جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا خارش پوست نشانه سرطان خون است؟

آیا خارش پوست نشانه سرطان خون است؟

فهرست مطالب

ایا از علائم سرطان پوست خارش است؟خارش بدن و سرطان چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ خارش پوست و سرطان خون چه ارتباطی با هم دارند؟ خارش پوست، پدیده ای رایج است که هر کسی با آن آشنایی دارد. با این حال، این پدیده در موارد نادر می تواند، ناشی از عوامل خطرناکی همچون سرطان خون باشد. خارش پوست مخصوصا زمانی که علت آن مشخص نیست، می تواند فرد را به شدت آزار دهد. جنس لباس، خشکی پوست، اگزما، درماتیت و در موارد بسیار نادر، بیماری هایی همچون سرطان خون در دسته عوامل خارش پوست جای می گیرند.

در رابطه با خارش بدن و سرطان باید گفت که طبق یک نظرسنجی، تقریبا 9 درصد بیماران مبتلا به سرطان خون، قبل از تشخیص به خارش پوستی دچار می شوند. تمایز بین خارش های متداول و خارش هایی که ناشی از عوامل جدی تری همچون سرطان خون هستند، بسیار دشوار است. با این حال، برخی نشانه ها می توانند از این تفاوت خبر دهند. در ادامه مطلب، در رابطه با خارش پوست و سرطان خون، توضیح بیشتری خواهیم داد.

خارش پوست

گستردگی خارش در کل بدن

اغلب اوقات، خشکی پوست عامل خارش های گسترده در بدن است. با این حال، در صورتی که پوست خشک نبوده و خارشی گسترده رخ دهد، وجود یک عامل زمینه ای ممکن بوده و باید به پزشک مراجعه شود. اگر خارش به مدت بیش از 2 هفته تداوم یافته یا رفع و دوباره پدیدار شود، مراجعه به پزشک اهمیت بیشتری می یابد. در صورت بارداری یا تجربه یائسگی، خارش گسترده در اثر تغییرات هورمونی بوده و با گذشت زمان بهبود می یابد.

عدم همراهی خارش با خشکی یا راش پوستی

در صورتی که خارش پوست تداوم یافته و با علائم دیگری نیز همراه نیست، باید پزشک را از این موضوع آگاه کرد.

بروز خارش به همراه دیگر علائم سرطان خون

بیماران مبتلا به سرطان خون و خارش پوست، تجربه تعریق های شبانه را نیز پیش از تشخیص بیماری بیان می کنند. هر دوی این علائم می توانند در هنگام شب تشدید شوند. تعریق شبانه، کبودی آسان، کاهش وزن، عفونت های مکرر، تب و درد مفصل و استخوان از جمله دیگر علائم سرطان خون بوده که در صورت تجربه آن ها باید فورا با پزشک خود تماس گرفت.

بروز خارش به همراه دیگر علائم سرطان خون

عامل خارش پوست در مبتلایان به سرطان خون چیست؟

در زمینه خارش پوست و سرطان خون باید گفت که علت دقیق خارش پوست در مبتلایان به لنفوم یا سرطان خون مشخص نبوده و مراجع علمی در این زمینه اختلاف نظر دارند. بسیاری از محققان بر این باورند که سیتوکین ها عامل بروز خارش پوستی در این افراد هستند.

هنگامی که سلول های سیستم ایمنی با سلول های لنفوم یا لوکمی برخورد می کنند، موادی شیمیایی به نام سیتوکین ها را آزاد کرده و با تحریک پایانه های عصبی پوست سبب بروز خارش می شوند. با این که پماد های موضعی می توانند سبب تسکینی موقتی شوند اما به دلیل رهایش مستقیم مواد شیمیایی در خون، خارش همواره باز خواهد گشت.

خارش پوست در دیگر سرطان های خون

علاوه بر لوکمی، 2 سرطان خون دیگر به نام لنفوم و پلی سیتمی ورا نیز می توانند سبب خارش پوست شوند.

لنفوم

این خارش معمولا با یک راش واضح همراه نبوده و معمولا تمام بدن یا نواحی تحتانی پا ها را تحت تاثیر قرار می دهد. خارش ناشی از این بیماری شدید بوده و اغلب به صورت احساس سوزش توصیف می شود. برخی انواع نادر تر لنفوم همچون لنفوم پوستی سلول های T می توانند با تخریب مستقیم بافت پوست سبب بروز راش های پوستی شوند.

این راش ها اغلب رنگی قرمز تا بنفش داشته، دچار پوسته ریزی بوده و در فرو رفتگی های پوستی پدیدار می شوند. اندازه راش های یاد شده همگام با پیشرفت لنفوم افزایش یافته و ممکن است با توده های پوستی کوچکی نیز همراه شوند. در صورت نگرانی درباره خارش ناشی از یک راش یا توده پوستی باید به پزشک مراجعه کرد.

پلی سیتمی ورا

پلی سیتمی ورا، یک سرطان با پیشرفتی آهسته است که سبب تولید بیش از حد گلبول های قرمز خون می شود. خارش، یکی از رایج ترین علائم این اختلال بوده که تقریبا 40 درصد بیماران آن را تجربه می کنند. این خارش در اثر رهایش بیش از حد هیستامین در خون پدیدار می شود. هیستامین، ماده شیمیایی است که در واکنش های حساسیتی در بدن آزاد می شود.

چه زمانی باید نگران شد؟

در اغلب موارد، خارش پوست جای نگرانی ندارد. با این حال، در صورتی که خارش پوست تداوم و گسترش یابد، باید با پزشک خود ملاقات کرد. جهت تعیین علت دقیق خارش و رد احتمال هر مشکل زمینه ای دیگر انجام یک معاینه پزشکی کامل ضروری است.

با این که احتمال بروز چنین عواملی بسیار نادر است، اما آزمایش کامل خون، توانایی بیان ابتلای فرد به مشکلاتی همچون سرطان خون، مشکلات کلیوی یا بیماری های تیروئیدی را خواهد داشت. خارش پوست در افراد مبتلا به لوکمی معمولا به صورت تنها بروز نمی دهد. به همین دلیل، شناخت دیگر علائم لوکمی و مراجعه زود هنگام به پزشک ضرورت دارد.


دکتر عباس انتظاری

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یکتا سه شنبه ۲۷ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام. حدود یک سالی است که بدنم خارش شدید داره در حدی که خونی میشه و بعضی اوقات پوست سر هم خارش دارد
    راهکار خوب شدنش چیست.؟و بیشتر درزمان عصبانیت و استرس شکل میگیرد
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۲۷ دی ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی تزریقی باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر میثم پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام پوستم بدنم فقط سرما بهش میرسه شروع به خارشت میکنه قرمز میشه یه جوری ک اصلا نمیتونم تحمل کنم تو شهر خودمونم دکتر رفتم نمیدونن چیه لطفا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در موارد کهیر کلینرژیک باید از سرما یا گرما اجتناب شود

      در برخی موارد ممکن است بیماری های دیگری همچون پدیده رینود مطرح باشد

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر بانی دوشنبه ۱۶ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با درود حدود سه سال دچارخارش پاشنه پا به طور متناوب بودم ولی دوهفته س شدید همراه با گزگز شده و یکهفته س ترک پاشنه و انگشت پدیدار شده و دیشب کل بدنم مخصوصا پاهام تا صبح خارش شدید داشت
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۶ آبان ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر میلاد دوشنبه ۱۶ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام پسر من هوجکین دارد ومدتی است خارش شدید گرفته وهیچ دارویی برای خارش بدنش اثر ندارد ودر ضمن 12سال که این بیماری را دارد و30 سالش هست. تحت درمان است ولی برای خارش کاری نمیتونن انجام بدن
    لطفا لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱۶ آبان ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      حتما با پزشک معالج خود در این مورد مشورت کن

      ولی معمولا داروهای انی هیستامین کمک کننده است

      موفق

  • تصویر کاربر مهسا جمعه ۲۸ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من بدنم خیلی خارش داره و وقتی به مدت زیاد میخارونن خون میاد.
    وزنم هم کلا کم هست از بچگی ولی نرفتم ببینم بازم کم کردم یا نه
    انگشتام و پاهام یه مدتی بود خیلییییی درد میکرد الانم گاهی مواقع خیلیییی درد میگیره در حدی که به سختی میتونم قدم بردارم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۲۸ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      علیک سلام

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی تزریقی باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر مهلا دوشنبه ۳ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین خواهر من چند ماهه که از خارش شدید پوست رنج میبره روی پوستش اندازه یک سکه قرمز وموتورم شد بدلیل خارش زیاد عفونی شد که دکتر بهش پمادساختنی داد و بهترشد اما هردارو مصرف میکنه خارشش کمتر نمیشه دکتر براش ازمایش خونه نوشته امیخواستم این ازمایش وببینین و خواهشا شماهم نظر ببدین واقعا مشکلش اگزماست یا خدایی نکرده میتونه در اثر مشکلات کبدی یا دیگر مشکلات باشه خطری نداره
    یک لی دوبارهمخون دماغ شد
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۳ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر Shamim یکشنبه ۱۵ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام با درد در ناحیه دست راستم به پزشک مراجعه کردم که با انجام سونو در مچ دستم کیست گانگلیون و در ساعدم لیپوما رویت شد هرچند در قسمت های دیگه دستم غده های متعدد لیپوما حس میکنم و فوق العاده درد شدید دارم البته سوالم این هستش که با حساسیت پوستی که به صورت دونه دونه در بدنم ظاهر شدن و خارش شدید دارم ارتباطی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۱۵ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر Melico جمعه ۲۶ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من دوسه سالی هست که هرچند وقت یکبار کل تنم کهیر میزنه و معمولا ۲۴ ساعات محو میشه ولی خارش زیادی داره و خیلی ترسناکه تا گوش ها و سرم هم میزنع اوایل به بادام زمینی و مشروبات الکلی همچین واکنشی نشون میداد ( به دلیل چرب بودن کبدم) الان دو سه ماهی هست که مدام هروز و هرشب کهیر دارم میزنم هیچ قرصی هم جوابگو نیست اخیرا استخون درد هم زیاد میگیرم حتی با فعالیت کم، اشتهامم از دست دادم شاید روزی یک وعده غذا بخورم، الان یعنی سرطان خون دارم؟؟؟!!
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۲۶ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۱۸ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    کل بدنم میخواره وقتی میرم حموم زیراب جوش خیلی شدتش بیشترمیشه لذت بخش هم هست وقتی میرم زیراب جوش ولی بعدحموم خوب میشه
    1. تصویر کاربر امیر سه شنبه ۱۷ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      ۵۰۸
    2. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱۸ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      علیک سلام

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر من دو ماهی میشه که وقتی یهویی استرس شدید میگیرم پشت کمرم و جلوی سینه ام برای یک ثانیه دچار یه حسی میشه نمیدونم خارش هست یا سوزش و طی یکی دو ثانیه سریع بر طرف میشه
    و بنده گفتم تا دو روزی استرس نداشته باشم و از عامل استرس زا دوری کردم برام پیش نیامد و درست بودم،
    حالا هر وقت در موقعیتی قرار میگیرم که استرسم یهو میبره بالا دوباره پشت کمر و جلوی سینه ام برای یکی دو ثانیه دچار چنین چیزی میشه خوب میشه
    در ضمن بنده روزی هشت تا نه ساعت پشت میز درس میخوانم و مشکل از زمانی شروع شد که به دلیل سرمای شدید یه لباس و یک کافشین میپوشیدم درس میخواندم تا سردم نشه و چند روز بعدش اینطور شدم که هر وقت یهو استرس شدید میشم برای دو ثانیه دچار چنین چیزی میشه و سریع برطرف میشه در ضمن یهویی هم زیر بغلم عرق میکنه
    میشه بهم بگید چه مشکلی دارم چون دو ماه هروقت استرس شدید میگیرم اینطور میشم ایا باید چیکار کنم
    لطفا راهنمایی کنید ایا مشکل خاصی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      سلام جانم

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط