آیا خارش پوست نشانه سرطان خون است؟

خارش پوست، پدیده ای رایج است که هر کسی با آن آشنایی دارد. با این حال، این پدیده در موارد نادر می تواند ناشی از عوامل خطرناکی همچون سرطان خون باشد. خارش پوست مخصوصا زمانی که علت آن مشخص نیست، می تواند فرد را به شدت آزار دهد. جنس لباس، خشکی پوست، اگزما، درماتیت و در موارد بسیار نادر، بیماری هایی همچون سرطان خون در دسته عوامل خارش پوست جای می گیرند.

طبق یک نظرسنجی، تقریبا 9 درصد بیماران مبتلا به سرطان خون قبل از تشخیص به خارش پوستی دچار می شوند. تمایز بین خارش های متداول و خارش هایی که ناشی از عوامل جدی تری همچون سرطان خون هستند، بسیار دشوار است. با این حال، برخی نشانه ها می توانند از این تفاوت خبر دهند.

در ادامه مطلب، در رابطه با خارش پوست و سرطان خون، توضیح بیشتری خواهیم داد.

خارش پوست

گستردگی خارش در کل بدن

اغلب اوقات، خشکی پوست عامل خارش های گسترده در بدن است. با این حال، در صورتی که پوست خشک نبوده و خارشی گسترده رخ دهد، وجود یک عامل زمینه ای ممکن بوده و باید به پزشک مراجعه شود.

اگر خارش به مدت بیش از 2 هفته تداوم یافته یا رفع و دوباره پدیدار شود، مراجعه به پزشک اهمیت بیشتری می یابد. در صورت بارداری یا تجربه یائسگی، خارش گسترده در اثر تغییرات هورمونی بوده و با گذشت زمان بهبود می یابد.

عدم همراهی خارش با خشکی یا راش پوستی

در صورتی که خارش پوست تداوم یافته و با علائم دیگری نیز همراه نیست، باید پزشک را از این موضوع آگاه کرد.

بروز خارش به همراه دیگر علائم سرطان خون

بیماران مبتلا به سرطان خون و خارش پوست، تجربه تعریق های شبانه را نیز پیش از تشخیص بیماری بیان می کنند. هر دوی این علائم می توانند در هنگام شب تشدید شوند. تعریق شبانه، کبودی آسان، کاهش وزن، عفونت های مکرر، تب و درد مفصل و استخوان از جمله دیگر علائم سرطان خون بوده که در صورت تجربه آن ها باید فورا با پزشک خود تماس گرفت.

بروز خارش به همراه دیگر علائم سرطان خون

عامل خارش پوست در مبتلایان به سرطان خون چیست؟

در زمینه خارش پوست و سرطان خون باید گفت که علت دقیق خارش پوست در مبتلایان به لنفوم یا سرطان خون مشخص نبوده و مراجع علمی در این زمینه اختلاف نظر دارند. بسیاری از محققان بر این باورند که سیتوکین ها عامل بروز خارش پوستی در این افراد هستند.

هنگامی که سلول های سیستم ایمنی با سلول های لنفوم یا لوکمی برخورد می کنند، موادی شیمیایی به نام سیتوکین ها را آزاد کرده و با تحریک پایانه های عصبی پوست سبب بروز خارش می شوند. با این که پماد های موضعی می توانند سبب تسکینی موقتی شوند اما به دلیل رهایش مستقیم مواد شیمیایی در خون، خارش همواره باز خواهد گشت.

خارش پوست در دیگر سرطان های خون

علاوه بر لوکمی، 2 سرطان خون دیگر به نام لنفوم و پلی سیتمی ورا نیز می توانند سبب خارش پوست شوند.

لنفوم

این خارش معمولا با یک راش واضح همراه نبوده و معمولا تمام بدن یا نواحی تحتانی پا ها را تحت تاثیر قرار می دهد. خارش ناشی از این بیماری شدید بوده و اغلب به صورت احساس سوزش توصیف می شود. برخی انواع نادر تر لنفوم همچون لنفوم پوستی سلول های T می توانند با تخریب مستقیم بافت پوست سبب بروز راش های پوستی شوند.

این راش ها اغلب رنگی قرمز تا بنفش داشته، دچار پوسته ریزی بوده و در فرو رفتگی های پوستی پدیدار می شوند. اندازه راش های یاد شده همگام با پیشرفت لنفوم افزایش یافته و ممکن است با توده های پوستی کوچکی نیز همراه شوند. در صورت نگرانی درباره خارش ناشی از یک راش یا توده پوستی باید به پزشک مراجعه کرد.

۹ علت خارش ابرو و درمان اختصاصی هر یک

پلی سیتمی ورا

پلی سیتمی ورا، یک سرطان با پیشرفتی آهسته است که سبب تولید بیش از حد گلبول های قرمز خون می شود. خارش، یکی از رایج ترین علائم این اختلال بوده که تقریبا 40 درصد بیماران آن را تجربه می کنند. این خارش در اثر رهایش بیش از حد هیستامین در خون پدیدار می شود.

هیستامین، ماده شیمیایی است که در واکنش های حساسیتی در بدن آزاد می شود.

چه زمانی باید نگران شد؟

در اغلب موارد، خارش پوست جای نگرانی ندارد. با این حال، در صورتی که خارش پوست تداوم و گسترش یابد، باید با پزشک خود ملاقات کرد. جهت تعیین علت دقیق خارش و رد احتمال هر مشکل زمینه ای دیگر انجام یک معاینه پزشکی کامل ضروری است.

با این که احتمال بروز چنین عواملی بسیار نادر است، اما آزمایش کامل خون، توانایی بیان ابتلای فرد به مشکلاتی همچون سرطان خون، مشکلات کلیوی یا بیماری های تیروئیدی را خواهد داشت. خارش پوست در افراد مبتلا به لوکمی معمولا به صورت تنها بروز نمی دهد. به همین دلیل، شناخت دیگر علائم لوکمی و مراجعه زود هنگام به پزشک ضرورت دارد.

سوال خود را در اینجا ثبت کنید و از سیستم کد رهگیری دریافت نمائید. کد رهگیری خود را یادداشت کنید یا از آن عکس بگیرید (طی 48 تا 72 ساعت آینده منتظر پاسخ دکتر باشید)