جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

افتادگی پلک بعد از بوتاکس

افتادگی پلک بعد از بوتاکس

فهرست مطالب

 امروزه بوتاکس و درمان های مشابه آن مثل دیسپورت و زئومین، همگی از عمل های زیبایی بدون نیاز به جراحی پرطرفدار محسوب می شوند. این نوروتوکسین های تزریقی با فلج کردن موقتی عضلات، بخش خاصی از صورت، چین و چروک ها را کاهش می دهند. با وجود این که بیشتر موارد انجام بوتاکس توسط متخصصین زیبایی بی خطر می باشد، اما برخی از افراد بعد از این عمل، دچار افتادگی پلک در یک سمت صورت و متعاقباً، چهره ای نامتقارن می شوند.

حالا سؤال اینجاست که در صورت مواجهه با این مشکل، چگونه افتادگی پلک بعد از بوتاکس را درمان کنیم؟ افتادگی پلک یا پتوسیس یکی از عوارض جانبی نادر تزریق بوتاکس می باشد. خوشبختانه، این مشکل در صورت وقوع، دائمی نخواهد بود. پلک و چشم شما به طور خود به خود، طی چند هفته به حالت عادی بر خواهد گشت. در صورتی که دچار افتادگی پلک بعد از بوتاکس شده اید بهتر است به پزشک مراجعه کرده تا با تجویز قطره ی چشم مناسب، ناراحتی های چشمی خود را کاهش دهید. 

افتادگی پلک

پتوسیس یا افتادگی پلک بعد از بوتاکس چگونه رخ می دهد؟ 

ماده ی تشکیل دهنده ی اصلی بوتاکس «بوتولینوم توکسین» است. این ماده به طور موقت عضلات صورت را فلج می کند. زمانی که این ماهیچه ها فلج شدند، دیگر قابلیت انقباض و ایجاد چین و چروک در نواحی اطراف چشم، ابرو، پیشانی، بینی، لب و… را نخواهند داشت. البته، یک فرد نامجرب ممکن است در تزریق بوتاکس اشتباه کرده و در مجاورت ماهیچه های حساس (مثل ماهیچه ی لواتور و فرانتالیس) مقادیر بیش از حد بوتاکس را تزریق کند.

ماهیچه ی لواتور وظيفه ی نگه داشتن پلک در محل مناسب را بر عهده دارد. زمانی که بوتاکس در اطراف پلک تزریق شود، این مواد می توانند به ماهیچه ی لواتور رسیده و قابلیت کنترل حرکات پلک را با اختلال مواجه کنند. در چنین زمانی فرد دچار افتادگی پلک می شود که در موارد حاد، با علائمی مثل ظاهری افتاده و ناخوشایند و کاهش شدید مسیر بینایی همراه خواهد بود.

از سوی دیگر، بوتاکس تزریق شده در ناحیه ی پیشانی (برای کاهش خطوط پیشانی) نیز ممکن است به ماهیچه ی فرانتالیس نشت کند. این عضله وظیفه ی بالا بردن ابرو ها را بر عهده دارد. نتیجه ی این اتفاق، شل شدگی بیش از حد این ماهیچه، افتادگی ابرو روی پلک فوقانی و ایجاد افتادگی ابرو خواهد بود. در موارد نادرتر، تنها درمان برای افتادگی ابرو بعد از عمل بوتاکس، عمل جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی به منظور برش پوست اضافی از پلک است.

افتادگی ابرو

آیا مشکل افتادگی پلک ماندگار است؟ 

مشکل افتادگی پلک، یک عارضه ی نادر و موقت محسوب می شود. با وجود این موضوع که شاید این ظاهر باعث ناراحتی و خجالت فرد در محیط های کاری و اجتماعی شود، اما هیچ خطر جانی و بلند مدتی وجود ندارد.

از آنجا که نتیجه ی عمل زیبایی بوتاکس موقتی است، این عوارض جانبی نیز نهایتاً طی 3 الی 4 ماه همراه با سایر نتايج عمل به حالت عادی بر می گردند. البته، طی این مدت بیماران علاوه بر ظاهر ناخوشایند افتادگی پلک، یک ضعف در این ناحیه (پلک فوقانی) را تجربه می کنند.

علاوه بر افتادگی پلک، بیمار ممکن است موارد زیر را نیز داشته باشد:

  • تنبلی پلک: تنبلی پلک به حالتی گفته می شود که فرد قادر نیست چشم خود را به خوبی باز کند. در صورتی که افتادگی پلک شدید باشد، این مورد می تواند منجر به کاهش بینایی بیمار شود.
  • سنگینی چشم: سنگینی چشم یا پلک، به حالتی گفته می شود که به علت ضعف عضلانی در این ناحیه، فرد در ناحیه ی پلک فوقانی نوعی احساس سنگینی دارد که در ادامه ی روز وخیم تر می شود.
  • کاهش کیفیت زندگی: از آنجا که فرد در ناحیه ی چشم دچار ناراحتی می باشد، انجام فعالیت های روزانه مثل آرایش چشم دشوار خواهد بود.

تا زمان کاهش تأثیر عمل بوتاکس و بهبودی افتادگی پلک، شما می توانید با استفاده از برخی دارو ها، از عوارض آزار دهنده ی آن کاسته و ظاهر افتادگی پلک خود را تا حدودی پنهان کنید.

چگونه از بروز افتادگی پلک جلوگیری کنیم؟ 

اینکه می خواهید عمل بوتاکس انجام دهید به این معنا نیست که حتماً دچار عوارض خواهید شد! راه هایی برای پیشگیری از این مشکل به خصوص وجود دارد. مثل:

جلوگیری از افتادگی پلک

مراجعه به یک جراح پلاستیک یا متخصص زیبایی واجد شرایط

اولین و بهترین روش برای پیشگیری از افتادگی پلک و ابرو، مراجعه به یک جراح پلاستیک یا متخصص زیبایی واجد شرایط می باشد. در بسیاری از موارد، مشکل ناخوشایند افتادگی پلک به این دلیل رخ می دهد که فرد تزریق کننده ی بوتاکس، فاقد مهارت، دانش، تجربه و تخصص کافی برای انجام دقیق و درست این عمل زیبایی حساس می باشد.

نتیجه آن است که به جای بهبود ظاهر، فرد دچار مشکلات ظاهری و بینایی خواهد شد. در اکثر موارد افتادگی پلک، فرد تزریق کننده مقادیر بیش از حدی از بوتاکس را تزریق کرده یا ناحیه ی تزریق نامناسبی را انتخاب می کند. یک تزریق کننده ی بوتاکس باتجربه با داشتن شناختی کافی در زمینه ی آناتومی صورت، یک تصمیم آگاهانه برای محل، عمق و میزان دقیق تزریق بوتاکس اتخاذ می کند.

همچنین پیش از انجام این عمل زیبایی، با مشاهده ی حرکات ماهیچه های صورت شما به طور دقیق (با دقت میلی متری) نواحی مناسب برای تزریق بوتاکس را انتخاب خواهد کرد.

از محصولات معمولی بوتولینوم استفاده نکنید

پیش از انجام این عمل زیبایی، بهتر است با متخصص زیبایی خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که محصول بوتولیوم مورد استفاده در عمل از یک برند سازنده ی معتبر و درجه اول تهیه شده است. برای مثال بهترین بوتاکس توسط شرکت آلرگان تولید می شود؛ در حالی که سایر موارد بوتولینوم با کیفیت را دیسپورت از شرکت مدیسیز، و زئومین از شرکت مِرز تشکیل می دهند.

هر سه مورد ذکر شده توسط هزاران پزشک متخصص آزمایش شده و به عنوان بهترین مواد موجود در بازار شناخته می شوند. این امر به این معنا است که نتیجه ی عمل زیبایی با این موارد نسبت به موارد بوتولینوم توکسین بدون برند یا سایر برند های سازنده، بهتر و قابل پیش بینی می باشد. البته باید خاطر نشان کرد که حتی در صورت استفاده از مواد مناسب و تزریق دقیق در مکان درست، باز هم امکان بسیار کمی برای شکل گیری افتادگی پلک وجود دارد.

شرح کامل سوابق بیماری ها و جراحی های پیشین خود را در اختيار جراح زیبایی خود قرار دهید

افرادی که سابقه ی جراحی در ناحیه ی صورت یا ابتلا به فلج بل را دارند، بیشتر از سایرین در معرض خطر تجربه ی افتادگی پلک بعد از عمل تزریق بوتاکس یا مواد مشابه دیگر قرار خواهند داشت. حتماً در زمینه ی سابقه ی بیماری های خود و همچنین عمل های زیبایی پيشین -مخصوصاً عمل هایی که اخیراً انجام داده اید- با پزشک زیبایی خود صادق باشید. همچنین، تمامی دارو های مصرفی خود را به پزشکتان اطلاع دهید؛ به ویژه دارو های خواب آور، ضد آلرژی، رقیق کننده ی خون و شل کننده ی عضلات.

سن و سال، سابقه ی آفتاب سوختگی و سایر فاکتور های سبک زندگی شما نیز می تواند در کیفیت درمان شما تأثیر گذار باشند. در صورت هر گونه تداخل بین درمان و دارو های مصرفی یا سابقه ی سلامتی شما، پزشک ممکن است عمل را به زمان دیگری موکول کرده یا به طور کلی -با توجه به نیاز های شما- یک درمان جایگزین (مثل فیلر) را برای شما در نظر بگیرد.

به طور کامل به دستور العمل های پزشک خود عمل کنید

برای کمک به پیشگیری از بروز هر گونه عوارض جانبی عمل تزریق بوتاکس، باید تمامی توصیه های پزشک در زمینه ی آمادگی پیش از عمل زیبایی و مراقبت های بعد از عمل را جدی بگیرید. به مدت حداقل یک روز، از مالیدن، ماساژ، خاراندن و اعمال فشار روی ناحیه ی تزریق خودداری کنید تا از پخش شده مواد به نواحی ناخواسته جلوگیری شود.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

مقالات مرتبط