفاده کن خوب میشی استفاده کنم بنظرتون؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۳۰ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      نگران نباش و مطابق فرمایش پزشک معالج اقدام کن

      صبور باش

  • تصویر کاربر سلام جمعه ۲۸ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من دو ماه قبل از دی ماه سال ۱۴۰۰ واکسن کرونا زدم و دی علائم کرونا داشتم و بهمن خوب شدم و بعد بهبودی بیماری موهام ریزش داشته تا الان که مرداد ۱۴۰۱ هستیم
    دکتر متخصص پوست و مو خیلی رفتم ۳ یا ۴ تا دکتر شهرمون رفتم همشون میگن باید صبر کنی و موهاتو تقویت کنی یا ارثیه یا کروناست دارم کلافه میشم از این صبر کردن
    هم موهای کف سرم میاد هم بغل سرم و فقط و دوتاش کم پشت شده کف سرم بیشتر کم پشت شده و یک مدت موهای بدنم و ابروهامم میومد
    به نظرتون نیاز نبوده دکتر ها برام ازمایش بنویسند؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۲۸ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      نگران نباش و مطابق فرمایش پزشک معالج اقدام کن

      موفق

  • تصویر کاربر امین جمعه ۲۸ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید میشه من نزدیک به یک سال ریزش مو دارم قبلش کرونا گرفتم از کل سر موهام کم پشت شده دکتر بهم محلول دئودراک که ماینوکسیدیل5درصد داره بهم داد گفت استفاده کن الان 23روز استفاده میکنم هنوز نتیجه نگرفتم چه مدت باید استفاده بشه؟ ممنون میشم جواب بدین❤
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۲۸ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      صبور باش

  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر منو پسری ۱۴ ساله هستم از زمانی که بدنیا اومدم همش موهام میریزه بیشتر در زمانی که تب میکنم خوب میشم تو را خدا بهم بگین چکار کنم ممنونم آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعه ارسال گردد

      ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر علیرضا دوشنبه ۱۳ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من ریزش مو ندارم ولی موهام کم پشت شده باید چیکارکنم
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۴ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    بنده 1سال ریزش مو دارم قبلش فکر کنم کرونا گرفتم علائم کرونا داشتم 3روز پیش رفتم دکتر که بهم گفت ماینوکسیدیل5درصد استفاده کن بهشون گفتم ماینوکسیدیل برای ریزش مو ارثی گفتن میدونم و برای شما استفاده موقتی برای یه مدت استفاده کنید الان نمیدونم استفاده کنم یا نه
    این دکترم خیلی تجربه داره یعنی یکی از دکترای خوب استانمون
    الان سوالم اینه چیکار کنم استفاده کنم یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۴ تیر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      مطابق فرمایش پزشک معالج اقدام شود

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط