جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

زگیل تناسلی خوشه ای

زگیل تناسلی خوشه ای

فهرست مطالب

زگیل تناسلی (condylomata acuminata یا زگیل های آنوژنیتال) شایع ترین بیماری مقاربتی (STD) و یکی از علائم ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می باشد. ویروس HPV بیش از 100 گونه مختلف دارد اما زگیل تناسلی در 90 درصد موارد، توسط سویه های 6 و 11 این ویروس ایجاد می شود. این دو سویه ویروس، زگیل های مشهودی را ایجاد نمی کند. 

عکس زگیل تناسلی خوشه ای:

تنها 10 درصد از مبتلایان این ویروس، زگیل های مشهود دارند. بیشتر افرادی که فعالیت جنسی دارند، در مقطعی از زندگی خود به HPV مبتلا می شوند، حتی اگر از ابتلا به آن مطلع نشوند. این بیماری از طریق تماس مستقیم با پوست فرد بیمار و بیشتر از طریق رابطه جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی منتقل می شود.

اگرچه زگیل‌ تناسلی خوشه ای به ندرت ممکن است آسیب های بلند ‌مدت ایجاد کند، اما ابتلا به آن معمولا ناخوشایند است و ممکن است باعث فشار روانی شود.

علائم زگیل تناسلی خوشه ای

در رابطه با علائم زگیل تناسلی باید گفت که بیشتر افرادی که به زگیل تناسلی خوشه ای مبتلا می شوند، هیچگونه علائمی ندارند و زگیل های تناسلی، معمولا بعد از گذشت مدت زیادی (چندین هفته و حتی ماه ها) از ابتلا به بیماری ظاهر می شوند. زگیل های تناسلی معمولا به صورت خوشه ای بروز می یابند، اما در مواردی نیز ممکن است یک زگیل به صورت منفرد ظاهر شود. به طور معمول، زگیل های تناسلی خارج از بدن و در ناحیه تناسلی یا مقعد ایجاد شده و در زنان معمولا بر روی واژن و لابیا های ماژور و در مردان بر روی بدنه آلت تناسلی یا کیسه بیضه ظاهر می شوند.

این زگیل ها در برخی موارد نیز ممکن است درون بدن یعنی داخل مقعد، واژن، دهانه میزراه و یا دهانه رحم ایجاد شوند. زگیل های تناسلی خوشه ای، برآمدگی های کوچکی به قطر تقریبی دو تا سه سانتی متر اند و زائده هایی شبیه گل کلم های بسیار کوچک هستند. این زگیل ها ظاهری قرمز یا به رنگ پوست دارند و می توانند نرم و یا سفت باشند. زگیل های تناسلی معمولاً هیچگونه درد و ناراحتی برای فرد ایجاد نمی کنند. اگر زگیل ها خراشیده و یا بیش از حد دستکاری شوند، ممکن است خونریزی کنند.

علل بروز زگیل تناسلی خوشه ای

زگیل تناسلی خوشه ای توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. این بیماری یک عفونت پوستی بسیار شایع و مسری است و بیش از 100 نوع مختلف دارد که هر کدام، قسمت مختلفی از بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. تقریباً 30 نوع HPV وجود دارد که می تواند ناحیه تناسلی و مقعدی را تحت تأثیر قرار دهد، اما زگیل تناسلی خوشه ای در بیشتر موارد (90 درصد) توسط گونه های 6 و 11 ویروس ایجاد می شود. هم مردان و هم زنان می توانند به این ویروس مبتلا شده و آن را به دیگران نیز انتقال دهند.

درمان زگیل تناسلی خوشه ای

هیچ درمانی برای زگیل تناسلی خوشه ای یا HPV وجود ندارد و تنها راهکار درمانی، خودداری از تماس فیزیکی با بیمار می باشد. هدف از درمان، برطرف کردن زگیل ها و یا جلوگیری از گسترش یافتن آن ها می باشد. روش درمان به تعداد زگیل ها، محل و ظاهر فیزیکی آن ها بستگی دارد. برخی بیماران ترجیح می دهند که تحت درمان قرار نگیرند. این کار کاملا بی خطر است اما دوره بیماری را طولانی تر می کند. اگر بیمار، درمان شدن را ترجیح دهد، چندین گزینه برای درمان وجود دارد:

  • محلول ها یا پماد های ضد ویروس موضعی: این محلول‌ ها انواع مختلفی دارند و در طول دوره ی درمان که معمولا چند روز یا چند هفته طول می کشد، توسط خود بیمار در خانه استفاده می ‌شوند. عوارض جانبی این داروها ممکن است شامل خارش و ایجاد زخم های سطحی می باشد.
  • کرایو تراپی (منجمد کردن): در این روش از نیتروژن مایع برای انجماد سریع ناحیه آسیب دیده استفاده می شود و در نتیجه، احساس سوزش خفیفی را ایجاد می کند. این روش معمولا برای از بین بردن زگیل های کوچک اطراف آلت تناسلی استفاده می شود.
  • عمل جراحی: در عمل جراحی، بیمار تحت بی حسی موضعی قرار گرفته و زگیل ها با جراحی برداشته می شوند. برای از بین بردن زگیل های تناسلی کوچک و زگیل هایی که سفت شده اند، درمان به صورت عمل جراحی انجام می شود.
  • الکتروسرجری: اگر زگیل های تناسلی خوشه ای وسیع باشند و یا به روش های درمانی دیگر پاسخ ندهند، از این روش استفاده می شود. در این روش، بخش عمده زگیل ها بریده و جدا می شود. سپس با فشار دادن یک میله فلزی بر روی ناحیه آسیب دیده و انتقال جریان الکتریکی از طریق آن، قسمت باقی مانده زگیل ها سوزانده می شود و از بین می رود.
  • لیزر درمانی: از این روش معمولا برای درمان زگیل های تناسلی خوشه ای وسیع و یا زگیل هایی که دسترسی به آن ها دشوار است (مثلاً زگیل های درون مقعد) استفاده می شود. در لیزر درمانی، در حالی که بیمار تحت بی حسی موضعی یا عمومی است، پزشک مختصص از اشعه لیزر برای سوزاندن توده زگیل ها استفاده می کند.
    دکتر عباس انتظاری متخصص زگیل

دسته بندی

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر عباس انتظاری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال قبلی ، کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید تا پاسخ دکتر را مشاهده فرمائید  
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مونا دوشنبه ۲۱ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام ۲۰ سالم خواستم بپرسم این ضواعد ممکن زیگیل باشه ؟ خارش و درد نداره غیر از همسرم رابطه دیگه نداشتم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری دوشنبه ۲۱ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در عکس ارسالی شواهدی از زگیل مشاهده نمی شود

      نگران نباش ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر ف شنبه ۵ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر آقای دکتر طرف راست واژن بغل وقتی پوست رو باز میکنم که نگا کنم از بغل مثل دوتا کیست نمیدونم چین کوچیک اندازه عدس هستن و گرد هستن و صاف و صورتی رنگ درد اصلا ندارن دستم که میزنم گرد هستن اندازه عدس و یکم پایینتر مثل ورودی مفت سوراخ هم الان هست ولی اون مثل یه تا هستش دیدی پوست تا بشه و گرد نیست اندازه بند انگشت هست و مثل یه چین خوردگی هستش و سمت راست هم متورم هست و منظور از متورم یعنی انگار ورم کوچکی روی پوست هستش آیا اینا زگیلن
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری شنبه ۵ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در اکثر موارد جای نگرانی نیست ولی بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر . چهارشنبه ۵ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    ۲۳ سالمه رابطه سطحی داشتم درد خارش و هیچی هم نداره
    ممکنه زگیل باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۵ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در عکس ارسالی شواهدی از زگیل دیده نمی شود

      نگران نباش

  • تصویر کاربر ستاره سه شنبه ۲۷ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من چند ماه پیش پودر واجبی استفاده کردم و نمیدونم چرا دچار سوختگی و خونریزی شدم روی اون قسمتی که سوخته بود و چند روز بعدش متوجه یه عارضه پوستی شدم به پزشک مراجعه کردم برای تشخیص دقیق تست پاپ اسمیر و اچ پی وی نوشتن که منفی شد ولی در مدتی که جواب تست بیاد سیاسیلیک اسید استفاده کردم بعد از استفاده بزرگتر و بیشتر شدن الان مشکلی دارم این هست که چند روز یبار خارش شدید میگیرن و بعد از خاروند ناحیه بشدت متورم میشن
    سوالی که از شما دارم این هست ممکن هست با وجود منفی بودن تست ها باز هم درگیر اچ پی وی باشم؟
    عکس ارسالی بلافاصله بعد از استفاده از اسید سیاسیلیک هست
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری سه شنبه ۲۷ دی ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      تست انجام شده برای شما انواع پرخطر را نشان نداده است که این بسیار خوشحال کننده است ولی ممکن است انواع خطر وجود داشته باشد

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر Nazi پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    گاهی میخاره و متورم میشه خیلی زیادتر بودن از ژل مترونیدازول ک استفاده میکنم حس میکنم خیلی کمتر شدن
    ایا ممکنه زگیل باشع
    من غیر همسرم رابطه ای دیگه ندارم از همسرمم مطمعنم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)

      علیک سلام

      توصیه می شود تست پاپ اسمیر انجام شود

  • تصویر کاربر A یکشنبه ۲۹ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر، مدت سه سال هست که این ضایعات با من هستن و تازه دکتر زنان احتمال دادن که زگیل ممکنه باشه، آیا اینها زگیل هستند؟ بهترین راه از بین بردنشون چی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۲۹ آبان ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      با توجه به عکس ارسالی احتمال زگیل تناسلی ناچیز است چنانچه وستیبولار پاپولوزیس مطرح باشد معمولا نیاز به درمان ندارد ولی در صورتی که از نظر ظاهری آزار دهنده باشد لیزر بهترین روش درمانی است. امکان از بین بردن این حالت با دارو وجود ندارد. بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی

      موفق

  • تصویر کاربر الی یکشنبه ۲۴ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر دکتر
    من دختری ۲۱ ساله هستم ، رابطه جنسی داشتم
    الان یه مدته خارش خای خیلی شدیدی دارم و بدنم و که نگاه کردم چندتا دونه قهوه ای تیره اطراف واژن و مقعدم دیدم حدود سخ تا با فاصله و اینکه روی لابیام هم دونه خای ریز و یکم برجسته روشن بصورت تیکه ای هر دو سمت هست. واقعا دقت نکرده بودم ولی نمیدونم اینا از کی اومدم یا اصلا حالت طبیعیه! امشب خیلی نگاه کردم و دارم از شدت استرس سکته میکنم من تازه امسال دانشگاهی که دوست داشتم قبول شدم و این مسئله باعث میشه بخوام خودکشی کنم واقعا خیلی مسئله ناراحت کننده ای هستش اخه اینقدر دقت کردم فکر میکنم واقعا از نوع پیشرفته اس ظاهرش ترسونده منو خوشه ای و برجسته بصورت گوشت اضافه نیست مثل عکسای توی اینترنت ولی مثلا لبه های لابیام زائده زائده داره حتی نمیدونم واقعا اینجوری هست یا نه. معمولا دکترای شهرمون هم توی علوم پزشکی دانشگاه هستن و میترسم بشناسن منو نمیدونم چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری یکشنبه ۲۴ مهر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      در موارد مشکوک تست HPV PCR کمک کننده است

      نگران نباش و در ادامه سوال عکس از ضایعه ارسال کن

      موفق

  • تصویر کاربر آیدا پنجشنبه ۲۱ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر . ببخشید من دختری 21 ساله هستم و مجردم و تا بحال هیچگونه رابطه جنسی نداشتم از هیچ نوعی . متاسفانه پنج سال پیش روی کلیتوریسم زائده ای مانند زگیل مشاهده کردم که وقتی بهش دست میزنم درد میگیره و همرنگ پوستم هست و از نظر ظاهری مثل کاکل خروس هست . البته کوچیک هست .حدودا دو سال هم هست که دوتا زائده دیگه مثل همین در کنارش ایجاد شده که وقتی دست میزنم درد میگیرن. ممکنه زگیل تناسلی باشه ؟ آخه من هیچ فعالیت جنسی نداشتم . میتونه زایده چرکی یا .. باشه ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۲۱ مهر ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      با توجه به شرایطی که ذکر کردی زگیل تناسلی مطرح نیست

      علی الحساب روزانه یک بار با بتادین ضد عفونی کن

      روزانه 2 بار ژل موضعی مترونیدازول بزن

      بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

      موفق

  • تصویر کاربر arya پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام ,آقای دکتر سه سال زگیل اطراف دهنم زده شده البته نمی‌دونستم زگیل تا الان فهمیدم چون از ریز شروع شده بوده والانم که بزرگ شده و اطراف دهنم و قسمت پیشونی زدم .. هر راه درمانی رو رفتم جواب نگرفتم . بنظر شما باید چیکار کنم . زگیل رنگ صورت هست حالت خشکی
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام جانم

      البته بدون معاینه نمی توان نظر دقیقی داد ولی مهمترین اقدام شناسایی و تا حد امکان حذف یا کنترل عامل زمینه ساز است. برای درمان علاوه بر کنترل عوامل زمینه ساز ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی یا موضعی و حتی لیزر باشد ممکن است دوره درمان طولانی باشد. در اینگونه موارد باید صبور بود نگران نباش و برای معاینه دقیقتر به پزشک مراجعه کن ممکنه نیاز به بررسی های تکمیلی باشد موفق

  • تصویر کاربر yasaman چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    ایا راهی برای از بین بردن این ضایعات هست؟ چون بعد رابطه بشدت قرمز و متورم و دردناک میشن طوریکه نشستن و راه رفتن سخته برام و احساس میکنم دارن بیشتر میشن
    1. تصویر کاربر دکتر عباس انتظاری چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      علیک سلام

      چنانچه وستیبولار پاپولوزیس مطرح باشد معمولا نیاز به درمان ندارد ولی در صورتی که از نظر ظاهری آزار دهنده باشد لیزر بهترین روش درمانی است. امکان از بین بردن این حالت با دارو وجود ندارد. بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه کنی 

درحال دریافت اطلاعات

مقالات مرتبط