درمان تاول دست

تاول های روی دست ها می توانند دردناک و آزار دهنده باشند. این ضایعات معمولا در اثر اصطکاک یا حرارت زیاد در یک ناحیه محدود به وجود می آیند. لایه های زیرین پوست در اثر این آسیب پاره شده و مایعی در فضای بین آن ها تجمع می یابد. تاول های ناشی از اصطکاک، اغلب در افراد فعال و کودکانی بروز می دهند که دست های خود را برای مدتی طولانی، بر یک سطح سفت مالش می دهند. در صورتی که فشار یا اصطکاک شدید باشد، تاول ها در مدت کوتاهی نیز پدیدار می شوند.

بلند کردن وزنه ها در باشگاه های ورزشی و آویزان شدن از میله های بارفیکس، از جمله فعالیت هایی هستند که باعث بروز تاول بر روی دست ها می شوند. از آن جایی که دست ها به طور مکرر استفاده می شوند، تاول های این نواحی در صورت عدم درمان می توانند عفونی شوند. ابتلای تاول ها به عفونت، انجام کار های متداول را با درد همراه می کند. خوشبختانه، روش های موثری برای التیام، کاهش درد و پیشگیری از بروز تاول ها وجود دارد. در ادامه مطلب، در رابطه با درمان تاول دست توضیح خواهیم داد.

تاول های روی دست

درمان تاول دست

در صورتی که تاول های دست ها ناشی از سوختگی باشند، باید فورا دست ها را به درون آب سرد فرو برد. مهم ترین اقدام در این زمان، سالم نگه داشتن پوست رو و اطراف تاول، جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت و آسیب بیشتر است. پس از این اقدام، با پیروی از مراحل ساده زیر می توان به پاکیزگی و تسکین درد این ناحیه دست یافت:

افراد باید اعمال داروی آنتی بیوتیک و تعویض پانسمان را بسته به نیاز، به مدت چند روز ادامه دهند. پس از این مراحل، می توان پوست مرده را با استفاده از قیچی ها یا تیغ های استریل و تیز جدا کرد. پس از برداشت بافت های مرده، اعمال مجدد پماد آنتی بیوتیک و پانسمان توصیه می شود.

پیشگیری از بروز تاول بر روی دست ها

روش های متنوعی برای پیشگیری از بروز تاول های ناشی از اصطکاک وجود دارد. این آسیب ها معمولا در اثر به دست گرفتن طولانی مدت ابزار و وسایل سنگین یا انجام کار هایی همچون باغبانی به وجود می آیند. پیروی از توصیه های زیر مفید خواهد بود:

• در حین انجام این قبیل فعالیت ها، از دستکش منعطف اما محکم استفاده کنید.
  • از مواد محرک و حساسیت زا دوری کنید. تغییر نوع صابون دست، اسپری های بهداشتی یا مواد شوینده می تواند سبب بروز واکنش بدن و پدیدار شدن تاول شود.
  • در صورت مشاهده علامت اولیه تاول یا التهاب، محل را پانسمان کرده و آن را از دریافت آسیب بیشتر محافظت کنید.
درمان تاول دست
  • زخم های عمیق، مبتلا به خونریزی یا دارای علائم عفونت، باید توسط پزشک معاینه شوند.
  • قرمزی، گرمی و تورم از جمله علائم عفونت هستند. همچنین، در صورت عدم توانایی پاکسازی مناسب زخم، باید به مراکز درمانی مراجعه کرد. مراقبت مناسب از زخم برای افراد مبتلا به دیابت اهمیت ویژه ای دارد.

افراد حتی در زخم های کوچک یا بریدگی های پوستی نیز باید نگرانی های خود را با پزشک در میان گذاشته و نحوه صحیح مراقبت از زخم را فرا گیرند. لازم به ذکر است، هیچ کدام از توصیه های گفته شده جایگزین تشخیص و تجویز پزشک نیستند. در صورت تصور بر ابتلای خود به یک بیماری، باید با پزشک مشورت کرد. هیچ گاه به دلیل خواندن یک مطلب در اینترنت، نباید رفتن به پزشک را به تاخیر انداخته یا از انجام دستورات او منصرف شد.

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. کد رهگیری خود را یادداشت کنید یا از آن عکس بگیرید (طی 48 تا 72 ساعت آینده منتظر پاسخ دکتر باشید)