جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پرسش و پاسخ درباره پماد هیدروکینون

پرسش و پاسخ درباره پماد هیدروکینون

فهرست مطالب

هیدروکینون چیست؟ هیدروکینون موضعی برای روشن کردن لکه ‌های تیره روی پوست استفاده می شود که ناشی از برخی عارضه های پوستی مانند ملاسما، کک و مک یا پیری پوست هستند. در زمان استفاده از هیدروکینون موضعی حتماً باید از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید زیرا این دارو پوست شما را نسبت به آفتاب حساس تر می کند.

پماد هیدروکینون برای چیست؟

پماد هیدروکینون یک عامل دپیگمنت کننده است که برای روشن کردن رنگ پوست مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به طور موقت بدن را از ساخت ملانین (نوعی رنگدانه که به پوست رنگ می دهد) منع می کند.

نحوه ی عملکرد هیدروکینون موضعی

طریقه استفاده کرم هیدروکینون

هیدروکینون موضعی معمولاً دو بار در روز یا مطابق دستور پزشک، بر روی نواحی آسیب دیده ی پوست استعمال می شود.

مزایا و معایب هیدروکینون موضعی

مزایا

  • به صورت داروی ژنریک با هزینه ی کمتر در دسترس است.
  • در مقادیر و شکل های مختلف موجود است.
  • به عنوان محصول ترکیبی با ضد آفتاب، برای محافظت از پوست استفاده می شود.

معایب

  • مصرف آن برای کودکان زیر 12 سال خطرناک است.
  • ممکن است باعث خشکی، قرمزی و سوزش پوست شود.
  • می تواند باعث تیره شدن رنگ پوست (به رنگ آبی مایل به سیاه)، مخصوصاً در افراد سیاه پوست شود.
  • بعد از مصرف هیدروکینون باید از کرم ضدآفتاب استفاده کرد زیرا قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند اثرات دارو را معکوس کند.

توصیه های پزشکی در مورد استفاده از هیدروکینون موضعی

  • هیدروکینون موضعی در شکل ها و برندهای مختلف در بازار موجود است. دستورالعمل های مصرف روی بسته بندی کرم هیدروکینون برای هر شرکت سازنده تفاوت دارد. در صورت مصرف این کرم به عنوان محصول ترکیبی با ضد آفتاب، احتمالاً فقط یک بار در روز به مصرف آن نیاز باشد. اگر سوالی در مورد مقدار یا نحوه ی استفاده از داروی خود دارید، می توانید از یک داروساز یا پزشک بپرسید.
  • هیدروکینون، پوست را نسبت به آفتاب حساس تر می کند و ترکیب آن با بعضی از داروها (مانند ترتینوئین، داکسی سایکلین و متوترکسات) این حساسیت را بیشتر خواهد کرد، در نتیجه باید بیشتر از قبل از پوست خود در برابر آفتاب مراقبت نمود. قبل از شروع مصرف این کرم، با یک پزشک در مورد تداخل آن با داروهای مصرفی شما و یا داروهای بدون نسخه (شامل هرگونه کرم یا لوسیون) مشورت کنید.
  • هیدروکینون موضعی فقط باید در لایه ی بیرونی پوست مورد استفاده قرار بگیرد. از مصرف این دارو در داخل یا اطراف چشم ها، بینی، دهان و لب ها خودداری کنید زیرا این کار می تواند باعث تحریک و سوزش آن ها شود. اگر دارو به طور تصادفی با این نواحی تماس پیدا کرد، آن را خوب با آب شستشو دهید. همچنین در صورت خوردن و بلعیدن اتفاقی کرم هیدروکینون، فوراً با اورژانس تماس بگیرید.
انتقال سیفلیس

عوارض جانبی پماد هیدروکینون چیست؟

هر دارویی خطرات و مزایای مخصوص به خود را دارد. حتی در صورت مؤثر بودن آن نیز، ممکن است عوارضی جانبی بروز پیدا کند. در صورت بروز هر یک از موارد زیر باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

واکنش آلرژیک: خارش، بثورات قرمز (کهیر)، تنگی نفس، فشار قفسه ی سینه، ورم کردن لب ها، زبان، صورت یا چشم ها.

عوارض جانبی زیر ممکن است به مرور زمان با عادت کردن بدن به دارو بهتر شوند. اگر هم چنان این علائم را تجربه می کنید یا به مرور بدتر می شوند، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی متداول:

  • خشکی پوست
  • قرمزی پوست
  • ترک خوردن پوست
  • سوزش

سایر عوارض جانبی:

عوارض جانبی زیر نیز گزارش شده اند:

عوارض جانبی ای که باید آن ها را در اسرع وقت به پزشک خود گزارش دهید، عبارتند از:

  • سوزش شدید، خارش، پوسته پوسته شدن یا ورم کردن نواحی تحت درمان
  • تغییر رنگ غیر معمول پوست

عوارض جانبی ای که معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارند

در صورت ادامه یافتن یا آزاردهنده شدن آن ها به پزشک خود اطلاع دهید:

برای رفع قرمزی صورت بعد از کرم هیدروکینون چه باید کرد؟ هیدروکینون موضعی ممکن است در بعضی افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند. بهتر است اولین بار مقداری از این کرم را روی یک قسمت سالم روی پوست خود امتحان کنید. یک روز صبر کنید تا ببینید که آیا دچار واکنش پوستی مانند خارش، تاول یا جوش می شوید یا خیر.

در صورتی که واکنش پوستی ای نداشتید یا فقط قرمزی خفیفی را تجربه کردید، می توانید از این دارو استفاده نمایید. و اگر واکنشی نشان داد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید و از مصرف هیدروکینون موضعی خودداری کنید.

عفونت در دختران

خطرات و موارد احتیاطی داروی پماد هیدروکینون چیست؟

هیدروکینون موضعی می تواند عارضه هایی جدی برای سلامتی فرد ایجاد کند. این خطر ممکن است حتی برای افراد خاصی، بیشتر نیز باشد. اگر این موضوع باعث نگرانی شما می شود، با پزشک یا داروساز خود در مورد گزینه های دیگر درمان صحبت کنید.

واکنش آلرژیک

  • عوامل خطر: آلرژی یا حساسیت نسبت به سولفیت / آلرژی نسبت به هیدروکینون موضعی / آسم

هیدروکینون موضعی حاوی سولفیت ‌هایی است که می ‌توانند باعث بروز واکنش آلرژیک و کشنده در برخی افراد شوند. علائم این واکنش آلرژیک شامل خارش، بثورات قرمز (کهیر)، تنگی نفس و فشار قفسه ی سینه است. اگر سابقه ی آسم یا حساسیت به محصولات حاوی سولفیت داشته باشید، خطر بروز برای شما بیشتر است. در صورت ابتلا به آسم و آلرژی های مختلف، می بایست پزشک خود را از آن ها مطلع کنید.

تغییر رنگ پوست به آبی تیره

  • عوامل خطر: افراد سیاه پوست

هیدروکینون موضعی می تواند باعث تغییر رنگ و تیره شدن پوست به سمت رنگ آبی تیره شود. ریسک این اتفاق در افراد سیاه پوست بیشتر است. با این حال برای افراد نژاد دیگر مانند سفید پوستان یا اسپانیایی ها نیز رخ می دهد. زمانی که متوجه آبی یا سیاه شدن پوست خود شدید، بلافاصله مصرف هیدروکینون موضعی را متوقف کرده و فوراً با یک متخصص پوست یا پزشک عمومی مشورت نمایید.

تیره شدن پوست

  • عوامل خطر: قرار گرفتن در معرض نور خورشید / قرار گرفتن در معرض اشعه ی فرابنفش (UV) / استفاده نکردن از ضد آفتاب

اگر هنگام استفاده از هیدروکینون موضعی در معرض نور خورشید یا اشعه ی ماورای بنفش قرار بگیرید، ممکن است لکه های تیره دوباره روی پوست شما ظاهر شوند. برای پیشگیری از این اتفاق، بهتر است چه زمانی که دارو را به پوست خود مالیده اید و چه پس از مصرف آن،  از قسمت هایی که تحت درمان هیدروکینون موضعی قرار گرفته اند محافظت کنید؛ لباس هایی بپوشید (مانند کلاه) که از پوست شما در برابر نور مستقیم خورشید محافظت می کنند.

زمان حضور خود در آفتاب به خصوص در ساعات اوج آن (از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر) را محدود نمایید. در صورتی که مجبورید از خانه خارج شوید حتماً حتی در روزهای ابری نیز از کرم ضد آفتاب با SPF 15 یا بالاتر استفاده کنید. همچنین می بایست خود را در معرض نور ماورای بنفش لامپ های UV یا تخت های برنزه و سولاریوم قرار ندهید. چنان چه باز هم سوالی در مورد نحوه ی محافظت از خود در برابر آفتاب دارید، با یک پزشک مشورت کنید.

هیدروکینون موضعی را همواره در دمای اتاق در مکانی امن و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. در صورتی که داروی شما به خوبی پملپ نشده، از آن استفاده نکنید زیرا ممکن است دستکاری شده باشد. در مورد هر گونه نگرانی و سوالات خود در مورد بسته بندی دارو، در اسرع وقت با متصدی یا دکتر داروخانه صحبت کنید.

پرسش و پاسخ درباره پماد هیدروکینون

مدت زمان استفاده از کرم هیدروکینون چقدر است؟

از پزشک خود در مورد مدت زمان استفاده از داروی هیدروکینون موضعی سوال بپرسید. این زمان ممکن است بر اساس نوع محصولی که استفاده می کنید، شرکت سازنده ی آن یا شرایط سلامتی شما متفاوت باشد. اما به طور معمول در صورتی که هیچ بهبودی در درمان لکه های تیره ی خود مشاهده نکردید، نباید بیش از 2 ماه از این دارو استفاده نمایید.

آیا هیدروکینون موضعی می تواند باعث سرطان پوست شود؟

هنوز سرطان زا بودن هیدروکینون موضعی برای انسان مشخص نشده است اما مطالعات رو حیوانات نشان داده اند که هیدروکینون در آن ها می تواند باعث بروز سرطان شود.

آیا مصرف هیدروکینون موضعی برای کودکان بی خطر است؟

اگر در مورد مناسب یا بی خطر بودن هیدروکینون موضعی برای فرزندتان سوالی دارید، بهتر است از پزشک خود بپرسید. به طور کلی این دارو برای کودکان بالای 12 سال مناسب است و باید از مصرف آن در کودکان 12 سال و کمتر اجتناب کرد زیرا مطالعات کافی در مورد ایمنی این دارو برای این گروه سنی وجود ندارد.

آیا مصرف هیدروکینون موضعی در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر است؟

تحقیقات و اطلاعات کافی در مورد ایمنی استفاده از هیدروکینون موضعی در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد، بنابراین مشخص نیست که آیا این دارو می تواند به جنین و نوزاد شما آسیب برساند یا خیر. به همین دلیل بهتر است درباره ی خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ناشناس جمعه ۲۹ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام و احترام،من پوستم خيلي خوب بود،هيچ مراقبتي هم نمي كردم،ولي براي يك مسافرت كاري،چهار ماه بندر عياس بودم،بدون استفاده از كرم ضد آفتاب،بعدش هم يك مسافرت چند روزه رفتم كردستان،نمي دونم چرا بعد از كردستان،پوستم لك شد،من خيلي ناراحت شدم،خودسر پماد هيدروكينون براي مدت كوتاهي استفاده كردم،ولي كلا خيلي صورتم خراب شد،اصلا پوست صورتم تيره شد،ديگه استفاده نكردم،حالا هر چي دكتر ميرم مي گه خوب نميشه،مي گه فقط بايد كرم ضد آفتاب مرتب استفاده كني،مي خواستم بدونم راهي براي بهبود پوستم هست؟خيلي ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۲۹ دی ۲( 3 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی لیزر باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۱۳ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت تون بخیر
    من صورتم لک داره کبد چربم دارم ولی زیاد نه فکر میکنم لک از نوع ملاسما دارم آیا میتونم از کرم هیدروکینون استفاده کنم؟
    شما چه پیشنهادی برای بهتر شدن لک صورت دارین،ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱۳ دی ۲( 3 ماه پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی لیزر باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر Mona جمعه ۵ آبان ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من پوستم چنتا جای جوش داره هر کاری میکنم نمیرن هیدروکینین به مقدار کم و یه شب در میان میتونم استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری جمعه ۵ آبان ۲( 6 ماه پیش)

      سلام جانم

      در ادامه سوال عکس از ضایعه ارسال گردد ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر ... سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    هیدروکینون ۴ درصد برای روشن شدن واژن و کشاله ران مناسب است؟
    و چه ساعتی بهتره که از اون استفاده کنیم(۲،۴،۶،۸،۱۰،۱۲ ساعت)؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۱۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش)

      سلام جانم

      به هیچ عنوان توصیه نمی شود

      موفق

  • تصویر کاربر شکیب چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    70 روز از عمل بینیم میگذره و هنوز زیر چشمم کبوده آیا پماد هیدروکینون میتونه موثر باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱ شهریور ۲( 8 ماه پیش)

      سلام جانم

      به هیچ عنوان توصیه نمی شود

      موفق

  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۷ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    آیا درمان لک باهیدروکینون موقت است ؟یعنی پس ازمدتی دوباره لکها ظاهرمیشوند؟
    سوال دوم آیا قرمزی وخشکی بعداز مصرف هیدروکینون طبیعی است؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۷ تیر ۲( 9 ماه پیش)

      علیک سلام

      در برخی موارد بله

  • تصویر کاربر الهه دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترصورت من پرکک ومک این کرم استفاده کنم خوب میشن دورچشم دورلبم هم داره چه جوری استفاده کنم آسیب نبینه
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      سلام جانم

      مصرف هیدروکینون به هیچ عنوان نباید خودسرانه باشد

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر فایزه پنجشنبه ۱۱ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام صورتم لک نداره،جاجوشم نداره،میتونم پمادهیدروکینون بزنم واسه روشن شدن پوستم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۱۱ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      سلام جانم

      به هیچ عنوان این اقدام توصیه نمی شود

      موفق

  • تصویر کاربر الاله دوشنبه ۱ خرداد ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد من ٣ شنبه شب پماد هيدروكينون رو استفاده كردم و بعد از ١ ساعت احساس سوزش كردم و ان را شستم ولي فرداش كه بيدار شدم صورتم متورم و قرمز شده بود به دكتر مراجعه كردم بهم پماد دزونيد دادن و همون روز زدم تقريبا كمتر شده بود اما دوباره كه صبح از خواب پاشده بودم تورم پيدا كرده بود رفتم دكتر دوباره و بهم هيدروكورتيزون و پماد موپريسون دادن الان تقريبا ٣ روزه دارم اينارو ميزنم كمتر شده اما جاش مونده و امروز پوست پوست شده بود ميخواستم ببينم شما چي توصيه ميكنيد
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۱ خرداد ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      پماد کالندولا کمک کننده است

      ضد آفتاب فراموش نشود

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر مینوتا شنبه ۲۳ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر برای رفع تیرگی قورک پا میشه لز کرم هیدروکینون استفاده کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۲۳ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      سلام جانم

      خیلی توصیه نمی شود

      موفق

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط