جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قرمزی پوست صورت به چه دلیل است؟

قرمزی پوست صورت به چه دلیل است؟

فهرست مطالب

عوامل بی شماری (از جمله حساسیت کلی پوست، نشان دادن واکنشی خاص به یک محصول و یا وجود بیماری زمینه ای) برای قرمز شدن گاه به گاه پوست وجود دارد. به گفته ی یکی از متخصصین پوست، مواردی که در قرمزی پوست نقش دارند می تواند شامل «روزاسه، ژنتیک، آلرژی نسبت به مواد مراقبت از پوست، گرما، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، الکل، غذاهای تند، آکنه و جوش، خشکی پوست یا پوسته پوسته شدن و لایه برداری بیش از حد» باشد.

قرمزی مزمن نوعی التهاب است که باعث می‌شود رگ ‌های خونی کوچک منبسط شده و به پوست فشار بیاورند. در این مورد، علت اصلی قرمزی پوست چندان اهمیت ندارد. این قرمزی در بهترین حالت فقط ممکن است از لحاظ ظاهری آزار دهنده باشد اما در بدترین حالت خود، می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای و سرچشمه ی تحریک، ناراحتی یا ناامنی باشد. 

قرمزی پوست

در این مقاله به توضیح علل احتمالی قرمز شدن پوست می پردازیم و راه حل هایی واقعی و تست شده برای کاهش دادن، آرام کردن و خنثی کردن قرمزی صورت به صورت دائمی، توصیه خواهیم کرد.

علت قرمزی پوست صورت چیست؟

برای درمان درست قرمزی، ابتدا باید عامل بروزدهنده ی آن را شناسایی کرد. قدم اول، مراجعه به مطب متخصص پوست برای رسیدگی به این مشکل و بررسی وجود هر گونه دلایل پنهان این عارضه است. در نتیجه بهتر است به جای درمان خودسرانه ی آن، با مراجعه به پزشک این مشکل را به صورت ریشه ای حل کرد. در مطلب زیر به معرفی چند عامل متداول قرمزی پوست می پردازیم:

آکنه

جوش هایی که کم کم ملتهب می شوند، شایع ترین علت قرمزی ناشی از آکنه هستند. التهاب باعث می شود رگ های خونی منبسط شده و به پوست فشار بیاورند و پوست قرمزتر به نظر برسد. همچنین، باکتری‌ هایی که روی پوست زندگی می ‌کنند نیز می ‌توانند فولیکول‌ های مسدود شده را آلوده کرده و باعث ایجاد جوش‌، کیست‌ و ندول های عمیق ‌تر و ملتهب ‌تر شوند.

نحوه ی درمان: هر چه سریع تر بتوان برای درمان آکنه اقدام کرد، بهتر است. لایه برداری با اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک باعث افزایش گردش سلولی برای برداشتن لایه های بالایی پوست می شود و می تواند به درمان آکنه کمک کند. بعد از محو شدن اثر آکنه، بایستی برای جلوگیری از خشک شدن پوست (که یکی از عوامل قرمزی بیشتر است)، از کرم آبرسان فاقد چربی استفاده نمود.

خشکی

پوست خشک عموماً آسیب دیده و در معرض خطر است؛ یعنی این نوع پوست در برابر آلودگی میکروبی آسیب پذیر بوده و همین موضوع منجر به حساسیت و قرمزی آن می شود.

نحوه ی درمان: برای جلوگیری از قرمزی ناشی از خشکی پوست، بهتر است سد دفاعی پوست را مرطوب نگه داشت. به همین منظور می توان از مرطوب کننده هایی که حاوی آبرسان و مخصوص پوست خشک هستند استفاده کرد. روی قسمت خراشیده یا پوسته شده ی پوست نیز می توان تا زمانی که ترمیم می شود از وازلین استفاده نمود.

بهترین روتین مراقبت از پوست چرب

روزاسه

روزاسه یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که به صورت، ظاهری برافروخته و قرمز می دهد. در حال حاضر بیش از 14 میلیون آمریکایی به این بیماری دچار هستند.

نحوه ی درمان: برای درمان روزاسه می توان از کرم اکسی متازولین استفاده کرد. این کرم تنها داروی موضعی تأیید شده برای روزاسه است. بعضی از داروهای بدون نسخه نیز ممکن است برای این امر مفید باشند. در هر حال، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه نمود.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک یا اگزمای سبوره، یک مشکل پوستی التهابی پاپولوسکوموس مزمن است که عمدتاً در پوست فرق سر و قسمت های دیگری مانند سر، صورت و بالاتنه که مستعد چرب شدن هستند و غدد چربی بیشتری دارند، رخ می دهد. درماتیت سبورئیک باعث بروز قرمزی و التهاب، لکه های پوسته پوسته شده و شوره ی سر می شود.

نحوه ی درمان: درماتیت سبورئیک را می توان به چند روش درمان کرد. برای مثال: شستن ناحیه ی آسیب دیده ی پوست با یک صابون ملایم و بدون عطر و استفاده از کرم و داروهای موضعی بدون نسخه. پزشک متخصص ممکن است پماد ضد قارچ موضعی برای کاهش مالاسزیا، پماد کورتیکو استروئیدی خفیف برای کاهش التهاب یا عود کردن بیماری و یا داروهای حاوی پیریتیون زینک تجویز کند. گاهی ممکن است شی باتر (نوعی چربی که از درختی آفریقایی به دست می آید) نیز به کاهش قرمزی ناشی از درماتیت سبورئیک کمک نماید.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی زمانی رخ می‌دهد که چیزی با پوست برخورد کرده و آن را تحریک کند یا باعث واکنش پوستی آلرژیک شود. تا زمانی که علت درماتیت تماسی شناسایی نشود، درمان علائمی مانند قرمزی دشوار است.

نحوه ی درمان: برای درمان درماتیت تماسی باید از پوست در برابر محرک هایی همچون عطرها و رنگ ها محافظت کرده و از کرم ها، صابون ها و شوینده های ضد حساسیت استفاده نمود. در موارد شدید، ممکن است یک کرم کورتیکو استروئیدی موضعی یا «کورتیکو استروئیدهای سیستمیک مانند پردنیزون خوراکی» نیز تجویز شود.

درماتیت تماسی

درماتیت آتوپیک یا اگزما

درماتیت آتوپیک یا اگزما یک عارضه ی پوستی همراه با خارش است که عموماً به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می شود.

نحوه ی درمان: بهترین درمان برای قرمزی ناشی از اگزما این است که تا حد ممکن تماس خود را با محرک ها و مواد حساسیت زا کم کرد. ممکن است متخصص پوست مرطوب کننده یا استروئیدهای موضعی نیز تجویز کند. استفاده از کرم مرطوب کننده های حاوی سرامید، اسید هیالورونیک و گلیسیرین، یکی از بهترین راه های تسکین پوست است.

برای تسکین التهاب نیز مرطوب کننده های حاوی نیاسینامید پیشنهاد می شوند. نیاسینامید کاربردهای مختلفی برای پوست دارد؛ علاوه تسکین دادن التهاب، رنگ پوست را یک دست کرده و به تقویت پوست کمک می کند. در صورتی که این راه حل های بدون نسخه، عامل تحریک را متوقف نکنند پزشک ممکن است آنتی ‌بیوتیک‌، آنتی هیستامین یا داروهای مهارکننده ی سیستم ایمنی را تجویز نماید.

لایه برداری بیش از حد

لایه برداری بیش از حد می تواند باعث آسیب های ریز به درم (غشای میانی پوست) شود که در کوتاه مدت منجر به قرمزی می شود. لایه برداری بیش از حد به صورت مداوم، از ترمیم سد پوستی نیز ممانعت کرده و توانایی آن برای محافظت از بدن و حفظ آبرسانی را مختل می کند.

نحوه ی درمان: ابتدا باید فوراً انجام لایه برداری را متوقف کرد. با اجتناب از مواد و تکنیک های ناملایم و دور نگه داشتن پوست از اشعه ی ماورای بنفش تا حد امکان، می بایست به پوست فرصت ترمیم یافتن داد و در عوض، از مواد تسکین دهنده و ترمیم کننده مانند فاکتور رشد اپیدرمی (EGF)، سرامیدها و پپتیدها استفاده نمود.

عوامل استرس زای فصلی

قرمزی پوست ممکن است به دلیل هوای سرد و گرمای خشک داخل خانه رخ دهد. این تغییرات دما می تواند باعث ایجاد لکه های قرمز خشک روی پوست شود.

نحوه ی درمان: روتین مراقبت از پوست باید به صورت فصلی تغییر کند؛ یعنی مرطوب کننده ی مخصوص فصل تابستان باید با مرطوب کننده ی مصرفی فصل زمستان متفاوت باشد. همین امر در مورد پاک کننده ها و سرم های پوست نیز صادق است. کرم ‌های غلیظ‌ تر با فرمول ‌های آبرسان ‌تر را بایستی در فصول سردتر و کرم‌ های سبک‌ تر را در فصل ‌های گرم ‌تر استفاده کرد.

آیا راهی برای درمان یک شبه قرمزی پوست صورت وجود دارد؟

خیر؛ طبق نظر متخصصان، قرمزی پوست صورت اغلب یک شبه درمان نمی شود. تسکین و ترمیم سد دفاعی پوستی با توجه به عامل بروز قرمزی، به زمان، صبر و تلاش نیاز دارد. در صورتی که علائم تداوم داشته باشند، می بایست از محصولات ملایم که عاری از رنگ، عطر و سایر محرک ‌های بالقوه هستند استفاده کرد.

راهی برای درمان فوری قرمزی وجود ندارد اما قطعاً راه هایی برای تسکین سریع آن پیدا می شود. برای مثال استفاده از کمپرس سرد و ماسک خنک کننده، برای کاهش قرمزی مفید هستند و ترکیباتی مراقبتی از جمله آلوئه، عصاره ی خیار، سرامیدها، اسکوالان و CBD نیز پوست را آرام کرده و به کاهش قرمزی کمک می کنند.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

مقالات مرتبط