بیماری های پوستی ناشی از کرونا در بزرگسالان

آیا پوست شما دچار خارش و ترشح می شود یا جوش می زند؟ خال ها، پسوریازیس، کهیر، اگزما و اخیراً راش های پوستی مربوط به ویروس کرونا، تنها چند مورد از 3000 مشکل پوستی هستند که برای متخصصان پوست شناخته شده هستند. تغییر در رنگ و بافت پوست می تواند منجر به التهاب، عفونت یا واکنش های آلرژی زا در هر جایی از بدن شود.

برخی از مشکلات پوستی ممکن است خفیف، موقت و قابل درمان باشند، در حالیکه برخی دیگر می توانند بسیار جدی و حتی کُشنده باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم شایع ترین بیماری های پوستی ناشی از کرونا در بزرگسالان، ادامه مطلب را بخوانید.

مشکلات پوستی

راش های پوستی ناشی از بیماری کرونا

برخی راش ها، از بیماری های پوستی ناشی از کرونا در بزرگسالان هستند که بر اثر عفونت کووید 19 ایجاد می شوند. این نوع راش های پوستی، درست مانند بیماری های ویروسی دیگر همچون  hiv و بیماری های باکتریایی مانند سفلیس، می توانند انواع متفاوتی داشته باشند. پژوهشی در اسپانیا، پنج نوع راش پوستی مربوط به کووید 19 را شناسایی کرد. شایع ترین نوع، راش پوستی ماکوپاپولار می باشد. این راش ها هم به صورت ضایعات بدون رنگ صاف و کوچک (ماکول) و هم به صورت ضایعات برآمده و کوچک (پاپول) هستند.

این راش های ناشی از عفونت کووید 19، بسیار شدید هستند، به طوریکه 2%  از کسانی که به آنها مبتلا می شوند، در اثر این بیماری فوت می کنند. دیگر راش های ناشی از بیماری کووید 19، ضایعات ضخیمی هستند که بر روی پاشنه پاها ایجاد می شوند و ظاهر آنها شبیه به آبله مرغان است، درحالیکه راش های دیگر مشابه با ضایعات بیماری تب دانگ هستند.

این ضایعات، راشهای قرمز و برجسته ای هستند که پس از تقریباً یک هفته صاف می شوند. برخی از بیماران در ناحیه ی این راش ها دچار خارش می شوند ولی برخی دیگر احساس خارش ندارند. همچنین، برخی از مبتلایان وقتی که انگشتان پایشان درگیر این ضایعات می شود، احساس درد دارند ولی برخی دیگر دردی احساس نمی کنند.

در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است، چرا که برخی از راش های گزارش شده در بیماران کویید 19، مشابه با واکنش های دارویی می باشند. به دلایل امنیتی متخصصان نمی توانند اعلام کنند که مسئول این مشکلات پوستی، واکنش های دارویی هستند یا ویروس کرونا موجب بروز آنها شده است.

۱۲ عکس بیماری های پوستی دستگاه تناسلی مردان

زونا (تبخال زوستر)

زونا که تبخال زوستر نیز نامیده می شود، یک بیماری پوستی ناشی از برگشت عفونت آبله مرغان می باشد که به صورت نهفته در سلولهای عصبی مغز یا نخاع قرار دارد. این بیماری با احساس درد شدیدی شروع می شود و اغلب با آسیب استخوانی عضلانی یا حتی حمله قلبی اشتباه گرفته می شود.

سپس یک یا دو روز بعد، راش های قرمز تاول دار روی پوست پخش می شوند. زونا در افراد مسن شایع تر است و تا حد زیادی قابل پیشگیری است و شدت آن با واکسیناسیون کاهش پیدا می کند. پس از 48 ساعت از شروع بیماری، درمان با داروهای ضد ویروسی می تواند از پیشرفت درد شدید و مداوم (نورالژی) در محل بیرون زدگی زونا جلوگیری کند.

کهیر

این بیماری اغلب به دلیل شناسایی مواد خارجی توسط آنتی بادی های خون رخ می دهد. کهیرها،  ضایعات قرمز رنگ و برآمده ای هستند که به صورت ناگهانی در هر جایی از بدن ظاهر می شوند و معمولاً با خارش همراه هستند.

تعداد ضایعات ممکن است زیاد باشد، اما ظرف مدت 8 تا 12 ساعت از بین می روند. وقتی که کهیرهای قدیمی تر برطرف می شوند، کهیرهای جدیدی ممکن است ظاهر شوند. در اکثر اوقات، کهیر ظرف مدت 8 هفته خود به خود از بین می رود و برای تسکین علائم می توان از آنتی هیستامین استفاده کرد.

پسوریازیس

از دیگر بیماری های پوستی ناشی از کرونا در بزرگسالان، پسوریازیس است که یک بیماری ژنتیکی التهابی و مزمن است و در آن بیماران دچار برجستگی های قرمز رنگ و پوسته پوسته ای می شوند که به صورت پلاک به هم می پیوندند. علائم پسوریازیس معمولاً در نواحی پوست سر، آرنج ها و زانوها رخ می دهند اما محدود به این نواحی نمی شوند. پسوریازیس قابل درمان نیست و علائم آن می آیند و می روند.

بسته به شدت درگیری، درمان های مختلفی برای این بیماری وجود دارد که از کرم های موضعی گرفته تا مصرف داروهای خوراکی و تزریقی متفاوت اند. بیماران مبتلا به پسوریازیس، بیشتر از افراد دیگر در معرض بیماری های قلبی عروقی و دیابت قرار دارند که  دلیل آن می تواند التهاب گسترده در بدن باشد.

پسوریازیس

اگزما (درماتیت)

اگزما، که به درماتیت نیز معروف است و یک التهاب پوستی ژنتیکی است که منجر به خارش و خشک شدن پوست می شود. این بیماری، معمولاً در اوایل کودکی موجب بروز زخم های باز و ترشح کننده می شود. اگزما معمولاً روی سطح های چین دار جلوی آرنج و پشت زانو ایجاد می شود.

بسیاری از مبتلایان به اگزما، دارای آلرژی های تنفسی دیگری همچون آسم و تب یونجه هستند. اگزما با بالارفتن سن شدیدتر می شود. درمان شامل استفاده از نرم کننده برای مرطوب کردن پوست و استفاده از کرم های استروئیدی موضعی می باشد.

انواع اگزما

اگزما انواع بسیار زیادی دارد که دو مورد از شایع ترین آنها درماتیت استاز و درماتیت دیس هیدروتیک هستند. متخصص پوست می تواند نوع اگزمای شما را تشخیص دهد. درماتیت ها دو دسته هستند. درماتیت های تماسی، درماتیت های موضعی.

روزاسه

روزاسه، شبیه به آکنه های جوانی می باشد. این ضایعات از نظر ظاهری شباهت زیادی به جوش های نوجوانی دارند.

گُرگرفتگی مداوم صورت، اولین علامت حساسیت کنترل نشده پوست، نسبت به برخی از مواد شیمیایی التهاب آور می باشد. روزاسه را می توان با داروهای موضعی و خوراکی درمان کرد.

تبخال

تبخال ها در اثر ابتلا به ویروس هرپس سیمپلکس به وجود می آیند و معمولاً روی گوشه ی لب ظاهر می شوند. این ویروس به صورت نهفته در سلولهای عصبی نخاع وجود دارد و در اثر محرک های محیطی خاصی مانند آفتاب سوختگی و یا سرما تحریک می شود و همراه با عصب های محیطی به یک نقطه پوستی خاص منتقل می شود و بارها و بارها ایجاد می شود.

دوره تبخال بستگی به فرد مبتلا دارد و معمولاً ظرف مدت 7 تا 10 روز بهبود پیدا می کند، بنابراین این شرایط تا زمانی که به طور مکرر رخ ندهد، نیاز به درمان خاصی ندارد.

تبخال

جوش های اصلاح

جوش های اصلاح معمولاً در نقاطی از پوست رخ می دهند که موهای آنها اخیراً با تیغ بریده شده اند. این جوش ها، همچنین در ناحیه ی ریش افرادی ظاهر می شوند که موهای ضخیم و موج دار دارند. اصلاح کردن موها باعث تیز شدن نوک مو و التهاب فولیکوهای مو می شود.

سپس مو برگشت پیدا می کند و زیر منفذ فولیکول  جمع می شود و باعث بروز برجستگی التهابی می شود. برای جلوگیری از این شرایط، از اصلاح کردن صورت با فاصله زمانی کم خودداری کنید.

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. کد رهگیری خود را یادداشت کنید یا از آن عکس بگیرید (طی 48 تا 72 ساعت آینده منتظر پاسخ دکتر باشید)