درمان خانگی عفونت دخترانه

عفونت قارچی (که با نام کاندیدازیس نیز شناخته می شود) به عفونت های رایج ناشی از مخمر کاندیدا آلبیکنس (نام گونه ای از قارچ) گفته می شود. عفونت های قارچی معمولاً در نواحی گرم و مرطوب بدن، مثل دهان و سایر نواحی گرم و مرطوب پوست اتفاق می افتند.

عفونت قارچی واژن با عنوان کاندیدیاز ولوواژینال شناخته می شود. این نوع عفونت در بین زنان و بسیاری از دختران شایع می باشد. استفاده از روش های درمانی می تواند علائم این بیماری را در عرض چند روز و خود عفونت را در عرض یک هفته درمان کند. در ادامه مطلب، عفونت دخترانه را بیشتر توضیح خواهیم داد.

عفونت در دختران

علائم و نشانه های عفونت قارچی واژن چیست؟

عفونت قارچی واژن می تواند سبب بروز علائم زیر شود:

علت عفونت قارچی واژن چیست؟

وجود مقدار کم قارچ کاندیدا روی پوست، دهان، دستگاه گوارش و واژن طبیعی است. سیستم ایمنی سالم و باکتری های مفید بدن می توانند غلظت قارچ کاندیدا را در حالت عادی نگه دارند.

اما در برخی موارد، این مخمر می تواند در محیط واژن بیش از حد رشد کرده و منجر به عفونت قارچی شود. علت عفونت دخترانه می تواند موارد زیر باشد:

• ضعیف شدن سیستم ایمنی در اثر بیماری، مصرف برخی از داروها یا شیمی درمانی
  • مصرف آنتی بیوتیک برای درمان عفونت های باکتریایی (مانند گلودرد استرپتوکوکی). آنتی بیوتیک ها می توانند با از بین بردن باکتری های مفیدی که رشد و تکثیر مخمر کاندیدا را کنترل می کنند، باعث ایجاد عفونت قارچی شود.
  • بالا بودن قند خون. دختران مبتلا به دیابت کنترل نشده به میزان بیشتری در معرض خطر ابتلا به عفونت های قارچی قرار دارند.
  • پوشیدن لباس های تنگ (مخصوصاً لباس زیر) و از جنس پلاستیک. این لباس ها با به دام انداختن گرما و رطوبت در محیط واژن، شرایط را برای رشد مخمر کاندیدا فراهم می کنند و موجب عفونت دخترانه می شوند.
قارچ در دختران

زمانی که دختران بزرگ می شوند و دوران بلوغ را سپری می کنند، تغییرات هورمونی بدنشان باعث می شود که بیشتر در معرض ابتلا به عفونت قارچی قرار بگیرند. گاهی اوقات دختران درست قبل از شروع پریودی خود به عفونت قارچی مبتلا می شوند. زنان باردار نیز به علت تغییرات هورمونی نسبت به سایرین بیشتر درگیر این عفونت می شوند. به یاد داشته باشید که عفونت قارچی واژن یک بیماری مقاربتی (STD) نیست.

دختران کم سن و سالی که هنوز به بلوغ نرسیده اند کمتر به عفونت قارچی مبتلا می شوند، اما احتمال عفونت صفر نیست. بنابراین اگر دختر شما دچار خارش یا ناراحتی واژن شده است، بهتر است او را نزد پزشک ببرید.

عفونت قارچی واژن چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر دختر شما علائم عفونت قارچی را تجربه می کند (مانند خارش یا ترشحات غیر طبیعی واژن) بهتر است به پزشک یا متخصص مراجعه کند. سایر عفونت ها می توانند علائم مشابهی داشته باشند اما درمان آنها کاملاً متفاوت است. پزشک ممکن است برای تشخیص نوع عفونت و رد احتمال عفونت ادراری (UTI)، از دختر شما آزمایش ادرار بگیرد. همچنین ممکن است پزشک مقداری از ترشحات واژن را نمونه گیری کرده و زیر میکروسکوپ بررسی کند.

عفونت قارچی واژن چگونه درمان می شود؟

اگر دختر شما به عفونت قارچی مبتلا شده است، پزشک او می تواند با تجویز داروهای خوراکی یا پماد، قرص یا شیاف واژینال علائم عفونت را در عرض چند روز و خود عفونت را در عرض یک هفته به طور کامل درمان کند. اینکه دختر شما داروهای تجویز شده را دقیقاً سر وقت و تا پایان دوره ی تجویز شده توسط پزشک مصرف کند از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا در صورت قطع خودسرانه ی داروها پیش از اتمام دوز تجویز شده، احتمال بازگشت عفونت وجود دارد.

افرادی که از درمان های واژینال استفاده می کنند، تا زمان درمان کامل عفونت نباید رابطه ی جنسی داشته باشند. این داروها می توانند تأثیر کاندوم و دیافراگم را کاهش دهند. اگر دختر شما بعد از گذشتن چند روز از مصرف داروها بهبود پیدا نکرد بهتر است به پزشک اطلاع دهید.

چگونه می توان از عفونت قارچی واژن پیشگیری کرد؟

برای اکثر دختران، هیچ راهی برای پیشگیری از عفونت قارچی واژن وجود ندارد. البته، دختران می توانند با پوشیدن لباس زیر نخی و لباس های گشاد و همچنین، عدم استفاده از اسپری ها و دوش های واژینال از تحریک واژن پیشگیری کرده و احساس راحتی بیشتری داشته باشند. تجربه نشان داده است که پوشیدن لباس زیر نخی می تواند به پیشگیری از عفونت قارچی واژن کمک کند. در صورت ابتلا به دیابت، با کنترل قند خون نیز می توان به پیشگیری از این عفونت کمک کرد.

اگر شما فکر می کنید که دخترتان به عفونت قارچی واژن مبتلا شده است بهتر است با پزشک تماس بگیرید. از مصرف خودسرانه ی آنتی بیوتیک تاریخ مصرف گذشته یا آنتی بیوتیکی که برای بیماری دیگری تجویز شده است بپرهیزید. زیرا این داروها انتخاب اشتباهی برای درمان عفونت قارچی هستند. همچنین، مصرف خودسرانه ی آنتی بیوتیک ها می تواند احتمال ابتلای دخترتان به عفونت قارچی را افزایش دهند.

دکتر عباس انتظاری متخصص زگیل

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. کد رهگیری خود را یادداشت کنید یا از آن عکس بگیرید (طی 48 تا 72 ساعت آینده منتظر پاسخ دکتر باشید)