کار دکتر جنسی چیست؟

بیماری های مقاربتی (STD) موضوعاتی جدی، در بحث سلامت هستند. حتی تصور ابتلا به این عفونت ها هم، برای بسیاری از افراد ناراحت کننده است، بنابراین کاملاً طبیعی است که بخواهند بدانند پزشک متخصص بیماری های مقاربتی، دقیقاً چه کاری انجام می دهد. به علاوه، دکتر جنسی چگونه می توانند به افراد کمک کنند؟ آیا بیماری های مقاربتی قابل درمان هستند؟

کدام پزشک متخصص بیماری های مقاربتی است؟

همه بیماری های مقاربتی، نوعی عفونت هستند. بنابراین پزشکی که در درمان این بیماری ها تخصص دارد، یک دکتر جنسی است که اغلب او را، پزشک بیماری عفونی می نامند. اما آیا برای درمان بیماری های مقاربتی، واقعاً به دکتر جنسی نیاز دارید؟ به هر حال، پزشکان عمومی نیز می توانند بسیاری از عفونت ها را درمان کنند، مگر نه؟ مسئله این است که بسیاری از عفونت های شدید، می توانند سال ها نهفته بمانند. همچنین، اغلب آنها بسیار شبیه برخی از بیماری های رایج هستند. در نتیجه، گاهی این عفونت ها برای مدت طولانی و تا زمانی که به سلامتی بیمار آسیب نرسد، تشخیص داده نمی شوند.

برای تشخیص به موقع برخی از بیماری های مقاربتی و جلوگیری از پیشرفت آن ها، تا جایی که سلامت عمومی فرد و در بسیاری از موارد، توانایی باروری او را به خطر بیندازد، به تجربه و دانش تخصصی نیاز است. دکتر جنسی، در تشخیص، درمان و کنترل انواع عفونت ها تخصص دارد و به همین دلیل دانش او در زمینه بیماری های مقاربتی، نسبت به پزشک عمومی بسیار جلوتر است.

متخصص بیماری های مقاربتی

یک متخصص عفونی چگونه می تواند به درمان STD کمک کند؟

اولین و مهمترین نکته آن است که یک پزشک بیماری های عفونی باتجربه، به احتمال زیاد می تواند وضعیت بیمار را به طور دقیق تشخیص دهد. زمان، در اغلب این موارد فاکتور بسیار مهمی محسوب می گردد، زیرا بسیاری از بیماری های مقاربتی ممکن است مزمن شوند. بیماری های مزمن، معمولاً در برابر درمان مقاومت بیشتری دارند و ممکن است عوارض گسترده تری ایجاد کنند. البته، دکتر جنسی نیز در زمینه آخرین پیشرفت های درمان ضد باکتری و ضد ویروس تخصص دارد، زیرا این موارد، برای درمان عفونت هایی مثل STD ضروری است.

نکته آخر و مهم آنکه به یاد داشته باشید بسیاری از عفونت ها، در کنار هم رخ می دهند و ترکیب این عفونت ها، از نظر درمانی ویژگی های خاص خود را دارد. متخصصان بیماری های عفونی، پزشکانی هستند که بیشترین دانش را در این مورد دارند.

آیا بیماری های مقاربتی قابل درمان هستند؟

اگرچه بیماری های مقاربتی بسیار ناخوشایند می باشند و بسیاری از افراد، آن ها را شرم آور می دانند، اما این عفونت ها در اکثر موارد قابل درمان هستند. مطمئناً، هرچه بیماری زودتر تشخیص داده شود، شانس جلوگیری از عوارض و مشکلات دراز مدت آن نیز بیشتر می گردد. در حال حاضر، 4 بیماری مقاربتی غیرقابل درمان وجود دارد که عبارتند از:

بیماریهای پوستی دستگاه تناسلی مردان

خوش بختانه، برای درمان این بیماری ها هم واکسن و هم دارو تولید می شود. در حالی که به دنبال یک درمان موثر هستید، راهنمایی یک متخصص عفونی باتجربه، به بیماران مبتلا به بیماری های مقاربتی غیرقابل درمان، در تشخیص تا یافتن راه حل کنترل بیماری کمک می کند.

نتیجه

متخصصان عفونی، پزشکانی هستند که در زمینه تشخیص و مدیریت بیماری های عفونی، از جمله بیماری های مقاربتی، تخصص دارند.

اگر شک دارید که شما یا شخصی که دوستش دارید، ممکن است به بیماری STD مبتلا شده باشید، حتما برای اطمینان از مدیریت موفقیت آمیز شرایط، جلوگیری از بروز عوارض احتمالی و تشخیص زودهنگام بیماری، به متخصص عفونی مراجعه نمایید. هرچه سریعتر عمل کنید نتیجه بهتری خواهید داشت!

دکتر عباس انتظاری متخصص زگیل

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. کد رهگیری خود را یادداشت کنید یا از آن عکس بگیرید (طی 48 تا 72 ساعت آینده منتظر پاسخ دکتر باشید)